Chorus - nominel delay time

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Chorus - nominel delay time

Indlæg af mos »

Er der en eller anden som kan forklare hvad "nominel delay time" er når vi snakker chorus?

Jeg har en EBS red twister chorus pedal, som har to interne trim pot. Den ene er en mix/blend kontrol og den anden skulle efter sigende være til at justerer nominel delay tid, hvad er det hvordan justeres det ? Jeg må indrømme at jeg lige umiddelbart har lidt svært ved at høre hvad de sker når jeg drejer på trimmeren.
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Michael Vajhøj »

Prøv at læse her, der står ret godt beskrevet hvad "delay time" gør i en chorus: <!-- m --><a class="postlink" href="http://testtone.com/fundamentals/what-c ... -effect</a><!-- m -->

Bortset fra det blev vi da så ikke enige om at chorus døde i 2009? Det synes jeg da vi stadfæstede ved lov... ;)
RoadHigh.dk

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hmm

Indlæg af mos »

Jow Jow jeg bruger den jo heller ikke :-) har den bare liggende til minde om en svunden tid:-) og undrede mig så bare over hvad det var man kunne skrue på inde i den:-)
Men skal jeg være helt ærlig og det har jeg hørt et sted at man skal være, så er jeg på en eller anden besynderlig måde blevet en del af et, pyha det er svært for mig at sige men et fusions jazz orkester og indenfor den genre der er chorus stadig et udbredt fænomen:-) på lige fod med transistor forskrækere:-), dertil kommer jeg dog aldrig.
Jeg ved nu ikke hvor vild jeg er med det der fusionsjazz, men noget af en udfordring for en rock dreng at skulle til at spille synkrone ting og sager med en sax, tælle skæve takter og hvad ved jeg, lidt sjovt og i særdeleshed anderledes og med fare for nedsabling så tror jeg nu nok det til tider kan være sundt at ligge hjernen i lidt andre folder :-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Sasha »

@ Mos: Tsk, tsk..! Og så snakker vi ikke mere om dén sag!


[quote="Michael Vajhøj"]

Bortset fra det blev vi da så ikke enige om at chorus døde i 2009? Det synes jeg da vi stadfæstede ved lov... ;) [/quote]

Jeg troede egentlig, at det skete langt tidligere? Nå, men der kan man bare se. Visse ting er ikke så nemme at slippe af med - sult og ufred i verden, forkølelse, Chorus og deslige...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Michael Vajhøj »

At spille musik man normalt ikke ville beskæftige sig med er i mine øjne noget at det sundeste man kan gøre for at blive bedre til sit instrument - så ingen grund til at undskylde, bortset fra at det er fusionsjazz... ;)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Sasha »

[quote="Michael Vajhøj"] - så ingen grund til at undskylde, bortset fra at det er fusionsjazz... ;) [/quote]

Ja, der er ligesom så mange andre ting, man kunne kaste sig over istedet, ikke? :-) Filateli, korsstingsbroderi, knipling osv. osv.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af mos »

Ha! Ha! hvor man muntre sig :-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af mos »

Filateli, korsstingsbroderi, knipling osv. osv.[/quote] .... Kartoffeltryk og viklebatik
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Sasha »

[quote="mos"] .... Kartoffeltryk og viklebatik[/quote]

Ja, for Søren, kartoffeltryk! Dén var go´! Det burde jeg selv have tænkt på! Viklebatik er måske nok lige en kende for vildt og langhåret - ihvertfald "for starters"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af udepost »

Chorus er altså det nye sort, ligesom country. Hvis man bare undgår Boss CH-1 modellen, og går efter de gamle ehx pedaler, så kan det lyde ret glimrende. Jeg kan på det varmeste anbefale en echoflanger (den gamle polychorus) eller i særdeleshed en clone theory. Chorus/vibrato funktionen i en memory man er ligeledes glimrende, og man kan jo få timer til at gå med at prøve ting med den pedal...

/Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Sasha »

Hvad med at bruge en anden form for "sovs" end lige netop chorus? Selv om jeg så kan forstå, at denne lidet attråværdige effekt stadig er god latin inden for visse genrer, når det kommer til at få de synkrone ting til ikke at stemme helt med saxofonen, er der vel ingen (???), som forhindrer, at man medvirker lidt til "klanglig optimering" i kraft af sit virke udi disse forkætrede cirker?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hmm

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="mos"]Men skal jeg være helt ærlig og det har jeg hørt et sted at man skal være, så er jeg på en eller anden besynderlig måde blevet en del af et, pyha det er svært for mig at sige men et fusions jazz orkester og indenfor den genre der er chorus stadig et udbredt fænomen:-) på lige fod med transistor forskrækere:-), dertil kommer jeg dog aldrig. [/quote]

Der er ikke noget der ødelægger fine fusionsnumre og melodier som det der 80er sovs! Mike Stern har lavet nogle gedigne sange, men man bliver bare nødt til at spille dem selv hvis man vil høre dem, for de fleste af dem sidder fast i 80er produktion.

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af martin h »

Hvis chorus er død i 2009 eller længe før, hvad bruger i så som alternativ modulation?
Meget at det musik jeg hører/spiller er med chorus i forskellig varianter, eller ingen modulation.....
Men inspiration er altid godt :-)

Mvh
Martin

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Michael Vajhøj »

Jeg har spillet en hel del dansk 80'er med en mild tremolo istedet - alternativt slet og ret ingenting... :)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Smittefar »

Man skulle skamme sig, hvis man spiller dansk firser uden en TC SCF og (mindst) en kompressor.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Michael Vajhøj »

Jeg skammer mig skam også... ;-) Men det ændrer ikke ved at jeg har gjort det. :-)




Sent from my iPhone 4s using TapaTalk
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Smittefar »

Vi har vel allesammen gjort noget, vi skammer os over - Dette har jeg dog aldrig gjort mig skyldig i ... Eller har jeg?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Sasha »

[quote="martin h"]Hvis chorus er død i 2009 eller længe før, hvad bruger i så som alternativ modulation?
Meget at det musik jeg hører/spiller er med chorus i forskellig varianter, eller ingen modulation.....
Men inspiration er altid godt :-)

Mvh
Martin[/quote]

Hovedparten af tiden ingenting. Men ellers vibrato og univibe.

NTK: 80´erne var en herlig tid at være ung i, hvis man godt kunne lide at være i opposition til sin samtid.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Rasmus »

Jeg bruger af og til Chorus, en gammel Rocktec. Den lyder "NÆSTEN" som en leslie der kører hurtigt.

PT. er jeg også glad for at bruge detune funktionen på min WHAMMY II.
:banana-angel:

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Chorus - nominel delay time

Indlæg af Harrison »

[quote="Smittefar"]Man skulle skamme sig, hvis man spiller dansk firser uden en TC SCF og (mindst) en kompressor.[/quote]
Man skulle skamme sig, hvis man overhovedet spiller dansk firser... ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen