Øre Vox

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Sasha »

Arh, senere blev AC30 også lavet uden ensretterrør. Og skulle man være rigtigt frisk, kunne man jo godt fremføre dét synspunkt, at et ensretterrør faktisk har en større betydning i en AC50 end i en AC30 p.g.a. de respektive udgangstrins arbejdsprincipper.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Kuli »

Det undrede mig bare siden nogle af de øvrige britiske forstærker mærker så som Marshall, Selmer og Carlsbro først skiftede til dioder sidst i 66-67 - de første Laney's var også med ensretterrør og de kom vel frem omkring 67-68.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Pluto »

[quote="Kuli"]Det undrede mig bare siden nogle af de øvrige britiske forstærker mærker så som Marshall, Selmer og Carlsbro først skiftede til dioder sidst i 66-67 - de første Laney's var også med ensretterrør og de kom vel frem omkring 67-68.[/quote]

Nu ved jeg ikke lige så meget om detaljerne og lydforskellen mellem med og uden.Men det kan jo være Vox var først med at skifte til dioder.
igen uden jeg aner noget om det.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Sasha »

[quote="Kuli"]Det undrede mig bare siden nogle af de øvrige britiske forstærker mærker så som Marshall, Selmer og Carlsbro først skiftede til dioder sidst i 66-67 - de første Laney's var også med ensretterrør og de kom vel frem omkring 67-68.[/quote]

Nu kunne mangt et ord måske også siges om netop disse mærkers placering "at the cutting edge", når det kommer til nytænkning og -skabelse..?
:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Pluto »

Jeg har googlet lidt og fundet ud af at min må være en ac 50 Big Box mk III.Altså stor kasse og med diode istedet for rørensretter.



<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.voxshowroom.com/uk/amp/ac50b ... b2.html</a><!-- m -->
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Sasha »

Tjah, det kunne godt se sådan ud. Men som tidligere nævnt måtte jeg i forbindelse med den sidste AC50, jeg havde næsen i, have gang i ikke mindre end tre forskellige diagrammer for at "stykke virkeligheden sammen". Så jeg ville nok lige tage de henvisninger til forskellige diagrammer og kredsløb med et gran salt eller to...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Kuli »

[quote="Sasha"][quote="Kuli"]Det undrede mig bare siden nogle af de øvrige britiske forstærker mærker så som Marshall, Selmer og Carlsbro først skiftede til dioder sidst i 66-67 - de første Laney's var også med ensretterrør og de kom vel frem omkring 67-68.[/quote]

Nu kunne mangt et ord måske også siges om netop disse mærkers placering "at the cutting edge", når det kommer til nytænkning og -skabelse..?
:-)[/quote]

Arhh Selmer er da kommet op med en del originale ting, vel egentligt før Vox og lavede de ikke også den første 100W forstærker (med 4xEL34 og 2xGZ34 rør)? Men det kan jo også være lige meget idag, det eneste firma som er 'still going strong' indenfor forstærkere, uden at være gået konkurs eller opkøbt op til x gange, er vel Marshall - men det er jo nok også kun fordi Marshall altid har været drevet som en produktions-virksomhed med størst fokus på profit...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Sasha »

Jeg skal ærligt tilstå, at jeg ikke er klar over, hvornår Selmer var på banen med deres første 100 watts forstærker. Men Fender var jo da ude med en "High Powered Twin" allerede i slutningen af 50´erne. De brugte også diode-ensretning allerede i ´59 i deres Concert-model.

Men nu var det jo også ment som et venskabeligt drilleri. For vist har f.eks. Marshall da ærligt fortjent deres plads i historien. Men det var nu så som så med opfindsomheden (deres 4x12 kabinet måske undtaget?) i de første mange år: At Marshall aldrig havde været det samme uden Fender´s Bassman er jo velkendt. Men også f.eks. ting som mastervolumen havde andre jo lavet adskillige år, før Marshall "fandt på det" i 1975 osv. osv. :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Kuli »

[quote="Sasha"]Jeg skal ærligt tilstå, at jeg ikke er klar over, hvornår Selmer var på banen med deres første 100 watts forstærker. Men Fender var jo da ude med en "High Powered Twin" allerede i slutningen af 50´erne. De brugte også diode-ensretning allerede i ´59 i deres Concert-model.

Men nu var det jo også ment som et venskabeligt drilleri. For vist har f.eks. Marshall da ærligt fortjent deres plads i historien. Men det var nu så som så med opfindsomheden (deres 4x12 kabinet måske undtaget?) i de første mange år: At Marshall aldrig havde været det samme uden Fender´s Bassman er jo velkendt. Men også f.eks. ting som mastervolumen havde andre jo lavet adskillige år, før Marshall "fandt på det" i 1975 osv. osv. :-)[/quote]
He he nu blander du jo 'Fender' ind i billedet (som de sikkert alle sammen 'lånte' fra dengang!) og så ser sådan en nørd som mig jo rødt (en som mig som KUN har øje på vintage britiske forstærkere), men ja det mest innovative Marshall lavede dengang var vel deres 4x12" kabinetter (og deres 8x12", men de blev jo aldrig den store succes!) Men lige meget hvem som lånte hvad hos hvem, er de fedeste forstærkere jeg har prøvet, lavet er Marshall i 60'erne og efterhånden har jeg prøvet en del forskelligt og ingenting når op på siden af sådan en Marshall - selvom jeg engang havde en Laney som kom tæt på....

Og vedr. Master volumen, så lavede Marshall vel allerede master volumen på nogle deres PA modeller i 1966-67... ;)

Nå jeg må vel hellere få prøvet sådan en Vox engang, måske jeg finder noget som er lige så fedt som Marshall??

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Sasha »

[quote="Kuli"][quote="Sasha"]Jeg skal ærligt tilstå, at jeg ikke er klar over, hvornår Selmer var på banen med deres første 100 watts forstærker. Men Fender var jo da ude med en "High Powered Twin" allerede i slutningen af 50´erne. De brugte også diode-ensretning allerede i ´59 i deres Concert-model.

Men nu var det jo også ment som et venskabeligt drilleri. For vist har f.eks. Marshall da ærligt fortjent deres plads i historien. Men det var nu så som så med opfindsomheden (deres 4x12 kabinet måske undtaget?) i de første mange år: At Marshall aldrig havde været det samme uden Fender´s Bassman er jo velkendt. Men også f.eks. ting som mastervolumen havde andre jo lavet adskillige år, før Marshall "fandt på det" i 1975 osv. osv. :-)[/quote]
He he nu blander du jo 'Fender' ind i billedet (som de sikkert alle sammen 'lånte' fra dengang!) og så ser sådan en nørd som mig jo rødt (en som mig som KUN har øje på vintage britiske forstærkere), men ja det mest innovative Marshall lavede dengang var vel deres 4x12" kabinetter (og deres 8x12", men de blev jo aldrig den store succes!) Men lige meget hvem som lånte hvad hos hvem, er de fedeste forstærkere jeg har prøvet, lavet er Marshall i 60'erne og efterhånden har jeg prøvet en del forskelligt og ingenting når op på siden af sådan en Marshall - selvom jeg engang havde en Laney som kom tæt på....

Og vedr. Master volumen, så lavede Marshall vel allerede master volumen på nogle deres PA modeller i 1966-67... ;)

Nå jeg må vel hellere få prøvet sådan en Vox engang, måske jeg finder noget som er lige så fedt som Marshall??[/quote]

Jamen, jeg er skam heller ikke den store Fender-mand, når det kommer til forstærkere. Men man får til tider dén tanke, at Leo Fender dengang faktisk var den éneste, som havde en vis idé om, hvad han lavede (OK - det ville ikke være fair overfor Tom Jennings m.fl på Vox, som rent faktisk lader til at være de første, som "med vilje" har designet en forstærker, der lød fedt, når den forvrængede). De fleste englændere - ihvertfald indtil Dave Reeves kommer på banen og (vel-)bygger en forstærker, som ganske vist ikke lyder specielt godt, men han havde trods alt styr på, hvad han gjorde - lader til at have sådan en lidt "happy go lucky-approach" til forstærkerbygning: "Vi hugger lidt fra Fender og nogle af de andre. Og så må vi se, hvad der sker..." lader til at være "designfilosofien", som dominerede i England på dét tidspunkt, når det kommer til guitarforstærkere.

Jeg har en Dynacord fra ´62 med mastervolume.

Og nu er det jo så nemt for mig at komme at påstå, at den bedste forstærker, jeg sådan lige har prøvet, er en Park, som delvist er lavet i 1971 og delvist i Danmark i 2011... :-) Men jeg har ihvertfald også prøvet Marshalls fra 60´erne, som jeg ikke gad give ret mange basseøre for. Og som jeg ihvertfald på ingen måde vil kalde "godt forstærkerdesign". Jeg har også prøvet nogle, som jeg meget gerne ville eje...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Sasha »

[quote="Kuli"]
He he nu blander du jo 'Fender' ind i billedet (som de sikkert alle sammen 'lånte' fra dengang!) og så ser sådan en nørd som mig jo rødt (en som mig som KUN har øje på vintage britiske forstærkere)[/quote]

Jah, det er vel ikke nogen stor overdrivelse at påstå, at den bedst-lydende af de klassiske britter - altså det klassiske Marshall-kredsløb - for omkring 99 procents vedkommende er designet af Leo Fender?

:-)

El Toro..!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Kuli »

[quote="Sasha"][quote="Kuli"]
He he nu blander du jo 'Fender' ind i billedet (som de sikkert alle sammen 'lånte' fra dengang!) og så ser sådan en nørd som mig jo rødt (en som mig som KUN har øje på vintage britiske forstærkere)[/quote]

Jah, det er vel ikke nogen stor overdrivelse at påstå, at den bedst-lydende af de klassiske britter - altså det klassiske Marshall-kredsløb - for omkring 99 procents vedkommende er designet af Leo Fender?

:-)

El Torro..![/quote]

He he præcis, det er jo også derfor jeg har nok selvironi til at stå frem og sige som jeg gør! Det er jo helt vanvittigt at jeg aldrig har prøvet en fender, eller har haft lyst til det...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Sasha »

Nu er Fender jo heller ikke bare Fender. Og dén Fender, som Marshall plankede - altså 5F6A Bassman - er jo ikke nødvendigvis en ting, som man sådan lige falder over hver anden dag - især ikke på disse breddegrader. Senere Fendere - Blackface, Silverface osv. osv. er noget helt andet: Muligvis nok dét, de fleste tænker på, når man siger "Fender". Men temmeligt langt fra dét, som - venligt sagt - "inspirerede" englænderne dengang.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Pluto »

[quote="Kuli"][quote="Sasha"]Jeg skal ærligt tilstå, at jeg ikke er klar over, hvornår Selmer var på banen med deres første 100 watts forstærker. Men Fender var jo da ude med en "High Powered Twin" allerede i slutningen af 50´erne. De brugte også diode-ensretning allerede i ´59 i deres Concert-model.

Men nu var det jo også ment som et venskabeligt drilleri. For vist har f.eks. Marshall da ærligt fortjent deres plads i historien. Men det var nu så som så med opfindsomheden (deres 4x12 kabinet måske undtaget?) i de første mange år: At Marshall aldrig havde været det samme uden Fender´s Bassman er jo velkendt. Men også f.eks. ting som mastervolumen havde andre jo lavet adskillige år, før Marshall "fandt på det" i 1975 osv. osv. :-)[/quote]
He he nu blander du jo 'Fender' ind i billedet (som de sikkert alle sammen 'lånte' fra dengang!) og så ser sådan en nørd som mig jo rødt (en som mig som KUN har øje på vintage britiske forstærkere), men ja det mest innovative Marshall lavede dengang var vel deres 4x12" kabinetter (og deres 8x12", men de blev jo aldrig den store succes!) Men lige meget hvem som lånte hvad hos hvem, er de fedeste forstærkere jeg har prøvet, lavet er Marshall i 60'erne og efterhånden har jeg prøvet en del forskelligt og ingenting når op på siden af sådan en Marshall - selvom jeg engang havde en Laney som kom tæt på....

Og vedr. Master volumen, så lavede Marshall vel allerede master volumen på nogle deres PA modeller i 1966-67... ;)

Nå jeg må vel hellere få prøvet sådan en Vox engang, måske jeg finder noget som er lige så fedt som Marshall??[/quote]


Jacob du skal være velkommen til at komme til Hedensted og prøve både en ac 30 og ac 50er hvis dette har din interresse.Ja tag du bare din Gibson med
Sorte strater lyder bare bedst..

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Kuli »

[quote="Pluto"]Jacob du skal være velkommen til at komme til Hedensted og prøve både en ac 30 og ac 50er hvis dette har din interresse.Ja tag du bare din Gibson med[/quote]
Tak for tilbudet Klaus, det må vi lige finde ud af engang!

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Brun Sæbe »

Lydklip? :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Øre Vox

Indlæg af Pluto »

[quote="Brun Sæbe"]Lydklip? :) [/quote]

Jeg har ikke noget at optage på.Og hvis jeg fik lavet et lydklip skal jeg til at finde ud af at få det smidt på nettet.Jeg tror min kamerat har en fostex spolebåndoptager,
men er ikke sikker på den kan starte mere.
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen