Højtaler, effekt og kompression

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Lasse H »

Hej igen

Komprimerer en højtaler på 50 W lige så tidligt i forhold til den effekt, den modtager, som en højtaler på fx 25W? Eller har det slet ikke noget med sagen at gøre…

Det er min umiddelbare oplevelse, at højtalere med lavere effektkapacitet - eller i det mindste højtalere, der matcher forstærkerens effekt output - lyder bedre. Jeg har ikke lavet så mange forsøg udi det, men er der noget om snakken?

Vh
Lasse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Sasha »

Det er vist meget svært at udtale sig generelt om, da det i høj grad afhænger af højttalertypen.

Er du sikker på, at det er kompression, du hører og "tænder på"..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Lasse H »

Nej… det var også lige lidt hurtigt skrevet, for det kan også være, at det er højtaleren, der forvrænger… eller noget tredje?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Smittefar »

Rockelektrikeren havde engang et ret fedt indlæg om, hvordan forskellige typer forstærkere anvender forskellige effekter i deres højttalere.

Det korte af det lange var vist, at en forstærker med Fenderish sparkle (Silverface Twin) kørte med stærkt overdimensionerede højttalere for at bevare det kontante respons. Klassiske Marshalls kørte typisk med højttalereffekt på 1.5-2 gange forstætkereffekten, der giver lidt højttalerkompression men bevarer noget overskud.
En stor del af Voxlyden er et par blues, der er nøjagtigt matchet til forstærkeren.

Det er desuden klart at forskellige højttalere lyder bedst alt efter, hvor meget de bliver presset af forstærkeren. For eksempel synes jeg slet ikke, min 20W forstærker kan få en Celestion Gold op at ringe, men det går fint med en celestion Blue.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Sasha »

Jeg husker artiklen.

Jeg kan bl.a. huske, at man ud fra dens påstande kunne konkludere, at f.eks. en original Marshall Bluesbreaker med sine to 15 watts alnico Celestions altså leverer klassisk Vox-lyd.

Hmm...

Og sidder der i en Fender Twin ikke typisk to 50 watts enheder? Vel egentlig ikke overdimensioneret i forhold til en forstærker, der leverer 85-100 watt rent?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Lasse H »

Trods jeres uenighed, så var det netop det, jeg sigtede til.
Om man så kan udtale sig så generelt om det, kan jeg ikke afgøre - men et uvæsentligt emne er det vel ikke?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Sasha »

Nu er få emner vel uvæsentlige, når de optager én?

Og samtidig skal jeg være den første til at sige, at jeg på ingen måde er ekspert ud i højttalere - og da slet ikke terminologien omkring disse og hvordan denne hænger sammen med virkeligheden. Men jeg tror nu nok, at jeg tør sige, at denne "kompression", der tales om her, måske i virkeligheden slet ikke er så udbredt, som nogle ihvertfald lader til at mene? Og måske er sammenhængen med højttaleres effektkapacitet måske slet ikke så "universel", som det visse steder hævdes?

Jeg er sikker på, at man f.eks. kan finde to 100 watt enheder, hvor den éne har en komprimeret lyd, hvorimod den anden spiller "åbent og frit" ved samme lydtryk, selv om de fodres med samme effekt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Lasse H »

[quote="Sasha"]Nu er få emner vel uvæsentlige, når de optager én?
[/quote]

Er det uvæsentligt for en højtalers lyd, hvordan forstærkerens udgangseffekt er i forhold til højtalerens effektkapacitet…

[quote="Sasha"]

Og samtidig skal jeg være den første til at sige, at jeg på ingen måde er ekspert ud i højttalere - og da slet ikke terminologien omkring disse og hvordan denne hænger sammen med virkeligheden. Men jeg tror nu nok, at jeg tør sige, at denne "kompression", der tales om her, måske i virkeligheden slet ikke er så udbredt, som nogle ihvertfald lader til at mene? Og måske er sammenhængen med højttaleres effektkapacitet måske slet ikke så "universel", som det visse steder hævdes?

Jeg er sikker på, at man f.eks. kan finde to 100 watt enheder, hvor den éne har en komprimeret lyd, hvorimod den anden spiller "åbent og frit" ved samme lydtryk, selv om de fodres med samme effekt.[/quote]

Ja, jeg skal ikke udtale mig. Det er derfor, jeg spørger :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Sasha »

Ja, jeg er som tidligere understreget heller ikke ekspert. Men min pointe, som måske blev en kende for implicit, er, at jeg er overbevist om, at forholdet mellem kompression og effektkapacitet varierer utroligt meget fra højttalermodel til højttalermodel. Og at det derfor er utroligt svært at sige ret meget fornuftigt om på et generelt plan.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Sasha »

Men for lige at forholde mig til dit oprindelige spørgsmål (sort of), så vil jeg gerne give dig ret i, at der (ifølge min ydmyge erfaring) er langt imellem guitarhøjttalere, som både lyder godt og som samtidig har en høj effektkapacitet. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor. Et bud kunne være, at jo mere "havre" en højttaler skal kunne klare, jo mere solide og dermed tungere er dens forskellige dele så som svingspole, membran og membranophæng nødt til at være. Men igen: Jeg er absolut ikke ekspert udi højttalere og deres konstruktion!

Old News on repeat: Jeg var ret så lykkelig, da jeg opdagede Weber´s 1265, da den ifølge min opfattelse er én af de få højttalere med en kapacitet på 50 watt+, som samtidig lyder godt (ihvertfald af dem, jeg har hørt). Dette skal dog ses i lyset af, at jeg også klart er mere til lyden af gamle Celestions, der kæmper for livet, end f.eks. en Electro Voice, som mageligt og tilfreds brummer ovre fra sofaen "Bare giv mig mere Pedalsteel. Jeg kan kan ta´det, ka´ jeg!" :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Lasse H »

Det er da en forklaring.

Men hvad skal man med en enhed, der kan klare 50W, når man alligevel er nødt til at smide den i et 4x12" kabinet? Og hvorfor er man så det… Igen noget jeg ikke har eksperimenteret helt vildt med. Jeg har en oplevelse af, at et 4x12" kabinet er bedre til at tøjle bunden, end fx det tubetown 2x12" kabinet jeg engang havde. Specielt med en enhed som Webers 1265 keramisk. Mine tanker har gået på, at det kunne have noget med vægten at gøre.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Sasha »

Man kan ihvertfald nok udlede, at forskellige kabinetter lyder forskelligt. F.eks. lyder alle 4x12 jo heller ikke ens, selv om man monterer de samme enheder i dem.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Lasse H »

Det har jeg så ikke lige forsøgt mig udi. Det kan da være, det blot er det, der er på spil.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg kan 100% følge med på betragtningerne omkring Celestion Gold/Blue. Blue lyder bare fedt. - Det gør Gold også, men den skal altså lige have lidt flere klø. Det er jo forståeligt nok, for set med både moderne og klassiske briller har Blue jo næsten udelukkende været brugt i forstærkere som leverere til den gode side af de 15W. pr. enhed, de er opgivet til. Dermed skal Gold'en presses lidt mere, før den leverer det lydbillede "vi husker" fra Blue. Mit favoritkabinet 'as we speak' er et portet, noget "oversized" 1x12" med en Gold ombord. (Til en 30W's Vox-agtig forstærker.)

Jeg er ingen ekspert, heller, men vi makkede for nyligt en del rundt i vores front i bandet. Hvor vi bla. besluttede selv at stykke en subwoofer sammen. Til det formål brugte jeg højttalerenhedernes datablade samt WinISD. - Én af de ting der afsløredes var, at man sagtens kan finde en enhed der ikke tåler forfærdelig meget effekt, men som spiller hammerhøjt. Og omvendt. Og jeg tror Søren A. har ret i hans betragtninger om, at de kraftigere, tungere komponenter der skal til, for at enheden kan tåle flere watt ikke i sig selv er fremmende for, hvor effektivt enheden kan omsætte de ekstra watt til dB.

Hvorom alting er, skulle jeg mene at vi enten skal i nærheden af effektopgivelsen på enheden, før der finder ret meget "kompression" sted fra enheden i sig selv. Hvordan kabinettet, med den pågældende enhed i, reagerer er en ganske anden sag. Igen, fra mine nyvundne PA-erfaringer er der meget, meget lidt lydtryk at hente i at drive enheden ud over sin Xmax (Maximum linear excursion,) da en ret betydelig 'power-compression' sætter ind på solsiden af dén grænse. Kunsten består et eller andet sted i, (igen fra PA-sammenhæng, men som teori burde det i nogen grad kunne overføres til guitar,) at konstruere kabinettet sådan, at kompromis'et mellem frekvensgang, enheds-vandring og effekthåndtering bliver bedst muligt. - Foruden lyden, naturligvis.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtaler, effekt og kompression

Indlæg af Sasha »

En kende retorisk kunne man jo så måske indvende, at det er jo så lige dét med, hvor - eller ved hvilken effekt - denne "Maximum Linear Excursion" optræder i forhold til en guitarhøjttalers anførte max. effekt. Det er vist sjældent opgivet i databladet for en guitarhøjttaler? Og lur mig, om ikke også dette i høj grad afhænger af, hvilken type kabinet, man efterfølgende vælger at montere en given enhed i? Man skulle synes, at der måtte være forskel på, om membranen får lov at "blafre frit" i et åbent kabinet, eller om den har en dæmpende "luftpude" at læne sig op ad - ihvertfald på membranens éne side - i et lukket kabinet. Det er vist det, der hedder et "trykkammer-kabinet" i hifi-termer?

For du har helt ret i, at på et tidspunkt kan membran mm. jo selvfølgelig ikke flytte sig længere. Og da slet ikke "in a linear fashion"... :-)

Men hvor tæt vi egentlig kommer på dette fænomen i den daglige omgang med guitarhøjttalere, skal jeg undlade at kloge mig på.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen