Nogen der har styr på indmaden af en TS-9?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Nogen der har styr på indmaden af en TS-9?

Indlæg af morfarpåsofaen »

Den hersens TS-9 mangler batteri tilslutningen - så den fungerer kun på strømforsyning. Jeg har så, meget belejligt, sådan en clips til et 9v batteri inkl. ledning - sort/rød - som der plejer at være monteret. Jeg kan dog ikke finde et billede på nettet der viser hvordan denne skal monteres, og jeg tror der er ændret på ledningsføringen i denne pedal? Jeg er med på at input jack soklen skal afbryde batteriet, når der intet jack stik er tilsluttet.

Noget andet er at en diode, ved siden af soklen til strømforsyning, er monteret på den modsatte side af printet... Pedalen lyder dog helt fin.

Billede

Billede

Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nogen der har styr på indmaden af en TS-9?

Indlæg af Sasha »

Ligefrem "styr på" er måske så meget sagt. Men jeg skal da "give it a shot":

Der har jo helt tydeligvis været "en lille loddeonkel" forbi din pedal. Så derfor er der noget, der ikke er "helt som det plejer at være". Og jeg kan ikke ud fra billederne helt greje, hvad det er, der er lavet. For normalt ville den røde ledning fra batteriet skulle gå til "punkt 15 - "red"", hvor den "fremmede" grå ledning med den blå streg på, er forbundet i den ene ende.

På billederne ser det så umiddelbart ud som om, at den anden ende af denne grå ledning er forbundet til den éne jackbøsning, hvor den sorte ledning fra batteriet normalt er forbundet. Men dét giver elektrisk set ingen mening. Jeg kan dog ikke se, om der er flere ledere i den grå ledning? Det må der næsten være...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nogen der har styr på indmaden af en TS-9?

Indlæg af morfarpåsofaen »

Ja den grå ledning fra hul 15 går ned til "afbryderen" på input jack stikket - og den har kun een leder. Jeg var netop i tvivl om hvor + fra batteriet skulle hen, så jeg vil da prøve at montere ledningerne som du siger.. Mon ikke det så virker.

Hvad med dioden ved siden af soklen til strømforsyningen, som er monteret på bagsiden af printet? Benet på dioden har været knækket, så den hænger kun i en bro af loddetin. Jeg vil derfor gerne skifte den, men hvilken type diode skal jeg smutte forbi og bede om ved Esbjerg Electronics?

Pedalen, som er fra '82, har iøvrigt en Motorola LM358n chip. Jeg ved ikke hvor meget chippen reelt har at sige for lyden, men det ville jo næsten være gratis at montere en sokkel og skifte lidt til andre typer. F.eks. JRC4558 - men er der evt. andre typer som kan anbefales, hvis ellers det har den store betydning?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nogen der har styr på indmaden af en TS-9?

Indlæg af Sasha »

Jo, men det giver ikke rigtigt nogen mening, at plus-lederen skulle blive forbundet til stel, når man sætter et stik i input-bøsningen...? Så jeg må tilstå, at jeg ikke forstår, hvad der er lavet i din pedal.

Dioden er ikke særligt afgørende. Det er kun en polaritetssikring. Så du kan bruge "any old" diode - en 1N4007 eller lignende. Den skal bare vende rigtigt. Jeg tror, jeg ville lade den nuværende sidde...

Hvad angår religioner omkring operationsforstærkere, skal jeg ikke gøre mig til dommer. Der er forskel - det er helt sikkert! Men spørgsmålet er måske, hvor stor stor/lille forskel, der er mellem to "ens" JRC4558´ere..? Så jeg skal ikke give den som rettroende vejleder... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nogen der har styr på indmaden af en TS-9?

Indlæg af Sasha »

Faktisk giver den dér grå ledning ikke ret meget mening, så længe der ikke er et batteri involveret. Den burde sådan set ikke rigtigt "udrette" noget. Prøv lige at pille den af og se, om ikke pedalen fungerer fint (med strømforsyning) uden den...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nogen der har styr på indmaden af en TS-9?

Indlæg af morfarpåsofaen »

Nu fik jeg da prøvet at fjerne den grå ledning, tilslutte + fra batteriet til hul 14 i printpladen og - til jack soklen.. Men nu er pedalen død.. Løb dog tør for tid, så skal lige prøve at teste helt uden batteri senere..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nogen der har styr på indmaden af en TS-9?

Indlæg af Sasha »

Jeg håber, du mener "hul 15"..?

Men jeg er bange for, at jeg ikke kan hjælpe så meget mere pr. korrespondence...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nogen der har styr på indmaden af en TS-9?

Indlæg af morfarpåsofaen »

[quote="Sasha"]Jeg håber, du mener "hul 15"..?
[/quote]
Du bestod opmærksomhedstesten.. Fik konstateret at pedalen kortslutter strømforsyningen, så det er formentligt den klodsede lodning ved polaritets dioden der rører ved skruen som holder printet. Jeg skal lige prøve at fjerne det gamle bjerg af loddetin og lave en ny pænere lodning.

Det kunne dog godt se ud som om, at man har brugt diodens ene ben (+ en stor klat loddetin) til at reparere print banen, som på et tidspunkt har været "skrabet over".. Der er ridset flere andre steder på printet imellem banerne, så nogen har hvert fald tidligere udfoldet sig..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen