Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Smittefar"]@CobraPizza: Det er rigtigt, at vi lærer enormt meget om komplekse tal på DTU og regner på en masse signaler på den måde, men jeg må indrømme, at jeg tror, de færreste guitarforstærkerbyggere (specielt de mere selvlærte af slagsen) nogensinde rigtig beskæftiger sig med den slags. Ørene har gang på gang udkonkurreret komplekse regninger, når det kom til forstærkerdesign og bygning.[/quote]

Det eneste sted, jeg nogensinde har brugt komplekse tal er, når vi kommer over i digital signalbehandling. Men så er de også uundværlige. Hvis man bare skal bygge pedaler og forstærkere, så er komplekse tal ikke noget man overhovedet behøver at have hørt om.

Men angående Kims spørgsmål, så er jeg nok også på det hold, der siger: Start med at lære lidt basal elektronik og rod lidt med det først - så er det meget nemmere at komme i gang med noget, der har med lyd at gøre bagefter, så den tid er godt givet ud.

Kender du ikke en, der er radiomekaniker eller noget lignende, der har sine skolebøger stående endnu? Så kunne du måske låne et par bøger om basal analog elektronik der...

Claus

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Sasha »

Ellers er her en fin grundbog:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://nyttf.dk/?pagetype=book&vareid=3 ... 31226-1</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Kimling »

Uh, den ser fin ud. Den vil jeg da se, om jeg kan finde på biblioteket
Create a sense of purpose around which you base your faith

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]Ellers er her en fin grundbog:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://nyttf.dk/?pagetype=book&vareid=3 ... 31226-1</a><!-- m -->[/quote]

Det var lige præcis den, jeg tænkte på - den bruger de på mange af de tekniske skoler, så den er med garanti nem at finde brugt også :lol:

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Kimling »

Har lige bestilt den på biblioteket :D
Create a sense of purpose around which you base your faith

Jolle
Smoke On The Water
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Jolle »

Når du så støder ind i noget du ikke forstår kan du jo altid spørge herinde, der burde være et par stykker som kan svare på dine spørgsmål enten ud fra et teoretisk eller et praktisk grundlag.

Angående komplekse tal vil jeg give jer helt ret i at det for menig mand er stort set ligegyldigt at vide noget om, men det er snedigt fundet på og det forsimpler tingene væsentligt hvis man kigger på tingene i det "teoretiske domæne".

En anbefaling herfra vil være at anskaffe et fumlebræt/breadboard/wishboard, en lille strømforsyning, et multimeter samt nogle komponenter så du kan prøve nogen småting af undervejs i din læringsproces. På den måde tror jeg du hurtigere vil forstå hvordan tingene hænger sammen.
Citat Douglas White fra Jet City Amplification:
"it's not a solid state amp it's just that the tubes have been replaced by a solid state device"

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Kimling »

Nu sidder jeg og kigger lidt på det der med kondensatorer, og specielt afladning af dem. Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg mener, at man forbinder en relativt stor modstand i serie med kondensatoren og så aflades den? Det virker som, det mest logiske, men jeg vil lige dobbelttjekke.
Jeg tænker sådan her:
Billede
Create a sense of purpose around which you base your faith

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Hybrid_Child »

Ja en kondensator bliver afladet når man ligger en modstand hen over den. Modstanden behøver dog ikke være stor. Kondesatoren aflader også hvis du kortslutter dens ben (0 ohm). Det går bare meget hurtigt og kan godt resultere i en gnist hvis størelse afhænger af kondensatorens kapasitet og hvor høj en spænding der ligger over den. Jo større modstand jo langsommere vil kondensatoren aflade.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Jolle
Smoke On The Water
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Jolle »

Når en kondensator sidder sammen med en modstand danner de et 1. filter der kan løses ved hjælp af en 1. ordens differential ligning. Som du selv skriver bliver kondensatoren afladt igennem modstanden, hastigheden som kondensatoren bliver afladt med afhænger både af kondensatorens og modstandens størrelse - disse værdier giver en tau værdi: tau = R * C denne tau værdi kan sættes ind i en formel for at finde spændingen over kondensatoren på et givent tidspunkt:

v(t) = Vslut + (Vstart-Vslut)*e^(-t/tau)

Hvis vi forestiller os at vi sætter en kontakt ind i kredsløbet så kondensatoren ikke kan blive afladt og at kondensatoren er 1uF og opladt til 10V og at modstanden er på 1kOhm. Så tænder vi kontakten til tiden t=0 og vi kan, i forhold til t=0, finde spændingen til et vilkårligt tidspunkt vha. formlen ovenfor. Vstart er de 10V som fra starten var over kondensatoren, Vslut sker når kondensatoren er helt afladt og i dette kredsløb er den 0V, tau kan regnes til 1uF*1kOhm = 0.001 sek = 1m sek. Hvis vi så ønsker at vi vide spændingen over kondensatoren til tiden 2 millisekunder sættes tal ind i formlen:

v(t) = 0 + (10-0)*e^(-2ms/1ms) = 1,35V

Hvis derimod ønsker at vide til hvilken tid kondensatoren når en bestemt værdi kan man isolere t i ligningen og så er det bare at sætte tal ind.

Det skal lige nævnes at dette gælder for 1. ordens springsignaler, hvilket vil sige at vi har et signal som på et øjeblik skifter værdi (ovenfor var det spændingen over modstanden, det kan også være et kredsløb der ser sådan ud: batteri+ -> modstand -> kondensator -> kontakt -> batteri- hvor kondensatoren bliver opladet igennem modstand - her gælder ligningen ovenfra stadig Vslut og Vstart får bare nogen andre værdier), det er dog sjældent du får brug for dette hvis du bygger pedaler da sådan nogle springsignaler stort set kun forekommer når der bliver sat strøm til pedalen (det kunne være Søren vidste lidt mere om hvilke signaler der oftest findes inde i pedalerne?) men det er meget godt at have styr på disse springsignaler da de er gode for forståelsen.
Det jeg vil mene er vigtigst at "forstå" om kondensatorer i forbindelse med at bygge elektronik til analoge signaler er at de lader vekselstrøm komme igennem, at de er en afbrydelse for jævnstrøm samt at der findes forskellige typer kondensatorer som har forskellige egenskaber.

Håber det var til at forstå.
Citat Douglas White fra Jet City Amplification:
"it's not a solid state amp it's just that the tubes have been replaced by a solid state device"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Sasha »

Ja, hvorfor forklare det enkelt, når det kan forklares besværligt?

Nu går jeg ud fra, at der er tale om afladning af elektrolytter i en rørforstærker? I så fald skal du "kortslutte" + og - polerne på en given kondensator. Men du skal IKKE gøre det med en skruetrækker eller lignende (= 0 ohm), hvis du gerne vil give både kondensatorer og skruetrækker et langt og lykkeligt liv. Et lille stykke ledning med et ISOLERET (!!!) krokodillenæb i hver ende og så en 100 kiloohms 2 watts modstand loddet ind på midten er meget passende til at aflade elektrolytter med i et passende tempo, så hverken kondensatorer eller modstand futter af.

Nu må jeg tilstå, at jeg mere beskæftiger mig med vekselspænding á la sinuskurver eller firkantsignaler, end jeg gør med springsignaler. Det er faktisk første gang, jeg hører dette udtryk. Men man lærer jo noget nyt hver dag. I øvrigt bruger jeg nu mest mine ører. Bevares måleresulater af mange slags er vigtige værktøjer. Men til syvende og sidst er det dine ører, som kommer til at være de endelige dommere.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Kimling »

[quote="Sasha"]Ja, hvorfor forklare det enkelt, når det kan forklares besværligt?

Nu går jeg ud fra, at der er tale om afladning af elektrolytter i en rørforstærker? I så fald skal du "kortslutte" + og - polerne på en given kondensator. Men du skal IKKE gøre det med en skruetrækker eller lignende (= 0 ohm), hvis du gerne vil give både kondensatorer og skruetrækker et langt og lykkeligt liv. Et lille stykke ledning med et ISOLERET (!!!) krokodillenæb i hver ende og så en 100 kiloohms 2 watts modstand loddet ind på midten er meget passende til at aflade elektrolytter med i et passende tempo, så hverken kondensatorer eller modstand futter af.

Nu må jeg tilstå, at jeg mere beskæftiger mig med vekselspænding á la sinuskurver eller firkantsignaler, end jeg gør med springsignaler. Det er faktisk første gang, jeg hører dette udtryk. Men man lærer jo noget nyt hver dag. I øvrigt bruger jeg nu mest mine ører. Bevares måleresulater af mange slags er vigtige værktøjer. Men til syvende og sidst er det dine ører, som kommer til at være de endelige dommere.[/quote]

Det var også sådan, jeg havde forstået det :)
Og til Jolle: Tak for den tekniske forklaring :) Det gav mig lige en god grund til at læse endnu mere op på det ;)
Create a sense of purpose around which you base your faith

Jolle
Smoke On The Water
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Jolle »

[quote="Sasha"]Ja, hvorfor forklare det enkelt, når det kan forklares besværligt?

Nu går jeg ud fra, at der er tale om afladning af elektrolytter i en rørforstærker? I så fald skal du "kortslutte" + og - polerne på en given kondensator. Men du skal IKKE gøre det med en skruetrækker eller lignende (= 0 ohm), hvis du gerne vil give både kondensatorer og skruetrækker et langt og lykkeligt liv. Et lille stykke ledning med et ISOLERET (!!!) krokodillenæb i hver ende og så en 100 kiloohms 2 watts modstand loddet ind på midten er meget passende til at aflade elektrolytter med i et passende tempo, så hverken kondensatorer eller modstand futter af.

Nu må jeg tilstå, at jeg mere beskæftiger mig med vekselspænding á la sinuskurver eller firkantsignaler, end jeg gør med springsignaler. Det er faktisk første gang, jeg hører dette udtryk. Men man lærer jo noget nyt hver dag. I øvrigt bruger jeg nu mest mine ører. Bevares måleresulater af mange slags er vigtige værktøjer. Men til syvende og sidst er det dine ører, som kommer til at være de endelige dommere.[/quote]
Fordi vi er nogen som forstår tingene bedre når vi får den "lange" forklaring, men sådan er vi jo forskellige.

Jeg ved at der vil være springsignaler når man tænder for strømmen til sine pedaler eller forstærker, men jeg ved ikke om det forekommer andre steder. Jeg forstår godt hvis du ikke har bekymret dig om det, jeg bliver bare af og til tvunget til at tage højde for den slags i forbindelse med min uddannelse. Og vi kan sagtens blive enige om at det er ørerne som stadig er vores vigtigste måleudstyr når det kommer til lydudstyr.
Citat Douglas White fra Jet City Amplification:
"it's not a solid state amp it's just that the tubes have been replaced by a solid state device"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Sasha »

Well, jeg har aldrig hørt begrebet "springsignaler" brugt før. Men jeg tror, at jeg i praksis temmeligt ofte har forholdt mig til dem...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af JSThomsen »

Dette er helt OT og så alligevel ;)

Om det hedder "springsignaler" ved jeg ikke, men da der tidligere blev nævnt "differentialligninger", så kan jeg ikke lade være med at tænke på Laplace transformationer og dermed også "Heaviside's step funktion" (eller "Unit step" funktionen), som i princippet er en funktion der er enten nul eller 1. Denne kan netop benyttes til at "tænde" for et signal, en mekanisk belastning eller lignende.

Mvh Jan

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Jejak »

Jeg er godt nok heller aldrig stødt på begrebet "springsignaler". Skal det bare forstås værende som et udtryk for et skift i DC-niveau, altså det du kalder et 1. ordens springsignal?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Kimling »

Hmm - Forstår vist ikke helt disse springsignaler :crazy:
Jeg har læst en masse op på designs af forstærkere og OD/Dist-pedaler. Og det er egentlig ikke så komliceret, som jeg troede. Ikke at jeg tør stikke fingrene i en rørforstærker endnu, men jeg er ikke på helt så bar bund omkring opbygningen, som jeg har været :)
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Sasha »

De skal bare ha´ en springskalle. Så er de sat´me færdige med at genere ordentlige folk!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Smittefar »

[quote="Kimling"]Hmm - Forstår vist ikke helt disse springsignaler :crazy:
Jeg har læst en masse op på designs af forstærkere og OD/Dist-pedaler. Og det er egentlig ikke så komliceret, som jeg troede. Ikke at jeg tør stikke fingrene i en rørforstærker endnu, men jeg er ikke på helt så bar bund omkring opbygningen, som jeg har været :) [/quote]

Springsignaler dækker over, at når man tænder/slukker for en kontakt så laver spændingen/strømmen et hop/spring. Det kan være temmelig kompliceret at regne på, hvor hurtigt dette spring forekommer - i de fleste situationer, sker det i løber at millisekunder eller mindre, men specielt i forbindelse med elektrolytter/kondensatorer kan det tage meget lang tid - vi kender allesammen historien om en elektrolyt i en rørforstærker, der stadig holder 400V flere dage efter forstærkeren er slukket.

Jeg synes ikke, du skal tænke så meget over den slags - det er ikke alpha og omega, når du skal forstå forstærkere - du skal dog huske at aflade dine kondensatorer, før du stikker fingrene i dyret.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Kimling »

Yes, så langt er jeg også med :)
Kan man egentlig ikke lave en eller anden andordning, der sørger for hele tiden at lede reststrømmen til stel, mens man arbejder med forstærkeren? Jeg har læst noget om at disse satans kondensatorer/elektrolytter "genoplader" sig selv?
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Litteratur omhandlende forstærkere, pedaler mm.

Indlæg af Jake »

Jo, som nævnt før - en modstand med et krokodillenæb i den ene ende som du tilslutter chassiset, og enten et krokodillenæb eller en probe som du tilslutter eller rører mod "det aller farligste sted" - husk at måle efter!

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen