Lige en hurtig én ...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg ved godt du siger at du ikke gider, men prøv alligevel næste gang I øver - det går virkeligt stærkt, når lige man har vænnet sig til det, og det er jo de færreste der opdager hvis man har lidt for meget knas på i et givent stykke - det er netop væsentligt mere organisk at gøre på denne måde.

Hvis du alligevel nægter at bruge "den skide volumenkontrol" ( :D ), hvad så med at bruge en eq-pedal, til at tage din guitars output ned, og samtidigt forme lyden lidt, så du får noget du kan lide som clean?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Sasha »

Eller eventuelt en volumepedal med en "minimum volume" kontrol? Så kunne du jo sådan set bare bruge de to yderstillinger...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]Jeg ved godt du siger at du ikke gider, men prøv alligevel næste gang I øver - det går virkeligt stærkt, når lige man har vænnet sig til det, og det er jo de færreste der opdager hvis man har lidt for meget knas på i et givent stykke - det er netop væsentligt mere organisk at gøre på denne måde.

Hvis du alligevel nægter at bruge "den skide volumenkontrol" ( :D ), hvad så med at bruge en eq-pedal, til at tage din guitars output ned, og samtidigt forme lyden lidt, så du får noget du kan lide som clean?[/quote]

Hmmm ... en EQ-pedal skruet ned ... det er måske dét, der er svaret på "det omvendte af distortion"? :s hock:
Det kunne måske egentlig godt være ...

Men en volumepedal er sgu bare for røvballeagtigt. Ikke for at træde nogen over tæerne, men jeg er mindst 20 år for ung til at kunne slippe afsted med at bruge en volumepedal.

Men alt det her er vel også bare symptombehandling; hvis jeg skal lave en masse krumspring, fiflerier og hug-en-hæl-klip-en-tå-løsninger, for at vride en nogenlunde brugbar performance ud af min forstærker, var det så ikke bedst bare at finde en anden?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Sasha »

Ak ja, der er sgu´ mange hensyn at tage... :-)

Du må jo ud og se, om du kan finde en "telepatisk" forstærker, som kan regne ud, hvornår den skal forvrænge og ikke forvrænge... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Dannyboy »

Ja tag da og find en anden forstærker. Evt med flere kanaler, eller også bare en der har en fed clean lyd og som tager godt mod drive pedaler. Clean er jo ikke jcm800's force

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Rasser »

Hvis du er ude i noget med en ny amp, så prøv at tage et kig på Rivera. De laver nogle fede amps med to kanaler der lyder som hhv. Fender clean og Marshall dirty. Det lyder på mig som noget af det du er ude efter.

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Izzy »

... jeg har faktisk leget tanken med at bruge en EQ pedal med lave volume og køre på forstærkerens drive og når jeg tænder for EQ pedalen bliver det mindre gain og cleanagtig. Men jeg har ikke sådan prøvet det i praksis... jeg tror idéen er fed nok..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!


Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Dannyboy »

[quote="Peter C"]Hvad med denne?

<a href="http://www.aage.dk/shop/pedaler/electro ... html/quote" rel="nofollow">http://www.aage.dk/shop/pedaler/electro ... l/quote</a>

Peter, en cleanboost er til at booste dit clean signal og ikke til at booste din overdrive om til clean :)

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Jake »

Prøv at læse beskrivelsen én gang til Daniel ;-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Peter C »

[quote="Dannyboy"][quote="Peter C"]Hvad med denne?

<a href="http://www.aage.dk/shop/pedaler/electro ... html/quote" rel="nofollow">http://www.aage.dk/shop/pedaler/electro ... l/quote</a>

Peter, en cleanboost er til at booste dit clean signal og ikke til at booste din overdrive om til clean :) [/quote][/quote]

Det er da ikke. :)

Det er en pedal, som fungerer som en guitars volume"knap".

:)

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Dannyboy »

Heh´ :) Liige hurtig nok der! Hvad er meningen med den pedal? Jeg forstår det ikke

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Jake »

Det er en volumenknap i en kasse, ligesom den der sidder i din guitar, som man kan slå til og fra.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)


Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Dannyboy"]Hmm okay[/quote]

Jeg tror at det er bl.a. til folk, som har et signal, der er blevet blæst meget op (fx aktive puer, med en høj distiortion), og derfor rammer forforstærkeren og laver forvrænging.. det er jo ikke så fedt, hvis det ikke lyder godt, så du har en volumeknap, bagerst i dit kredsløb, der tager noget af "farten" på signalet, så den ikke rammer forforstærkeren så hårdt.. correct me if I'm wrong ;)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Jake »

Eller også er det til folk, som ikke kan integrere brug af volumenknap i deres spil, og hellere vil have en knap de kan trampe på? ;-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Jake"]Eller også er det til folk, som ikke kan integrere brug af volumenknap i deres spil, og hellere vil have en knap de kan trampe på? ;-)

Mvh Jake[/quote]

Jeg synes det er meget rart, at der er knald på signalet, og det med at lege med volumeknappen, har jeg dårlig erfaringer med, når der er en NS-2'er i kæden..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Jake »

Så har de fleste forstærkere jo en volumen eller gainkontrol som du kan skrue ned for. Ikke at du ikke må bruge pedalen til dit formål - det er jo kun fedt det virker for dig. Jeg tror blot, at pointen med den er, at den giver en ekstra "kanal" eller lyd, om man vil. :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GodSpeedDK »

Nå, så har jeg været i øveren. Først for mig selv, hvor jeg fik fitlet lidt rundt med knapperne, senere med band på.

Jack-kabel i 'low', pre-amp helt mod øst, master på kl. 9-10: Meget bedre!
Ned for gain og op for volume på Reza'en: Endnu bedre! (dog skal jeg nu slå boost-pedalen til, hvis jeg vil lave chugga chugga, eller rigtig VROOOOMM, men det går også fint)

Dynamikken er ikke helt som en strat i en fender-forstærker, men det er helt sikkert til at arbejde med nu :)

Jeg er dog stadig ikke helt sikker på, om det i virkeligheden er Marshall-lyd jeg ønsker mig. Men til næste øver prøver mig og den anden guitarist at bytte forstærkere; han har en Vox AC30. Det kan da måske lede mig lidt i retning af, om jeg er mere til det lydideal.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Sasha »

OK. Så er du jo på rette vej.

Men hvis idealet er "En Strat i en Fender-forstærker", så kan du vist selv færdiggøre sætningen... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen