Baggear. YT..! UPDATE.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg vil lige sige til det med Redbox'en og Palmeren, så skal de begge have belasning på "den anden side" ... hvis du skal blæse ind i en dummy-load tales der varmt for Palmer PDI-03'eren ... om det så passer ved jeg ikke - de skulle oprindeligt være lavet til Status Que, grunden til at jeg ikke får fat i én, er at nogle forstærkere skal bruge 16 ohm og andre 8 ... så skal flere jo financieres, sådan vil det også være med Hotplate....

--sd

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Morten M »

Morten, nu fremgår det ikke af dit indlæg, hvilken udfordring der skal findes en løsning på. Om det er mangel på sceneareal, lydtryk eller så'n.
Har lidt hands on oplevelser med setups/løsninger, der MÅSKE kan bruges i din videre dialog med dit band.

Copy Band. Oplevede dem live for et par mdr siden. Havnefest i Lohals. MIDI trommesæt og alm gear for resten. De havde et stort tydeligt luftigt lydbillede, der ikke var særligt højt, således det var nemt at føre en samtale. Nok fordi der var mulighed for at skrue ned for trommerne.

Snakkede for nylig med en jazz guitarist, som har en stor multietnisk besætning i sit band. MIDI trommesæt, bas og guitar pre amp over PA + mics på sang, percussion mv.
Guitaristen bruger en Engl preamp, ikke E530, en 2U 19" og en Eleven.
HD recorderen kører konstant. Udover at kunne styre lydtrykket bedre live på små steder, er missionen her det ultimative take. Og en meget stor del kan efterfølgende redigeres i ProTools. Tjekket.

I mit band har vi en trommeslager, der har 3-4 forskellige størrelser trommesæt og en masse forskellige bækkener. Opstillingen er standard sæt med 3-4 bækkener. Hvis vi fx ved, der er tale om lille sted, tager han et lille trommesæt med. Og dimensionerer lydbilledet derefter på baggearet.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Smittefar »

Som Morten er inde på, så er meget jo styret af trommesættets lydniveau, og vores trommeslager har netop også flere forskellige sæt, han kan bruge alt efter stedets størrelse. Det mindste spiller sgu ikke ret højt. Han har også haft et el-sæt, men det var af den gamle type, så jeg tror ikke, han blev helt glad for det.

Jeg har netop i weekenden spillet til en udendørs fest, hvor vi kun var 30 mennesker, der alle stod meget tæt på scenen. Der brugte vi de nye Roland V-drums, jeg kørte min guitar gennem POD og i PA, og bas kørte direkte i PA. Det er sgu en fornøjelse at kunne styre lydniveauet 100%, og man er helt sikker på, at det faktisk lyder godt, for der er ikke otte lydkilder, man skal tage individuelt stemning til.

Den dag vores trommeslager møder op med el-sættet, så er jeg helt klar på, at køre direct out fra forstærkeren. Indtil da, kan jeg nøjes med at skrue ned for forstærkeren, når vi kører med det lille sæt.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Sasha »

Somme tider forstår man ikke helt, hvorfor folk bruger penge på at booke livemusik, når det lader til, at en ghettoblaster, der kan skrues godt ned for, ville passe langt bedre til forventningen og derfor skabe større glæde...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lause
Johnny B. Goode
Indlæg: 111
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Lause »

Jeg styrer også selv niveauet på trommerne.. Det burde ikke være noget problem for en dygtig slager. Mine trommer bliver miket op, og jeg har derfor muligheden for at spille det samme lydniveau på de store scener også... Så man kan sige at jeg helt generelt faktisk spiller ret lavt!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Smittefar »

[quote="Sasha"]Somme tider forstår man ikke helt, hvorfor folk bruger penge på at booke livemusik, når det lader til, at en ghettoblaster, der kan skrues godt ned for, ville passe langt bedre til forventningen og derfor skabe større glæde...[/quote]

Nu er der jo en helt anden stemning ved live musik - Hvis det endelig var lydniveauet, der var det afgørende, kunne man også bare hyre en ghettoblaster, der kunne skrues langt nok op.
Modded guitars were crap right out of the factory

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af kraen »

[quote="Lause"]Så man kan sige at jeg helt generelt faktisk spiller ret lavt![/quote]

Det kan så diskuteres

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"][quote="Sasha"]Somme tider forstår man ikke helt, hvorfor folk bruger penge på at booke livemusik, når det lader til, at en ghettoblaster, der kan skrues godt ned for, ville passe langt bedre til forventningen og derfor skabe større glæde...[/quote]

Nu er der jo en helt anden stemning ved live musik - Hvis det endelig var lydniveauet, der var det afgørende, kunne man også bare hyre en ghettoblaster, der kunne skrues langt nok op.[/quote]

Lidt retorisk kunne man vel hævde, at din første påstand i allerhøjeste grad afhænger af udøveren (OG publikum!)..?

Men det lader da til, at "for høj" volume er et meget udbredt fænomen? Det er som om, at dét naturlige - i mine ører ikke skræmmende - niveau, som en trommeslager sætter, i de flestes ører er "alt, alt, alt for højt", og at folk helst vil have sådan en "light" version af et rockband. Eller det er måske slet ikke rockmusik, vi taler om her?

Jeg synes personligt, at jeg ved mange koncerter godt kunne tænke mig, at der blev spillet lidt højere. Jeg synes f.eks. det er pisseirriterende, når spillestedets dankort-automat går tydelig igennem over musikken. Og jeg kan godt lide, at tingene bliver "fysiske" og "levende", og man kan se, høre og mærke, at musikerne kan spille igennem og arbejde med volumen. Men det er måske bare mig..? OK: Jeg går så som regel også ud for at HØRE musik - ikke for at have det som baggrundstapet, mens jeg "faktisk hellere vil kunne snakke sammen"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Pluto »

Jeg har endnu aldrig været ud for at der ikke er mindst en der syntes det er for højt.Det gælder også selv om jeg spiller akustisk.Så fuck det og giv den noget gas ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af nerøs »

hej morten
jeg her en rør overdrive. pedal hvor der er et emulieret ( eller hvordan det nu staves) udgang på.... hvis det var noget du kunne havde list til at afprøve kan vi da nok godt finde ud af det .

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]

Jeg synes personligt, at jeg ved mange koncerter godt kunne tænke mig, at der blev spillet lidt højere. Jeg synes f.eks. det er pisseirriterende, når spillestedets dankort-automat går tydelig igennem over musikken. Og jeg kan godt lide, at tingene bliver "fysiske" og "levende", og man kan se, høre og mærke, at musikerne kan spille igennem og arbejde med volumen. Men det er måske bare mig..? OK: Jeg går så som regel også ud for at HØRE musik - ikke for at have det som baggrundstapet, mens jeg "faktisk hellere vil kunne snakke sammen"...[/quote]

Jeg tror I taler forbi hinanden her. Jeg er fuldstændig enig med dig, Søren, at når man er til koncert, så skal lydniveauet være på den friske side af knyttere-i-mellemgulvet-og-vind-i-håret-ved-de-dybe-toner-på-bassen, men når man er til 50-års fødselsdag, bryllup, konfirmation, whatever, som er ballemusikerens primære hjemmebane, så er folk ikke kommet for at høre orkesteret, men for at deltage i festen, tale med hinanden, etc., og så er jeg også i lejren der mener, at lydniveauet justeres noget lavere. Sidst på aftenen, når der er virkelig gang i dansegulvet, kan man så skrue op til "koncert-niveau", men det vil være en lige lovlig brat opvågning fra slå-mave-timen efter desserten, hvis bandet går på direkte, med 120 Db, i et lille forsamlingshus.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Morten_Lyse »

Vi var sammen i bandet i går; og vi kommer IKKE til at spille uden baggear. Trommeslageren og især bassisten får sådan en dunkende blodåre i tindingen, når snakken bevæger sig den vej. :lol: 'Chesteren vinder igen..!

Nå, men tak for indlæggende. Mit spørgsmål var jo netop ansporet af folk som smittefar m.fl., der havde valgt baggears fri løsninger og ikke kigget sig tilbage siden.

Og ellers opsummerer Godspeed problemstillingen fint, synes jeg. Vi snakkede igår også om, at med 6-mands orkester i 3-4 timer en aften, så vil der altid være nogen der synes det er for højt. - Men man skal ikke ligge for meget i det. Der er til ethvert job flere, der synes vi leverer noget godt musik, end folk der brokker sig over både lyd, volume, repetoire påklædning og parkering til sammen. Så for ikke at bevæge sig ud i det umuliges kunst at forsøge at stille alle tilfreds, vælger vi at fokusere på de tilfredse. Når tråden her alligevel er aktuel, så skyldes det at, jo, det er klart nemmere at lade være at tage ud og spille den slags jobs og bare sidde hjemme i 132dB vellyd. - Men når vi nu vælger at spille ude, så vil vi faktisk gerne gøre det så godt som vi kan. Det mål er vel ædelt nok..?

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Sasha »

Tjah, du har sikkert ret. Men det er måske også derfor, at jeg ikke tror, at jeg nogensinde kommer til at forstå ballemusik som begreb. Det var dog heller ikke mit indtryk, at det ligefrem var "dødsballe", Morten gør det mest i. Men måske tager jeg fejl her?

Men jeg begynder i mit stille sind så småt at planlægge en 50-års fødselsdag, som jeg så kan forstå, bliver noget ud over det sædvanlige... :-)

Edit: "krydsede" med Mortens indlæg. Så beklager, hvis meningen er lidt udvisket :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Telemaster »

Det ville være stædigt at insistere på, at gæsterne til en rund fødselsdag fandeme er til koncert, bare fordi der er et band. Det er to fuldstændig forskellige discipliner at spille balle og spille koncert, omend de er beslægtede. Og i virkeligheden er det jo ikke forbudt at gøre sig umage med at spille gode sange med energi og indlevelse, selvom det ikke er vanvittig højt. Den der ringeagtelse af balle som sådan lærer jeg vist aldrig at forstå, men jeg er jo også så tilpas dygtig, at jeg kan finde ud af begge både det ene og det andet :-D Måske man bare aldrig har hørt et fedt band, der ikke spiller originalmusik?

Og TT: Det aner jeg naturligvis ikke en skid om - beklager ;-)
So many assholes, so few bullets

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Madmax25 »

TT: Jeg er meget tilfreds med min Palmer PDI03. Jeg købte den i sin tid fordi min Hughes & Kettner forstærkers egen Red Box udgang simpelthen var helt "død" i lyden. Jeg skal love for, at der blev åbnet op da jeg gik over til Palmeren.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"] Men når vi nu vælger at spille ude, så vil vi faktisk gerne gøre det så godt som vi kan. Det mål er vel ædelt nok..?

Mvh;
Morten Lyse[/quote]

Så absolut!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Baggear. YT..!

Indlæg af Smittefar »

[quote="Morten_Lyse"]
Mit spørgsmål var jo netop ansporet af folk som smittefar m.fl., der havde valgt baggears fri løsninger og ikke kigget sig tilbage siden.[/quote]

Hov hov - jeg spiller som regel med baggear, men jeg kunne sagtens forestille mig en anden løsning, og jeg spiller ind i mellem med en POD i en snæver vending, fordi det er nemt, praktisk og fint nok.

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af morfarpåsofaen »

Når man taler om baggear, tror jeg der er forskel på om baggearet bevidst skal være en del af lydbilledet udadtil, eller om det udelukkende er for at musikerne kan høre sig selv. For vores vedkommende er det sidstnævnte, og så er traditionelt "baggear" bare med til at gøre tingene ret besværlige hvis det skal lyde godt. Vi spiller ca. 30 koncerter årligt for alt imellem 50-1000 publikummer - hvis bag gearet var en del af lydbilledet, ville det være en videnskab at skulle tilpasse vores lyd til så forskellige forhold.

Vores grej kører line-in i mixeren, så vores mix er altid det samme i vores monitors og udadtil - det handler kun om at justere volumen. Vi bruger reelt vores monitors som "bag gear" - og de kan sagtens spille højt nok til at buksebenene blafrer. Line-in lyder umiddelbart fladt, men brug noget tid på at tilpasse lyden til PA'et og monitors, og sørg for at begge dele nu også er fede ting, så kan det virkelig lyde godt - og det gør det hver gang. Under alle omstændigheder bedre end en dårlig opstillet mikrofon, og et areal foran scenen hvor begge guitar forstærkere sender døds-diskant ud i hovedet på folk, fra musikernes knæ-højde.

Men altså... Skulle jeg bare spille noget pik-rock nogle gange om året, hvor jeg var ligeglad med andre end bandet, så stod den da også på et Marshall stack uden at bruge kræfter på ovenstående. Så vi tager nogle kompromiser for nemheds skyld - det giver mere overskud til at koncentrere sig om hvad der sker ude i salen, når man ikke konstant skal tænke på om man kan ændre noget for at gøre lyden bedre.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Sasha »

Jeg har virkeligt ihærdigt prøvet på at glemme min pik. Men jeg kan altså ikke! Alting virker bare sådan lidt - hmm, kønsløst uden dén. Det giver simpelthen alt for lidt f....
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen