Ledninger på pickup'er

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ledninger på pickup'er

Indlæg af Swampthing »

Så kom mine pickups endelig.
Der er jo 2 ledninger på hver pickup...
Hvid og sort, gul og sort, rød og sort.
Skal alle de sorte loddes sammen på et potmeter og de de andre på 5-way switch'en ?

Og forresten, efter hvad jeg kan google mig frem til er hvid/sort = neck pickup, gul/sort = midpickup og rød/sort = bridge pickup.
Er det rigtigt ?

På forhånd mange tak. :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ledninger på pickup'er

Indlæg af Sasha »

OK - skal det forstås sådan, at på hver pickup er der to ledninger: En sort og så én i en anden farve?

I givet fald kan man nok gå ud fra, at sort er stel, som typisk samles i et stelpunkt på bagsiden af volumepotmeteret, og de andre så er "den varme ende", der typisk går til pickup-omskifter eller potmeter.

Og man skal nok næppe foregøgle sig selv, at der eksisterer sådan en universel farvekode til identifikation af forskellige pickupper. Her skal du nok have fat i producenten af de konkrete pickupper. Hvilke pickupper taler vi om?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ledninger på pickup'er

Indlæg af Sasha »

Jeg skal ikke kunne udtale mig om deres farvekode til identifikation af hver enkelt pickup. Men ellers tror jeg nok, at jeg havde ret i det andet, jeg skrev. Det eneste, der somme tider kan være lidt tricky, er midterpickuppen p.g.a. det dér reverse-halløj, da ikke alle firmaer er lige konsekvente m.h.t. hvordan de så farvekoder ledningerne. Så hvis du i position 2 og 4 på en Stratocaster´s pickup-omskifter får et meget tyndt eller næsten ingen signal, så prøv at bytte rundt på de to ledninger til midterpickuppen. Jeg ville nu nok i første omgang satse på, alle de sorte ledninger trods alt er stel...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ledninger på pickup'er

Indlæg af Swampthing »

Tusind tak for hjælpen Søren. :)
Jeg ville lige sikre mig de tanker jeg gjort var rigtige og hvis det er forkert kommer du alligevel ikke til at høre for det. :)

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ledninger på pickup'er

Indlæg af Swampthing »

Det virkede perfekt.
Det var så mit tredje forsøg ud i lodningens kunst og disse lodninger vil nok ikke vinde nogen skønhedskonkurrence.
Jeg var varmede emnerne godt op og kom derefter loddetin på, er det sådan man undgår "kolde lodninger" ?

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ledninger på pickup'er

Indlæg af GuitaRasmus »

For en anden gangs skyld, er det ret nemt at finde ud af hvilken pickup der er midterpickuppen - den er magnetisk modsat, og vil derfor tiltrække de andre (neck og bridge), hvorimod de to andre vil frastøde hinanden, hvis man sætter dem sammen. Når du har fundet midterpickuppen, kan man måle modstanden på dem - bridge pickuppen vil som regel være lidt kraftigere, og derfor have lidt mere modstand.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ledninger på pickup'er

Indlæg af Swampthing »

Hhhmmm, det skulle jeg da have vidst. :)
Jeg troede at reverse wound betød at kobbertråden trukket den anden vej rundt om pickup'en ?
Hvad hedder sådan en målethingy til at måle modstanden ? Multimeter ? Ohmmeter ?
Anyway, tak for tippet, jeg må have fat i sådan en fætter.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ledninger på pickup'er

Indlæg af GuitaRasmus »

Multimeter er det mest oplagte, da du kan bruge den til flere forskellige opgaver.

Den er OGSÅ viklet den modsatte vej rundt. Men den er nødt til også at være magnetisk modsat, for ikke at være ude af fase. Det er derfor de hedder RW/RP - Reverse Wound, Reverse Polarity.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ledninger på pickup'er

Indlæg af Swampthing »

Aaaah så blev jeg det klogere, man lærer noget nyt hver dag også selvom det er 2 minutes to midnight. :D
Tak skal du have Rasmus.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen