Foretrukne Strat-setup?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Brun Sæbe »

Når jeg alligevel skal have min strat (som er en Hamer Daytona) til rep jvf. anden tråd, påtænker jeg at få den ændret til en anden form for wiring (hvad er det danske ord?). Altså, den er nu helt traditionel med master volume, hals tone, midt tone. Det vil være naturligt at få bro-pickuppen på en tone-kontrol (forstår ikke hvorfor Leo ikke tænkte på det i sin tid). Men udover det kan der jo gøres andet, fx. havde min forrige strat en knap der fungerede som blender mellem hals og bro-pickupper. Det var ikke nogen dårlig lyd.

Hvordan er jeres? Og hvad findes derude?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af kraen »

Min har 2 push/pull potmetre (hhv. på volume og hals-tone). Volume push/pull sætter broen i serie uanset pickup-position. Det andet push/pull potmeter sætter hals-pickuppen ud af fase - ekstremt nyttig til Queen-lyden.

Franklin
Himmelhund
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Franklin »

Jeg har flere med push/push men skulle jeg vælge ville det være at skippe alt hvad der hedder tone pot i min guitar, bare vol også en bridge der ikke er så typisk strat toppet.

På den måde har jeg også mindre at tænke over når jeg spiller, bare få det bedste ud af hvad jeg nu har :)
Ham der Dumble??? er han ved kommunen???

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Sasha »

Standard - dog på visse af mine guitarer med finten med, at den éne tone også virker på den bagerste pickup.

Var jeg et knapt så ordentligt og ænstandigt menneske, som jeg nu engang er, skulle alternativet være, at den ene tonekontrol gik på alle pickupper, og den anden tonekontrol skulle så erstattes med Claus Holms "single coil/humbucker-regulator". For mange forsøg på dén slags fusk har man hørt gennem tiden. Men hans virker rent faktisk!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Dannyboy »

[quote="Sasha"]Standard - dog på visse af mine guitarer med finten med, at den éne tone også virker på den bagerste pickup.

Var jeg et knapt så ordentligt og ænstandigt menneske, som jeg nu engang er, skulle alternativet være, at den ene tonekontrol gik på alle pickupper, og den anden tonekontrol skulle så erstattes med Claus Holms "single coil/humbucker-regulator". For mange forsøg på dén slags fusk har man hørt gennem tiden. Men hans virker rent faktisk![/quote]

Hvem er han?

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Izzy »

[quote="Dannyboy"][quote="Sasha"]Standard - dog på visse af mine guitarer med finten med, at den éne tone også virker på den bagerste pickup.

Var jeg et knapt så ordentligt og ænstandigt menneske, som jeg nu engang er, skulle alternativet være, at den ene tonekontrol gik på alle pickupper, og den anden tonekontrol skulle så erstattes med Claus Holms "single coil/humbucker-regulator". For mange forsøg på dén slags fusk har man hørt gennem tiden. Men hans virker rent faktisk![/quote]

Hvem er han?[/quote]

.. ja, hvem er han og hvordan fungerer den? Er det godt?
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Michael Vajhøj »

Han kommer til Vintage Show... :)
RoadHigh.dk

Christian Mogensen
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Christian Mogensen »

[quote="Michael Vajhøj"]Han kommer til Vintage Show... :) [/quote]
Og skal holde den første "masterclass" på guitarcampen :) Måske jeg liiiige skal høre ham om den der finte.

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Dannyboy »

Han kan få et sæt singlecolis til at give humbuckerlyd?

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af strattitude »

På min Grosh strat er der en master volume og en master tone, den tredje er så netop en blend, som blender neck og bridge pickuppen. Er den skruet helt op er bridge og neck pos. som midter positionen på en tele. Bare skruet lidt op har man så eks. i bridge pos. bridge pickup med en anelse af neck pickuppen. Det er fedt at have, specielt til clean fynky rytme, men så meget bruger jeg det egentlig heller ikke.

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Brun Sæbe »

[quote="strattitude"]På min Grosh strat er der en master volume og en master tone, den tredje er så netop en blend, som blender neck og bridge pickuppen. Er den skruet helt op er bridge og neck pos. som midter positionen på en tele. Bare skruet lidt op har man så eks. i bridge pos. bridge pickup med en anelse af neck pickuppen. Det er fedt at have, specielt til clean fynky rytme, men så meget bruger jeg det egentlig heller ikke.[/quote]

Det var også hvad jeg havde i tankerne - men ved heller ikke, hvor meget jeg egentlig ville bruge det. Er i forvejen ikke den store bruger af 2&4 positionerne.

Hm... decisions, decisions.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Sasha »

[quote="Izzy"][quote="Dannyboy"][quote="Sasha"]Standard - dog på visse af mine guitarer med finten med, at den éne tone også virker på den bagerste pickup.

Var jeg et knapt så ordentligt og ænstandigt menneske, som jeg nu engang er, skulle alternativet være, at den ene tonekontrol gik på alle pickupper, og den anden tonekontrol skulle så erstattes med Claus Holms "single coil/humbucker-regulator". For mange forsøg på dén slags fusk har man hørt gennem tiden. Men hans virker rent faktisk![/quote]

Hvem er han?[/quote]

.. ja, hvem er han og hvordan fungerer den? Er det godt?[/quote]

Claus er ifølge min opfattelse én af Danmarks bedste teknikere m.h.t. guitargrej. Jeg prøvede hans system sidste år. Og hvis jeg ikke syntes, at det virkede, ville jeg selvfølgelig ikke sidde her og anbefale det...

Jeg kan nok have en idé om, hvordan hans system i grove træk virker. Men jeg er sikker på at Claus, så vidt som jeg kender ham, har brugt meget tid på finpudsningen. Så i modsætning til visse andre har jeg tænkt mig at være så tilpas gentleman-agtig, at jeg vil sige, at "det er hans ting". Og det skal han have lov til at have for sig selv. Så jeg skal afstå fra at sidde og lukke løse spekulationer ud omkring, hvordan jeg tror, det virker.

Måske han skulle tage patent på det?

I øvrigt har han også lavet den bedste buffer, jeg nogensinde har prøvet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af kraen »

[quote="Sasha"]
Claus er ifølge min opfattelse én af Danmarks bedste teknikere m.h.t. guitargrej. Jeg prøvede hans system sidste år. Og hvis jeg ikke syntes, at det virkede, ville jeg selvfølgelig ikke sidde her og anbefale det...

Jeg kan nok have en idé om, hvordan hans system i grove træk virker. Men jeg er sikker på at Claus, så vidt som jeg kender ham, har brugt meget tid på finpudsningen. Så i modsætning til visse andre har jeg tænkt mig at være så tilpas gentleman-agtig, at jeg vil sige, at "det er hans ting". Og det skal han have lov til at have for sig selv. Så jeg skal afstå fra at sidde og lukke løse spekulationer ud omkring, hvordan jeg tror, det virker.

Måske han skulle tage patent på det?

I øvrigt har han også lavet den bedste buffer, jeg nogensinde har prøvet...[/quote]

Men hvad gør den?

Og ja, Claus Holm er en meget, meget kompetent mand. Det er ærgerligt, at han er holdt op med at lave pedaler m.m.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af AnotherDan »

[quote="Sasha"]
...
Måske han skulle tage patent på det?
...
[/quote]

Hvordan skal den forståes?
Det er lidt svært at læse om du rent faktisk mener det eller bare har pakket en lort ind i gavepapir.
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Sasha »

???

Jeg mener, hvad jeg skriver - nemlig, at Claus skulle tage patent på den, før én eller anden stjæler hans idé og løber med dén kasse, som Claus retteligt burde have for sit arbejde (og ikke mindst idéen). For dén slags ER jo da set før...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af AnotherDan »

Helt fair - nogle gange kunne man godt blive forvirret om det var en stik pille sendt med modtager addresse "de hellige gemakker".
Bah

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af MacG »

Jeg bruger et rimeligt straight setup på mine Strats: Tonekontrol på den bagerste, 5-vejsomskifter, og jeg bruger alle positioner. Jeg har haft en Strat med HB, og der blev splittet i pos-4, og desuden havde en push-on-push-off i den bagerste tonekontol, der spilttede humbuckeren, og koblede den til hvad switchen ellers var sat til. Det gav mig et par lyde mere, dem jeg brugte mest var de to yderste til rytme, og den bagerste som SC.

Jeg prøvede også Claus´s system på Vintage Show sidste år, og selvom jeg ikke er meget for sære knapper på min guitar der gør mærkelige ting ved min lyd, må jeg sige at det lød ret fedt: Man kunne trinløst gå fra Strat over P-90 til noget der mindede om en tyk humbucker, uden egentlig at miste karakteren i lyden. Smart, og nok det eneste af den slags jeg har set, jeg faktisk ville gide eje..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Sasha »

[quote="Izzy"][quote="Dannyboy"][quote="Sasha"]Standard - dog på visse af mine guitarer med finten med, at den éne tone også virker på den bagerste pickup.

Var jeg et knapt så ordentligt og ænstandigt menneske, som jeg nu engang er, skulle alternativet være, at den ene tonekontrol gik på alle pickupper, og den anden tonekontrol skulle så erstattes med Claus Holms "single coil/humbucker-regulator". For mange forsøg på dén slags fusk har man hørt gennem tiden. Men hans virker rent faktisk![/quote]

Er det godt?[/quote][/quote]

Well, det afhænger jo en hel del af, om man synes, at humbuckere er den direkte vej til vellyd, eller om man som jeg mest af alt synes, at de lyder som kunstigt oppustede single coils med næseklemme på...

Personligt lever jeg fint med "single coils only" på mine guitarer. Men jeg kan da sagtens se det smarte i det.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Sasha »

[quote="AnotherDan"]Helt fair - nogle gange kunne man godt blive forvirret om det var en stik pille sendt med modtager addresse "de hellige gemakker".[/quote]

Jah, sådan kan man jo komme i tvivl om så meget.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Foretrukne Strat-setup?

Indlæg af Starcaster »

Jeg har et setup som er standard på Jimmie Vaughan signature: Midter pu'en går helt uden om tonekontrollen og den bagerste tone kontrol virker på bridge pu'en. Det er et super fedt setup og gør midter pu'en lidt mere beskidt i sig selv synes jeg. Tonen på bridge er konstant skruet ned på 6 - 7 for at matche neck lidt mere.

Mht. Claus Holm, er det for mig en gåde, at de større eller mindre pedal, guitar eller forstærkerproducenter i DK (eller udenlands), ikke for længst har hyret manden.... Men det har de måske også...?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen