Farveforvirring?? Marshall flash.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af Pluto »

Hvis du falder over et 70er kabinet med org. rød tolex kunne jeg være interreseret.Det ville passe vældig til min røde slp.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af fortytwo »

[quote="Kuli"][quote="fortytwo"][quote="Kuli"]'Basketweave' frontstof, orange custom color, metal håndtag, alle originale Celstions med pulsonic membraner, urørte lodninger (og at det så er Jim Marshall som har samlet det) - det koster! Men så er det også blandt de bedste kabinetter Marshall nogensinde har lavet.[/quote]

Jeg forstår slet ikke, hvordan disse ting, på nær enhederne, gør, at det bliver til et ekstra specielt godt kabinet..?

Jeg kan godt forstå, hvordan det kan gøre det lidt dyrere i samler øjne, og specielt i USA, hvor det virkelig er en import vare, men det bliver altså bare ikke et bedre kabinet af..
Det eneste der gør det for mig, er enhederne, farven er da meget sjov, men resten er da sådan lidt ooh ooh voodoo agtigt..

Jeg sætter ikke en finger på, at det sikkert er et rigtig fedt kabinet, for det er det helt sikkert, jeg har bare hørt for meget hokus-pokus sælger snak.. Men hvis vi snakker udbud og efterspørgsel, så er det en anden sag..[/quote]
I forhold til kvalitet, er disse kabinetter stadig de bedste Marshall har lavet:

Basketweave frontstof er nok det mest holdbare frontstof Marshall har brugt - i forhold til reissue modellerne som også har basketweave frontstof, er de gamle meget 'tættere vævet' - dette er meget tydeligt hvis man ser igennem det op mod et lys - dette har betydning i forhold til lyden, om det så gør lyden bedre eller ringere, skal jeg ikke kunne sige.

Den orange farve gør ikke andet end at det ser orange ud og costum color kabinettet er bare lidt dyrere, måske fordi de er mere sjældne end kønne, men der er også længere mellem køberne.

Ikke ret længe efter dette kabinet blev lavet (72-73?), blev håndtagene skiftet ud til plastik og hvor mange af disse plastik håndtag er stadig indtakte den dag idag? Det er dem af metal, alle sammen!

Urørte lodninger er en garanti for at alle enheder er de originale - så simpelt er det bare. Og originalitet betyder en hel del indenfor vintage Marshall.

At Jim Marshall så har samlet det, gør det selvfølgelig ikke bedre end de andre tilsvarende kabinettet, så ja dette kan du godt kalde voodoo eller hokus pokus - for mig betyder det ikke en døjt om han har skrevet sin autograf i det, men det kan det godt gøre for andre.

Der er også et eller andet med at bagpladen er lavet af samme træsort som resten af kabinettet, det lavede de også om ikke ret længe efter, til MDF eller lign., jeg ved det ikke.

Men at kalde det hokus pokus sælger snak, synes jeg faktisk ikke er helt fair, især hvis man ikke har sat sig helt ind i sagerne.. Jeg har ejet både reissue kabinetter og senere 70'er kabinettet, men de her er bare bedre, både i lyd og i kvalitet. Og markeds prisen er altså også derefter, et midt 70'er kabinet koster vel omkring 4000 og hvad koster et 90'er jcm900 kabinet, måske omkring 2000 eller under? Jeg kunne aldrig selv finde på at købe sådan et for 15K, men nu har jeg også været ret heldig og har gjort nogle gode handler.[/quote]

Læs nu lige hvad jeg skriver igen.. ;)

Jeg forstår godt, hvordan alle de der ting spiller ind i udbud og efterspørgsel, og samlerværdig pga. originalitet..

Urørte lodninger betyder bare, at enhederne og ledningen er født sammen, men ikke at de er født i det kabinet.. Det er set før, at ting flytter placering..
Tættere vævning er ensbetydende med mindre luftgennemstrømning, men som regel også lidt bedre holdbarhed, men dog kommer dog stadig an på, hvad det er man væve af..
Jeg har haft et '73 kabinet, med plasthåndtag, som var helt intakte, så det kommer jo an på ejerne..

Gammel Marshall i USA koster bare mere, end det gør i Europa, li'som rigtig gammel Fender gør i Europa, end det gør i USA, alle importvare koster bare mere, sådan er det jo, og specielt når vi snakker udbud og efterspørgsel..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af Sasha »

Nej, der er vel heller ikke nødvendigvis den store forskel på f.eks. en original Stratocaster fra 1957 og så en reissue af samme model - altså måske lige bortset fra prisen?

Oh, well...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af fortytwo »

Jo.. I udbud og efterspørgsel.. Og samlerværdig..

Selvfølgelig er der også noget forskel på materialer, men der blev altså også lavet mandagsmodeller den gang, så bare fordi det blev lavet "dengang", så er det ikke ensbetydende med, at det er bedre.. ;-)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af Kuli »

[quote="Pluto"]Hvis du falder over et 70er kabinet med org. rød tolex kunne jeg være interreseret.Det ville passe vældig til min røde slp.[/quote]
Hej Claus, hvis jeg falder over et rødt kabinet vil jeg sgu nok være så egoistisk at beholde det selv til min røde plexi! Jeg troede da egentligt at din Marshall top var en original fra 70'erne og ikke en reissue?

[quote="fortytwo"]
Læs nu lige hvad jeg skriver igen.. ;) [/quote]
Hmm det har jeg lige gjort og jeg synes nu stadigvæk du nedgør mine begrundelser/argumenter lidt?

[quote="fortytwo"]
Jeg forstår godt, hvordan alle de der ting spiller ind i udbud og efterspørgsel, og samlerværdig pga. originalitet..

Urørte lodninger betyder bare, at enhederne og ledningen er født sammen, men ikke at de er født i det kabinet.. Det er set før, at ting flytter placering..
Tættere vævning er ensbetydende med mindre luftgennemstrømning, men som regel også lidt bedre holdbarhed, men dog kommer dog stadig an på, hvad det er man væve af..
Jeg har haft et '73 kabinet, med plasthåndtag, som var helt intakte, så det kommer jo an på ejerne..

Gammel Marshall i USA koster bare mere, end det gør i Europa, li'som rigtig gammel Fender gør i Europa, end det gør i USA, alle importvare koster bare mere, sådan er det jo, og specielt når vi snakker udbud og efterspørgsel..[/quote]
Urørte lodninger har du helt ret i ikke nødvendigvis betyder at disse enheder sad i kabinettet da det kom ud fra Marshalls fabrik første gang. Jeg har ikke ejet kabinettet fra nyt, så jeg kan ikke sige det med 100% sikkerhed. Men jeg vil så sige at det er ikke nemt at finde 4 af disse højtalere som bare passer 100% til årgangen og modellen af kabinettet med urørte lodninger, så jeg er stadigvæk ikke i tvivl om at det er de originale enheder som sidder i!
Du har helt ret i at selvfølgelig er det ikke alle plastik-håndtag som er gået i stykker (jeg har selv et kabinet fra 80'erne hvor de er intakte - det kabinet har så næsten heller aldrig været ude og spille eller bare stået i et øvelokale), men der er altså rigtig mange af dem som er og sammenlignet med metalhåndtagene (hvor jeg aldrig har set nogen som er gået i stykker), er dette i mine øjne et fald i overall-kvaliteten på Marshalls kabinetter generelt - vil du argumentere imod det?

Og du har de helt ret, udbud og efterspørgsel sætter prisen, jeg regner som sagt heller ikke med at skulle sælge kabinettet her i landet, men satser mest på det amerikanske markede eller måske det engelske og begge steder er udbuddet jo nok alligevel større end det er her i landet eller i skandinavien for den sags skyld.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af munch_30 »

Som en lille tilføjelse til denne i øvrigt meget fine præsentation af noget lækkert vintagegrej, vil jeg nævne at disse latterligt billige Adam Hall stålhåndtag er super i Marshallkabinetter. Jeg har sat dem i mine små Marshall model 1912 (112 "wetkabs"). Lækker kvalitet og så kan man smide det monterede plastikbæ ud.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/adam_hall_3400 ... _hall_3400 ... ngriff.htm</a><!-- m -->

Og hvis man er mere "vintageagtig", så kan man smide guldet her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.scumbackspeakers.com/handles ... es.html</a><!-- m -->

Mht. håndtag til 412`ere skal jeg ikke skifte eftersom der selvf. sidder stålhåndtag på mit CAA kabinet (og i CAA 412 kabinet nummer 2 der ankommer snart).

Mht. kvalitet af 412`er-kabinetter så tvivler jeg på, at et sådan gammelt Marshall kan være med et Bogner/CAA, men det er jo et subjektivt postulat. Kunne være sjovt med en test en dag. Blindtest selvf. og med identiske enheder.

@ Kuli er frontpladen/baflen på dit gamle kabinet skruet på eller en del af kabinetkonstruktionen ? Måske er dette kabinet repræsentativt for, hvorledes dit kabinet er konstrueret ?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.spacemanmusic.com/Amps/Speak ... Amps/Speak ... Early+1969</a><!-- m -->

Jeg har i øvrigt den største respekt for det æstetiske aspekt af dine kabinetter Kuli. Lækkert, smagfuldt og passende til den kontekst de indgår i - læs ældre Marshall amp ovenpå, LP guitar, etc. :D
Kim

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af Pluto »

Min røde top er en org. 1976 superlead.Tolexen er også org.
Sorte strater lyder bare bedst..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af MacG »

[quote="munch_30"]

@ Kuli er frontpladen/baflen på dit gamle kabinet skruet på eller en del af kabinetkonstruktionen ? Måske er dette kabinet repræsentativt for, hvorledes dit kabinet er konstrueret ?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.spacemanmusic.com/Amps/Speak ... Amps/Speak ... Early+1969</a><!-- m -->
[/quote]

Marshall´s kabinetter har altid været lavet på den måde du kan se på billederne.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af fortytwo »

[quote="Kuli"][quote="fortytwo"]
Læs nu lige hvad jeg skriver igen.. ;) [/quote]
Hmm det har jeg lige gjort og jeg synes nu stadigvæk du nedgør mine begrundelser/argumenter lidt?[/quote]

Nej, slet ikke.. Jeg siger, at jeg ikke forstår, hvordan det gør det til et bedre kabinet, for det er vel i sidste ende træet, og konstruktionen, sammen med enhederne, der gør det til et godt kabinet..

[quote="Kuli"][quote="fortytwo"]
Jeg forstår godt, hvordan alle de der ting spiller ind i udbud og efterspørgsel, og samlerværdig pga. originalitet..

Urørte lodninger betyder bare, at enhederne og ledningen er født sammen, men ikke at de er født i det kabinet.. Det er set før, at ting flytter placering..
Tættere vævning er ensbetydende med mindre luftgennemstrømning, men som regel også lidt bedre holdbarhed, men dog kommer dog stadig an på, hvad det er man væve af..
Jeg har haft et '73 kabinet, med plasthåndtag, som var helt intakte, så det kommer jo an på ejerne..

Gammel Marshall i USA koster bare mere, end det gør i Europa, li'som rigtig gammel Fender gør i Europa, end det gør i USA, alle importvare koster bare mere, sådan er det jo, og specielt når vi snakker udbud og efterspørgsel..[/quote]
Urørte lodninger har du helt ret i ikke nødvendigvis betyder at disse enheder sad i kabinettet da det kom ud fra Marshalls fabrik første gang. Jeg har ikke ejet kabinettet fra nyt, så jeg kan ikke sige det med 100% sikkerhed. Men jeg vil så sige at det er ikke nemt at finde 4 af disse højtalere som bare passer 100% til årgangen og modellen af kabinettet med urørte lodninger, så jeg er stadigvæk ikke i tvivl om at det er de originale enheder som sidder i!
Du har helt ret i at selvfølgelig er det ikke alle plastik-håndtag som er gået i stykker (jeg har selv et kabinet fra 80'erne hvor de er intakte - det kabinet har så næsten heller aldrig været ude og spille eller bare stået i et øvelokale), men der er altså rigtig mange af dem som er og sammenlignet med metalhåndtagene (hvor jeg aldrig har set nogen som er gået i stykker), er dette i mine øjne et fald i overall-kvaliteten på Marshalls kabinetter generelt - vil du argumentere imod det?

Og du har de helt ret, udbud og efterspørgsel sætter prisen, jeg regner som sagt heller ikke med at skulle sælge kabinettet her i landet, men satser mest på det amerikanske markede eller måske det engelske og begge steder er udbuddet jo nok alligevel større end det er her i landet eller i skandinavien for den sags skyld.[/quote]

Selvfølgelig er det et kvalitetsfald, at gå fra metal til plastik, det er det jo næsten i alle tilfælde, men det er jo en af de ting, hvor at lyden nok ikke lider så meget under valget af materiale, og er det trods alt ikke lyden det hele kommer an på..?
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af Kuli »

[quote="munch_30"]
Mht. kvalitet af 412`er-kabinetter så tvivler jeg på, at et sådan gammelt Marshall kan være med et Bogner/CAA, men det er jo et subjektivt postulat. Kunne være sjovt med en test en dag. Blindtest selvf. og med identiske enheder.

@ Kuli er frontpladen/baflen på dit gamle kabinet skruet på eller en del af kabinetkonstruktionen ? Måske er dette kabinet repræsentativt for, hvorledes dit kabinet er konstrueret ?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.spacemanmusic.com/Amps/Speak ... Amps/Speak ... Early+1969</a><!-- m -->

Jeg har i øvrigt den største respekt for det æstetiske aspekt af dine kabinetter Kuli. Lækkert, smagfuldt og passende til den kontekst de indgår i - læs ældre Marshall amp ovenpå, LP guitar, etc. :D [/quote]
Jeg kender ikke til Bogner, men det kan sagtens være at kvaliteten er ligeså god som et gammelt Marshall.
Frontpladen er skruet på, jeg har lavet en lille webside med nogle flere billeder: http://skoudata.dk/fs/orange/
Takker, jeg er lidt en vintage-nørd, derfor kender jeg ikke rigtigt til noget af nyere dato.

[quote="Pluto"]Min røde top er en org. 1976 superlead.Tolexen er også org.[/quote]
Det mente jeg nok, det var bare fordi du skrev 'min slp' og en slp (Superlead Plexi) er jo en reissue af en gammel plexi.

[quote="fortytwo"]
Nej, slet ikke.. Jeg siger, at jeg ikke forstår, hvordan det gør det til et bedre kabinet, for det er vel i sidste ende træet, og konstruktionen, sammen med enhederne, der gør det til et godt kabinet..

Selvfølgelig er det et kvalitetsfald, at gå fra metal til plastik, det er det jo næsten i alle tilfælde, men det er jo en af de ting, hvor at lyden nok ikke lider så meget under valget af materiale, og er det trods alt ikke lyden det hele kommer an på..?[/quote]
Ok, super, jeg tror måske bare vi snakker forbi hinanden.. Men du har da helt sikkert ret i at man ikke kan høre forskel på om der er plastik eller metalhåndtag på, jeg synes dog stadigvæk ikke at det ikke er væsentligt i forhold til kvaliteten overall, altså ikke kun lyden men også at det kan holde til at komme ud og spille mange jobs osv.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af munch_30 »

Hej Jakob. Tak for henvisning til din side for flere billeder i detaljer. Der er helt sikkert et marked for det kabinet. Du kan jo prøve "lokalt" - læs Tyskland, etc. på f.eks. fora som Tubetown, etc.
( <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.tube-town.net/ttstore/">http ... tstore/</a><!-- m -->)

Jeg vil anbefale, at man skruer sin frontbaffel efter på sådan et Marshall (åbenbart har Marshall konstrueret alle kabinetter således). Det har jeg ved selvsyn erfaret var nødvendigt ved flere Marshallkabinetter. "Løse" skruer og også at fronstoffet er trukket med rundt om frontpladen anser jeg (og andre) ikke for værende en ideel konstruktion, hvad angår følelsen af et "tight" kabinet. Måske er det bl.a. derfor, at f.eks. Custom Audio Amplification- og Bogner 412 (lavet samme sted mig bekendt) har en helt særpræget tone. Faktisk rammer disse meget flotte salgsord, fra Guitarguitar i UK, meget godt min opfattelse: ".... chunky bass response, rich, fat and woody ..." <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.guitarguitar.co.uk/electric_ ... k/electric_ ... 0318023329</a><!-- m -->

Ovenstående kabinetnørderi er jo egentlig ligemeget i forhold til dit kabinet Jakob. Lidt som at sammenligne en ældre Porsche 356 og så en nyere pumpet 911`er. Unødvendigt at nørde "bremsekalibere" og "støddæmpere" her, for nu at bruge den analogi. Mit ærinde er blot at løfte sløret for, at der findes særdeles gode kvalitetskabinetter (der i mine øjne langt overgår Marshall i byggekvalitet) i dag - de koster bare lidt mere end Marshall. Orange, CAA, Bogner eller Kerry Wright osv. hvis det skal være helt vildt ! Og så kommer vi til enhedernes betydning, osv, osv, osv....

Du skal nok få solgt dit kabinet - det er ret unikt ingen tvivl om det - det er også værd at betale for, især hvis man samtidig har den helt rigtige forstærker at sætte ovenpå kabinettet :D !
Kim

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af Pluto »

Nå jeg troede bare at slp var en forkortelse af superlead.Så blev jeg klogere igen idag.Er der nogen der helt præcist kan fortælle mig hvad en plexi superlead og en superlead er.(forskellen ) ?
Er det kun plexi ruden til forskel?
Sorte strater lyder bare bedst..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af MacG »

[quote="Pluto"]Nå jeg troede bare at slp var en forkortelse af superlead.Så blev jeg klogere igen idag.Er der nogen der helt præcist kan fortælle mig hvad en plexi superlead og en superlead er.(forskellen ) ?
Er det kun plexi ruden til forskel?[/quote]

SLP er Marshall´s navn på reissues. Det korte svar på dit spørgsmål om der er forskel... Ja, det er der.
De sidste med Plexi-panel er fra midt ´69, og der er ingen forskel på dem fra først og sidst i ´69 med metalpaneler, frem til ca´71...
Før det er der store forskelle. Det er faktisk en videnskab. Og ingen Marshall RI kommer tæt på nogen af dem i lyd, selvom 1959 HW er en kopi af en ´69 SL.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af Sasha »

Og perioden op igennem 70´erne er absolut heller ikke uden indvendige forskelle. Så at bruge en generel betegnelse "Superlead" som om, at det var sådan én veldefineret størrelse giver i mine øjne ikke ret meget mening. Det siger i virkeligheden nok mest om, hvad der står på bagsiden - helt analogt med, at "plexi" udelukkende fortæller hvilket materiale, betjeningspanelet er fremstillet af...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af Kuli »

Tak for dit link til tubetown, Kim, det vil jeg da prøve.

Og tak for de vise ord til Uffe og Søren!

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af Kuli »

[quote="Kuli"]Tak for dit link til tubetown, Kim, det vil jeg da prøve.[/quote]

Hmm jeg er sgu ikke så god til tysk, så det lykkedes mig ikke at oprette mig som bruger... Så det bliver nok ikke solgt til Tyskland....

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Farveforvirring?? Marshall flash.

Indlæg af munch_30 »

Sig til hvis du ønsker hjælp eller de råd jeg kan gi'. Jeg har solgt en del der. Ellers har jeg haft mest held på hugeracksinc. Rigtigt mange europæere og også nordmænd, svenskere og danskere der handler og diskuterer guitargear. Du er velkommen til at ringe til mig, hvis du ønsker det Jakob. Jeg sender dig en PM. Dba er fint, men eksponeringen af de lækre stumper du har, er mange gange større på f.eks. HRI.
Kim

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen