Ældning af Rat2

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ældning af Rat2

Indlæg af Sasha »

OK, jeg indrømmer det blankt: Jeg kunne sikkert godt selv finde svaret, hvis jeg satte mig ned og forskede lidt i sagen. Men nu er jeg altså i mit dovne hjørne i dag. Så spørgsmålet lyder:

Jeg har en Rat2 fra 1990, som stort set kun har samlet støv lige siden (det var nu nok i ´91 eller ´92, jeg købte den). Men en Rat skal enhver rask dreng jo have. Og musikgrej er ikke noget, man sælger. Så er det næsten ligegyldigt, hvordan den lyder. Men også kun næsten! Der skal så ikke megen studéren til for at konstatere, at også hos Rat-pedaler gælder den mere eller mindre naturlige antagelse af, at "jo ældre, jo bedre". Og jeg kan da kun nikke genkendende til, at de tidligere versioner lyder bedre (omend meget forskelligt fra eksemplar til eksemplar!)

Nu skal der jo så ikke SÅ meget tankeaktivitet til for at få den mere eller mindre geniale idé: Jamen, kan det så ikke lade sig gøre at bygge "2" versionen om til det tidligere kredsløb? Og jo, selvfølgelig kan det dét. I virkeligheden er der ikke så frygtelig stor forskel på de to kredsløb. MEN - her kommer 10.000 kroners-spørgsmålet - er der nogen, som har prøvet dette i praksis, og hvordan ligger det med den rent fysiske udførelse af denne ombygning? Kan det laves uden de store massakrer på den originale printplade og uden "flyvere" inde i pedalen?

Ja, som sagt: Jeg er pissedoven og kunne sikkert godt selv finde svarene. Men hvis der nu alligevel sidder nogle derude, som allerede har molestreret deres Rats (og måske derved fundet ud af, at det bare er en dårlig idé) - ja, så kunne jeg jo slippe for at skulle til at splitte min egen ad og lægge kryds og tværs.

Kom glad - oh, raske svende..!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ældning af Rat2

Indlæg af fortytwo »

Nu siger jeg det bare..

Hvorfor brygger du ikke bare en "original" sammen ved siden af, og tester dem mod hinanden..?
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ældning af Rat2

Indlæg af Sasha »

Som sagt: Jeg er pissedoven (eller også har jeg bare "projekter" nok i forvejen til ihvertfald det næste års tid), distortion-pedaler er rimeligt kedelige at bygge, to "ens" Rats lyder som regel forskelligt. Og endelig vil jeg jo så stadig stå tilbage med en "ubrugelig" Rat2, hvis den hjemmestrikkede skulle vise sig at lyde bedre (hvilket ikke siger ret meget), hvilket jo sådan set var dén situation, jeg gerne ville væk fra...

Edit: Og det er sådan set ikke sammenligningsgrundlag, jeg mangler. Jeg er omgivet af Rat-tosser... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ældning af Rat2

Indlæg af Rasmus »

Jeg havde også engang en RÅT2, som jeg solgte til udepost. Og så solgte han alle sine andre gamle RAtS, fordi den med Rasmus Skov mojo lød federe.

Just sayin'.... måske skulle du bare sende den over til mig en månedstid...:-)

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ældning af Rat2

Indlæg af udepost »

Jeg kan starte med at sige at jeg ikke har bygget nogle om, men ha dog haft en hel del.

Og ja, alle lyder forskelligt, også 2 af den samme model. Der synes dog at være den tendens, at det originale kredsløb har lidt mere bund, men også lidt fladere 80'er mellemtone. Der er også mange forskellige versioner af Rat2, hvor de tidligere lyder klart bedst. Forskellen mellem den originale og de tidligere Rat2 er dog minimale, så jeg tvivler der er meget forskel at hente og høre. Skov's jeg købte var en meget tidlig Rat2 med diode fra 88, med serienummer under nogle af de gamle small box uden diode. Underligt. Den har mere Rat2 mellemtone, men kun minimalt mindre bund, så den har jeg beholdt og solgt mine 4 small box modeller. Måske er det hele også bare indbildning, og i virkeligheden er det bare resterne af Ullerslev ko-møget jeg kan høre, som Skov jo selv siger :)

Til gengæld har jeg købt en You Dirty Rat. Det er en Rat2 men med germanium transistor i stedet for Silicium, og jeg synes den lyder rigtig fedt. Som en Rat parret med en fuzz. Den reagerer bedre på volumen, og er mere mellemtone 'knasende' og sprød. Mindre 80'er. Jeg overvejer at prøve at bygge den Dirty Rat om til de gamle specs, eller sætte en germanium i min Rat2. Måske det kunne være et bedre mod for dig? Hvis du prøver at sætte en germanium i din, vil jeg meget gerne høre og prøve

/Søren

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ældning af Rat2

Indlæg af mos »

Jeg ved ikke lige hvad det er men pludselig er der en voldsom interesse for RAT's og undertegnede har af en eller anden grund ikke kunne undgå at blive påvirket, så der ligger forhåbentlig en rotte i min postkasse når jeg kommer hjem i dag.
Og jeg følger spændt med i hvad der kan nørdes med, for med så meget andet så anskaffer man sig ikke bare noget " nyt" gear men et helt projekt som kan give anledning til både glæde og sorg og man kan undre sig meget over, om man nogensinde bliver klogere eller man blot må konstatere at det er en lang historie uden ende, heldigvis en ret spændene historie:-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ældning af Rat2

Indlæg af DarkoPage »

Jeg blev også pludselig meget grebet af stemningen, så jeg har både en RAT2 og en You Dirty RAT på vej! Så må jeg se om det er noget for mig...

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ældning af Rat2

Indlæg af Lund »

[quote="udepost"]. Skov's jeg købte var en meget tidlig Rat2 med diode fra 88, med serienummer under nogle af de gamle small box uden diode. Underligt.

/Søren[/quote]

serienumre på rats er desværre umulige at bruge til datering

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ældning af Rat2

Indlæg af Sasha »

[quote="udepost"] Måske er det hele også bare indbildning, og i virkeligheden er det bare resterne af Ullerslev ko-møget jeg kan høre, som Skov jo selv siger :) [/quote]

Det kan man selvfølgelig aldrig helt udelukke... :-)

[quote="udepost"]
Til gengæld har jeg købt en You Dirty Rat. Det er en Rat2 men med germanium transistor i stedet for Silicium, og jeg synes den lyder rigtig fedt. Som en Rat parret med en fuzz. Den reagerer bedre på volumen, og er mere mellemtone 'knasende' og sprød. Mindre 80'er. Jeg overvejer at prøve at bygge den Dirty Rat om til de gamle specs, eller sætte en germanium i min Rat2. Måske det kunne være et bedre mod for dig? Hvis du prøver at sætte en germanium i din, vil jeg meget gerne høre og prøve

/Søren[/quote]

Mener du ikke germanium-dioder? Det vil selvfølgelig påvirke lyden, da deres "smertegrænse" for, hvornår de klipper signalet, er anderledes end de "sædvanlige" 1N914/1N4148 silicium-dioder, der ellers typisk bruges til at klippe signalet med. Det lyder sikkert også lidt anderledes. Jeg mener faktisk, at jeg langt ude i febertågerne synes at kunne erindre, at min Rat på et tidspunkt blev forsynet med et par germanium-dioder (sikkert et par 1N34 eller noget i dén stil). Og eftersom det ikke står særligt klart i erindringen, men faktum er, at den oprindelige type blev sat i igen, kan man jo selv drage sin egen konklusion...

Men der er andre - og måske mere afgørende/interessante? - forskelle mellem kredsløbet i de tidligere versioner og så "2" versionen end selve dioderne.

Og ja, selvfølgelig lyder hvert enkelt eksemplar forskelligt. Sådan vil det næsten uundgåeligt være for ethvert kredsløb, der indbefatter aktivt forstærkende komponenter, da disse - hvis ellers ikke producenten er tosset nok til at udmåle og hånd-udplukke "selekterede" eksemplarer med dén præcise forstærkningsfaktor, som han måtte finde mest optimal - typisk har en tolerance på måske +/- 50% i forhold til "typisk" forstærkningsfaktor. Så det er sådan set ikke så mærkeligt.

Edit: Hvor går skæringsdatoen for, hvad man kalder en "tidlig" Rat2 i øvrigt? Er min fra 1990 at regne i dén kategori?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ældning af Rat2

Indlæg af mos »

Og hvisellers nedenstående står for troende så er det som alt andet ikke så lige til:-)



On the technical side, people always talk about old rat vs. new rat, but there are actually three rats: the original rat, the USA rat-2, and the Chinese rat-2. (Read on - there are actually 5.)

Most people know about the original vs. rat-2 discussion. There were minor changes to the actual circuit when the rat-2 was released (which is probably why they renamed it). But what many don't know is that when they moved production of the rat-2 to China, they reverted to the original rat circuit.

The original to rat-2 changes in 1988 were partly minor changes to the actual audio circuit, but mostly the addition of a true bypass capable LED indicator circuit. A new PCB was introduced for this, which was also capable of implementing the orginal rat circuit. The last issues of the small-box black-face original rat used this PCB, as well as the rat-2 and turbo-rat. Over time, other rat models were released, and therefore production changes occurred. Jumping ahead to 2002, the deucetone rat was released, and it featured a 3PDT footswitch (by then plentiful and cost-effective) to handle the indicator LED, thereby eliminating the need for that portion of the rat-2 circuit changes. The deucetone required a new PCB to allow the position of the footswitches to be at the sides of the PCB (as well as the center), and this PCB was designed using the original rat circuit. It is easily identifiable by the three large holes for a footswitch. This PCB was eventually carried over into production of all other rat models including the USA rat-2, turbo rat, and the 2004 you dirty rat.

Side note: There was another PCB that was introduced in 1995 and was capable of implementing either the original rat, the rat-2 or the turbo rat circuit (slight difference from rat-2, not just the clipping diodes). It was called the Multi-RAT and was used in all production models at that time - the rat-2, turbo rat, and the vintage rat big-box reissue. Note that this PCB did not introduce any circuit changes, it just simplified the production process.

When production of the rat-2 moved to China, the same 3PDT switching and original rat circuit was used. Note that it has been reported that the filter control cap is a slightly different value than the original, so it isn't identical, but that is arguably not a sonic difference only a difference in the range of the filter control.

Keep in mind that the other big technical change happening is the op-amp change from an LM308 to an OP07, which started towards the end of USA rat-2 production resulting in two or three different USA rat-2s - probably three since it appears that the LM308 op-amp was used in the early days of the new PCB - the switch to the OP07 appears to have started sometime in 2003 or early 2004.

If you're still following, this means that apart from the op-amp, the Chinese rat-2 is more like the original rat than the early USA rat-2. It also means that there are probably a small number of USA rat-2s with the new PCB and an LM308, making them actually pretty much identical to the original rat circuit-wise.

So, the old rat vs. new rat discussion is rather complicated. This could explain why some people do a comparison and hear little difference, and others hear a big difference.
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ældning af Rat2

Indlæg af udepost »

@mos: Jeg ved snart ikke. Jeg har haft en kineser Rat2 sideløbende med alle de andre, og den lyder ingenlunde som hverken de gamle, eller den 88'er Rat2.

@Sasha. Ja det er nok en germanium diode. Jeg sad på et tidspunkt og kiggede på dette diagram over en 'multi-rat': <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.aronnelson.com/gallery/main. ... llery/main. ... emId=45170</a><!-- m -->

/Søren

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen