Erfaring med low watt amps!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Mikkelmusiker
Himmelhund
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Mikkelmusiker »

Hej Nørder

Jeg har i mange år spillet på to små 15w rørforstærkere i stereo, men har igennem den sidste måneds tid eksperimenteret med kun at bruge den ene med mikrofon foran..Dovenskab.

Den forstærker er en fantastisk Tophat Club Royale (den anden er en DRZ Carmen Ghia). Tilsammen har de givet et perfekt volume nivaeu- både i øver og live. Jeg spiller dog flere og flere stor jobs så jeg havde en ide om at nøjes med en og mic.

Problemet er at fra dér hvor forstærkeren lyder fedt clean, til der hvor den cruncher fedt til rytme og videre til leadlyden, er der ikke nok dynamisk headroom. Hvis jeg indstiller pa´et til at få min leadlyd helt derud i pappet hvor at den skal, så er rytme indstillingerne for høje- omvendt så bliver leadlyden ikke høj nok. Jeg ser jo at det lykkedes for andre. Jeg har kort prøvet med Ghia´en men den var havde samme problem. Er det fordi at jeg spiller på forstærkerens drive istedet for pedaler?

/Mikkel

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jens H »

Kan du ikke styre det med volumepot på guitar? Eller bliver den ikke clean nok.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Mikkelmusiker
Himmelhund
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Mikkelmusiker »

Jo. Når jeg bruger begge, så har jeg altid brugt en Ernie ball til at ramme det rigtige niveau. Men problemet er hvis lead´en er høj nok, så bliver volumen på clean lyden også for høj..Skruer jeg den længere ned, så er det der hvor at den ikke synger nok!

Mikkel

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Funkis »

Skru ampen længere ned og køb en boost pedal til at hive ampen op i volume og gain.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Mikkelmusiker
Himmelhund
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Mikkelmusiker »

Den har 12ax7 rør i preampen. Vil jeg have noget at hente i forhold til clean headroom. Altså fra den lyder fedt til at den brækker sig?

Mikkel

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

En 15 watts forstærker får jo altså hverken mere eller mindre end 15 watts clean headroom, ligegyldigt hvilke forforstærkerrør, du sætter i. Den bliver altså ikke lige pludselig til f.eks. en 30 watts forstærker (hvilket ville give dig 3 db - altså lige netop hørbart - mere clean headroom), fordi du skifter et forforstærkerrør. Det er muligt, at man kan opnå lidt "optisk bedrag" i og med, at volumeknappen kan skrues højere op, før forstærkeren knækker, med andre forforstærkerrør. Og der kan nok også fifles lidt rundt med forvrængningens karakter, da det har meget at sige, "hvor i kæden man forstærker hvor meget". Men du får altså ikke hverken højere eller lavere udgangseffekt og dermed mere eller mindre clean headroom på dén konto.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Mikkelmusiker
Himmelhund
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Mikkelmusiker »

Ok. Mit problem er jo at volume niveauet fra den rene klang som lyder fedt, til den fede leadlyd er meget lille. Så jeg håbede..Øv

Mikkel

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

Hej Mikkel,

Jeg har stødt på en lignende situation, hos en ældre herre der spillede på en 15 Watts amerikansk boutique-forstærker, og også fandt at både "rækkevidden" fra clean til drive var, volumenmæssigt, for stor til at han kunne få det til at hænge sammen til koncerter, og samtidig ville han gerne have mulighed for at kunne booste sit signal til soli. Løsningen som jeg lavede var delt op i flere etaper, og er som følger.

Først og fremmest skiftede vi rør i forstærkeren. Udgangsrørene leverede lige omkring 9 Watt, og det var klart, at det ikke var i orden, når nu netop forstærkerens effekt var så vigtig. Derudover skiftede jeg indgangsrøreret i forstærkeren fra et 12AX7 fra Electro Harmonix til et NOS GE 5751. Dette rør har 30% mindre egenforstærkning end 12AX7-familien, og dette gav faktisk mere clean headroom på den måde, at når forstærkeren var skruet op på "4" så begyndte den netop at lægge lidt "hår" på cleanlyden. Output på dette tidspunkt var 7,6 Watt, og denne forvrængning stammede primært fra forforstærkeren. Ved hans gain-indstilling var output ca. 13 Watt. Ved at skifte røret blev denne grænse nu rykket til "5,5", og forstærkeren leverede ved denne indstilling 10,5 Watt - altså 50% mere effekt med samme mængde forvrængning. Ved hans gain-indstilling var output stadig ca. 13 Watt, og nu vi pludselig mere "hår" fra udgangstrinnet.

Selvom der var bestemt bedre funktion mellem guitarens volumenkontrol og forstærkerens clean/drive-lyd end før, så vurderede vi at det stadig ville være federe at hæve forstærkerens kompression for at bringe disse to lyde tættere sammen i lydbilledet end de var nu. Dette gjorde jeg ved at modificere strømforsyningen således, at denne fik indbygget en sag-kontrol, som var justerbar, således at man selv kan vælge hvor meget forstærkeren skal komprimere - alt efter hvor højt man spiller på det givne tidspunkt. Dette gjorde, at han nu kan gå fra clean til crunch og kun lige miste en lille smule af volumen, som man normalt også ønsker, for at disse to lydbilleder skal kunne stå hver for sig.

Sidst men ikke mindst, så byggede jeg to enheder til ham - en attenuator og en booster-box som han kunne sætte mellem mikrofonen og mixeren. Attenuatoren fungerer som en slags mastervolume, hvor lydniveauet til det givne job kan indstilles, uden at man skal rode med forstærkerens indstillinger for meget, eller evt. miste forvrængning fra udgangstrinnet. Boosteren fungerer ved at man ved sit pedalboard har to kontrolindstillinger til mikrofonen, således at man kan lege "egen lydmand" og lige hæve niveauet lidt når man spiller soli.

Denne løsning fungerede virkelig godt, og bruges stadig nu her 14 måneder efter. Jeg håber det kan bruges til lidt inspiration.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

Jo-jo. Men du kan da godt prøve at se, hvad f.eks. et 12AY7 som indgangsrør kan gøre for din lyd. For det FÅR unægteligt forstærkeren til at reagere og "føles" anderledes. Om det så rammer dét, du er ude efter, skal jeg ikke turde udtale mig om.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

[quote="Jake"]Hej Mikkel,

Jeg har stødt på en lignende situation, hos en ældre herre der spillede på en 15 Watts amerikansk boutique-forstærker, og også fandt at både "rækkevidden" fra clean til drive var, volumenmæssigt, for stor til at han kunne få det til at hænge sammen til koncerter, og samtidig ville han gerne have mulighed for at kunne booste sit signal til soli. Løsningen som jeg lavede var delt op i flere etaper, og er som følger.

Først og fremmest skiftede vi rør i forstærkeren. Udgangsrørene leverede lige omkring 9 Watt, og det var klart, at det ikke var i orden, når nu netop forstærkerens effekt var så vigtig. Derudover skiftede jeg indgangsrøreret i forstærkeren fra et 12AX7 fra Electro Harmonix til et NOS GE 5751. Dette rør har 30% mindre egenforstærkning end 12AX7-familien, og dette gav faktisk mere clean headroom på den måde, at når forstærkeren var skruet op på "4" så begyndte den netop at lægge lidt "hår" på cleanlyden. Output på dette tidspunkt var 7,6 Watt, og denne forvrængning stammede primært fra forforstærkeren. Ved hans gain-indstilling var output ca. 13 Watt. Ved at skifte røret blev denne grænse nu rykket til "5,5", og forstærkeren leverede ved denne indstilling 10,5 Watt - altså 50% mere effekt med samme mængde forvrængning. Ved hans gain-indstilling var output stadig ca. 13 Watt, og nu vi pludselig mere "hår" fra udgangstrinnet.

Selvom der var bestemt bedre funktion mellem guitarens volumenkontrol og forstærkerens clean/drive-lyd end før, så vurderede vi at det stadig ville være federe at hæve forstærkerens kompression for at bringe disse to lyde tættere sammen i lydbilledet end de var nu. Dette gjorde jeg ved at modificere strømforsyningen således, at denne fik indbygget en sag-kontrol, som var justerbar, således at man selv kan vælge hvor meget forstærkeren skal komprimere - alt efter hvor højt man spiller på det givne tidspunkt. Dette gjorde, at han nu kan gå fra clean til crunch og kun lige miste en lille smule af volumen, som man normalt også ønsker, for at disse to lydbilleder skal kunne stå hver for sig.

Sidst men ikke mindst, så byggede jeg to enheder til ham - en attenuator og en booster-box som han kunne sætte mellem mikrofonen og mixeren. Attenuatoren fungerer som en slags mastervolume, hvor lydniveauet til det givne job kan indstilles, uden at man skal rode med forstærkerens indstillinger for meget, eller evt. miste forvrængning fra udgangstrinnet. Boosteren fungerer ved at man ved sit pedalboard har to kontrolindstillinger til mikrofonen, således at man kan lege "egen lydmand" og lige hæve niveauet lidt når man spiller soli.

Denne løsning fungerede virkelig godt, og bruges stadig nu her 14 måneder efter. Jeg håber det kan bruges til lidt inspiration.

Mvh Jake[/quote]


Skal det forstås sådan, at forstærkeren oprindeligt ikke havde en ren effekt på de lovede 15 watt, med mindre den fodret med et meget lavt indgangssignal? Hvis dens forforstærker er lavet, så det klipper, langt før udgangstrinnet leverer fuld effekt... well, så skal det vist være en meget udsøgt "boutique", som er særdeles overbevist om sit eget værd, før udtrykket "godt forstærkerdesign" ville blive fundet frem?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

Det skal forstås sådan, at den effekt der reklameres med i hvertfald leveres ved væsentlig mere end 1% THD.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

Tjah...

Sat lidt på spidsen, svarer det vel til f.eks. at bygge en 300 watts basforstærker med 6-12 udgangsrør, kæmpetransformatorer osv, men så lave forforstærkeren, så man desværre max. kan få 50 watt ud rent...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

Men igen - det er ikke ofte, at man har brug for så mange watt ren power efter min erfaring. Jeg har set masser af metal-bands, som med deres Dual Rectifiers "spytter 100Watt ud over scenen". Måler man på effekten afsat over højtalerne viser det sig derimod, at det er mere hen ad 20-40Watt alt efter hvor meget smæk den får. Visse af de forstærkere går i selvsving hvis man prøver at skrue helt op :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

Ja, skrammel findes i mange udformninger. Men f.eks. en 100 watts forstærker, som ikke kan levere 100 watt forholdsvist uforvrænget, er i mine øjne altså ikke en 100 watts forstærker...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

Udgangstrinnet kunne godt levere de 15 Watt - rørenes arbejdsspecifikationer var blot ikke sat op til det. Kører vi med modsat fortegn, så kunne vi jo kalde det "Fixed Power Scaling" og tage penge for det ;-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

En forforstærker, som er lavet, så den ikke har en indstilling, der sætter den i stand til at udnytte udgangstrinnet maksimale rene udgangseffekt, har ifølge min opfattelse nu ikke meget med Powerscaling at gøre - derimod en hel del med dårligt forstærkerdesign. Men dét er der nu også tjent masser af penge på i tidens løb...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

Jeg tror det var i forsøget på at tilfredsstille "gain-narkomanerne" - med et rør med mindre egenforstærkning kunne man godt få ca. 12,5-13W ud. Ved en mindre justering blev alle 15W+ sluppet løs.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

Jo-jo. Det har du sikkert ret i. Men jeg synes nu stadig ikke, at det er sådan, man bør lave tingene.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Mikkelmusiker
Himmelhund
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Mikkelmusiker »

[quote="Jake"]Hej Mikkel,

Jeg har stødt på en lignende situation, hos en ældre herre der spillede på en 15 Watts amerikansk boutique-forstærker, og også fandt at både "rækkevidden" fra clean til drive var, volumenmæssigt, for stor til at han kunne få det til at hænge sammen til koncerter, og samtidig ville han gerne have mulighed for at kunne booste sit signal til soli. Løsningen som jeg lavede var delt op i flere etaper, og er som følger.

Først og fremmest skiftede vi rør i forstærkeren. Udgangsrørene leverede lige omkring 9 Watt, og det var klart, at det ikke var i orden, når nu netop forstærkerens effekt var så vigtig. Derudover skiftede jeg indgangsrøreret i forstærkeren fra et 12AX7 fra Electro Harmonix til et NOS GE 5751. Dette rør har 30% mindre egenforstærkning end 12AX7-familien, og dette gav faktisk mere clean headroom på den måde, at når forstærkeren var skruet op på "4" så begyndte den netop at lægge lidt "hår" på cleanlyden. Output på dette tidspunkt var 7,6 Watt, og denne forvrængning stammede primært fra forforstærkeren. Ved hans gain-indstilling var output ca. 13 Watt. Ved at skifte røret blev denne grænse nu rykket til "5,5", og forstærkeren leverede ved denne indstilling 10,5 Watt - altså 50% mere effekt med samme mængde forvrængning. Ved hans gain-indstilling var output stadig ca. 13 Watt, og nu vi pludselig mere "hår" fra udgangstrinnet.

Selvom der var bestemt bedre funktion mellem guitarens volumenkontrol og forstærkerens clean/drive-lyd end før, så vurderede vi at det stadig ville være federe at hæve forstærkerens kompression for at bringe disse to lyde tættere sammen i lydbilledet end de var nu. Dette gjorde jeg ved at modificere strømforsyningen således, at denne fik indbygget en sag-kontrol, som var justerbar, således at man selv kan vælge hvor meget forstærkeren skal komprimere - alt efter hvor højt man spiller på det givne tidspunkt. Dette gjorde, at han nu kan gå fra clean til crunch og kun lige miste en lille smule af volumen, som man normalt også ønsker, for at disse to lydbilleder skal kunne stå hver for sig.

Sidst men ikke mindst, så byggede jeg to enheder til ham - en attenuator og en booster-box som han kunne sætte mellem mikrofonen og mixeren. Attenuatoren fungerer som en slags mastervolume, hvor lydniveauet til det givne job kan indstilles, uden at man skal rode med forstærkerens indstillinger for meget, eller evt. miste forvrængning fra udgangstrinnet. Boosteren fungerer ved at man ved sit pedalboard har to kontrolindstillinger til mikrofonen, således at man kan lege "egen lydmand" og lige hæve niveauet lidt når man spiller soli.

Denne løsning fungerede virkelig godt, og bruges stadig nu her 14 måneder efter. Jeg håber det kan bruges til lidt inspiration.

Mvh Jake[/quote]

Spændende. Det vil sige at jeg evt kunne have en booster i mellem mic og PA, som hæver niveauet det sidste. Vil jeg kunne bruge en woodboost f.eks. Det er lidt op ad bakke, da jeg samtidigt er ved at skalere alt ned, men det er et forsøg værd. Jeg vil også undersøge lidt mere med rørene, og se om det måske kan hjælpe lidt. Jeg er jo helt vildt glad for min tophat.

/Mikkel

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af AnotherDan »

Hvis jeg forstår det korrekt som at gaine mikrofonen - ville jeg godt nok blive ked af det som lydmand. Men det er måske meget smart små steder hvor man ikke har lydmand.
Bah

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen