PRS-lyd spørgsmål

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

PRS-lyd spørgsmål

Indlæg af Plexi »

Jeg har i de seneste år ejet en PRS Custom 24, som jeg generelt er meget glad for. Spilbarheden er i top, den er flot og humbuckerlyden er rigtig god. Mit problem er at jeg ikke er specielt glad for split-HB lydene. Før jeg købte PRS´en har jeg spillet på strat i mange år. Og jeg savner sku de singlecoils-lyde en strat kan give. PRS´en i split lyder ikke helt så fedt. Den er lidt harsk, mellemtoneagtig og har ikke den attack som en ægte singlecoil. Også synes jeg at det lyder mere hen ad en tele end en strat.
Jeg ved egentligt ikke særligt meget om det teknikske i guitarar eller forstærkere, så ville lige høre om der var nogle gode råd at hente her. Jeg ved godt at det lyder lidt dumt at ville have sin PRS til at lyde som en strat, og det er heller ikke lige det jeg vil. Men vil bare have en federe singlecoiltone i min PRS. Mere autentisk og strat-agtig. Så det jeg egentligt spørger om er :
1: Ville det hjælpe at skifte pickupper ? Og til hvilke ?
2: Er det bare altid sådan at splittede humbuckere altid vil lyde sådan lidt vitaminfattigt ? Og jeg må bare købe mig en Strat igen og bruge 2 guitarer.
3: Har overvejet at skifte til P-90 ere. Er der nogen med erfaringer med P-90 i PRS ?

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PRS-lyd spørgsmål

Indlæg af Swampthing »

Hvad med Seymour Duncan P-Rails ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PRS-lyd spørgsmål

Indlæg af Sasha »

For det første lyder splittede humbuckere ikke som en rigtig single coil. Men der er jo altså også mange andre ting end lige pickupperne, som bestemmer lyden af en guitar. Nu er det jo svært for andre at vurdere "hvor tæt på en Strat, det skal lyde". Men altså: næsten samtlige detaljer på en PRS er anderledes end en Strat. Så hvis det skal lyde som en Strat, er det nok ikke en PRS, som er det bedste bud...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PRS-lyd spørgsmål

Indlæg af Anonym »

Jeg har PRS-wiring på en (næsten) strat-type guitar med to humbuckers. Og selvom jeg finder nogle af mellempositionerne brugbare, så ville jeg aldrig påstå, at de lyder strat-agtige. Close but no cigar. Så ...

1. Nej - jeg har endnu tilgode at høre en splittet humbucker, der lyder som en (god) single-coil.
2. Ikke nødvendigvis vitaminfattig - men absolut ikke strat-agtig. Ja - køb en strat. Sådan en kan ikke undværes.
3. Har ingen erfaring ifht. PRS. Men det er jo en helt 3. lyd ... som kan lyde superflot i hals.

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PRS-lyd spørgsmål

Indlæg af Jacob »

[quote="Sasha"] Men altså: næsten samtlige detaljer på en PRS er anderledes end en PRS. [/quote]

Ikke for at være flue-knepper, men det der giver ikke meget mening :roll: :lol:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PRS-lyd spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Så vil det glæde dig at se, at jeg spottede fejlen cirka samtidig som dig og derpå rettede den.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PRS-lyd spørgsmål

Indlæg af Morten_Lyse »

Det bedste bud jeg har hørt på "ting der kan begge dele" er EMG 89, den der dual-mode pickup med det tilhørende aktive system. - Det ændrer jo dog ikke på, at en single coil har noget mindre output end en humbucker, så allerede der er der jo massiv forskel på, hvordan din forstærker og/eller effekter reagerer.

At EMG'erne så har en ret kraftig egenlyd, som man vist enten hader eller elsker, er nok ikke så ønskeligt i en dyr PRS hvor der er kræset for hver en detalje..

Mvh;
Morten Lyse

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PRS-lyd spørgsmål

Indlæg af MacG »

[quote="Swampthing"]Hvad med Seymour Duncan P-Rails ?[/quote]

Det er faktisk ikke et dårligt bud. Jeg har sat et sæt på en vens guitar, og da det er to rigtige single-coils i samme hus lyder de fint. Men kønne er de ikke...
Men hvis det er Strat-lyd du vil ha´ skal du ha´en Strat!

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PRS-lyd spørgsmål

Indlæg af Plexi »

Ja har besluttet at købe en Strat, eller Strat-style guitar. Er som sagt meget glad for min PRS, spilbarhed og humbuckerlyde.

Havde måske håbet på at en herinde lige havde haft det samme "problem" som mig, og så havde valgt X-humbucker, som kunne levere varen. Men har fået mine anelser bekræftet, nemlig at en splittet humbucker vil aldrig rigtigt gøre det for en ægte singlecoil. P-rails lyder smart, og sikkert en bedre løsning end en splittet humbucker, men stadig ikke helt den ægte vare.

Nu vi er ved det. Jeg søger en Strat-style guitar og har selvfølgeligt kikket på Fender. Har I andre gode forslag ? Altså jeg mener, jeg er ligeglad med hvad står på guitaren. Går efter kvalitet, og er også helt ok med at købe brugt. Mit budget er ca 8-12000, alt efter hvad der dukker op.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PRS-lyd spørgsmål

Indlæg af Sasha »

Gå ind et sted, hvor de har mange "Strat style-guitars", prøv dem alle så fordomsfrit som muligt - besøg evt. flere steder. Så er der garanteret én eller to, som, når dagen lakker mod enden, stadig rager ud i hukommelsen som dem, man lige skal ind at prøve igen i morgen...

Engang først på sommeren havde de f.eks. en helt fantastisk, kun meget lidt brugt amerikansk Fender RI 62 hængende i Eskildsen i Århus, som ville passe i prisklassen. Om de har den stadig, skal jeg ikke kunne sige.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PRS-lyd spørgsmål

Indlæg af Jens H »

Din PRS har sikkert en mensur på 25" hvor strat har 25,5". Og det giver et andet træk i strengene og en anden lyd. Selvom du satte en strat singlecoil på, ville du ikke få den samme lyd.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen