Nyt gammelt fra Hendrix

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Smittefar »

Jeg så lige følgende notits på ekstrabladet <!-- m --><a class="postlink" href="http://ekstrabladet.dk/musik/intlmusikn ... intlmusikn ... 894796.ece</a><!-- m -->

Der er jo naturligvis tale om endnu et gravrøveri, men det bliver da alligevel lidt interessant at høre, hvad det er. Jeg har den seneste gravrøvning, og det var ikke noget at råbe hurra for, men man ved jo aldrig.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Sasha »

Mon ikke det eneste nye, man får at høre på disse optagelser, er lyden af Janie Hendrix' kasseapparat? Og selv dén lyd er jo ved at være ubehageligt velkendt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Morten M »

Gad vide, om der er brugt Flying V på optagelserne? :)
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Sasha »

Det kan da godt være, at det sker på et enkelt spor eller to. Men ´69 var ikke noget stort "Flying V-år" for Jimi. Det eneste tidspunkt, jeg kan mindes at have set et billede af ham med en Flying V i dét år, er backstage fra Madison Square Gardens, 18. maj:

<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.morrisonhotelgallery.com/ph ... ery.com/ph ... aphID=4998</a><!-- m -->

Ellers lader det til, at Jimi´s foretrukne alternativ til de to Strat´er, som han så godt som udelukkende havde barberet arsenalet ned til på dét tidspunkt (de to maple necks - en sort og en hvid), var hans hvide SG Custom - ifølge min ydmyge mening dén guitar, Jimi har formået at lyde dårligst på. Hvis det f.eks. viser sig at være den samme studioudgave af "izabella", der er på det kommende album, som har været udgivet masser af gange tidligere - bl.a. på box-sættet "experience" - er jeg ret sikker på, at SG´en kan høres der.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af sørendybdal »

Den hvide maple neck, du nævner, er det Woodstock-straten?
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Sasha »

Jah, den eneste hvide Stratocaster med ahorngribebræt, jeg nogensinde har set Hendrix med (den dér ukkurante, underlige Strat-krop med en Tele-hals, som han brugte på Newport, undtaget), brugte han i lighed med mange andre steder også på Woodstock. Han køber den sorte med ahorn-gribebræt i midt/slut oktober 1968 og den hvide ditto i november 1968. Og efter dét ses han faktisk kun med disse to Strat´er (Okay, han smadrer et par af de ældre som ekstranummer af og til. Men det tæller vist ikke rigtigt?)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af sørendybdal »

He, nu måtte jeg lige google et billede fra Newport, og den ser da unægteligt fjollet ud, den guitar ...
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Sasha »

Jah, det er ikke nogen skønhedsåbenbaring. Den anden vej går bedre, hvis det skal være. Faktisk erindrer jeg også at have set et gammelt billede af Blackmore med sådan en Strat krop/Tele-hoved-tingest engang.

Spørgsmålet, der uvægerligt trænger sig på omkring Hendrix og hans, er selvfølgelig: Hvorfor? Og hvilken krop er det? Er det kroppen fra hans hvide "Woodstock" Strat, som ellers var den eneste hvide Strat, der var på banen på dette tidspunkt? Eller er det en ældre hvid krop fra en af de tidligere hvide Strat med palisander-gribebræt, som han havde nogle stykker af frem til slutningen af 1968. Og igen: Hvorfor?

Det er jo ikke sådan lige at bakse en Tele-hals på en Strat-krop. Der skal files af enten den éne eller anden del. I dette tilfælde er det nu, så vidt jeg kan greje, halsen,det er gået ud over.

Nu ved jeg ikke, hvordan landet lå i midten af 1969. Men tidligere i karrieren, hvor sceneshowet typisk var lidt mere "omsiggribende", havde de ifølge Hendrix´ roadie, Eric Barret, en stor kasse med tiloversblevne/overlevende stumper i, som de så genbrugte og samlede til "stumpecastere". Nu var jeg desværre ikke én af dem, som fik lov til at overvære, da den omtalte "Woodstock-Strat" for ikke så mange år siden blev skilt ad og klonet i fire eksemplarer. Så det følgende er ren spekulation fra min side:

Men kunne man rent faktisk forestille sig, at Jimi´s "Woodstock-Strat" er en stumpecaster? Altså, at kroppen og halsen som minimum ikke originalt stammer fra den samme guitar? Man kunne f.eks. forestille sig, at der var sket ét eller andet med den originale hals op til Newport Festivallen. Jimi får klampet en Tele-hals på dén guitar, der lader til at være hans yndling på dét tidspunkt, spiller jobbet, og får derpå monteret en anden hals?

Eller er det den originale krop, der måske er sket noget med, og Eric Barret - mens Jimi stod på scenen i Newport - stod omme bagved og skruede den originale (ahorn-)hals på en krop fra en tidligere guitar (der oprindelig har haft palisander-hals)..??? Tjah, det er ikke nemt at vide. Og det er ikke ligefrem fordi Fender har smidt om sig med informationer i forbindelse med, at de klonede Jimi´s guitar. Men det kunne da være lidt sjovt, hvis én af rockhistoriens mest ikoniske guitarer rent faktisk var en "stumpecaster". Det er jo set før... :-)

Selv om det nu ikke er min personlige favorit i Jimi´s våbenarsenal, skulle man da være et skarn for ikke lige at mærke et lille stik af misundelse her:

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... WYEt3co4A#</a><!-- m -->!

Og her sidder to tidligere ejere lige og får sig en hyggesnak omkring en handel til et par millioner. Now, come on: Shut up! you damn italian... :-)

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Smittefar »

Øv hvor ville jeg gerne have, at der var ordentlig lyd på det første klip, du sendte
Modded guitars were crap right out of the factory

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af MacG »

[quote="Smittefar"]Øv hvor ville jeg gerne have, at der var ordentlig lyd på det første klip, du sendte[/quote]

hold da fest hvor lyder Vai dårligt, og spiller rodet..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Sasha »

Ordentlig lyd på selve klippet, eller er det guitarlyden som sådan, du mener?

Og ja, Vai lyder dælme ikke godt. Men gør han nogensinde dét for alvor? Okay, han plejer dog at være rimeligt skarp, når det kommer til at spille præcist og sår´n... Men det er måske heller ikke lige den direkte vej til Hendrixville..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Kuli »

Hej drenge,

hvorfor er det at hver gang I poster et klip med noget som vedr. Hendrix, ender jeg med at surfe videre se en masse klip med Janis Joplin? Jeg er jo guitarist for fanden, hvad er galt med mig?

For satan hun var da bare for fed!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Sasha »

Ja, for fa'en!

Hvis hun så bare havde formået at finde et band af samme kaliber...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Rasmus »

[quote="MacG"][quote="Smittefar"]Øv hvor ville jeg gerne have, at der var ordentlig lyd på det første klip, du sendte[/quote]

hold da fest hvor lyder Vai dårligt, og spiller rodet..[/quote]

Det er han ikke den eneste der gør, der kommer nogen efter ham også! WOW.

Det jeg studsede mest over var godt nok ham pedalsteel spilleren som i bedste rock'n'roll stil væltede sin lapsteel!!!! Arhhhhhhh.... :crazy: :eh:

Udover det, så opdagede jeg at jeg har en fordom om at pedalsteelspillere ikke kan gå, så da han rejse sig op og væltede den tænkte jeg "HALLEEEELUUUJAAAH!
:o

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"]

Det jeg studsede mest over var godt nok ham pedalsteel spilleren som i bedste rock'n'roll stil væltede sin lapsteel!!!! Arhhhhhhh.... :crazy: :eh:

[/quote]

Robert Randolph er navnet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nyt gammelt fra Hendrix

Indlæg af Kuli »

[quote="Sasha"]Ja, for fa'en!

Hvis hun så bare havde formået at finde et band af samme kaliber...[/quote]

He he ja men dem er der ikke mange af...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen