Erfaring med low watt amps!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

Ja, jeg tænkte også, at det ikke ligrefrem lød som den direkte vej til et hjerteligt forhold til lydmanden...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

Mikkel: Nej, Woodboost dur ikke! Tricket er nemlig, at det skal være en booster der kan booste et balanceret signal. Det er derfor jeg var nødt til at lave den, og ikke bare anbefale en "fra hylden". Men prøv med indgangsrøret - det er typisk ikke mange kroner det koster. Giver det ikke nok, så kan det virkelig give meget, at tilføre lidt kompressionslyst i strømforsyningen.

Dan: En hver ansvarlig musiker kommunikerer med lydmanden, og fortæller ham hvad han eller hun ønsker af sin lyd. Siger man "jeg har denne her boost, vil du lige hjælpe mig med at finde et godt niveau?", så tror jeg ikke at lydmanden bliver ked af det på nogen måde. Det er jo den eneste måde man kan øge volumen på et signal fra en komprimerende forstærker, med mindre du vil have en eller anden omskiftelig belastning i serie med højtalerne (hvor langt mere kan gå galt). Det er jo det samme, hvis man har en booster i sit effects loop - det er det også en god idé man lige siger til lydmanden :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af AnotherDan »

Jake jeg er egentlig enig, jeg tænker bare på det fra et teknisk synspunkt...

Hvis man tager en 57'er som eksempel, lyder den klart bedst når den er gainet RIGTIG meget, og hvis preamp'en så bliver presset yderligere fra guitaristens side af ville det kunne overstyre preamp'en og lyde dårligt alt efter preamp - hvor mange db kunne den booste?
Bah

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

Hej Dan,

Signalet kan reguleres fra -9dB til +9dB - tricket er, at der er en preamp og en line driver indbygget. Mikrofonen "ser" så direkte ind i preamp'en, som så kan justeres som man lyster, for dernæst at ramme volumenreguleringen, og til sidst linedriveren. Jeg har selv lagt mærke til, at netop SM57'eren bliver sløv i sværen hvis man ikke lukker ordentlig op for den. Jeg har selv brugt dette system i 3 år i forskellige udgaver - den jeg taler om her har klaret 1 år og 3 mdr på vejen, med kun positive kommentarer fra lydmanden. Det er jo i sidste ende ham der bestemmer hvornår jeg skærer nok igennem og altså hvornår nok er nok. Det er typisk aldrig mere end "et par dB" +/-.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af AnotherDan »

Det lyder egentlig ganske spændende når jeg tænker videre over det, for det vil jo have effekt både i monitor og fronten...
Og hvis man tager højde for det inden kan man som lydmand lige tage højde for det. Det må prøves af.

Når jeg siger teknisk, er det nok nærmere "praktisk" jeg mener, for jeg forstår ikke det tekniske på transformer niveau I ellers snakker om her I tråden, hehe.
Bah

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

Hej Dan,

Du kan sende mig en mail, så skal jeg se om jeg ikke kan finde en gammel prøveboks du kan låne. Og ja, jeg har siden dag 1 altid arbejdet tæt med lydmanden, da jeg gerne vil have at folk hører jeg har en rimelig fed lyd ;-) Og så længe man har den indstilling kan man slippe afsted med det meste!

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af AnotherDan »

Har tilfældigvis min mixer oppe fra kælderen idag, så prøvede lige lavpraktisk og bruge min great river mic preamp som signal boost, og det virker faktisk ret godt når man har indstillet mixeren efter det. Har bare lyttet her i mine hørebøffer. Tak for tilbudet Jake, vil lige overveje om det er noget man skulle prøve mere seriøst af, så man selv kunne få sådan en... Nu spiller jeg sjældent musik hvor jeg skal stå alene ud sådan som guitarist, men det er jo rart at kunne..
Bah

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

Ja, min oplevelse er også, at man skal tage meget fint på det til at starte med, da der hurtigt kan komme for meget af det gode. Det er også derfor, at trinnet inden line driveren "kun" har +9dB at gøre godt med. Ofte gør jeg faktisk sådan, at jeg skruer lidt ned på boksen og så bruger den som en attenuator i stedet.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

Er det ikke svært at styre i praksis? - altså at skulle prøve at regne ud, hvordan det lyder ude foran, når man ikke selv kan høre boostet..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

Spiller man med andre end sig selv, så er det ikke svært at få nogen til at skrue mens man selv lytter. Alternativt, så kan man bede lydmanden + en betroet kammerat om at give sit besyv. Jeg spiller over et trådløst interface, så for mig er det meget let at løbe ned og tjekke selv. Og så får du jo det hele i monitoren, omend den slags mix naturligvis er individuelle.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

Jeg tror aldrig nogensinde, at jeg har haft guitar i en monitor... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"]Jeg tror aldrig nogensinde, at jeg har haft guitar i en monitor... :-)[/quote]
Hæhæ, det er gammeldaws... :-) Det har jeg nu ret ofte, men for det meste kan jeg egentlig bedre lide det, når jeg kan høre min forstærker. Jeg har spillet et enkelt job med in ears. Dem endte jeg med at tage ud, fordi jeg overhovedet ikke kunne orientere mig, selvom der havde været ret god tid til lydprøve. Så kunne jeg da høre min guitar og trommerne, og det var noget nemmere at arbejde med - fordi jeg spillede jernhøjt på baggearet.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

Nej, det er "vintage" - og det er noget andet!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Mikkelmusiker
Himmelhund
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Mikkelmusiker »

Har ligget lidt søvnløs over det. Jeg elsker jo virkelig min forstærker. Kunne man ikke lave et system med en mic til alm niveau, og så en som man kick'er ind med en on off pedal, Som så giver et gainboost på pa'et?

Denne tanke om pedaler på mics, har også åbnet en ide hos mig om at mansamtidigt kan smide en effektprocessor ala noget tc til at lave våde effekter efter ampen:-) Fagre nye verden!!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Sasha »

Jo, men man har måske stadig et monitor-problem?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

[quote="Mikkelmusiker"]Har ligget lidt søvnløs over det. Jeg elsker jo virkelig min forstærker. Kunne man ikke lave et system med en mic til alm niveau, og så en som man kick'er ind med en on off pedal, Som så giver et gainboost på pa'et?

Denne tanke om pedaler på mics, har også åbnet en ide hos mig om at mansamtidigt kan smide en effektprocessor ala noget tc til at lave våde effekter efter ampen:-) Fagre nye verden!!![/quote]

Hej Mikkel,

Det kan man sagtens - hvis du læste den beskrivelse jeg gav af den enhed jeg selv laver, så er det også en smal sag at lave et "effect loop", som smider effekter på her. Samtidig kan man også splitte det signal man har fra et enkelt mono-signal til et dobbelt-mono, som man så smider igennem f.eks. chorus eller delay - det kan give en ret fed effekt, og gøre din guitar meget "bred" i lydbilledet. Fedt til der, hvor storladen guitarlyd passer ind :-)

Hvordan ser dit setup ud p.t.? Så kan vi jo "regne" lidt på det.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Mikkelmusiker
Himmelhund
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Mikkelmusiker »

Jo, jeg skriver lidt om mit setup her og så kan du bare sende mig en mail til <a href="mailto:mikkelmusiker@gmail.com">mikkelmusiker@gmail.com</a> med et evt tilbud.

Jeg har været igennem en proces med at forsimple mit system og er lige pt endt på noget som ligner enten en Hansen Strat eller en Collings 290 (som er en Gibson LP Special "kopi"). Det kører så ind i en TC Nova system som jeg kun bruger til at presets med forskellig volume niveauer og lidt comp, boost og en del delay. Enkelte gange har jeg en Ernie Ball foran. Det hele ender så i min Tophat Club Royale. Normalt mic´er jeg den med en 57´er.

Jeg har altid elsket Larry Carlton og Eric Johnsons setup med delay helt uden om forstærkeren, men før nu har det ikke været en mulighed. Optimalt set vil jeg gerne have en kæde som ser sådan ud:

guitar> TC (med volumepresets, boost og comp) >Tophat> 1-2x 57´ere. > noget delay (meget gerne i stereo)og den sidste gain/soloboost > PA

Problemet ved det, er at jeg er bange for at jeg i små jobs ikke kan få delay nok uden at blive alt for høj (som du kan læse bruger jeg kun drive fra Tophatten), så måske skal kæden bare være:

Guitar> TC>Tophat>57´er med gainboost eller 1 57´er til almindelig lyd + 1 til lidt boost.

Tror faktisk mest at jeg er til den model med to 57´ere og den ene kan slukkes eller tændes med en pedal. På den måde bliver jeg aldrig uvenner med en lydmand :-)

Hvis det er vigtigt, så spiller jeg en masse forskelligt. Lige fra jazz, til blues, pop og rock. Ikke noget metal!

Simpel ;-)

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaring med low watt amps!

Indlæg af Jake »

Hej igen Mikkel,

Jeg har sendt dig en mail.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen