Ampsimulering

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ampsimulering

Indlæg af FunkyValle »

I forlængelse af tråden om Kemper Profiling Amp og POD HD, kom jeg til at tænke på om ikke det kunne være en ide at gå "all in" på ampsimulering i stedet.

Det er ikke noget, jeg selv umiddelbart søger, men det kunne jo være, at andre går i samme tanker.

Jeg tænker, der er brug for følgende til et live-setup:
- God stabil laptop (f.eks. Macbook Pro eller tilsvarende)
- Det rette ampsimuleringsprogram f.eks. Amplitube eller Line6 PodFarm Platinum eller andet.
- Midicontroller
- Lydkort med 2 udgange (1 til egen monitor, 1 til PA)
- Evt. aktiv monitor til min egen lyd på scenen.

Er der andet (udover selvfølgelig en guitar), der er brug for at kunne lave et godt velfungerende live-setup med fuld ampsimulering?

Det er selvfølgelig noget helt andet end vi normalt diskuterer her (rør mv.), men hvis det er ampsimulering, der er ønsket, så kan man vel lige så godt gå hele vejen.

Det vil alt andet lige, være meget nemmere at slæbe og sætte op end det klassiske guitar-setup og du er stensikker på at have samme lyd HVER gang.

EDIT: Lidt priser:
PodFarm Platinum koster kun 299$
En MacBook er lidt mere pebret. De fås vist fra ca. 8.500 kr.
Et godt lydkort har jeg ingen viden om, men det behøves vel ikke at være voldsomt dyrt.
En Behringer FCB1010 koster max 1.000 kr.
En fornuftig aktiv monitor kan fås fra ca. 2.500 kr.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ampsimulering

Indlæg af Smittefar »

Hvorfor ikke bare en floor pod eller lignende? Eller måske Eleven Rack?

Jeg så en gut i tivoli, der spillede på et setup præcis magen til det, du beskriver. Det virkede cool nok for ham, men det lød sgu heller ikke fantastisk.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ampsimulering

Indlæg af Sasha »

[quote="FunkyValle"]

...og du er stensikker på at have samme lyd HVER gang.

[/quote]

Er du?

Mig bekendt kan der da være voldsomt stor forskel på,hvordan ting lyder i forskellige rum - ja,jeg vil næsten gå så langt som til at sige, at det er én af de mest afgørende faktorer, når det kommer til, hvorfor man ikke har den samme lyd allesteds...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ampsimulering

Indlæg af Dannyboy »

Ja hvis det endelig skulle være, tænker jeg også klart at gå udenom Amplitube osv. Jeg har altid brugt Amplitube rigtig meget, men der er jo den der susen både i Amplitube, GuitarRig osv, som ikke er til at sippe af med. Det ville jeg slet ikke kunne leve med i livesituationer.

Nu har jeg jo fået den her POD HD. Den er faktisk et meget gosdt bud på sagen hvis det endelig skulle være. Men jeg tror jeg ville ha rigtig svært ved at leve uden den der 'umph' ting som kommer fra et 4x12 bag én på scenen, for slet ikke at tale om muligheden for at lave naturlig feedback. Det kunne man måske komme udover ved at køre gennem et kabinet på scenen, men så er vi jo næsten ude i noget som er mere besværligt end bare at køre gennem sin rør-top?

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ampsimulering

Indlæg af strattitude »

[quote="Sasha"][quote="FunkyValle"]

...og du er stensikker på at have samme lyd HVER gang.

[/quote]

Er du?

Mig bekendt kan der da være voldsomt stor forskel på,hvordan ting lyder i forskellige rum - ja,jeg vil næsten gå så langt som til at sige, at det er én af de mest afgørende faktorer, når det kommer til, hvorfor man ikke har den samme lyd allesteds...[/quote]

Ja min erfaring siger også at mit gear lyder meget forskelligt fra sted til sted afhængig af rummet...

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Ampsimulering

Indlæg af kraen »

Kristian Riis fra Nephew kører et setup med et par Mac Mini's med externe lydkort, der kører Guitar Rig og så har han vist en All Access på gulvet til at styre det hele. Guitar Rig lyder faktisk ret fedt - også clean.

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ampsimulering

Indlæg af FunkyValle »

[quote="strattitude"][quote="Sasha"][quote="FunkyValle"]

...og du er stensikker på at have samme lyd HVER gang.

[/quote]

Er du?

Mig bekendt kan der da være voldsomt stor forskel på,hvordan ting lyder i forskellige rum - ja,jeg vil næsten gå så langt som til at sige, at det er én af de mest afgørende faktorer, når det kommer til, hvorfor man ikke har den samme lyd allesteds...[/quote]

Ja min erfaring siger også at mit gear lyder meget forskelligt fra sted til sted afhængig af rummet...[/quote]

Men man får da elimineret rigtigt mange af de faktorer, der påvirker guitarlyden. F.eks. afstand til væg ved open back kabinetter, mikrofontype og /-placering.
Det er kun de forhold der ellers ville påvirke PA-lyden, der også kommer til at påvirke guitarlyden, der er tilbage. Resten har du fuld kontrol over i ampsimuleringen.

Jeg ser ret mange fordele ved et ret simuleringssetup, hvis man er kontrolfreak og gerne vil have mest mulig kontrol over lyden og samtidigt gerne vil have mange lydmuligheder.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen