Indspilning af guitar - Tuning Edition

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af GodSpeedDK »

Indspilning af akkorderne hver for sig, er ikke løsningen. Det bliver for kunstigt. "Micro-bends" ... Oh boy, du mangler at opleve mig spille guitar, kan jeg høre - Jeg er, trods mere end 20 års guitarerfaring, stadig kun dér, hvor jeg skal prøve at undgå "micro-bends" :s hifty: En chorus-pedal får jo bare alle strengene til at stemme ved siden af, og at skifte bandmedlemmer ud lyder umiddelbart fornuftigt, bortset fra, at ham med de fintfølende ører er ham, der skriver al musikken, og ham der er frontmand/forsanger.

Autotune er måske en løsning. Men kan man det, uden at bryde hele lortet op i meget små bider? Sådan et (software-)apparat kan vel ikke genkende, og rette, en enkelt tone i en akkord, kan det?

Anderledes voicing dur ikke. Det er netop pga. voicingen, at jeg spiller det helt deroppe, fordi det er dét, der lyder bedst.

Jeg skal, inden næste optage-session, gennemgå intoneringen fra A til Z, for at være 100% sikker på, at det ikke er dét, der er problemet. Og i den forbindelse prøver jeg da lige "Buzz Feiten"-finten, og ser, om det skulle hjælpe noget.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="GodSpeedDK"]
Autotune er måske en løsning. Men kan man det, uden at bryde hele lortet op i meget små bider? Sådan et (software-)apparat kan vel ikke genkende, og rette, en enkelt tone i en akkord, kan det? [/quote]

Det synes jeg er for langt ude. I kan lige så godt indspille det hele MIDI med samples.

Hvis han ikke kan lide hvordan det lyder på guitar, så er det nok slet ikke guitar der skal være der.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Smittefar »

OK - her er et par ideer mere, der kunne afprøves.

Nu siger du godt nok, at du ikke er meget for at indspille akkorderne hver for sig, men her kommer alligevel en ide: Indspil A,D og G strengen af een omgang (powerakkorder YEAH), og så indspilles H-strengen ad een eller to omgange (med microbends, hvis det er een gang, ellers af to omgange). På den måde kan det kunstige skjules, og måske får tertsriffet på H-strengen ligefrem sit eget liv?

Man kunne også indspille det af to omgange, hvor man spiller det hele begge gange, men den ene gang er guitaren stemt efter den ene akkord og den anden gang er guitaren stemt efter den anden akkord. Så kunne man bruge volumenautomation til at skifte mellem de to omgange (og evt. blande lidt sammen for lidt naturlig chorus effekt).

Har du i øvrigt prøvet at spille det på alle dine guitarer. Intoneringsproblemet i de bånd afhænger i høj grad af mensur, hvor gamle strengene og ikke mindst, hvor gamle båndene er. Det kunne være, at en af guitarerne var mindre følsom en de andre.

Tidligere i tråden var der en, der foreslog at spille det i Em og G. Det kunne man jo godt (og så detune i DAW softwaren). Alternativt kunne du prøve at stemme guitaren en halv tone ned og så spille det i Em og G positionerne. Man kunne naturligvis også prøve at stemme en halv tone op og så spille det Dm/F positionerne.

Autotune er også stadig en mulighed. Du kan blot bruge DAW-automation, sådan at autotune kun virker, når F# akkorden afspilles.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af JGreen »

En småfalsk tone i et fingerspil stykke i en popsang.
Hvordan er det IKKE naturligt bare at kværne skidtet gennem en autotuner? =)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af MacG »

Er i ikke ude i det Keith kalder LVS ?

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Telemaster »

[quote="MacG"]Er i ikke ude i det Keith kalder LVS ?[/quote]

?
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af fortytwo »

I kan da også bare klippe og klistre..

Stemme hver akkord, og optage den seperat, og så gang i limstiften bagefter..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Morten M »

[quote="GodSpeedDK"]Hæ ... Ja, det prøvede jeg også at forklare, men det var tydeligvis ikke nok :)

Morten, som sagt, så var det ikke justeringen af guitaren, der var problemet. Mere hvordan man nu engang har valgt at konstruere en guitar. Og netop derfor tænker jeg, at andre må have stået i samme situation, og fundet en løsning, som selv den mest pedantiske perfektionist kunne leve med.[/quote]
Richard har taget kurset hos Buzz Feiten. Jeg tror rent faktisk det kunne være en løsning :)
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af GodSpeedDK »

Njaeh ... Det bliver jo aldrig helt rigtig, uden at ændre på hele konstruktionen. Kursus hos Hr. Feiten, eller ej.
Og så vil jeg sgutte betale i dyre domme, for at få en anden til skrue lidt frem og tilbage på slæderne - det kan jeg selv klare :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Sasha »

[quote="GodSpeedDK"]
Og så vil jeg sgutte betale i dyre domme, for at få en anden til skrue lidt frem og tilbage på slæderne - det kan jeg selv klare :) [/quote]

Men det er måske derfor, den ikke rigtigt vil stemme...?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af Morten M »

Buzz Feiten er at ændre lidt på konstruktionen af guitaren :) Og det er sikkert heller ikke helt billigt.
Min egen løsning er, tage et gennemsnit af pitch ud fra 5., 7., 12. og 17. bånd ved setup.
Ideen med at stemme guitaren efter tonearten, er ellers glimrende.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"][quote="GodSpeedDK"]
Og så vil jeg sgutte betale i dyre domme, for at få en anden til skrue lidt frem og tilbage på slæderne - det kan jeg selv klare :) [/quote]

Men det er måske derfor, den ikke rigtigt vil stemme...?

:-)[/quote]

:-P
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Morten M"]Buzz Feiten er at ændre lidt på konstruktionen af guitaren :) Og det er sikkert heller ikke helt billigt.
Min egen løsning er, tage et gennemsnit af pitch ud fra 5., 7., 12. og 17. bånd ved setup.
Ideen med at stemme guitaren efter tonearten, er ellers glimrende.[/quote]

Godt så. Så er vi enige. Men nej, jeg skal ikke have ændret konstruktionen :)

Jeg tror også det bedste forslag er, at stemme en halv tone ned. I teorien, i hvert fald - jeg har ikke prøvet endnu.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af MacG »

[quote="Telemaster"][quote="MacG"]Er i ikke ude i det Keith kalder LVS ?[/quote]

?[/quote]

Lead Vocalist Syndrome. Inspireret af 50 år med Mick...

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af fortytwo »

[quote="MacG"][quote="Telemaster"][quote="MacG"]Er i ikke ude i det Keith kalder LVS ?[/quote]

?[/quote]

Lead Vocalist Syndrome. Inspireret af 50 år med Mick...[/quote]

Også populært kaldet for LSD.. Lead Singers Desease.. ;)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Indspilning af guitar - Tuning Edition

Indlæg af VilhelmNielsen »

Okay, tjekkede lige den nye version af Melodyne ud, og guess what! Det er lige præcis hvad din trommeslager gerne vil have.

Den nye version kan rette polyfonisk materiale, og lader til at Melodyne igen overrasker. Man kan endda ændre skalaen.

At jeg så måske synes det er lige i overkanten, så er det altså muligt. Så det er bare frem med pengepungen og købe en Melodyne licens!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen