Volumepedal

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Volumepedal

Indlæg af Stevi »

Jeg kunne rigtig godt tænke mig en volumepedal i mit setup til swells osv.

Min kæde er:

RAT (TB) - Fulldrive (TB) - Strymon delay (TB/Buff) - Boss RV-5 (Buff)

Jeg ville gerne have den sat ind mellem Fulldrive og delay - skal den så være høj- eller lavimpedant? Min fornuft siger høj, da de to true bypass-pedaler vel bare sender guitarens højimpedante signal videre, men hvad så når jeg aktiverer en drive? Er signalet mon så pludselig bufferet?

Jeg har selvfølgelig også en tuner, eller rettere, jeg skal have købt én. Så denne kan blive både TB eller bufferet. Jeg ville dog helst have en Polytune Mini, som jo er TB.

Er der nogen idé i at forsøge at få en buffer ind i kæden før volumepedalen, så denne kan være lavimpedant?
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af Sasha »

[quote="Stevi"]Jeg kunne rigtig godt tænke mig en volumepedal i mit setup til swells osv.

[/quote]

Nej, du kunne ej.

:-)

Du skal bare have en højimpedant version. Så længe du kun har et kort kabel videre til en pedal med en buffer i, får du så få problemer som muligt. Men vær opmærksom på, at selv højimpedant volumepedal vil belaste dine pickupper anderledes end nu. Så din lyd vil ikke nødendigvis være 100% som nu.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af JGreen »

... Ehm... Hvordan ser man om en volumepedal er høj impediant?

Er den her? <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/morley_pla_lit ... ey_pla_lit ... igator.htm</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af Smittefar »

Det står i beskrivelsen af de fleste pedaler - Både Boss og Ernie Ball pedalerne på Thomanns side har en klar indikation, om de er det ene eller det andet. Jeg kan ikke finde ud af, hvad der gælder for Morleyen - Mål evt. efter?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af Barf »

Og for en god ordens skyld, og for os der er idioter, kan vi måske genopfriske reglen for, hvornår volumepedalen skal være henholdsvis lav- og højimpedant?

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af Stevi »

[quote="Barf"]Og for en god ordens skyld, og for os der er idioter, kan vi måske genopfriske reglen for, hvornår volumepedalen skal være henholdsvis lav- og højimpedant?[/quote]
Almindelige passive pickupper = høj impedans
Aktive pickupper eller efter en buffer = lav impedans
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af Barf »

Og 250k er lav og 500k er høj?

Og efter en buffer henviser til pedal lige før volumepedalen, ikke? Altså ikke bare at man har en buffer et sted i kæden for volumepedalen?

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af Morten_Lyse »

Om en volumepedal er høj- eller lav-impedant efter en buffer, spiller ikke den store rolle. Er det direkte fra guitarens output (evt. gennem div true bypass effekter inden,) skal den dog være højimpedant, da man ellers vil belaste guitarens pickupper for hårdt, miste tone osv.. En "højimpedant" ErnieBall er dog mig bekendt 250 KiloOhm, hvilket stadigt er for lavt, hvis I spørger mig.

Findes der mon en pædagoisk måde at forklare det rod, volumepedaler er skyld i på..? Jeg kan ikke komme på en ligenu i hvert fald. Men deres funktion, i samarbejde med pickupperne, kabler samt de omkringliggende pedaler gør, at man har både en volume og tone-kontrol i en. Evt. kombineret med nogle underlige ting rent følings mæssigt og dynamisk. Gode buffere, både før og efter, og som Søren nævner, allerhelst i selve pedalen, kan minimere mærkværdighederne. Nu har jeg ikke prøvet nogen aktive volumepedaler, men der kan måske fåes noget, der ikke kastererer guitaren nævneværdigt.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af Barf »

Hmm, det lyder lidt som en situation, man først kan finde hoved og hale i, når man faktisk sætter volumepedalen ind et sted mellem guitar og forstærker og bruger ørerne. Så må jeg jo se, om lyden bliver noget rod.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af JGreen »

På den der Morley alligator står der i beskrivelsen:
Clear Buffer
Kunne det ikke indikere at den kommer med buffer så netop impedians spørgsmålet bliver ligegyldigt?

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af VilhelmNielsen »

Jeg vækker lige den her til live:

Hvordan er det hvis man f.eks. kører en volumepedal efter en kompressorpedal der altid er aktiv? Er det så højimpedant eller lavimpedant?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af Sasha »

Det afhænger jo helt af, hvilken compressor- og volumepedal, der er tale om. Men tager man en relativt standard-agtig compressor og sætter en lige så relativt standard-agtig volumepedal efter den, vil det være relativt lavimpedant, når volumepedalen står på max. volume, og temmelig højimpedant, når volumepedalens indtilling nærmer sig minimum.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af VilhelmNielsen »

Lige nu bruger jeg en kompressor med en udgangsimpedans på 10kOhm, ifølge manualen, men skifter nok over til en med en udgangsimpedans på 100kOhm på et tidspunkt. Volumepedalen er Ernie Balls passive VP JR

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Volumepedal

Indlæg af Sasha »

Jamen, i det første tilfælde forholder det sig så cirka som beskrevet ovenfor.

I det andet tilfælde er udgangsimpedansen så relativt høj i alle tilfælde. Men man får måske nok "noget knas" med, at 100 kiloohm ind i 250 kiloohm ikke ligefrem er optimalt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen