Homebrew Germania 44- død og borte?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Homebrew Germania 44- død og borte?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="Nicolai"]

Tak for dit syn på sagen, omend jeg måske nok synes, en del af det med fordel kunne være foregået over PM

...

men det undrer mig så bare, hvordan du kan anvende en 50(?) watt hjemme hos dig? Skruet ca. halvt op og med Hot Plate, javist, men alligevel.

[/quote]

Jamen, selv tak. Nu havde du jo gentagne gange i al offentlighed rykket for et svar. Det kunne man måske også have gjort pr. PM...

Kort sagt: Det kan jeg heller ikke! Hverken mine to 100 watts toppe, som begge er droslet ned til 50 watt; min "nyeste" top - også kendt under navnet "Verdens bedste Marshall", som altså yder 35 artige watt; min 30 watts Matchless-klon; min 20 watts Park eller én af de op til flere 10-15 watts sager, jeg har stående. Jeg har til gengæld lige haft besøg af to gamle Fender Champs (begge nu bygget om til i praksis at være Tweed-Champs) på 5-6 watt, som i forbindelse med et par ikke alt for effektive højttalere faktisk var meget fede til halvhøjt hjemmebrug. Instant "Layla-lyd" (den gamle original-indspilning), som jeg - hvis jeg ikke havde vidst andet - sagtens havde kunnet lokkes til at tro, var en Marshall.

Men nu er min situation måske også lidt anderledes end din? For det første sker det rent faktisk, at jeg af og til spiller sammen med andre. Om dette retfærdiggør besiddelsen af op til flere "store" forstærkere, kan måske diskuteres. Men alligevel. Til gengæld kan jeg nok næppe lyve mig fra, at jeg rent faktisk til tider roder med andre folks forstærkere. Og så er jeg altså nærmest nødt til at have nogle "demo-ting" stående, som folk kan prøve, så de kan høre og se, hvad pokker det er, jeg taler om.

Men et projekt, som måske udkrystaliserer sig på et tidspunkt ud i fremtiden, er med afsæt i det ovennævnte at lave en lille forstærker på måske 5-8 watt, som så også kommer til at kunne "a few tricks of it´s own". Der er ikke så meget sjov ved bare hjernedødt at planke én af de utallige 5 watts forstærkere, der allerede findes på markedet, vel? Men nu må vi se. Heldigvis har min Matchless-klon sådan en ret fed "bedroom-setting", hvor den på trods af, at det intet har at gøre med forvrængning fra udgangsrørene, lyder ret fedt.

Og m.h.t. Keith Scott så glemte han måske lige at anføre, at hans anbefaling af en treblebooster gjaldt for sammen arbejdsbetingelser som hans? - altså typisk store scener, hvor han ikke har problemer med at give sin Vox eller Marshall klø. Hvis alle her som udgangspunkt altid spillede på store festivalscener og dén slags, ville man næppe læse mange tråde her, hvor en rød tråd er, at vi har problemer med at udnytte vores forstærkeres volumen.[/quote]

Endnu en gang tak Søren (og andre):

OK- du kan heller udnytte den 100/50 Watts Marshall jeg har prøvet, men det ændrer ikke på, at jeg synes, nu alligevel, den lød fedt- dog nok stadig højere end min Vox? Og nu bliver jeg nysgerrig, jeg troede, det var din combo Park, der gik/går under navnet Verdens Bedste Marshall? Hvilken model er det? Bare for at udvide min horisont?
Mht. til Layla-lyden, har faktisk aldrig været stor fan af den. Riff'et er fedt og legendarisk, men lyden synes jeg efterlader en del tilbage at ønske. I det "lange mellemstykke" synes jeg, det minder lidt om lyden på "Bell Bottom Blues", som jeg heler ikke ligefrem synes er sindsoprivende fed. En "lavwatts-forstærker" med karakterer af både Marshall og Fender "at the flick of a switch" ville måske være fed, da man så både kunne være i Adams/klassisk Marshall rock og "Springsteen-territory".

Mht. Keith Scott, så er jeg selvf. klar over, at han skriver udfra hans "omgivelser", som aldrig bliver de samme som mine.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Homebrew Germania 44- død og borte?

Indlæg af Sasha »

Jamen, det er en temmelig ombygget Park 75. Sagt lidt anderledes: En håndfuld Marshall-typiske detaljer sat sammen på en måde, som Marshall (desværre for dem) aldrig selv har gjort. Vi er nok tættest på "JTM50-land", men som sagt: Marshall har aldrig selv bygget noget tilsvarende.

At du ikke kan lide lyden på originalindspilningen af "Layla" - well, det siger vist mest om dig og knapt så meget om lyden... :-)

Og nu nærer jeg såmænd ikke nogen illusioner om, at jeg skal få en lille, single ended forstærker til at lyde som hverken en Fender eller en Marshall (der begge er skåret over en helt anden skabelon). Mit mål er, at det skal lyde fedt. Og sjovt nok lyder jeg sgu´- på godt og ondt - mest mest som mig selv, hvad enten jeg spiller gennem en Marshall, en Fender eller noget helt tredje. Ihvertfald kommer jeg ikke til at lyde som Bryan Adams, bare fordi jeg sætter min Strat til en Marshall. Og sidst jeg havde en Telecaster ploppet i en Fender, synes jeg nu også, at det lød mere af mig end af Springsteen (eller Cropper eller Buchanan eller ... eller....)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Homebrew Germania 44- død og borte?

Indlæg af Stevi »

Er du da sunshine et ordentligt hak i pladen...
See you in heaven if you make the list

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Homebrew Germania 44- død og borte?

Indlæg af Swampthing »

[quote="Sasha"]Og sjovt nok lyder jeg sgu´- på godt og ondt - mest mest som mig selv, hvad enten jeg spiller gennem en Marshall, en Fender eller noget helt tredje. Ihvertfald kommer jeg ikke til at lyde som Bryan Adams, bare fordi jeg sætter min Strat til en Marshall. Og sidst jeg havde en Telecaster ploppet i en Fender, synes jeg nu også, at det lød mere af mig end af Springsteen (eller Cropper eller Buchanan eller ... eller....)[/quote]
Den lektie har jeg også lært....
På den dyre måde....

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen