Indspilning af guitar - Tuning Edition

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af GodSpeedDK »

Nu ville jeg ikke forplumre den anden tråd, så her er en ny :)

Vi er gået igang med at indspille nogle flere numre i trommeslagerens kælder, og i går var vi så kommet til indspilning af guitar. Jeg stemte efter tuneren, og finjusterede så lige en anelse, fordi det pågældende nummer primært spilles med barréakkorder fra 6. bånd og op ... men det var tilsyneladende ikke godt nok, var der en enkelt i bandet, der syntes. Han kunne i hvert fald ikke leve med, at H-strengen ikke stemte i både F# dur (9. bånd) og Eb mol (6. bånd), men uanset hvad vi gjorde, kunne det ikke lade sig gøre. Jeg mener ikke min guitar er båndfalsk, og heller ikke at det skulle være et ukendt fænomen, da sådan en guitar jo ikke er et tempereret instrument.

Men hvad gør man så?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af mos »

Intonering
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Barf »

Det er et velkendt problem. Det er din guitar, der prøver at fortælle dig, at der meget nemmere for alle, hvis I smider den en halv tone op og spiller G og Emol ;)

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="mos"]Intonering[/quote]

Ja, det var så også hvad vi fik aftenen til at gå med, i stedet for at indspille. Men lige lidt hjalp det. Stemte den ene akkord, gjorde den anden ikke, uanset hvor meget vi skruede frem og tilbage.

Det skal i øvrigt pointeres, at det ikke var mig, der havde et problem med det - jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at jeg synes det er en del af charmen ved lyden af guitar, at det ikke er 100% perfekt - men der var andre i bandet, der ikke kunne leve med det, og så må man jo bøje sig :|
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Morten M »

Richard, Musikværkstedet, har flyttet forretningen ud til Lyd & Lys. Det må være i gåafstand fra dig? Han kan fikse intoneringen på din guitar.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af mos »

Hvis man er så fint følende er der kun en løsning :-)

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.truetemperament.com/site/ind ... dex.php</a><!-- m -->
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af GodSpeedDK »

Hæ ... Ja, det prøvede jeg også at forklare, men det var tydeligvis ikke nok :)

Morten, som sagt, så var det ikke justeringen af guitaren, der var problemet. Mere hvordan man nu engang har valgt at konstruere en guitar. Og netop derfor tænker jeg, at andre må have stået i samme situation, og fundet en løsning, som selv den mest pedantiske perfektionist kunne leve med.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af VilhelmNielsen »

Du er selv inde på det, der er nok ikke andet for end at smide guitaren ud og spille et andet instrument.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af K-P »

Kunne man måske finde en mellemløsning, hvor det stemmer nogenlunde på begge akkorder?
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Smittefar »

Den nemme løsning: Chorus pedal

Den meget besværlige løsning: Indspil hver akkord for sig og stem guitaren, så den stemmer til den akkord, der nu skal indspilles.

Den fede løsning: udskift bandmedlemmerne til nogen, der er mindre pedantiske.

Den rutinerede løsning: Brug microbends mens du tager de enkelte akkorder til at justere tuningen af hver enkelt streng
Modded guitars were crap right out of the factory

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af mos »

Jeg må indrømme at jeg ikke selv er helt med på hvad denne tilsyneladende velkendte konstruktionsfejl betyder, måske en eller anden kan forklare det så selv tossen her er med :-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Smittefar »

De forklarer det rimelig godt her <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.truetemperament.com/site/ind ... m/site/ind ... 4&sgo=0#A2</a><!-- m -->

En guitarhals er simpelthen ikke konstrueret sådan, at den kan stemme perfekt over hele gribebrættet. Den kan ofte stemme godt nok - specielt til live brug - men i studiesituationer og specielt i akkorder med mange strenge, vil man ofte opdage enkelte tonerer, der bare ikke lyder godt i sammenhængen.

Men test det. Sørg for din guitar er perfekt stemt intoneret i 12. bånd og sæt så tuneren til og test alle tonerne i de forskellige bånd. Hvis tuneren siger, at alle toner stemmer, så har du en ret dårlig tuner.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Kimling »

[quote="Smittefar"]
Men test det. Sørg for din guitar er perfekt stemt intoneret i 12. bånd og sæt så tuneren til og test alle tonerne i de forskellige bånd. Hvis tuneren siger, at alle toner stemmer, så har du en ret dårlig tuner.[/quote]

:lol: :lol: :lol:
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af JGreen »

- eller knald en gang autotune på guitarsporet og kom videre.

6k for en guitarhals... Det må bandet jo så punge ud for hvis de er for pernittengryn til at acceptere andet.

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af mos »

Men test det. Sørg for din guitar er perfekt stemt intoneret i 12. bånd og sæt så tuneren til og test alle tonerne i de forskellige bånd. Hvis tuneren siger, at alle toner stemmer, så har du en ret dårlig tuner.[/quote]

Jow Jow så langt er jeg helt med, men at det skulle give anledning til store problemer forstår jeg mig ikke på:-) nu er min tilgang til det nok også lidt vintage ligeså de dertil indrettede lyd opfangere, så det er muligvis derfor det aldrig har været et problem?
Jeg mener man må være meget fint følende hvis man ikke med lidt justering kan komme frem til et acceptabelt kompromis det er vel i bund og grund også med til at give guitaren charme at den ikke bare er helt perfekt og der er dælme godt nok kommet mange kedelige ting frem ved netop at skulle fremelske det perfekte.
Er udfordringen ikke at bruge instrumentet som det er med alle de særheder det nu må have vær kreativ og få det bedste ud af det, det grimme kan også være smukt.
Eller find et andet instrument der er lettere at arbejde med :-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Swampthing »

Jeg har hørt en historie, om Def Leppard der indspillede 1 streng ad gangen, på Hysteria albummet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af mos »

Apropos, kedelige ting:-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Smittefar »

[quote="mos"]
Jeg mener man må være meget fint følende hvis man ikke med lidt justering kan komme frem til et acceptabelt kompromis det er vel i bund og grund også med til at give guitaren charme at den ikke bare er helt perfekt og der er dælme godt nok kommet mange kedelige ting frem ved netop at skulle fremelske det perfekte.
Er udfordringen ikke at bruge instrumentet som det er med alle de særheder det nu må have vær kreativ og få det bedste ud af det, det grimme kan også være smukt.
Eller find et andet instrument der er lettere at arbejde med :-)[/quote]

Jeg er sådan set enig med dig. Men jeg må også erkende, at jeg har stået i situationer, hvor jeg bare har ærgret mig over, at det ikke stemmer. Lidt fint fingerspil i en popballade kan altså hurtigt blive ødelagt, hvis guitaren ikke stemmer 100%.

Jgreens forslag om lidt kirurgisk autotune er nok i virkeligheden meget godt. Evt. kunne man jo også se, om man kunne dæmpe problemstrengen i de forskellige akkorder.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af FunkyValle »

[quote="GodSpeedDK"]Nu ville jeg ikke forplumre den anden tråd, så her er en ny :)

Vi er gået igang med at indspille nogle flere numre i trommeslagerens kælder, og i går var vi så kommet til indspilning af guitar. Jeg stemte efter tuneren, og finjusterede så lige en anelse, fordi det pågældende nummer primært spilles med barréakkorder fra 6. bånd og op ... men det var tilsyneladende ikke godt nok, var der en enkelt i bandet, der syntes. Han kunne i hvert fald ikke leve med, at H-strengen ikke stemte i både F# dur (9. bånd) og Eb mol (6. bånd), men uanset hvad vi gjorde, kunne det ikke lade sig gøre. Jeg mener ikke min guitar er båndfalsk, og heller ikke at det skulle være et ukendt fænomen, da sådan en guitar jo ikke er et tempereret instrument.

Men hvad gør man så?[/quote]

Har du prøvet at voice akkorderne anderledes?
F.eks:
Ebmol:
E (X)
A 6
D 8
G 8
H 7
E 6

F#
E (X)
A 9
D 8
G 6
H 7
E 6

Så holder du barréen i 6 bånd og flytter kun lillefingeren.
Så er det præcist samme tone på H-strengen, der spilles og intoneringsproblemet med H-strengen burde være løst.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af GuitaRasmus »

Et fint lille trick er at intonere efter 1. og 13. bånd - det er en tilnærmelse af noget Buzz Feiten agtig intonation, som jeg synes ret godt om.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen