Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Hej,

 
Jeg synes faktisk pickupperne i min PRS er lidt flade i lyden
 
BilledeBillede
 
Jeg har tidligere haft en Mørch tele og en Gibson ES125td med p90ere, og pickupperne i begge guitarer lød markant bedre. Desværre sad Mørch pickupperne i en helt anden type guitar, og jeg ved slet ikke, hvilke pickupper der sad i ES125td (jeg ved, de ikke var originale).
 
Jeg har lyttet på lidt forskellige lydklip - Lydklippene hos Mørch er lavet med en tele, og alligevel lyder de faktisk lidt trist (slet ikke - heldigvis - som jeg husker dem), så lyttede jeg lidt hos Bareknuckles, men der var ikke et eneste lydklip, der tiltalte mig.
 
Det bedste, jeg har fundet er dette klip med SD Antiquities og endda i en guitar, der er lavet af samme materialer som min (bortset fra halsen)

[video=youtube][/video]

 
Der findes så ikke en RWRP midterpickup som Antiquity, så selv hvis jeg vælger disse skal jeg ud og finde en nogenlunde matchende midterpickup (den kunne jeg evt. få Mørch til at lave.)
 
Men er der nogen, der har erfaringer med P90ere, som de vil dele og evt. anbefale - meget gerne med lydklip.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Sasha »

Bruger ham fra Nickelback ikke de dér EMG´ere..?
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Nej :D
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Sasha »

Aarh, ka´det nu også passe?

Jeg synes, at det ligner EMG´ere, hvis man ser godt efter...

Billede

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Lund »

han har da bare skiftet coveret så de får det seje EMG look.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Snake Boots »

Jeg kan desværre ikke hjælpe med vurdering af forskelle på mærker osv. men jeg har et sæt gibson p-90'ere fra en R6 goldtop, som du er velkommen til at låne, hvis du kunne have glæde at at afprøve et andet sæt til sammenligning. I min goldtop sidder lollar p-90'ere (vistnok fra dengang han kun lavede eet sæt, dvs. før alle valgmulighederne). De lyder super godt. Jeg har ikke hørt guitaren med de opr. gibson mikrofoner.

Har du prøvet at skrue godt ned på guitar vol og tone og lave en god lyd på pedaler/grej derfra? Jeg er ikke vild med P-90'ere når der er jernet helt op for guitaren, men synes de lyder bedre med tingene skruet ned.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Odgaard »

Jeg er voldsom glad for et sæt Mørch P90ere i min Blade strat... men vi er midt i flytterod, og jeg får ikke tid til at optage noget som helst den næste lange tid.

Jeg prøvede først med Gibson P90ere, de lød flade og ring' (mens P94ere lyder glimrende i min Smartwood).

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Mht. Mørch pickupper, så lød de jo rasende godt i min tele, men den var jo netop med elletræskrop ligesom din strat (gætter jeg på) - jeg tænker, at de opfører sig helt anderledes i en mahogni/ahorn krop.

SnakeBoots: Det lyder sgu spændende - Det kunne jeg rigtig godt tænke mig.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Lund »

den eneste p90 pickup jeg har ejet var en Duncan antiquities (eller hvordan det nu staves) og den havde jeg monteret i en stratocaster (bridge).

Jeg blev aldrig glad for den.... synes den lød hård og ikke særligt syngende...
 
Men... jeg tror at vi er ude i at den ene mands guld kan være den anden mands....

mine erfaringer med pickupper er at det er lidt et hit or miss (så snart vi er ude over det helt overordnede low output /high output og selvf. type af pickup... altså strat tele p90 osv)... man skal spore sig ind på hvad der virker i den pågældende guitar.

Jeg ville nok prøve, om man kunne få specs på dem du har i nu (eller selv måle det man kan), og så købe derudfra - jeg tror ikke du kan få meget ud af lydklip, for den guitar de er optaget på kan have en helt anden grundlyd end din guitar! Så hellere gå på beskrivelsen fra et firma man tror på laver gode ting.

Mvh Michael

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Det bedste jeg har kunnet læse mig til er, at det er nogle specialdesignede SD pickupper, der sidder i nu  - Det bliver man jo ikke umiddelbart klogere af :P
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Odgaard »

Smittefar skrev: Mht. Mørch pickupper, så lød de jo rasende godt i min tele, men den var jo netop med elletræskrop ligesom din strat (gætter jeg på) - jeg tænker, at de opfører sig helt anderledes i en mahogni/ahorn
Korrekt. Så min Smartwood er nok en anelse nærmere din Les Nickelback... men så er den måske heller ikke vildt tæt på. Den har top og gribebræt af nogle regnskovstræsorter, som jeg hverken kan huske navnet eller lydmæssige egenskaber af.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Nå med hjælp fra Snake Boots og Simto (Simon Toft) er jeg kommet lidt nærmere.

Snakeboots har en Les Paul GoldTop med Lollar P90ere, og Simto har en Fano (mahogni uden top) med Lollar 50 P90ere. Jeg har fået lov at låne GoldToppen et stykke tid, og i dag mødtes jeg med Simto for at høre hans Fano og sammenligne den med GoldTop og PRS. Vi prøvede over Simtos /13, hans Marshall AFD100 og min Studiotone.

Billedet er ikke overraskende mudret :D  Men først og fremmest prøvede jeg at eksperimentere lidt med pickuphøjden på PRSen. Det hjalp rigtig meget på midterpickuppen. Halspickuppen sad fast og flyttede sig ikke, da jeg drejede på skruerne. Jeg håber, jeg kan overtale den til at bevæge sig lidt. Jeg tror, det ville pynte, hvis den blev hævet lidt.

Det der for alvor mudrer billedet og vurderingen er, at GoldToppen er en lyd- og vægtmæssigt meget tungere guitar end de to andre. Den har virkelig meget mere bund uanset øvrige indstillinger.

Fanoens halspickup har det jeg søger i P90erne. Der er twang og glaslyd, og den har ikke den der lidt skingre kolde mellemtone-mæh, som pickupperne i min PRS har, så den forelskede jeg mig lidt i. Til gengæld har GoldToppen en fantastisk drivelyd på bagerste pickup. Den skærer igennem ethvert mix som en skærebrænder. Det er også lige mig (her var det også nemt at blive forelsket i den ekstra bund, men selv hvis man prøver at kompensere for dette, lyder det godt). PRSen er den eneste, der har en midterpickup, men Simto blev i hvert fald overbevist om at midterpickupper på P90 guitarer er en yderst god ting.

Summa summarum: jeg tror, jeg skal skrive til Lollar og høre, om man kan få et sæt med 50 hals og midterpickup og standard bagerste pickup. Det giver så lidt issues med at outputtet fra standardsættet er væsentligt højere, så måske duer det ikke. Men det kan de forhåbentlig vejlede om.
Modded guitars were crap right out of the factory

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Snake Boots »

Hvad med støj? Støjede GoldToppen mere/mindre/det samme som de andre? 

Der er muligvis ved at gå gammelfar i den for mig - eller også er der noget om snakken... Jeg synes, at efterhånden ALLE mine spader bortset fra 335'eren støjer af h*lvede til :-S Bla. GoldToppen. Jeg prøver at afdække om det udelukkende er et spøgsmål om, at jeg er blevet forvænt af humbuckerne (har kun en spade med det djævelskab), om det er et forstærkerproblem eller hvad pokker der er los. Med 335'eren er der i hvert fald aldrig problemer. Med de andre kan det variere fra OK en aften til støjkatastrofe aftenen efter :-S

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Vi lade ikke umiddelbart mærke til, at Goldtoppen skulle støje mere end de andre guitarer. Men det er da noget, der kan testes sådan semi-videnskabeligt - det kan jeg godt kigge på i morgen aften

Hvis det endelig skal være støjfrit, så er jeg blevet lidt forelsket i Seymour Duncans P90 stack, som Søren A får til at lyde ret godt her

[video=youtube][/video]

4sound har desværre ikke denne guitar på lager, men jeg overvejer lidt at skrive til Søren og høre, om jeg må prøve hans (og evt. om man må høre om hans erfaringer, når de ikke er modereret af et Yamaha production crew)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Jeg tænkte, jeg lige kunne beskrive, hvordan jeg vil lave støjtesten - Sådan noget metodik kan jo diskuteres længe :)

1) Jeg bruger den rene kanal på studiotonen og indspiller det samme stykke musik (det kunne godt være Little Wing) på strat, PRS, GoldTop og Les Paul med humbuckere. Med hver guitar optager jeg også 5 sekunders støj/stilhed (hånd på strengene)

2) Det indspillede musikstykke niveaumatches med LUFS meter, så alle guitarer spiller lige højt (har samme loudness). Støjen får niveajustering svarende til niveaumatchet.

3) Støjen fra de fire guitarer lægges lige efter hinanden og hele stykket boostes, så støjen kommer op i niveau. 

Det burde giver et rigtig godt og retvisende billede af de fire guitarers støjniveau, tænker jeg.
Modded guitars were crap right out of the factory

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Snake Boots »

God idé. Er det bevidst, at du ikke også vil teste støjen, når strengene ikke røres? (ingen dybere tanker om elektriske kredsløb og evt. 'jording'/stelforbindelse bag mit spørgsmål - jeg er blank hvad angår disse ting, så det er helt naivt ment)
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror, det mest retvisende billede af pickupperne fås, når man dæmper strengene. Ellers virker strengene i sig selv som små antenner, der samler støj op.

Men det er da ikke noget problem at lave den test også, så det gør jeg bare :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Jeg tror, det mest retvisende billede af pickupperne fås, når man dæmper strengene. Ellers virker strengene i sig selv som små antenner, der samler støj op.

Men det er da ikke noget problem at lave den test også, så det gør jeg bare :)
En meget teknisk tilgang til sådan en støjtest. Men dét er da bare fint for folk med interesse for tal... ;) Til gengæld siger sådan en test så måske ikke så meget om, at  "pickup X går helt amok, hvis jeg så meget som nærmer mig en lysdæmper, eller én eller anden i nærheden sender en SMS, hvorimod pickup Y er ligeglad, hvorimod dens grundbrum er lidt højere"..?

Was nicht brummt, klingt auch nicht.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Snake Boots »

Sasha er inde på noget. Kan du måske udvide testen til at inkludere effekten af tilstedeværelsen af 4-5 forskellige lysdæmpere?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste p90er til mahogni/ahorn guitar

Indlæg af Smittefar »

Nu bliver det besværligt :D

Det har jeg ikke umiddelbart mulighed for men jeg vil nu mene, at den pickup, der støjer mest altid støjer mest.
Men jeg skal have det hele med i øvelokalet torsdag, der har de mest modbydelige og balstyriske lysstofrør. Jeg kan godt teste lidt der også, selv om det ikke bliver under helt så kontrollerede forhold.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen