Preamp til akustisk guitar.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Preamp til akustisk guitar.

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej forum.

Jeg går og tumler lidt med, om jeg i bandet skal medbringe min akustiske guitar. En Taylor 110E, som har fået monteret en K&K sound pure mini pickup. Som erstatning for det rædsomme system, den er født med.

Altså en akustisk guitar til ca 5000 kr. - Så mit indlæg skal lige ses i dét lys. Jeg leder ikke efter en preamp i 10000kr +, så ville det nok være nemmere bare at købe en bedre guitar. Jeg er jo så også én der gerne makker og (helst) bygger mit eget forstærker-grej, men jeg tror måske det til dette formål, det vil være at skyde forbi målet.

Guitaren lyder fint, men jeg vil gerne have lidt EQ muligheder i en preamp-ting så jeg kan forme lyden lidt. Den er f.eks lidt rigeligt aktiv i mellemtonen, så jo bedre mulighed for at forme lyden her, jo bedre. Jeg vil hellere have en parametrisk, end en grafisk, EQ.

Tak i øvrigt til den fine tråd om akustiske DI's for nylig, men jeg er lidt i den anden ende af gaden. Den skal kunne lidt mere end bare, ja, at være en fed DI.

Så det jeg tumler med, efterlader mig med to muligheder.

Den ene er f.eks ART's pro channel II, som jeg er ret hut på at give et skud. Den får fornuftig kritik og dens features ligger lige til højrebenet. Prismæssigt ligger den også fornuftigt, når guitar og behov regnes ind. Jeg kan ikke rigtigt finde nogen alternativer, som jeg synes rammer mine ideer så godt.

Den anden er at lave en rør-preamp med et klassisk "tone-stack." - Som man kender det fra elektrisk guitar, bass osv. osv. Men hvad er det ærede forums meninger. Bør man kigge i retning af Fender-skolen, Vox-skolen eller Marshall-skolen, tror I..? Eller noget helt andet..? Ellers kunne man jo lave noget rør-halløj, og et loop med f.eks MXR M108 10-bånds EQ, eller en rack-EQ

..? Har nogen måske prøvet at køre deres akustiske guitar gennem en super-reverb (eller lign.) og bare tænkt; "det kører da rigtig godt.."

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp til akustisk guitar.

Indlæg af Sasha »

Morten_Lyse skrev:
 Har nogen måske prøvet at køre deres akustiske guitar gennem en super-reverb (eller lign.) og bare tænkt; "det kører da rigtig godt.."

Mvh;
Morten Lyse
Ikke lige præcis en Super Reverb. Men dog med en kopi af en Matchless HC-30. Og dét fik da i disse gamle ører sådan en 5000 kroners Ibanez med et Headway-system i til at lyde bedre end de "hifi-løsninger", som lige umiddelbart befandt sig i nærheden. Andre ville sikkert se helt anderledes på dén sag.

Skulle man bevæge sig ud i noget rør-selvbyg (altså udover kopier af Matchless), kunne man muligvis med fordel se i denne retning:

http://www.gyraf.dk/gy_pd/g9/g9pd.htm

Dens evner som DI skulle være temmelig OK, hævdes det - omend den måske nok skulle kombineres med noget EQ-værk af en art. Jeg kunne frygtelig godt tænke mig selv engang at prøve at banke sådan én sammen...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp til akustisk guitar.

Indlæg af Smittefar »

Jeg vil virkelig anbefale, at du kigger på Radial PZ pre, som jeg jo også endte med. Den kan vist alle de ting, du efterlyser
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp til akustisk guitar.

Indlæg af Smittefar »

Og så skulle den det Gyraf G9 være noget af de vildeste, når det kommer til DI
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Preamp til akustisk guitar.

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej, og tak for info.

Gyraf'en ser tillokkende ud. Skærer man ind til benet er det jo "bare" et Ecc82 gaintrin med feedback, en katodefølge-buffer samt et "cascode-"trin til at trække transformatoren i udgangen. Det er ret så overkommeligt, men stik mod min normale mentalitet er jeg ude efter lidt features til netop dette formål. Mine erfaringer med "en matchless klon" til pågældende guitar er ikke så jeg vil overveje dét som en løsning. :-)

Radial'en ser også rigtig godt ud, og man kan nok ikke beslutte sig inden man får prøvet A vs. B - Men tak for input.

Mvh;
Morten Lyse

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen