FLASH af projekt printfremstilling

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af RenéF »

Efter lidt research på internettet, fandt jeg inspiration til at lave denne UV-fremkalder kasse til fotoprint.
Den består af en gammel skanner (HP-etellerandet), hvor indmaden er fjernet og indsat er en masse SMD UV-Leds.
Har bestilt en bunke fotoprint, så den skal testes af i den kommende uge.

Mon ikke man kan få samlet et par guitarpedaler.

Undskylder den ringe billedkvalitet.

Billede
Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af Sasha »

[quote="RenéF"]

Mon ikke man kan få samlet et par guitarpedaler.

[/quote]

Kan den også samle dem?

:-)

Men den der da bestemt fin ud.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af RenéF »

Så blev første print fremstillet og fyldt med komponenter. Mangler lige de rigtige Pcb-Monterbare Jack bøsninger og et DC stik med den rigtige ben konfiguration.

Printet/pedalen er et take på en BK Butler Tube Overdrive...

En opamp forstærker signalet og det bliver herefter smidt igennem et ECC83 rør. (forsimplet)

Billede


Billede



Billede
Og det sidste billede

Billede
Last edited by RenéF 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af Odgaard »

Det ser skisme spændende ud. Når du skriver 'et take på...' - er det så en klon af en BK, eller noget i den retning, og hvordan lyder den?

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af RenéF »

[quote=Odgaard pid=63406 dateline=1405878714]
Det ser skisme spændende ud. Når du skriver 'et take på...' - er det så en klon af en BK, eller noget i den retning, og hvordan lyder den?
[/quote]

Det skulle være en klon af en BK Butler, men de er åbenbart lavet i forskellige versioner, så hvilken en ved jeg ikke.

Har endnu ikke haft gang i den, da jeg jeg mangler jack og DC stik. Men skal nok komme med en tilbagemelding, når den er klar :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af Smittefar »

Bestemt spændende. Hvad fremkalder og ætser du så med?
Finder du printudlægget på nettet?
Modded guitars were crap right out of the factory

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af RenéF »

Bruger fotoprint og fremkalder med NaOH (kaotisk soda) og har ætset med natriumpersulfat

Overvejer at anskaffe noget jernklorid til ætsning.
Printudlægget er fra et forum.
Freestompboxes.org
Last edited by RenéF 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af Sasha »

Er det kun mig, der synes, at det ser ud som om, at der er - eller i hvert fald har været - adskillige kortslutninger mellem kobberbanerne, som visse steder så lader til at være forsøgt fjernet?

Jeg forstår ikke helt, hvorfor man vælger at lave mellemrummene mellem banerne så utroligt smalle, som det her er tilfældet. Ej heller hvorfor man vælger at "fylde alle huller ud" med "stel". Jeg forstår, at idéen sikkert er et forsøg på skærmning. Men på den éne side må det da give størst mulig risiko for kapacitiv kobling mellem signal og stel (vi kender det f.eks. fra skærmet kabel) og dertil hørende diskanttab. Og på den anden side lader til at besværliggøre ætsningen - især, hvis denne skal foregå med det udstyr, man nu engang har til rådighed hjemme på køkkenbordet. Visse af de steder, som ser "problematiske" ud, lader ikke engang til at have nogen funktion (være stelforbundne)..? Så er der da slet ingen fidus i at lave tingene så "tætpakket", ville jeg mene..?
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af RenéF »

[quote=Sasha pid=63410 dateline=1405942968]
Er det kun mig, der synes, at det ser ud som om, at der er - eller i hvert fald har været - adskillige kortslutninger mellem kobberbanerne, som visse steder så lader til at være forsøgt fjernet?

Jeg forstår ikke helt, hvorfor man vælger at lave mellemrummene mellem banerne så utroligt smalle, som det her er tilfældet. Ej heller hvorfor man vælger at "fylde alle huller ud" med "stel". Jeg forstår, at idéen sikkert er et forsøg på skærmning. Men på den éne side må det da give størst mulig risiko for kapacitiv kobling mellem signal og stel (vi kender det f.eks. fra skærmet kabel) og dertil hørende diskanttab. Og på den anden side lader til at besværliggøre ætsningen - især, hvis denne skal foregå med det udstyr, man nu engang har til rådighed hjemme på køkkenbordet. Visse af de steder, som ser "problematiske" ud, lader ikke engang til at have nogen funktion (være stelforbundne)..? Så er der da slet ingen fidus i at lave tingene så "tætpakket", ville jeg mene..?
[/quote]
Det er rigtig spottet at der er har været kortslutninger imellem nogle af kobberbanerne, som jeg efterfølgende har fjernet. Dette skyldes nu ikke banernes afstand, men det faktum at printet er en lille smule underbelyst i fremkaldelsen. Har efterfølgende fundet den rigtige belysningstid, og så står banerne knivskarpe selv med tyndere baner og kortere afstand i mellem banerne (ingen kortslutninger). At det skulle være belyst mere ses også tydeligt på de forskellige tekst elementer der er på printet.
Valgte dog at reparere ovenstående print, da det kun var få steder det kneb.

Grunden til alt fyldet er vist lavet lige præcis til os DIY folk. Det er ikke stel, men fyld for at spare på ætsevæsken. Jo mere kobber der skal ætses væk jo mere neutraliserer man sin ætsevæske. Det er en option i stortset alle PCB-design programmer (eagle, pcbcreator osv.) at kunne fylde huller med kobber. Men om det så kan skabe de problemer du nævner, kunne være interessant at undersøge.

Enig med dig i at ovenstående design, sagtens kunne have noget mere luft imellem baner og fyld
Last edited by RenéF 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af Sasha »

OK.

Nu ved jeg så hvorfor, at alt, der er for kompliceret til at tegne i hånden, laver jeg som point-to-point... Billede
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af Sasha »

[quote=RenéF pid=63409 dateline=1405881213]

Overvejer at anskaffe noget jernklorid til ætsning.
[/quote]
Hvorfor? Det sviner som ind i h...

Og natriumpersulfat (finætsekrystal) ætser mindst lige så pænt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af RenéF »

Så fik jeg boret huset ud, og rettet det hele til. Fik skaffet en strømforsyning der leverer 15 VAC, 1,2 A.

Det er en utrolig støjsvag pedal, og den virkede første gang :)

Første tanke var at den lød rigtig fedt ved low gain settings, men kom driven på 12 eller over, blev forvrængningen meget grim.

Fik leget lidt mere med den i dag. Fandt ud af at pedalen kan lyde godt ved high gain settings, man skal bare have volume potmeteret på omkring kl. 1-2 stykker.

Ganske tilfreds med dette lille projekt.

Billede 
ATT: Søren A.; hvis man nu vil bygge en buffer pedal, hvad vil du så foreslå? måske du har et diagram liggende på noget der kan bruges?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af Sasha »

Tillykke med projektet! Altid fedt, når tingene virker!

Og dens opførsel er jo - i hvert fald ifølge min ydmyge mening - "helt efter bogen", når man vælger at køre et rør på meget lav spænding. Røret får jo "meget lavt til loftet". Og det lyder ikke rigtigt fedt, når det bliver presset. Skal man lave god og dynamisk forvrængning (så god, som den nu kan blive, når vi taler om "preamp-distortion"...Billede), er man altså nødt til at have højspænding på røret/rørene.

Jeg ved ikke rigtigt, om jeg decideret vil foreslå noget m.h.t. buffere. For jeg er ikke selv nået dertil, hvor jeg med oprejst pande vil påstå, at "Jeg har set lyset og derfor ved hvordan", når det kommer til dertil.

Det grundlæggende problem er sådan set, at bufferen bare gør sit arbejde. Og når den gør dét, hvilket indebærer at den gør signalet ufølsomt overfor udefra kommende påvirkninger - typisk kapaciteter i alt fra kabler til forstærkeres indgangstrin - ja, så lyder det pludselig "forkert" og "processed" i mine ører. Sagt på en lidt anden måde: Det er ikke en "perfekt" buffer, vi (eller i hvert fald jeg) er ude efter. 

Alle buffere, jeg har rodet med, har sådan set lidt i lidt varierende grader af dette. Men én eller anden skønne dag skal det den ondelyneme nok lykkes mig at få lavet noget - nok noget rørbaseret - som ikke tilføjer denne egentlig naturlige, men dog fremmedartet lydende top!   Billede 

Hvordan disse "imperfections" så skal tilføjes - om man kan gøre det ved blot at tilføje kapacitet på inputtet af selve buffertrinnet, eller om man simpelthen er nødt til at have et "normalt" indgangstrin (hvilket kompromitterer "loftshøjden") før selve buffertrinnet - ja, det finder jeg forhåbentlig ud af engang. Men som sagt tør jeg ikke give dig et klippefast svar. Jeg ved blot, at den inkarnation, jeg p.t. har liggende af et årelangt projekt med at bygge en rørbuffer, kan håndtere et signal på 11 volt, før den klipper, og er lineær op til 500 kHz (!!!). Det er ret så imponerende data, som næppe uden videre lader sig eftergøre med en transistor eller to. Men igen: Too perfect... Billede

Jeg har personligt bygget nogle kopier af den ypperste buffer-prædikant Pete Cornish´ egen buffer. Hvis man tænker sig lidt om, kan de sagtens proppes ned i sådan en Eddystone "A" kasse. Det primære mål var at prøve at finde ud af, hvad man egentlig fik for de sidste 3000-4000 kroner ved at købe originalen. Dét lykkedes så ikke. Men en OK buffer, der lider lige så meget/lidt af de ovennævnte problemer som de fleste andre.

Så sent som forleden faldt jeg så over diagrammet over en Axess BS-2, som mange også påstår, skulle være fin. I don´t know. Haven´t tried it...

Den bedste buffer, jeg i praksis har prøvet, er faktisk Carl Martin´s. Eller det vil sige: Jeg har ikke prøvet deres deciderede buffer-pedal. Men jeg har faktisk til tider brugt min Delayla XL med delay´et skruet helt ned, fordi jeg godt kan lide bufferen i den. Uden at vide det, kunne jeg forestille mig, at de bruger samme princip med en operationsforstærker (Puh-ha! Billede), som kører på 18 volt og så med dén lille finte indbygget, at modkoblingen er lavet ulineært. Så måske jeg ville kigge lidt i dén retning..?

Et par måske nyttige links?

https://plus.google.com/u/0/photos/1170 ... 0182563619

https://plus.google.com/u/0/photos/1170 ... 0182563619

https://plus.google.com/u/0/photos/1170 ... 0182563619
Støvede lige lidt rundt. Og jeg kan se, at nogle af de mere kendte, rørbaserede buffere (f.eks. Steel Guitar Black Box og THD Valvulator) alle lader til at anvende et "almindeligt" indgangstrin før det egentlige buffertrin. Men jeg har - indtil det modsatte er bevist - en fornemmelse af, at "We can do one better!"

Kommer tid, kommer råd, påstås det...Billede
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af RenéF »

Hej Søren

Prøvede at svare på din PB, men kan ikke da din inbox er fyldt :)

Prøver at svare senere, så kan det være du har fået den tømt lidt 

Vh

René

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH af projekt printfremstilling

Indlæg af Sasha »

Det skulle være i orden nu.

Jeg har også prøvet at sende dig en mail. Men det er måske en gammel mailadresse, jeg har til dig?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen