Callaham hardware

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Callaham hardware

Indlæg af GuitaRasmus »

Hej folkens.

Min Sollecaster er stadig min ubestridte numero uno, men jeg kunne godt tænke mig at få en lille smule mere top i den akustiske lyd - og jeg synes at kunne se ud fra mange reviews på nettet, at det netop er noget af det som en callaham strat trem kan gøre ved en guitar. Pt. sidder der en temmeligt massiv Wilkinson på, med mange dele lavet af messing, og jeg har den lidt mistænkt for at gøre lyden mørkere end nødvendigt er.

Nu koster den imidlertid en del penge (som jeg dog ikke har noget imod at give, hvis skidtet har den effekt jeg ønsker), men jeg ville høre om der var nogen på Sjælland der har en sat på en guitar, som man kunne få lov at prøve. Eller endnu bedre, få lov at skrue af, sætte på min egen guitar for at afprøve det, og selvfølgeligt geninstallere på din guitar. Jeg kvitterer selvfølgeligt med en flok bajere for ulejligheden.

Anyone? Eller erfaringer ifht. det med at få mere top ud af guitaren?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Callaham hardware

Indlæg af MacG »

[quote="GuitaRasmus"]Hej folkens.

Min Sollecaster er stadig min ubestridte numero uno, men jeg kunne godt tænke mig at få en lille smule mere top i den akustiske lyd - og jeg synes at kunne se ud fra mange reviews på nettet, at det netop er noget af det som en callaham strat trem kan gøre ved en guitar. Pt. sidder der en temmeligt massiv Wilkinson på, med mange dele lavet af messing, og jeg har den lidt mistænkt for at gøre lyden mørkere end nødvendigt er.

Nu koster den imidlertid en del penge (som jeg dog ikke har noget imod at give, hvis skidtet har den effekt jeg ønsker), men jeg ville høre om der var nogen på Sjælland der har en sat på en guitar, som man kunne få lov at prøve. Eller endnu bedre, få lov at skrue af, sætte på min egen guitar for at afprøve det, og selvfølgeligt geninstallere på din guitar. Jeg kvitterer selvfølgeligt med en flok bajere for ulejligheden.

Anyone? Eller erfaringer ifht. det med at få mere top ud af guitaren?[/quote]

Jeg har en Callaham stol på en af mine Strats, men den er både i Jylland, og på en guitar der ikke lige skal skilles ad...

Men min erfaring er, at netop på Fender og kopier betyder kvalitets hardware enormt meget for klangen. Det skal være stål for at give det "Zinng" og den fasthed og bund, der er meget af lyden i sådan nogen. Det giver ikke kun top, men også mere klang i toppen. Messing er ikke godt, i gamle dage skulle alt være lavet af messing, og det giver sådan en lidt mat, død lyd. Jeg har prøvet at gå fra det ene til det andet, og der er meget stor forskel på alle punkter.

Callaham er top of the pops, men jeg ville også kigge på Gotoh, som laver en fin Vintage trem af stål med stålblok, som er god nok til Suhr og en hel del andre "Boutique" Fender-kloner. Hvis du bare lige vil prøve det, har Rockinger en ret fin trem af stål, med stålblok, der er billig og af god kvalitet: http://www.rockinger.com/index.php?list=WG071 (De to øverste)

Stålblokken er vigtig. Husk at checke om den der sidder på har vintage mål og strengeafstand.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Callaham hardware

Indlæg af Sasha »

Hvis det ikke "haster mere end det jager", får jeg nok i løbet af nogle måneder oder so et vintage Strat-vibrato fra Callaham i overskud. Til den tid må du hjertens gerne låne det, hvis det kan vente så længe...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Callaham hardware

Indlæg af Michael Vajhøj »

2-point eller vintage 6-huls?

Jeg har en 2-point på min Fender jeg godt kunne pille af og smide i posten så du kan prøve den. :)

Bruger alligevel ikke den guitar. :)


Sent from my iPhone 4s using TapaTalk
RoadHigh.dk

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Callaham hardware

Indlæg af GuitaRasmus »

@ Mac: Tak for linket og det grundige svar. :)

@ Sasha - mange tak - det kunne meget vel være! Jeg har netop være i Aage og hente en Fender vibrato (den var ellers dyr nok - 1200,-), og jeg må indrømme at jeg ikke synes den gør nogen markant forskel ifht. det Wilkinson der sad på. Den ryger nok tilbage.

@ Vajhøj - det skal desværre være 6 huls - ellers tak for tilbuddet!
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Callaham hardware

Indlæg af mos »

Hey hvis det er fenders vintage vibrato med stålblok, så tror jeg desværre ikke der er så meget mere at hente hos hverken Gotoh eller Callaham:-( jeg har selv både fenders og de 2 ovennævntes svar på løsningen, de har været svappet rundt på diverse strats og der er altså ikke den store forskel, personligt er jeg ret glad for guitardelar.se svar, de har sat en vibrato op af primært Gotoh stål dele plus en "hjemmelavet" stålblok hele herligheden fås for 895.- svenske og er nok mit bedste bud, men som sagt tror desværre ikke det er der guldet ligger når ikke fenders model giver nogen hørbar forskel.
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen