Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (update #1)

Indlæg af GuitaRasmus »

@ Sasha: Jep, den ser ret fed ud - det var også derfor jeg lagde den op dengang. Men det ER jo ikke en telekrop. ;-)

@ Jens: Jeg genbruger den hals der sidder på en min Warmoth fræsertele, da den fungerer rigtig godt lyd og spillemæssigt - der er kun en lille smule birdseye i den. Og da Solle allerede har båndafrettet den, spiller den som en drøm.

Så var jeg ude hos Solle her til formiddag, og vi lyttede lidt til nogle forskellige stykker træ, og kiggede lidt på vægten, samt fik sludret en masse. Jeg tror det her bliver rigtig rigtig godt. :-)

Her er den klods som valget faldt på - et stykke swamp ash, der har ligget og tørret i 8-9 års tid, er meget let, og meget resonant:

Billede
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Smittefar »

smukt træ - Det bliver spændende at høre, hvordan det ender.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af GuitaRasmus »

Det kunne da egentligt være lidt sjovt med en kavalkade, som Hans foreslog. Shit, der er mange. :-D

Tokai'en der startede det hele:

(Jeg lægger et billede op i aften, er på arbejdet lige nu)

Shreddertele, bygget fra bunden:

Billede

Tonserteleprototypen:

Billede

Tonsertelen (ALLE pickupkombinationer er mulige!):

Billede

Den surfgrønne stratelespaul:

Billede

Så var der vist lige en pause med telerne på et års tid - jeg fik min Musicman der, og den stillede min tørst for en tid... :-D

Så blev første version af dette projekt til:

(billeder kommer op i aften)

Så den hvide fræsertele, der er kommet helt ekstremt tæt på at være det ultimative - den danner basis for dette projekt, og det er i store træk den der skal klones, med nogle små modifikationer, samt en anden finish:

Billede
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af IkkeMig »

[quote="GuitaRasmus"]

Tonserteleprototypen:

Billede
[/quote]

Den er der faktisk blevet spillet en del på for nylig - men man skal nok kende historikken for at kunne genkende den på andet end klistermærket :lol:

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Anonym »

Der var også en J5 og den Thomann-ting ... og var der ikke en anden hvid krop også? :D

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="SustainerPlayer"]Der var også en J5 og den Thomann-ting ... og var der ikke en anden hvid krop også? :D [/quote]

Skulle jeg liste alle de teler jeg har ejet?? Jeg troede kun det var dem der blev moddet sønder og sammen. :-D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af GuitaRasmus »

Iøvrigt; ikke en update som sådan, men Solle inviterede mig lige ud til en fyraftensbajer her til aften, så jeg tog derud og sludrede et par timer - kl 21 om aftenen. Den mand brænder edderbrodereme for sit arbejde. :-) Det var superhyggeligt, og vi fik sludret en del videre om projektet, samt han fortalte lidt om sine relic-teknikker, blandt andet hvordan han får det til at krakelere. Spændende. Jeg glæder mig virkeligt til at se hvad han får ud af det. :-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Anonym »

[quote="GuitaRasmus"][quote="SustainerPlayer"]Der var også en J5 og den Thomann-ting ... og var der ikke en anden hvid krop også? :D [/quote]

Skulle jeg liste alle de teler jeg har ejet?? Jeg troede kun det var dem der blev moddet sønder og sammen. :-D[/quote]

De har jo alle været en del af rejsen :D

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Hybrid_Child »

Fedt projekt Rasmus. Bliver spændende at følge med i.

Jeg hæftede mig ved en ting. Du skriver, at du valgte et stykke træ som var meget resonant. Hvordan kan du vide det? Bare ved at slå lidt på det? Jeg har egentlig altid troet, at det var mere eller mindre umuligt at vide på forhånd hvor godt et stykke træ vil resonere før guitaren er bygget. Hvilket har været hovedårsagen for mig til at afholde mig fra et costum projekt som dit.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Smittefar »

Jeg troede, det var almindeligt kendt, at de gode guitarbyggere blandt andet udmærkede sig ved at kunne vurdere træets resonans ved at banke og specielt, at de kan vurdere, hvordan forskellige stykker træ vil resonere sammen ud fra de enkelte stykker træs - slagresonans.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Sasha »

Nu kan denne viden så måske nok gradbøjes imellem alt fra "vide helt sikkert" og så til "have en vis idé om", vil jeg tro...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Nu kan denne viden så måske nok gradbøjes imellem alt fra "vide helt sikkert" og så til "have en vis idé om", vil jeg tro...

:-)[/quote]

Dette tror jeg slår hovedet meget godt på sømmet. :-D

Når det så er sagt, så er det jo også forskelligt hvor meget erfaring guitarbyggere har. Grunden til at valget faldt på Solle, i dette tilfælde, er som tidligere nævnt, at han har imponeret mig med sin viden om træ, og hvordan det lyder, ifht. vægt, sort, osv. osv. Derfor tog vi en god sludder om hvad jeg godt kan lide i en guitar, og hvad han kan gøre for få det bedste frem i guitaren.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Swampthing »

Det er sgu et sejt projekt.
De andre spader er jo også (mere eller mindre) faldet heldigt ud.
Jeg kan især godt lide tonsertele'n.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Anonym »

Men ... ahornhals og krop af ask ... og humbuckere ...?! :eh:

Har du prøvet en lignende guitar, der lød godt?

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="SustainerPlayer"]Men ... ahornhals og krop af ask ... og humbuckere ...?! :eh:

Har du prøvet en lignende guitar, der lød godt?[/quote]

Jeps - man skulle mene der findes nogle stykker. ;-) F.eks. min fræsertele. Herudover også Kasper Damgaards main-Rahbek (der nu har humbuckers):

Billede
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Anonym »

[quote="GuitaRasmus"]Jeps - man skulle mene der findes nogle stykker.[/quote]

Jo, jo - kombinationen er kendt. Men gode? ... bedre? ... bedst? ... ;)

[quote="GuitaRasmus"] Herudover også Kasper Damgaards main-Rahbek (der nu har humbuckers):[/quote]

Avs ... :s ilent: :s hh: :wtf:

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="SustainerPlayer"][quote="GuitaRasmus"]Jeps - man skulle mene der findes nogle stykker.[/quote]

Jo, jo - kombinationen er kendt. Men gode? ... bedre? ... bedst? ... ;)

[quote="GuitaRasmus"] Herudover også Kasper Damgaards main-Rahbek (der nu har humbuckers):[/quote]

Avs ... :s ilent: :s hh: :wtf:[/quote]

Kan du ikke lide hans lyd? :wtf:
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af Anonym »

[quote="GuitaRasmus"]Kan du ikke lide hans lyd? :wtf:[/quote]

Lyd? ... jeg er bange for, jeg kun kunne se en ganske ufatteligt grim guitar ... damn ... sorry :lol:

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af GuitaRasmus »

Hahahaha... Ja, den er lidt speciel. Den finish startede også som en fejl - Rahbek var ved at slibe en guitar ned, hvor finishen var kikset, og så kom Kasper forbi og så den, delvist slebet ned, og sagde at han ville have en guitar i den farve. :-D

Det er nu slet ikke så usædvanlig en kombination, og jeg er stødt på en del guitarer med de elementer der lød superfedt - så bright er swamp ash heller ikke - den er bare meget klar i lyden. Jeg er ihvertfald blevet meget begejstret for den klarhed min hvide tele har. Iøvrigt synes PRS vist også at det er en fin idé:

Billede
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt

Indlæg af GuitaRasmus »

Update #1:

Så er der lidt nye billeder fra Solle. :-)

Her har han skåret kroppen op, og skåret toppen af:

Billede

Det er for at kunne lave chambers i kroppen - de bliver fræset når toppen og kroppen er limet, som kan ses her:

Billede

Billede

Uh... Det bliver godt. :-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen