En højtalers spredning...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Sasha »

[quote="Snake Boots"]

Lidt OT:
I forhold til ambient optagelse (eller hvad vi skal kalde det), så er der mange som mener, at grunden til de gamle liveoptagelser fra 60'erne lyder så fedt, som de gør - eks BB king optagelser fra 60' erne - er, at man stadig brugte meget følsomme mikrofoner (kondensator og bånd) gainet godt op med sangeren stående i god afstand. Disse mikrofoner opfangede også en ikke-ubetydelig mængde af alt andet - guitar, trommer, prutter og publikumstøj. Og da de ikke har samme proximity-effekt som en moderne 58'er lyder de også godt og fyldigt på afstande. I nogle tidlig 60'er BB King videoer kan man ligefrem se, at han har vinklet forstærkeren op mod vokalmikrofonen (/ham selv) og træder til siden hver gang, han spiller solo.

Men ingen tvivl om at det i praksis er et feedback-helvede og langt mere besværligt og ustyrligt end dødsyg close micing.[/quote]

Joh...

Men nu er der måske også en gradsforskel på, om vi taler om at lave en optagelse, der er beregnet til senere at afspille derhjemme. Så vil man jo gerne indfange noget af rummet også, sådan at man får en fornemmelse af "at være der selv". Det er lidt noget andet, hvis man skal "lave en optagelse" til afspilning i realtime i det samme rum. Hvis man så indfanger alt for meget rum (+ andre instrumenter, prutter og hvad har vi...) og gengiver dette i det samme rum, bliver der ligesom en potens for meget af rummet, skulle man synes?

Jeg skal ikke kunne sige, hvordan gamle BB King-optagelser (der ganske rigtigt lyder fedt!) præcist er lavet. Nok ihvertfald med stor sandsynlighed med færre mikrofoner end nutidige liveoptagelser. Men hvis det er foregået ved, at samme båndmikrofon både er brugt til f.eks. live-vokal og optagelse, har den gode BB. næppe spillet specielt højt af netop de årsager, du selv nævner.

Og just for the record, så er en båndmikrofon altså ikke særligt følsom. Der skal tværtimod godt med efterfølgende forstærkning til med sådan en tingest... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Morten_Lyse »

Nu ser jeg lige i første omgang lidt bort fra kommentarerne ang. op-mic'ning og vender lidt tilbage til det med spredning fra, i dit tilfælde, et 1x12" open-back kabinet.

Som Søren siger, reagerer open-back kabinetter noget mere med omgivelserne end closed-back (& portede) kabinetter. Det i sig selv er grunden til, at jeg opgav mit dejlige 2x12" Korsgaard kabinet til fordel for et 1x12 portet. (Oftest. Jeg bruger ind i mellem et 2x12" portet.) Lyden fra det portede kabinet er noget nemmere at håndtere på skiftende "venues." Uanset hvad, kan man jo kæmpe det man lyster mod, at der er betydelig forskel fra 16m2 lavloftet øvelokale, til at spille ud over en åben mark. En højttaler afgiver jo fuldstændigt det samme, ligegyldigt hvor man stiller den op. Men hvordan det lyder i omgivelserne, varierer meget. Jeg tror dog, at planter man hovedet dér, hvor man typisk ville placere en microfon er forskellen meget lille. Så er man vant til at spille indendørs i tættere rammer og pludselig en dag oplever tynd-heden (-skiden) ved at stille sin forstærker op "midt på en mark," er der mening i at vælge sin reaktion med omhu. De fleste vil kompensere med en form for kombination ved at skrue ned for diskant, op for bass, og evt. spille højere. Men gentag nu førnævnte eksperiment med hovedet i microfonens position. Den lyd vi nu hører er nok ikke just dét, vi gerne vil høre som publikum, men ikke desto mindre er det jo netop hvad der sker. Jamen hvad så da..? Ja. På større scener er der (bør der i hvert fald være) større og kraftigere monitorsystemer, så det ekstra lydtryk/"korrekte" udtryk vi gerne vil høre fra vores gear, hentes i virkeligheden nok bedst hér. Det kræver så bare at lyd-kæden fra microfon, mixer og monitors er af rigtig god kvalitet og bliver betjent fornuftigt. Forholdsvis få af os har vel i praksis mulighed for alternativet; Flere forstærkere/kabinetter til at spille "det nye, større rum" op på det niveau, vi er vant til. (I sammenhænge med lydmænd og med et vist fokus på at "hele bandets lyd skal fungere" bliver man sgu' nok heller ikke rigtig populær ved dén løsning...

I et rum, hvor bassen kastes ud i alle retninger, reflekterer fra alle hårde overflader og når helt ud i hjørnere, er man mindre tilbøjelig til at bemærke den stråle af diskant, der slynges ud fra højttalerens centrum. Det er uundgåeligt, særligt med fuldtone-enheder. Men den er der i alle tilfælde. Det vi opfatter fra closed-back kabinetter, som føles at stråle endnu kraftigere er nok i virkeligheden resultatet af, at der ikke kommer lyd fra højttalerens bagside, som udfaser noget af dét, der afspilles på forsiden. Dette bliver værre på større scener, da bassen fortaber sig mere, og vi har tendens til at spille højere, for at kompensere. Som allerede nævnt, tror jeg man bør stille forstærkeren sådan, at strålen ikke skærer hovedet af hverken musikere, lydmand eller publikum. Som hjælp og/eller alternativ vil jeg meget anbefale en beam-blocker af en art. Den tager altså meget af det, og sikrer en noget mere ensartet spredning. Men pas på. Ens forhold til en given højttaler kan ændre sig dramatisk og man kan blive tvunget til at vænne sig til helt andre EQ-indstillinger ligesom ens smag udi særligt overdrive / distortion kan ændre sig en del. For mit eget vedkommende er oplevelserne med det udelukkende positive, selvom jeg fik en "ny" favorit-højttaler..

Mvh;
Morten Lyse

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Lasse H »

Hej Morten.

Tak for dit svar.

Jeg er helt enig i dine betragtninger om, hvordan en open back combo opfører sig i små rum, på en stor udendørs scene osv. Selvom emnerne er relaterede, gik mit indlæg egentlig mere på en guitarhøjtalers spredning uanset i hvilket kabinet den sidder.

Men under alle omstændigheder relevante inputs.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Morten_Lyse »

Selv tak.

For lige at opsummere på det egentlige emne, må mit svar kort være: Kabinettet bidrager voldsomt til, hvordan lyden fra en given enhed opfattes. Men at bassen udsultes noget i større rum, og at beaming er et problem kan man ikke ændre en helt masse på med selve kabinettet. - Prøv en beam-blocker, anbefaler jeg.. :) Evt bare ved at tape en CD fast på frontstoffet lige foran højttalerens center. Så har du en rimelig ide om, hvad det gør..

Mvh;
Morten Lyse

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Lasse H »

Ja, jeg har overvejet, om jeg skulle prøve det. Dog synes jeg, at jeg kan placere mig i forhold til comboen, så jeg får den fede lyd.

Min undren er opstået nu, hvor jeg har gået er lyttet på forskellige enheder. Og specielt en enhed, som jeg synes lyder rigtig godt, hvor jeg pludselig oplever, at den lyder rigtig ringe…

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En højtalers spredning...

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"] ...selvom jeg fik en "ny" favorit-højttaler..
[/quote]

Tør man spørge hvilken?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen