Delay og feedback

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Delay og feedback

Indlæg af GuitaRasmus »

Som nogle af jer sikkert kan huske, har jeg haft lidt bøvl med at få min Iceman tøjlet, når der er skruet godt op for forstærkeren og gainen - ikke mikrofonisk feed, men at guitaren selv enormt gerne vil resonnere. Det har jeg dog lært at tøjle og bruge, så jeg kan sustaine solotoner - hvilket er hammerfedt! :D

Nå, men problemet er at når jeg tænder min delay (TC Nova), får jeg en dyb brummetone, en slags feedback, meget højt. Det er ikke strengene der feeder, for de er dæmpet, så jeg tror det er pickupperne - der dog begge er nye Dimarzio pickupper, som burde være pottet grundigt - der er også skum under pickupperne. Det er kun på bridgepickuppen det forekommer.

Nogen forslag? Det er som sagt ikke en højfrekvent feedback, snarere en dyb brummen, der dog er meget højlydt.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af AnotherDan »

Har du også problemmet med en reverb eller anden delay pedal?
Bah

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af GuitaRasmus »

Det har jeg faktisk ikke prøvet - det kunne være jeg skulle prøve at sætte min memory man og DL4 til.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af GuitaRasmus »

Den lavede så samme stunt med min Deluxe Memory Man til øveren i dag. Nogen ideer til hvad jeg kan gøre for at afhjælpe problemet?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af Jake »

Går den væk når du skruer ned for din guitar? Ned for effect-loopet? Vi må lige analysere situationen :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af GuitaRasmus »

Jep, det gør det. Jeg er temmeligt overbevist om at det er guitaren der er problemet - problemet er der ikke med min axis. Min Iceman ER, som tidligere nævnt, meget begejstret for at komme i svingning, og det er fedt nogle gange, og røvirriterende i sådan en situation. Feed'en forsvinder når jeg begynder at spille, men den kommer så hurtigt, at jeg har svært ved at nå at anslå efter jeg har skruet op for guitaren, inden feed'en kommer.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af Jake »

Det er da skide irriterende! Ændrer det sig med forstærkerens volume? Med din placering i rummet?

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af GuitaRasmus »

Ja, og ja. Det er klart en slags feedback issue, og vi spiller også forholdsvist højt i øvelokalet, men slet ikke metalbandlydniveau. Problemet er at det også forekommer live. Jeg når som regel at anslå inden feed'en bliver alt for tydelig, men det er væsentligt irritationsmoment.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af Jake »

Forsøg dig med en anden bridge pickup. Jeg har en blanding af stearin og bivoks i en gryde, hvis du føler for at vokse den du har i nu.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg tror det er guitaren - jeg har haft to andre pickups i den (Axis pickup og ToneZone) og de havde også meget nemt ved at feede. Jeg er faktisk ikke i tvivl om at det er guitaren. Spørgsmålet er bare hvordan jeg kommer det feedback til livs.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af Jake »

OK. Men som du skriver, så kommer lyden så kun når du tænder for en pedal i loopet?
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af GuitaRasmus »

Altså, den vil altid gerne feede, men jeg kan klare det meste ved at dæmpe strengene, men jo, det er ekstra slemt med delay på. Jeg tænker at repeat'sene forstærker tendensen?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af Jejak »

Jeg bruger en Boss NS-2 til at dræbe feedback. Det er selvfølgelig ikke den mest elegante løsning når nu du ikke spiller lynende høj metal, men jeg tror det vil virke.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af GuitaRasmus »

Det er måske ikke nogen helt tosset idé. :) Det må prøves.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af Jejak »

Det skal lige siges at NS-2 nok vil farve din lyd en smule. Tilfældigvis kan jeg godt lide den måde den farver min lyd på, så for mit vedkommende er det ikke noget problem :) Der findes selvfølgelig dyrere og mere transparente alternativer.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af Sasha »

Men som du selv antyder, så ER et noise gate altid symptombehandling. Og hvis det skal indstilles, så det ligefrem kan lukke af for feedback, vil det ihvertfald helt sikkert påvirke forstærkerens måde at reagere på.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af Jejak »

[quote="Sasha"]Men som du selv antyder, så ER et noise gate altid symptombehandling. Og hvis det skal indstilles, så det ligefrem kan lukke af for feedback, vil det ihvertfald helt sikkert påvirke forstærkerens måde at reagere på.[/quote]

Det har du fuldstændig ret i. Noise gate'en er desværre ikke nogen mirakelkur, så det må selvfølgelig være op til den enkelte at vurdere om det er et kompromis man er villig til at indgå. I mit tilfælde løser NS-2'en flere problemer end den skaber, så jeg er godt tilfreds :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af GuitaRasmus »

Så fik jeg købt en NS-2'er og sat den i kæden, og jeg er ret imponeret. Problemet er fuldstændigt væk, og det er jo superfedt - jeg bemærker ikke nogen anderledes måde at tonen "decay'er" på, og jeg synes egentligt ikke den farver lyden nævneværdigt - ihvertfald ikke til det dårligere. Det er bare lækkert at slippe for det problem. Jeg kan stadig godt bruge musikalsk feedback, altså få en tone på guitaren til at gå i selvsving med forstærkeren, som netop min Iceman er særligt god til. Den feedback jeg har problemer med, er en dyb brummende type.

Hvis jeg så skal nævne noget, så synes jeg det er lidt mærkeligt at AL støj er væk - jeg synes det er lidt mærkeligt at forstærkeren er fuldstændigt tavs, og når jeg så slår til strengen, er der bare smæk på. Kald mig tosset, men jeg savner faktisk distortionkanalsens knitren - det er på en eller anden måde som om forstærkeren står og siger "Kom bare an..." Og så irriterer det mig et eller andet sted principielt, at jeg er nødt til at have en noisegate for at fjerne det skide feedback - jeg har bare ingen anelse om hvad jeg ellers skal gøre. Hvis nogen har en idé til løsninger, modtager jeg med kyshånd.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af Sasha »

Jamen, eftersom fænomenet kun opstår på den éne pickup, ville det jo være nærliggende at tro, at det havde noget med selve pickuppen eller dens montering at gøre. Hvis du har muligheden for det, kunne det jo være lidt sjovt at se, hvad der ville ske ved at bytte om på de to pickupper i din guitar.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay og feedback

Indlæg af GuitaRasmus »

Det er selvfølgeligt et forsøg værd - problemet er blot at neckpickuppen er en humbucker from hell - en meget atypisk humbucker der, trods navnet, er designet til at lyde mere som en singlecoil end en humbucker - den vil lyde usandsynligt skinger og vil nok derfor være ubrugelig som testpickup. Jeg har som sagt også haft en Axis pickup i, samt en Dimarzio ToneZone og problemet bestod ved alle 3. De er ganske vist alle 3 dimarzio, men jeg tvivler på at det er pickuppernes skyld, når det forekommer med alle 3, og ingen af de nævnte pickups giver problemer i mine andre guitarer (Der sidder Axis pickups i både min Musicman Axis og Prs)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen