Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Harrison »

Hej kloge mennesker.

Jeg har et setup med en 100 w carlsbro rør-top og et 1x12 TT cab med en gammel G12H-100. Altså 100w højtaler til 100 w rør-amp. Men det er vel i underkanten?

Da jeg i første omgang lavede setup'et tænke jeg, at jeg nok ikke fik brug for at lukke bare halvt op for forstærkeren. Men under et job begyndte lyden at komprimere ret kraftigt. Stadig clean og på ingen måde grimt, men det kan vel være højtaleren, der har nået max?

På grund af dårlig ryg og almindelige praktiske hensyn, passer 1x12 kabinettet mig fint. Og det lyder konge. Jeg vil helst ikke meget længere ned i watt, da jeg er en af de - tilsyneladende - få guitarister, der ka li at spille helt clean. Også i lead og solo-stykker :-) Men det er selvfølgelig ikke fedt at brænde hele lortet af - slet ikke midt i et job...

Så spørgsmålet er vel: skal jeg overgive mig, og tage mit 2x12 cab (som i øvrigt ikke lyder ligeså godt..) med på jobs, eller er det forsvarligt at fortsætte med mit nuværende setup?

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Peter C »

Det kommer an på, hvor højt du skruer op for forstærkeren.

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Harrison »

Det er jo svært at svare på. Ca 1/3 op på vol. (hvilket er højt!), men det siger vel ikke ret meget om, hvor meget effekt den lukker ud?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Sasha »

Nej, det gør det ikke. Men så længe din forstærker spiller clean, giver den næppe de lovede 100 watt. Og et rent signal er langt nemmere for højttaleren at kapere - også et rent signal, der måske verstiger de 100 watt. Det er nok nemmere at aflive din højttaler med 50 forvrængede watt, hvis det skulle være.

Så med mindre din højttaler lyder som om, at den er ved at dø, ville jeg såmænd ikke være så bekymret. Men selvfølgelig: Der er ingen garantier...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Harrison »

Dejligt! Det beroliger mig lidt. Men jeg spiller naturligvis ikke altid clean. Jeg har indtil flere af de der farlige pedaler, der kan lave vilde lyde, når jeg er i det humør :-)

Hvordan lyder en højtaler, der er ved at dø?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Sasha »

Jah, den siger typisk "forvrængede dødslyde"... :-)

Efter noget tid går de så ikke væk, selv om man skruer ned...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Harrison »

Tak for info.

Det jeg er bange for er, at det siger "puf" og så ryger min højtaler og tager min forstærker med i faldet, fordi der ikke længere er belastning på udgangen. Er det en ubegrundet frygt?

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af strattitude »

Jeg menes at have læst at Celestion højttalere er nogle af de højttalere som rent faktisk godt kan håndtere en forstærker af samme effekt. Der sidder også 2x15w højttalere (Blue) i en AC30. Ham der laver Scumback højttalere anbefaler Scumback højtalere med den dobbelte effekt af forstærkerens. Men det er bare hans egne...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Sasha »

[quote="Harrison"]Tak for info.

Det jeg er bange for er, at det siger "puf" og så ryger min højtaler og tager min forstærker med i faldet, fordi der ikke længere er belastning på udgangen. Er det en ubegrundet frygt?[/quote]

Det KAN selvfølgelig ske (i sådan et tilfælde skader det jo så ikke at lade være med at blive ved med at stå og klampe til guitaren i håb om, at lyden på magisk vis vender tilbage). Men i langt de fleste tilfælde vil højttaleren længe forinden via hæslige skrattelyde o.l. have fortalt dig, at den ikke er tilfreds med behandlingen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af spuncut »

Nu er det meget sjældent at en såkaldt 100 Watt's guitarrørforstærker kan levere 100Watt ret længe.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Sasha »

???
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af spuncut »

????
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af JSThomsen »

[quote="spuncut"]????[/quote]

Jeg tror mest Sasha's spørgsmålstegn gik på din kommentar: "Nu er det meget sjældent at en såkaldt 100 Watt's guitarrørforstærker kan levere 100Watt ret længe."

Jeg er absolut ikke ekspert udi rørforstærkere, men jeg har da ladet mig fortælle at velkørende eksemplarer af disse leverer mere end deres nominelle effekt, dvs. at en velkørende 100W Marshall nok leverer i nærheden af 30-50 Watt mere når den er skruet derop hvor den bliver rigtig gnaven - og det tror jeg da der er ret mange der har kunnet gøre mere end blot kortvarigt.

Mvh Jan

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af munch_30 »

@ Harrison. En 100 watt enhed ville jeg også føle var "skrøbeligt" til en godt kranked (skruet op :D ) top. Du kunne evt. om muligt prøve en EV12L enhed eller lignende - de kan tåle ufattelig tæsk over lang tid og I forhold til lyden af din Cel. 100 tror jeg ikke det ville være helt skævt.

@ Søren og Spuncut jeg ville finde det interessant, om I har nogle erfaringer for hvorledes rørtoppe, der kører nær maks., reagerer over længere tid (en time f.eks.).
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Sasha »

Jeg kan kun sige, at f.eks. min ´75 Marshall Superlead, der er blevet brugt som første "forsøgskanin" udi dette med at løse "børnesygdommene" i Marshalls oprindeligt leverede omkring 65-70 watt med to (ud af fire mulige!) rimeligt velkørende EL34´ere i udgangstrinnet, når klipning begyndte at blive synligt på et oscilloskop. Som en del af løsningen på de nævnte "børnesygdomme" sænkedes skærmgitterspændingen på udgangsrørene så fra de oprindelige cirka 480 volt til "lige godt" 400 volt. Dette begrænsede - helt som forventet - den maksimale, rene udgangseffekt til ca. 55 watt før synlig klipning. Denne forsøgsopstilling - hvor forstærkeren er belastet af en dummy load - har jeg haft til at stå og spille i adskillige timer, uden at dette har gjort nogen forskel.

Jeg er sikker på, at monterede man alle fire udgangsrør, ville man kunne multiplicere de angivne effekter med "lige knapt" en faktor to. Men 100 watt ville man nemt kunne opnå. Så jeg må erkende, at jeg ikke helt forstår Spuncut´s udsagn. For så unik synes jeg nu heller ikke, at mine forstærkere er på dette punkt. At jeg så p.t. sværger til en 2xEL34 bestykket forstærker med en målt udgangseffekt på 35 watt, er en helt anden sag. Men denne lavere effekt kan direkte adresseres til en lavere anodespænding på udgangsrørene...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Jeg kan kun sige, at f.eks. min ´75 Marshall Superlead, der er blevet brugt som første "forsøgskanin" udi dette med at løse "børnesygdommene" i Marshalls oprindeligt leverede omkring 65-70 watt med to (ud af fire mulige!) rimeligt velkørende EL34´ere i udgangstrinnet, når klipning begyndte at blive synligt på et oscilloskop. Som en del af løsningen på de nævnte "børnesygdomme" sænkedes skærmgitterspændingen på udgangsrørene så fra de oprindelige cirka 480 volt til "lige godt" 400 volt. Dette begrænsede - helt som forventet - den maksimale, rene udgangseffekt til ca. 55 watt før synlig klipning. Denne forsøgsopstilling - hvor forstærkeren er belastet af en dummy load - har jeg haft til at stå og spille i adskillige timer, uden at dette har gjort nogen forskel.

Jeg er sikker på, at monterede man alle fire udgangsrør, ville man kunne multiplicere de angivne effekter med "lige knapt" en faktor to. Men 100 watt ville man nemt kunne opnå. Så jeg må erkende, at jeg ikke helt forstår Spuncut´s udsagn. For så unik synes jeg nu heller ikke, at mine forstærkere er på dette punkt. At jeg så p.t. sværger til en 2xEL34 bestykket forstærker med en målt udgangseffekt på 35 watt, er en helt anden sag. Men denne lavere effekt kan direkte adresseres til en lavere anodespænding på udgangsrørene...[/quote]

Tak for delagtiggørelse i dine erfaringer Søren.

Har din begejstring for et 35 watt EL34-rørdrevet udgangstrin noget at gøre med "tidlig" sluttrinforvrængning (relativt til 50 watt`ere) eller beror det på andre klanglige "kvaliteter" ?
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Sasha »

Nu er 35 watt kun lige nøjagtigt hørbart "et nøk lavere" end 50 watt - alt andet lige (og begge dele er i virkeligheden alt for meget :-) ). Så effektangivelsen alene er nok et lidt snævert område at give hele æren for vellyden... :-) Det handler i mindst lige så høj grad om "måden", den går over i forvrængning på - og så selvfølgelig en rimelig fornuftig voicing af tingene.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af munch_30 »

Jeg er helt med på den minimale forskel mellem 35 og 50 watt eller mellem 50 og 100 watt for den sags skyld (3db i sidstnævnte tilfælde hvis jeg husker rigtigt). I den forbindelse overraskes man over, hvor meget 1 watt egentlig opleves (højttalerfølsomhed med mere optimeret) i f.eks. hi-fi-sammenhæng for nu at gå den anden vej.

Det var det klanglige eller "måden" jeg fiskede efter ovenfor :)

God aften.
Kim

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af spuncut »

Prøv at tage et kig på hvor meget effekt strømforsyningen i sådan en 100Watt rørforstærker kan levere.
Træk så 10-15 Watt bias-effekt pr udgangsrør fra og en 10-15 watt til filter, indgangsrør m.m.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Risikerer jeg at brænde min højtaler af?

Indlæg af Sasha »

Tjah, med afsæt i de tidligere nævnte målinger (og mange andre lignende) af den konkrete udgangseffekt gennem timer kan den jo da tilsyneladende levere rigeligt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen