Oplær mig i træ.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Dannyboy »

[quote="Telemaster"][quote="Dannyboy"]Jeg ved ikke om du kan huske det, Nicolai, men jeg havde en sunburst Fender Vintage 62 Hot Rod inde og vende for et års tid siden. (...) [/quote]

:-D Haha... Der er sguda ingen, der kan huske forskel på de 50 Strater, du har haft de sidste par år :-) Kan du selv? :-)[/quote]

overhovedet ikke :)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Telemaster »

Hej Nicolai!

Jeg kan egentlig godt sætte mig ind i din lyst til at lære mere om, hvad en god guitar er. Problemet i den tanke er bare, at når vi taler om forskellen på hæderlige instrumenter og sublime instrumenter, handler det altså mere om individuelle præferencer end om set up eller klanglige egenskaber i forskellige træsorter. Derfor er dit tankeeksperiment med de 10 Strater ret håbløst - for det første er det usandsynligt, at et "ekspertpanel" kunne blive enige om, hvilke guitarer, der hører til hvor på hitlisten, og dernæst er det vanskeligt at forestille sig, at du med dine præferencer for lyd, udseende, feel osv., ville ramme plet. Og hvad fortæller det så om dig? At du er dårligere end de ti eksperter til at afgøre, hvilken guitar du selv bedst kan lide? No way, José :-)
So many assholes, so few bullets

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Telemaster »

[quote="Dannyboy"][quote="Telemaster"][quote="Dannyboy"]Jeg ved ikke om du kan huske det, Nicolai, men jeg havde en sunburst Fender Vintage 62 Hot Rod inde og vende for et års tid siden. (...) [/quote]

:-D Haha... Der er sguda ingen, der kan huske forskel på de 50 Strater, du har haft de sidste par år :-) Kan du selv? :-)[/quote]

overhovedet ikke :) [/quote]

Didn't think so ;-)
So many assholes, so few bullets


Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af rustie »

hej nicolai.
på trods af mere end 30 års arbejde i træ,har det altid raget mig hvilke træsorter mine guitarer har været fremstillet i,bare de føltes og lød godt.
jeg er ikke smagsdommer og kan derfor gå på uvildigt gear indkøb.men sådan var det ikke da jeg startede op igen efter mange års pause.
som dig sad jeg også og gear knebbede forum på forum for at få forum godkendt gear,hverken pedaler eller amp´s duede jo direkte fra forhandler,der skulle stikkes næsen i sagerne og komponenter skiftes før de var godkendt. i dag og mange penge fattigere men erfaringer rigere er jeg næsten upåvirkelig af den gode smags fortalere ;) og det er egentlig budskabet.
Du må prøve at sætte dig udover hvad smagsdommere mener er godt og derfor det eneste der dur.men lyt til andres erfaringer og vær glad for hvad du har,respekt og spilleglæde du kan bruge til noget kommer ikke af at have det på papiret bedste gear,der er det nogle helt andre kvaliteter der tæller,og kom så ud at spil med nogen,det er ikke hjemme foran spejlet at gear skal bedømmes.
mvh.ole

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Starcaster »

Jeg er helt enig med Ole. Rigtig godt sagt!

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Snake Boots »

Jeg er også helt enig med Ole.

Men vil du, Nicolai, nørde træ, så mener jeg ikke, der er nogen bedre vej end at prøve en masse guitarer - og så danne dig dig eget indtryk.

Jeg har en Fender CS strat og en Historic LP. Efter at have prøvet en masse guitarer, er jeg nået frem til den - i bund og grund ret irriterende - erkendelse, at jeg ikke er i stand til at se ud fra specs eller udseende, om et instrument er godt (for mig). Jeg vil aldrig nogensinde købe en dyr guitar, som ikke spiller og lyder perfekt hos sælger. Det der med at "den skal bare lige justeres/den skal bare lige skærmes/det kræver bare en båndpolering/det er kun pga. lyset den brummer", det er jeg færdig med. Hvis det lyder og spiller godt, så er det godt. Ellers er det spild af tid (for mig).

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

Lige for at vende til bage til det med træ:

Vi hører jo allesammen folk snakke om f.eks. "a nice really open sounding Les Paul", som vel er det, vi (LP-fans) alle gerne vil have. Mit spørgsmål er så: Mht. træet, er der så større chancer for at få noget ultimativt træ hos en lille bygger (eks. Hansen, Mørch Severin et al.)? Noget træ, som får Gibsons udvalg af samme til at nærme sig pejsebrænde? Jeg er personligt nok lidt ovre i retningen af, at jeg er (blevet) lidt ligeglad med, hvad der står på hovedet, hvis guitaren er svinefed.
Peroblemet er jo så, at man ikke kan prøve skidtet, før den er lavet.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Funkis »

[quote="Nicolai"]Lige for at vende til bage til det med træ:

Vi hører jo allesammen folk snakke om f.eks. "a nice really open sounding Les Paul", som vel er det, vi (LP-fans) alle gerne vil have. Mit spørgsmål er så: Mht. træet, er der så større chancer for at få noget ultimativt træ hos en lille bygger (eks. Hansen, Mørch Severin et al.)? Noget træ, som får Gibsons udvalg af samme til at nærme sig pejsebrænde? Jeg er personligt nok lidt ovre i retningen af, at jeg er (blevet) lidt ligeglad med, hvad der står på hovedet, hvis guitaren er svinefed.
Peroblemet er jo så, at man ikke kan prøve skidtet, før den er lavet.[/quote]


Hvem siger det er træet der får en Les Paul til at være "a nice really open sounding Les Paul"???

Der er så mange andre aspekter i det her end bare træ...
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af GuitaRasmus »

Det er rigtigt at man ikke kan afprøve guitaren inden køb - hvilket selvfølgeligt ikke er så smart. Derfor handler det meget om tillid til den guitarbygger du vælger. Til gengæld er der ikke ret meget tvivl om at en lille guitarbygger vil give væsentligt mere kontrol over hvilket træ du får. Og netop fordi den lille guitarbyggers ry ikke er bedre end den sidste guitar han/ hun har bygget, vil de ofte gøre et stort nummer ud af at lave sig noget exceptionelt. Når det så er sagt, så er der en masse faktorer du skal tage stilling til som kunde, når du får bygget en custom, så vent til du er helt sikker på hvad du vil have, og få en god lang snak med guitarbyggeren. Og hvorfor ikke tage en tur til woodstock i Århus? De har vist et pænt udvalg af Hansen spader, som er ret fede - så får du også et indtryk af hvad han kan. Og bare for St gøre det endnu mere kompliceret; det med valg af guitarbygger ER en smagssag - jeg synes han laver fede guitarer, men jeg bryder mig ikke om det feel de har - så jeg ville ikke købe en. Prøv en masse forskellige; mange flere end du har gjort indtil nu. Tag en tur rundt i en masse guitarforretninger, og prøv løs - det er fedt at spille på guitarer, og bruge en lørdag i guitarbikse. :-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Anonym »

Hvis Gathering flasker sig i år, så skal du være mere end velkommen til at flå i mine Hansen'ner..
Og hvis du er rigtig heldig, så prøv at få audiens hos Henning, han kan fortælle dig så meget om træ og dets egenskaber i forhold til guitarrer, at du ville ønske du ikke havde spurgt ;)

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

[quote="Hapsall"]Hvis Gathering flasker sig i år, så skal du være mere end velkommen til at flå i mine Hansen'ner..
Og hvis du er rigtig heldig, så prøv at få audiens hos Henning, han kan fortælle dig så meget om træ og dets egenskaber i forhold til guitarrer, at du ville ønske du ikke havde spurgt ;) [/quote]

Jeg kom desværre ikke til gathering, da det var i Aarhus, og Sjælland er uden for min rækkevide, tror jeg.

Når man kun kan et par akkorder er det nok heller ikke så fedt.... eller hvad?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

[quote="Funkis"][quote="Nicolai"]Lige for at vende til bage til det med træ:

Vi hører jo allesammen folk snakke om f.eks. "a nice really open sounding Les Paul", som vel er det, vi (LP-fans) alle gerne vil have. Mit spørgsmål er så: Mht. træet, er der så større chancer for at få noget ultimativt træ hos en lille bygger (eks. Hansen, Mørch Severin et al.)? Noget træ, som får Gibsons udvalg af samme til at nærme sig pejsebrænde? Jeg er personligt nok lidt ovre i retningen af, at jeg er (blevet) lidt ligeglad med, hvad der står på hovedet, hvis guitaren er svinefed.
Peroblemet er jo så, at man ikke kan prøve skidtet, før den er lavet.[/quote]


Hvem siger det er træet der får en Les Paul til at være "a nice really open sounding Les Paul"???

Der er så mange andre aspekter i det her end bare træ...[/quote]

Jo, det er selvfølgelig en kombination, men træet er vel den største faktor?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Kimling »

[quote="Nicolai"][quote="Hapsall"]Hvis Gathering flasker sig i år, så skal du være mere end velkommen til at flå i mine Hansen'ner..
Og hvis du er rigtig heldig, så prøv at få audiens hos Henning, han kan fortælle dig så meget om træ og dets egenskaber i forhold til guitarrer, at du ville ønske du ikke havde spurgt ;) [/quote]

Jeg kom desværre ikke til gathering, da det var i Aarhus, og Sjælland er uden for min rækkevide, tror jeg.

Når man kun kan et par akkorder er det nok heller ikke så fedt.... eller hvad?[/quote]

Om du kan to akkorder eller spille Stabwound med Necrophagist (seriøst, prøv at høre den ;) ) er fuldstændig ligemeget. Er der noget Gathering handler om, så er det gear. Jeg er sgu heller ikke vildt god til at spille, men derfor er det stadig skidesjovt, at få lov at prøve en masse forskellige instrumenter, som måske falder helt uden for, hvad du normalt ville vælge at prøve :)
Create a sense of purpose around which you base your faith

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Funkis »

[quote="Nicolai"][quote="Funkis"][quote="Nicolai"]Lige for at vende til bage til det med træ:

Vi hører jo allesammen folk snakke om f.eks. "a nice really open sounding Les Paul", som vel er det, vi (LP-fans) alle gerne vil have. Mit spørgsmål er så: Mht. træet, er der så større chancer for at få noget ultimativt træ hos en lille bygger (eks. Hansen, Mørch Severin et al.)? Noget træ, som får Gibsons udvalg af samme til at nærme sig pejsebrænde? Jeg er personligt nok lidt ovre i retningen af, at jeg er (blevet) lidt ligeglad med, hvad der står på hovedet, hvis guitaren er svinefed.
Peroblemet er jo så, at man ikke kan prøve skidtet, før den er lavet.[/quote]


Hvem siger det er træet der får en Les Paul til at være "a nice really open sounding Les Paul"???

Der er så mange andre aspekter i det her end bare træ...[/quote]

Jo, det er selvfølgelig en kombination, men træet er vel den største faktor?[/quote]
Det ved jeg ikke om det er en sandhed. Godt træ gør ikke automatisk en guitar god. Det handler om hvordan man bygger den og ikke mindst hvem der ender med at spille på den. Det er subjektivt hvad der er en god guitar, det er i hvertfald det jeg oplever hver evig eneste dag. Nogle trigges på noget andre på noget andet.
Den ene dag kan en bestemt guitar hverken stemme eller afgive vellyd af nogen art. Mens den "magen til" ved siden af nok er det mest suplime der er kommet fra den respektive fabrik. Den næste dag er det omvendt på trods af at det er de samme guitarer der hænger der.
Det er dog klart at træet spiller en stor rolle i hvordan en guitar lyder. Men hvilken Les Paul der har fået det bedste stykke mahogni det kommer an på manden der spiller...
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Sasha »

Og så er hele det her god/dårlig begreb nok også et noget én-dimensionelt syn på sagen. En god guitar kan være god på mange forskellige måder...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Starcaster »

For slet ikke at tale om teorien, der siger at halsens træ giver 70 procent eller mere af lyden.... :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"][quote="Funkis"][quote="Nicolai"]Lige for at vende til bage til det med træ:

Vi hører jo allesammen folk snakke om f.eks. "a nice really open sounding Les Paul", som vel er det, vi (LP-fans) alle gerne vil have. Mit spørgsmål er så: Mht. træet, er der så større chancer for at få noget ultimativt træ hos en lille bygger (eks. Hansen, Mørch Severin et al.)? Noget træ, som får Gibsons udvalg af samme til at nærme sig pejsebrænde? Jeg er personligt nok lidt ovre i retningen af, at jeg er (blevet) lidt ligeglad med, hvad der står på hovedet, hvis guitaren er svinefed.
Peroblemet er jo så, at man ikke kan prøve skidtet, før den er lavet.[/quote]


Hvem siger det er træet der får en Les Paul til at være "a nice really open sounding Les Paul"???

Der er så mange andre aspekter i det her end bare træ...[/quote]

Jo, det er selvfølgelig en kombination, men træet er vel den største faktor?[/quote]

Nu er der jo flere stykker træ involveret i sådan en guitar. Og hvordan disse indbyrdes harmonerer, kunne jo nok have en finger med i spillet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

Udvælges de ikke efter, hvilke der harmonerer (nogenlunde) sammen tonalt?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af GuitaRasmus »

Det tror jeg bestemt ikke du skal regne med ifht. større producenter. De bliver bare boltet/limet sammen - og i en setneck guitars tilfælde, ville det vist også være en temmelig besværlig affære at skulle skille det ad, "fordi det ikke lige spillede".
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen