Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Kladen »

Jeg spillede på et lille værtshus i går og da jeg af pladsmangel ikke kunne slæbe mit normale grej med, blev til to combo forstærkere i stedet. Jeg brugte min laney lionheart og min marshall vintage modern. Begge sat lige omkring breakup, laney'en meget midheavy og marshall'en mere scooped (fender agtig) foran fik de så tæsk af en ruby red booster og en stock ts808ri, en keeley comp til at holde niveauet ensartet clean/dirty og en Flashback x4 til at splitte i stereo og køre noget ping pong delay.

Min oplevelse var at det gav et ret massivt og fyldigt lydbillede og det er helt sikkert ikke sidste gang jeg spiller en stereo rig, hvis pladsen tillader det :)

Hvad gør I andre når i spiller en stereo rig?
Har i to ens forstærkere der lyder ens?
Hvor langt fra hinanden stiller I forstærkerne?
Er der nogle specielt fede tips and tricks der er værd at tage med?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Sasha »

Kladen skrev:
Er der nogle specielt fede tips and tricks der er værd at tage med?
Sørge for, at de spiller i fase.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Kladen »

Sasha skrev:
Kladen skrev:
Er der nogle specielt fede tips and tricks der er værd at tage med?
Sørge for, at de spiller i fase.
Hvordan tjekker man det? Er det kun noget man kan høre sig frem til?

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Snake Boots »

Ang to-amp-setups (tror ikke stereo er den rigtige betegnelse for de ting, jeg har i tankerne):

Jeg fantaserer ofte om et to-forstærker-setup, men hver gang jeg skal på job.. så bliver det bare ikke til noget.. Der er nok ikke så meget det med at slæbe flere forstærkere som dét, at jeg evig og altid har nogle små ting jeg lurer på at afprøve eller små usikkerhedsmomenter mht. det primære setup. Jeg er typen som helst ikke skal have for mange forskellige ting at fokusere på i kampens hede (på scenen). Kombinationen af fire kontroller på guitaren og de få knapper på en fender forstærker er så alt rigeligt til at optage mig. Alene med disse parametre kan jeg have vanskeligt ved at finde tilbage til tidligere ramte 'sweetspots' .  

Lidt mere konkret:
I sommer lånte jeg en Vibro King og en 50W marshall til en bekendt, som skulle bruge det til indspilning. Nøøj hvor lød de to forstærkere godt sammen! En meget fyldig og tredimensionel og balanceret lyd. Sammen spillede de nøgternt set selvfølgelig højere end hver for sig - men det føltes ikke nødvendigvis højere som i 'mere irriterende/dominerende/påtrængende'. Nærmest tvært imod lød det mere behageligt og mere balanceret med de to tilsammen end hver for sig. Det var lige før det føltes 'lavere' - i hvert fald i betydningen mindre anstrengende.

Jeg har en gammel bog af Gerald Weber. Selvom der måske er lige rigeligt brugtvognsforhandler over ham, så har han nogle spændende betragtninger indimellem, bla. om multi-amp-setups. En af hans idéer som jeg tidligere har fået til at virke ret godt i praksis er at lave flg. mix:
- en primær forstærker som er indstillet så den lyder bedst - bortset fra at bassen måske er rullet lidt længere tilbage end normalt for at undgå mudder.
- en 'basforstærker' hvis eneste formål er at give den bund som den første ikke leverer

Jeg har også - igen tidligere - haft stor glæde ved at køre en tweed forstærker (bandmaster) tør sammen med en super reverb med rigelige mængder rumklang. Super Reverb'en som lyder meget større blev så skruet ned så den lydniveaumæssigt lån under tweed'en. Det lød vildt godt men 1) var for meget at slæbe og 2) når jeg daisy chainede dem reagerede de altså ikke helt som jeg var vant til især med guitarens volumekontrol. Det sidste måske et tilvendingsspørgsmål.
Last edited by Snake Boots 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Sasha »

Kladen
Sasha skrev:
Kladen skrev:
Er der nogle specielt fede tips and tricks der er værd at tage med?
Sørge for, at de spiller i fase.
Hvordan tjekker man det? Er det kun noget man kan høre sig frem til?

Ifølge min ydmyge bondelogik er det klart nemmeste at lave sig sådan en lille "fasevender-højttalerledning", som vender fasen mellem den éne forstærker og dens højttaler(e). Derpå prøver man sig så frem til hvilken løsning (med eller uden denne "fasevender" sat i kæden på den éne forstærker), der lyder bedst. Hvis man stiller de to forstærkere ved siden af hinanden, skal lyden komme "fra højttalerne" - ikke fra ét eller andet diffust sted "omme bagved højttalerne" eller "oppe over hovedet" eller andre festlige steder. Det vil også helt generelt lyde "tykkest" og mest veldefineret, når de to lydkilder spiller i fase.

For mange år siden var jeg gennem det tilsyneladende uundgåelige stereo-trip med rack-grej, stereo-effekter herfra og til månen, stereo-effektforstærker og to kabinetter osv. osv. Udover alt, der kan siges om, at dén slags tager kontrollen fra én, og man uvægerligt kommer til at læsse alt for mange effekter på alt, samt det evigtgyldige spørgsmål om, hvorvidt dén slags grej er den mest direkte vek til dén klassiske rock-lyd, jeg går efter, vil jeg sige, at stereo er fedt til, når man står og "onanerer" for sig selv. I band-sammenhæng er min oplevelse, at det bare roder mere, end det gavner - ikke mindst hvis der er tale om et større ensemble end en trio.

Derpå havde jeg i nogle år et (tungt) setup med en gammel Marshall og en Vox AC30, som egentlig 99% af tiden blot spillede i "parallel" (mono). I mellemtiden havde jeg så gjort kort proces med alt, der hed rumklang, ekko og lignende ondskab. Til gengæld komplimenterede disse to forstærkere hindanden fantastisk. Men det var ikke sjovt at slæbe på! Stereo kom faktisk kun på banen, når jeg en sjælden gang imellem aktiverede min gamle Boss Vibrato-ting, som i stereo gav sådan et veritabelt "flyvende tæppe" af blævre-lyd, så salig Jimi svævede frydefuldt rundt i en fuld lotus i sin grav. Men det er godt nok mange år siden, at jeg har haft noget, der blot mindede en anelse om stereo, sat til andre steder end hjemme på loftskammeret. Jeg kunne dog måske godt finde på igen at køre med sådan et "to forstærkers-setup", hvis jeg følte behovet for det. Men ret meget stereo..?  Narh, jeg tvivler...

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Skovgaard »

Der er også den mulighed ved et to-amp-setup, at man kan have en "tør" og en "våd" forstærker. Det er vist nok sådan Mika Vandborg f.eks. gør med en AC30 og en Super Reverb (det kan findes på youtube). Det er jo ikke ægte stereo, men det fede ved det er (vist nok), at det giver lydmanden større mulighed for at definere dig i mixet. Men så skal man jo have en lydmand. Om det er til at styre på baggear aner jeg ikke.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Kladen »

Hvor er det fedt med så mange indspark :) i forhold til fase problematikken, så har jeg kig på sådan en lehle switch der lystigt er udstyret med en fasevender knap.
Jeg må hellere præcisere at grunden til min interesse for det her multi forstærker setup er, at jeg har en gammel gnaven marshall, som jeg er helt skudt i. Den er dog ikke skide velegnet til delays, så tænkte at køre den sammen med min jcm900, der ikke lyder nær så fedt som min jmp, men er udstyret med et fint effektloop.

Min umiddelbare ide er at køre dem sammen og køre delays i jcm900 og give dem hug i forenden med boosts og fuzz

Jeg ved godt at det ender i nærheden af 200kg udstyr, men vi har en stærk trommeslager og en stor trailer :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Sasha »

Skovgaard skrev: Der er også den mulighed ved et to-amp-setup, at man kan have en "tør" og en "våd" forstærker. Det er vist nok sådan Mika Vandborg f.eks. gør med en AC30 og en Super Reverb (det kan findes på youtube). Det er jo ikke ægte stereo, men det fede ved det er (vist nok), at det giver lydmanden større mulighed for at definere dig i mixet. Men så skal man jo have en lydmand. Om det er til at styre på baggear aner jeg ikke.

Narh, nu er der jo ikke ret meget i denne krog af verden, som er "ægte stereo", al den stund at en elektrisk guitar i 99,9999% af tilfældene er en mono-lydkilde. At man så vælger at drysse lidt "kunstigt krymmel på toppen" og fordele dette lidt med ujævn hånd for at skabe en illusion af forskel på siderne - ja, det bliver det altså ikke "ægte stereo" af. Men du har da ret så langt, at illusionen virker bredere, hvis man flankerer sit tørre signal med to forskellige versioner af "krymmelet" istedet for kun én.

Og uden på nogen måde at skulle tage noget fra Mika, skal man ikke snyde sig selv for at lure lidt på ham her, der med sit utroligt simple setup er den sande mester udi skabelsen af atmosfæriske lydlandskaber, og som altså bruger en lignende opsætning:



M.h.t. fasevending og Lehle: Nu ved jeg ikke, hvilken Lehle-dims, der er tale om. Men så længe vi udelukkende taler om fasevending, virker en stump ledning på måske 10 cm (gerne 1,5-2,5 mm2) samt et hun og et han-jackstik altså nøjagtigt lige så godt. Og dem kan man altså nok købe nogle stykker af for samme pris som en Lehle. Men føler man sig formuende, skal jeg da ikke være den, som holder folk tilbage...

Husk i øvrigt at man skal teste dét med fasen i den helt konkrete opsætning. Der er jo masser af steder, hvor den kan "gå galt": F.eks. er de to kanaler på en Fender med rumklang indbyrdes i modfase. Det samme gælder f.eks. "Normal" og "Brilliant" kanalerne på en Vox AC-30 Topboost. På en AC30 uden topboost er der derimod ingen problemer. Man kan også sagtens risikere, at drive-kanalen på en given forstærker er i modfase med den rene kanal. Ligeledes kan man heller ikke automatisk gå ud fra, at selv om tingene er i orden, når man bruger det normale input, så er de det også, hvis man f.eks. lige pludselig kører i "effekt return" eller lignende. Så som så ofte før er den eneste helt generelt gældende regel: If your mother says shes loves you - check it!
Last edited by Sasha 8 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Kladen »

Sasha skrev:
Skovgaard skrev: Der er også den mulighed ved et to-amp-setup, at man kan have en "tør" og en "våd" forstærker. Det er vist nok sådan Mika Vandborg f.eks. gør med en AC30 og en Super Reverb (det kan findes på youtube). Det er jo ikke ægte stereo, men det fede ved det er (vist nok), at det giver lydmanden større mulighed for at definere dig i mixet. Men så skal man jo have en lydmand. Om det er til at styre på baggear aner jeg ikke.

Narh, nu er der jo ikke ret meget i denne krog af verden, som er "ægte stereo", al den stund at en elektrisk guitar i 99,9999% af tilfældene er en mono-lydkilde. At man så vælger at drysse lidt "kunstigt krymmel på toppen" og fordele dette lidt med ujævn hånd for at skabe en illusion af forskel på siderne - ja, det bliver det altså ikke "ægte stereo" af. Men du har da ret så langt, at illusionen virker bredere, hvis man flankerer sit tørre signal med to forskellige versioner af "krymmelet" istedet for kun én.

Og uden på nogen måde at skulle tage noget fra Mika, skal man ikke snyde sig selv for at lure lidt på ham her, der med sit utroligt simple setup er den sande mester udi skabelsen af atmosfæriske lydlandskaber, og som altså bruger en lignende opsætning:



M.h.t. fasevending og Lehle: Nu ved jeg ikke, hvilken Lehle-dims, der er tale om. Men så længe vi udelukkende taler om fasevending, virker en stump ledning på måske 10 cm (gerne 1,5-2,5 mm2) samt et hun og et han-jackstik altså nøjagtigt lige så godt. Og dem kan man altså nok købe nogle stykker af for samme pris som en Lehle. Men føler man sig formuende, skal jeg da ikke være den, som holder folk tilbage...

Husk i øvrigt at man skal teste dét med fasen i den helt konkrete opsætning. Der er jo masser af steder, hvor den kan "gå galt": F.eks. er de to kanaler på en Fender med rumklang indbyrdes i modfase. Det samme gælder f.eks. "Normal" og "Brilliant" kanalerne på en Vox AC-30 Topboost. På en AC30 uden topboost er der derimod ingen problemer. Man kan også sagtens risikere, at drive-kanalen på en given forstærker er i modfase med den rene kanal. Ligeledes kan man heller ikke automatisk gå ud fra, at selv om tingene er i orden, når man bruger det normale input, så er de det også, hvis man f.eks. lige pludselig kører i "effekt return" eller lignende. Så som så ofte før er den eneste helt generelt gældende regel: If your mother says shes loves you - check it!
Fed finte med højtaler kablet, den kommer lige ind på hylden med gode ideer.
Den lehle jeg har kig på er en little Dual eller dual sgos, en glorificeret AB/Y switch, men det bliver længere henne i forløbet. Der er i hvertfald nogle ting der skal leges med først :)

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Kladen »

Ps. Daniel Lanois lyder awesome i det klip :) to ikoniske forstærkere, et labsteel, en gammel digital rack delay og en Lars Pølle og ud over stepperne det går :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Sasha »

Kladen skrev: Ps. Daniel Lanois lyder awesome i det klip :) to ikoniske forstærkere, et labsteel, en gammel digital rack delay og en Lars Pølle og ud over stepperne det går :)
Skulle man blive helt analretentiv, er det nu vist godt nok en pedalsteel. But what the heck... ;)

Og jo: Manden er et geni.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Forstærkere i stereo, hvad gør I?

Indlæg af Kladen »

Sasha skrev:
Kladen skrev: Ps. Daniel Lanois lyder awesome i det klip :) to ikoniske forstærkere, et labsteel, en gammel digital rack delay og en Lars Pølle og ud over stepperne det går :)
Skulle man blive helt analretentiv, er det nu vist godt nok en pedalsteel. But what the heck... ;)

Og jo: Manden er et geni.
I stand corrected :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen