Fjern sprit fra guitar

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Dannyboy »

.. uden at lakken ryger med. How to do?

Jeg har byttet mig til en ellers ret lækker '93 Gibson Les Paul Studio med Alnico II Pro pu's, powerbridge og hele dytten, men tidligere ejer havde for ca 15 år siden tegnet en form for binding med tusch, hvilket ikke er skide vellykket.. Hvordan får jeg det mon af?

Tidligere ejers annonce:
<a href="http://www.dba.dk/elguitar-gibson-les-paul/id-68376725/" rel="nofollow">http://www.dba.dk/elguitar-gibson-les-p ... 376725/</a>

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Smittefar »

Det tror jeg sgu ikke, du får :(

15 år gammel sprittuds sidder sgu fast - Egentlig tror jeg ikke sprit (ethanol), acetone eller isopropanol vil skade lakken på nogen særlig måde, men du kan jo lige teste på bagsiden. Desværre tror jeg heller ikke rigtig, det vil genere sprittudsen.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Sasha »

Jeg ville nu nok springe acetonen over...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Dannyboy »

Husholdningssprit tog det hele og matterede så også en del af lakken. Jeg prøver lige at pudse den lidt op, men ellers ser den faktisk meget fed ud sådan her med hvide nuancer rundt omkring ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Smittefar »

Lidt imponerende faktisk - jeg ville have troet, at spritten efter 15 år stort set havde arbejdet sig ind i lakken
Modded guitars were crap right out of the factory

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Swampthing »

[quote="Sasha"]Jeg ville nu nok springe acetonen over...[/quote]

Jeg ville nu nok springe en Gibson over... :mrgreen:

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Swampthing"][quote="Sasha"]Jeg ville nu nok springe acetonen over...[/quote]

Jeg ville nu nok springe en Gibson over... :mrgreen:[/quote]

Tror nu også at Danny købte den med videresalg for øje..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Dannyboy »

Det gjorde jeg også. Men jeg kommer nu ikke til at tjene på den. Jeg har bare siddet inde med et par guitarer lidt for længe og tænkte at den her måske kunne ryge hurtigere. Det er godt nok sløje tider på dba

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Jens H »

Nu har du klaret den.
Men ellers ville jeg fjerne sådan noget mekanisk hvis det var mig. Fint vådslibning til det er væk, og så polering op til det ligner resten.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Pickles »

[quote="Jens H"]
Men ellers ville jeg fjerne sådan noget mekanisk hvis det var mig. Fint vådslibning til det er væk, og så polering op til det ligner resten.[/quote]

Kan man bare det? Jeg har et kæmpe bleget område bag på min Gibson, hvor jeg kom til at tørre den af med sprit engang. Jeg troede egentlig, at lakken var ødelagt.
Jeg er ikke nogen slibehaj, så gider du give lidt detaljer om korn, fremgangsmåde osv.? :)

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Dannyboy »

Da jeg skulle fjerne sprit-matterede områder, brugte jeg bare tandpasta og så en slibepude på min boremaskine. Det tog et par minutter, så var det blankt igen. Tandpasta fungerer ret godt

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Telemaster »

Er der et trick til at fjerne fedt og snavs fra nitrolakerede guitarer? Jeg har virkelig prøvet med knofedt og diverse rengøringsmidler, men er lidt bekymret for, om lakken tager skade. Og jeg kan fandeme ikke få fedtet af...
So many assholes, so few bullets

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Dannyboy »

[quote="Telemaster"]Er der et trick til at fjerne fedt og snavs fra nitrolakerede guitarer? Jeg har virkelig prøvet med knofedt og diverse rengøringsmidler, men er lidt bekymret for, om lakken tager skade. Og jeg kan fandeme ikke få fedtet af...[/quote]

Terpentin og køkkenrulle

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Telemaster »

[quote="Dannyboy"][quote="Telemaster"]Er der et trick til at fjerne fedt og snavs fra nitrolakerede guitarer? Jeg har virkelig prøvet med knofedt og diverse rengøringsmidler, men er lidt bekymret for, om lakken tager skade. Og jeg kan fandeme ikke få fedtet af...[/quote]

Terpentin og køkkenrulle[/quote]
Terpentin? På nitrolak? Må man det?
So many assholes, so few bullets

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Dannyboy »

Og tør efter med vand selfølgelig

Det har aldrig skadet mine guitarer. Jeg har både fjernet klistermærker og slagpladelim fra westerns og snavs en masse fra flere af de andre spader

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Anonym »

Terpentin på en gammel gibber....!! aj tror ikk lige det er en go combo. Jeg kunne forestille mig at terpentinen vil opløse nitrolakken og vand er IMO ikke noget der skal på en nitrolakeret guitar, da der kan komme hvide plamager heraf..

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Dannyboy »

Har du prøvet det Tim? Jeg gjorde det på LP'en i forgårs for at fjerne snavs. Det røg af som smør. Der skete ikke noget med lakken (før jeg brugte sprit, som jeg så ordnede igen m tandpastatricket)

Jeg er ret sikker på at det er nitrolak på den spade. Lakken er i hvert fald meget krakeleret

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Anonym »

Altså jeg vil mene at terpentin er et opløsnings middel og af den selvsamme grund har jeg naturligvis ikke prøvet dette middel på en nitrolakeret guitar.

Men vand der har jeg haft den erfaring, dog med en sort gibber, hvor de hvide pletter jo self nemmere kan ses..

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Dannyboy »

Nå men det virker altså.. Lidt mærkeligt at du, som elsker smadrede spader, ikke lige tør prøve bare på en lille plet :) hehe

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fjern sprit fra guitar

Indlæg af Anonym »

Ha ha nu er det ikk kun smajre guitarrer der står herhjemme og ja måske skulle man lægge en af dem i et terpentin bad..

Men din tanpasta ide skal prøves af da...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen