Bridge i Neck og vice versa?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
TLK
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af TLK »

Hey.

Jeg har spekuleret lidt over dette...
Hvordan vil en Pickup designet til Bridge lyde i Neck position og omvendt?

Tak på forhånd..
B.S Christiansen > Chuck Norris.

Hvis Steve Lukather ikke spiller her, så er der ingen der spiller her!!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af Sasha »

I gamle dage var pickupperne jo som regel ens...

I dag er forskellen vel hyppigst, at pickupper, som er tiltænkt en placering ved stolen, typisk har et lidt højere output. Så hvis man bare bytter om på to, der er designet til at fungere sammen, vil man typisk opleve, at halspickuppen spiller for kraftigt i forhold til stolpickuppen. Lidt mere kompliceret bliver tingene selvfølgelig, hvis man selv begynder at sammensætte pickup-kombinationer, som ikke nødvendigvis er designet efter hinanden. Så kan man jo sagtens komme ud for, at en pickup passer perfekt ind i et "sæt", selv om den ikke sidder i den tiltænkte position.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
TLK
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af TLK »

Ok. Det var fordi, at jeg ville erstatte Neck pickuppen i min Squier Tele, med en Gibson Mini Humbucker til Bridge.
B.S Christiansen > Chuck Norris.

Hvis Steve Lukather ikke spiller her, så er der ingen der spiller her!!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af Sasha »

Tjah, jeg skal ikke kune sige, hvordan den vil spille sammen med den anden, originale (?) pickup. Der er vel ikke andet for end at prøve det i praksis...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af Morten M »

Det kan sagtens lade sig gøre. Der hvor det går hen og bliver ufedt er, når polerne i pu'en ikke passer med strengene.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
TLK
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af TLK »

Den ska' jeg lige have forklaret lidt bedre?... :?:
B.S Christiansen > Chuck Norris.

Hvis Steve Lukather ikke spiller her, så er der ingen der spiller her!!!

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af Morten M »

Strengen skal befinde sig lodret over polen/skruen på pu'en. I pu'ens magnetfelt.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af Kimling »

[quote="Morten M"]Strengen skal befinde sig lodret over polen/skruen på pu'en. I pu'ens magnetfelt.[/quote]

Det er da kun af kosmetisk betydning, er det ikke?
Jeg er ret sikker på, at en forskydning på 0,5mm ifht. strengen ikke gør den store forskel :)
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Kimling"][quote="Morten M"]Strengen skal befinde sig lodret over polen/skruen på pu'en. I pu'ens magnetfelt.[/quote]

Det er da kun af kosmetisk betydning, er det ikke?
Jeg er ret sikker på, at en forskydning på 0,5mm ifht. strengen ikke gør den store forskel :) [/quote]

Det vil jeg altså også mene. Jeg ejer ikke én guitar, hvor strenge og poler sidder direkte over hinanden (stock-pickups eller ej), og de lyder fint allesammen.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af AnotherDan »

Hvis ikke ville Strats næsten per definition være gal på den med mid og neck pickup på den lyse e-streng.
Bah

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af Anonym »

[quote="AnotherDan"]Hvis ikke ville Strats næsten per definition være gal på den med mid og neck pickup på den lyse e-streng.[/quote]

Og dét er de så ... ;) :lol:

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af Morten_Lyse »

Selv Dimarzio, der vist har skabt de første humbuckere med F-spacing, dvs så polernes indbyrdes afstand er tilpasset til Fender m.fl, mener at det i praksis er ligegyldigt.

Mvh;
Morten Lyse

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af hrlarsen »

DiMarzio anbefaler, at hvis ikke strengene sidder lige over polerne, så ihvertfald indenfor hellere end udenfor. Altså skal du vælge og er i tvivl, så tag en F-spaced model.

"If you’re replacing a bridge-position pickup and you're not sure what your string-spacing is, it's usually better to get an F-spaced model. It is not necessary for the strings to pass exactly over the center of the polepieces for best performance, but it is wise to avoid a situation where the E strings are sitting completely outside of the outer polepieces."

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af hrlarsen »

DiMarzio anbefaler, at hvis ikke strengene sidder lige over polerne, så ihvertfald indenfor hellere end udenfor. Altså skal du vælge og er i tvivl, så tag en F-spaced model.

"If you’re replacing a bridge-position pickup and you're not sure what your string-spacing is, it's usually better to get an F-spaced model. It is not necessary for the strings to pass exactly over the center of the polepieces for best performance, but it is wise to avoid a situation where the E strings are sitting completely outside of the outer polepieces."

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bridge i Neck og vice versa?

Indlæg af Morten M »

[quote="Kimling"][quote="Morten M"]Strengen skal befinde sig lodret over polen/skruen på pu'en. I pu'ens magnetfelt.[/quote]

Det er da kun af kosmetisk betydning, er det ikke?
Jeg er ret sikker på, at en forskydning på 0,5mm ifht. strengen ikke gør den store forskel :) [/quote]
Narj da, - der kan der ikke høres forskel. Men det kan man da så sandeligt, hvis strengen IKKE befinder sig over polen overhovedet. :lol:
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen