Marshall top

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"][quote="Plexi"]Nu har John Suhr også meldt sig ind i koret af "gamle-Marshall-kopi-byggere". <!-- m --><a class="postlink" href=" ... r_embedded</a><!-- m -->

Bare synd den koster 30000.[/quote]

Gad vide, om den også kommer med "børnesygdomme" und alles..?

I øvrigt er det dér "Variac" trick absolut ikke nyt eller en en Suhr-opfindelse. Faktisk vil de fleste Marshalls, der ruller ud ad min dør, køre i "variac-mode"...[/quote]

"This is John´s version of what it could have been"....så forhåbentligt uden mæslinger :-)

Den lyder fint, men jeg forstår ikke hvorfor disse amps altid skal være så dyre ?? Altså, Splawn, Metro, Mojave og hvad de ellers hedder. Hvorfor skal lige præcis disse reissues af forstærkere være så dyre ? Altså er der noget specielt materiale ? En Mercury strømforsyning koster et par tusinde og så er det det. Hvad sker der ?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af MacG »

[quote="Plexi"][quote="Sasha"][quote="Plexi"]Nu har John Suhr også meldt sig ind i koret af "gamle-Marshall-kopi-byggere". <!-- m --><a class="postlink" href=" ... r_embedded</a><!-- m -->

Bare synd den koster 30000.[/quote]

Gad vide, om den også kommer med "børnesygdomme" und alles..?

I øvrigt er det dér "Variac" trick absolut ikke nyt eller en en Suhr-opfindelse. Faktisk vil de fleste Marshalls, der ruller ud ad min dør, køre i "variac-mode"...[/quote]

"This is John´s version of what it could have been"....så forhåbentligt uden mæslinger :-)

Den lyder fint, men jeg forstår ikke hvorfor disse amps altid skal være så dyre ?? Altså, Splawn, Metro, Mojave og hvad de ellers hedder. Hvorfor skal lige præcis disse reissues af forstærkere være så dyre ? Altså er der noget specielt materiale ? En Mercury strømforsyning koster et par tusinde og så er det det. Hvad sker der ?[/quote]

Så byg en selv... Og husk at regne timelønnen med.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Man kunne jo også "bare" købe sig en fed Marshall fra 70´erne og få den sat i stand for måske 1/3 af prisen.

Faktisk kender jeg én, der p.t. har en lilla ´69 Super Tremolo til salg, hvis det har nogen interesse...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="MacG"]
Så byg en selv... Og husk at regne timelønnen med.[/quote]
Nej jeg er ikke i byggebranchen, og dit argument holder ikke en meter. Skal jeg også bygge min bil fordi jeg synes den er dyr ?
Fisker bare efter hvad det er der gør at præcis disse forstærkere er så dyre ? Du kan få en hæderlig Mesa, Bogner, Rivera, Brunetti, Hughes&Kettner for næsten halvdelen. Såvidt jeg forstår, så er det enkle kredsløb der præger gamle Marshalls.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Jo, men forskellen er, at de dyre "reissues", som du så smukt betegner disse mere eller mindre kloner af gamle Marshalls som, er håndbyggede i modsætning til de eksempler du nævner. Og det er arbejdslønnen, der koster! Så jeg ville nok ikke være slet så frisk med at affeje andres ganske fornuftige argumenter som "ikke holdende en meter". Det rigtige svar til det, du fisker efter, er nu givet op til flere gange!

Det er lidt som at sammenligne f.eks. en Stratocaster, som en guitarbygger pertentligt håndbygger ud af nøje udvalgte og gode materialer, med en Stratocaster, der sprøjtes ud i tusindvis fra samlebåndet i Mexico...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"]Man kunne jo også "bare" købe sig en fed Marshall fra 70´erne og få den sat i stand for måske 1/3 af prisen.

Faktisk kender jeg én, der p.t. har en lilla ´69 Super Tremolo til salg, hvis det har nogen interesse...[/quote]

Ja jeg har set den på dba. Den ser fed ud....er det også en god "årgang" ? Lidt svært at finde ud af hvad prisen er. Nogen byder useriøst, og ejer beder om seriøsitet, dog uden at sætte en vejledende pris.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Hvad mener du med "en god årgang"..? Var 1969 bedre eller dårligere end f.eks. 1970?

Enhver standard-Marshall fra før måske 1985 kan bringes til at være en svinefed Marshall, som kan konkurrere med de bedste "årgange", hvis du ellers kan definere, hvad disse er. Hvis jeg tænker på, hvad jeg har hørt, må jeg så kåre 1969, 1971, 1975 og ikke mindst 1978 som særligt gode årgange. Ikke at jeg tror, at det egentlig havde meget med årgangen at gøre. Det er bare et tal. Og visse af dem skulle der da også lige "rodes lidt med", før den var der. Men ifølge min ydmyge erfaring handler det mere om, hvilke stumper, der sidder i, end hvilket år disse tilfældigvis trillede ud fra Marshall-fabrikken.

Edit: Så må du jo prøve at give ham et seriøst bud...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"]Jo, men forskellen er, at de dyre "reissues", som du så smukt betegner disse mere eller mindre kloner af gamle Marshalls som, er håndbyggede i modsætning til de eksempler du nævner. Og det er arbejdslønnen, der koster! Så jeg ville nok ikke være slet så frisk med at affeje andres ganske fornuftige argumenter som "ikke holdende en meter". Det rigtige svar til det, du fisker efter, er nu givet op til flere gange!

Det er lidt som at sammenligne f.eks. en Stratocaster, som en guitarbygger pertentligt håndbygger ud af nøje udvalgte og gode materialer, med en Stratocaster, der sprøjtes ud i tusindvis fra samlebåndet i Mexico...[/quote]

Jamen hvad med at sætte den i masseproduktion ?? Såvidt jeg ved er Suhr´s ting ikke "håndlavede". Der er en vis produktion.

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"]Hvad mener du med "en god årgang"..? Var 1969 bedre eller dårligere end f.eks. 1970?

Enhver standard-Marshall fra før måske 1985 kan bringes til at være en svinefed Marshall, som kan konkurrere med de bedste "årgange", hvis du ellers kan definere, hvad disse er. Hvis jeg tænker på, hvad jeg har hørt, må jeg så kåre 1969, 1971, 1975 og ikke mindst 1978 som særligt gode årgange. Ikke at jeg tror, at det egentlig havde meget med årgangen at gøre. Det er bare et tal. Og visse af dem skulle der da også lige "rodes lidt med", før den var der. Men ifølge min ydmyge erfaring handler det mere om, hvilke stumper, der sidder i, end hvilket år disse tilfældigvis trillede ud fra Marshall-fabrikken.

Edit: Så må du jo prøve at give ham et seriøst bud...[/quote]

Er noteret.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

[quote="Plexi"][quote="Sasha"]Jo, men forskellen er, at de dyre "reissues", som du så smukt betegner disse mere eller mindre kloner af gamle Marshalls som, er håndbyggede i modsætning til de eksempler du nævner. Og det er arbejdslønnen, der koster! Så jeg ville nok ikke være slet så frisk med at affeje andres ganske fornuftige argumenter som "ikke holdende en meter". Det rigtige svar til det, du fisker efter, er nu givet op til flere gange!

Det er lidt som at sammenligne f.eks. en Stratocaster, som en guitarbygger pertentligt håndbygger ud af nøje udvalgte og gode materialer, med en Stratocaster, der sprøjtes ud i tusindvis fra samlebåndet i Mexico...[/quote]

Jamen hvad med at sætte den i masseproduktion ?? Såvidt jeg ved er Suhr´s ting ikke "håndlavede". Der er en vis produktion.[/quote]

Der bliver jo da ihvertfald sagt i youtube-klippet, at den er point to point-wired. Nu skal jeg på ingen måde gøre mig til større point to point-fanatiker, end jeg i virkeligheden er (mit synspunkt i kort form er, at det er en meget solid måde at bygge tingene på, men at det ikke er her, vellyden gemmer sig), Ej heller vade i, at dét, der her er tale om, reelt ikke er decideret point to point-wiring, men istedet en form for håndloddet board-konstruktion. Nøgleordet her er netop "håndloddet". Og dét koster! Men god fornøjelse med at prøve at overbevise en hel verden af større eller mindre vintage-fanatikere om, at det rent lydmæssigt er skideligegyldigt, om gode komponenter er loddet sammen med hånden eller pr. lodderobot.

(og subsidiært bliver den samlede værdi af en flok billige skodkomponenter heller ikke højere af at blive loddet sammen med håndkraft)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af MacG »

[quote="Plexi"][quote="MacG"]
Så byg en selv... Og husk at regne timelønnen med.[/quote]
Nej jeg er ikke i byggebranchen, og dit argument holder ikke en meter. Skal jeg også bygge min bil fordi jeg synes den er dyr ?
Fisker bare efter hvad det er der gør at præcis disse forstærkere er så dyre ? Du kan få en hæderlig Mesa, Bogner, Rivera, Brunetti, Hughes&Kettner for næsten halvdelen. Såvidt jeg forstår, så er det enkle kredsløb der præger gamle Marshalls.[/quote]

Så køb en "hæderlig Mesa, Bogner, Rivera, Brunetti, Hughes&Kettner". Serieproducerede stangvarer er der nok af. Du kan tilføje alle nye Marshalls.

Prøv at sætte dig ind i tingene før du siger at noget ikke holder en meter. Hvis du sætter dig ned og finder prisen på alle stumperne til at bygge en Marshall Super Lead klon af de "bedste" nye stumper du kan opdrive, og betaler en der er i "Byggebranchen" , som du noget nedladende kalder det, så ender du nok noget over hvad en Suhr koster. Og den er ikke en reissue, den er udviklet af Suhr for at give en bestemt lyd. Det koster også. Det her er en klon: http://plexireplicas.com/metropoulos-am ... 00-series/

Du har efterhånden fået rigtig mange gode svar, og i den periode denne tråd har kørt har der været en 4/5 rigtig gode bud på klassiske Marshalls på DBA, og der er et par stykker for tiden. Har du overhovedet prøvet en velkørende klassisk Marshall, hvad angår rør, bias, vedligehold, trimning ?
Det virker ikke sådan. Det har jeg, og i det udvalg af Marshalls jeg har prøvet i de år jeg gider beskæftige mig med fra ´65-´81 er der to ting de har tilfælles: De lyder alle forskelligt, også for samme model fra samme år, og de kan alle komme til at lyde fedt. Brug ørene.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"] Det her er en klon: http://plexireplicas.com/metropoulos-am ... 00-series/

[/quote]

Og har sjovt nok også den dér "variac" indstilling, selv om den har været på markedet meget længere end Suhr´s forstærker...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="MacG"] Det her er en klon: http://plexireplicas.com/metropoulos-am ... 00-series/

[/quote]

Og har sjovt nok også den dér "variac" indstilling, selv om den har været på markedet meget længere end Suhr´s forstærker...[/quote]

Det første sted det blev set var på Metro´s kloner, for at emulere Eddie Van Halen´s Variac-trick. Først kun på dem George byggede, senere kunne man købe en PT med et extra tap med lavere spænding.

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Peter C »

Har John Suhr sagt, at han har opfundet Variac?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Nej. Men i Youtube-klippet med Suhr-forstærkeren bliver det nærmest fremhævet som om, at det er en semi-revolutionerende teknisk landvinding...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Jacob »

[quote="Sasha"]Nej. Men i Youtube-klippet med Suhr-forstærkeren bliver det nærmest fremhævet som om, at det er en semi-revolutionerende teknisk landvinding...[/quote]

Jeg tror at en af de ting, der er med til at gøre Suhrs indbygning bedre er, at den automatisk biasjusterer rørene afhængig af om man "Variac'er" eller ej .. Ved ikke om "konkurrenternes" også gør det ? :)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af MacG »

[quote="Jacob"][quote="Sasha"]Nej. Men i Youtube-klippet med Suhr-forstærkeren bliver det nærmest fremhævet som om, at det er en semi-revolutionerende teknisk landvinding...[/quote]

Jeg tror at en af de ting, der er med til at gøre Suhrs indbygning bedre er, at den automatisk biasjusterer rørene afhængig af om man "Variac'er" eller ej .. Ved ikke om "konkurrenternes" også gør det ? :) [/quote]

Metro´s gør, og det gør de andre nok også. Ellers ville bias skulle stilles så koldt at det virkede i begge modes. Og det lyder skidt.

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Kuli »

[quote="Sasha"]Edit: Så må du jo prøve at give ham et seriøst bud...[/quote]

Hmm jeg har faktisk prøvet at kontakte ham, men synes ikke rigtig han gider svare på mine spørgsmål... Jeg spurgte om den var blå eller lilla, det er ikke til at se på billederne og nu får jeg svaret herinde af dig - Jeg har et lilla basketweave kabinet også fra 1969, så det ville da være fantastisk at kunne få fat i en top som passer til! Hvis du kender ham må du da gerne sparke ham lidt bagi, så han kan komme på banen hvis han virkelig vil sælge den. Ved du hvad stand den er i mht. originale trafoer osv?

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Peter C »

Ja, sådanne annoncer er jo håbløse..

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Jacob »

Hvis man har lyst til at læse mere om Suhrs SL68 og variac-snak, kan jeg i øvrigt anbefale denne tråd: :) <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hugeracksinc.com/forum/viewt ... orum/viewt ... hilit=SL68</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen