Reinau forstærkere

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"]Jeg er ved at undersøge markedet for en fender lydende amp ala Pro reverb - twin amp eller lignende.Dvs max 40 w og gerne med 2x12 enheder i af en art.
Har så søgt lidt på Reinau ,men er ikke helt sikker på hvad jeg skal kigge efter.Jeg har fundet en Fender custom twin amp til den svimlende sum af kr. 20k.Den er godt nok handwired og efter Fenders udsagn være bygget af de bedste stumper.
Hvis Reinau må og gerne vil må han for min og sikkert andres skyld gerne lige fortælle om hvad hans forskellige base er for hans amps.
Altså laver du kun en 15 w deluxe klon eller har du flere basis amps som man så kan mod. efter behov med andre højtalere m.m?Kan ikke helt finde ud af din hjemmeside

Nu skriver jeg må.Jeg er ikke klar over om han må reklamere for sine forstærkere på dette forum.Han behøver jo ikke skrive priser på hans ting her.Men gerne på pm.[/quote]

Hej Pluto,

Du skal være velkommen til at smide mig en mail på: <!-- e --><a href="mailto:lars.reinau@tdcadsl.dk">lars.reinau@tdcadsl.dk</a><!-- e -->, hvis du vil vide mere om de amps jeg laver. Du skal også være velkommen til at lytte, hvis du en dag kommer forbi 2600 Glostrup.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af reindane »

[quote="Sasha"]Ja, det er helt sikkert en god idé.

Jeg sidder så blot tilbage og undrer mig - endnu en gang - over, hvordan en "britisk" forstærker lyder? Som en Marshall? Som en Vox AC30? En AC50? En Hiwatt? En Selmer - i givet fald hvilken?

Og ditto "amerikansk" : Det er jo tydeligvis illustreret her, at vi ikke engang kan enes om, hvordan en Fender typisk lyder. Og så har vi ikke engang nævnt alle de andre amerikanske producenter endnu...

Og sjovt nok er én af de mest arketypiske "engelske" forstærkere, en Marshall JTM45 jo en kopi af en amerikansk Fender 5F6A Bassman...[/quote]

Angående "amerikansk" eller "britisk" lyd, så vil jeg give Søren ret i, at det kan være temmelig vildledende at beskrive, at en FORSTÆRKER lyder amerikansk eller britisk.

Hvis man kigger på tonestackens frekvensgang i f.eks. 2 ærke-britiske forstærkere som VOX og Marshall, så har Marshall en langt mere lineær frekvensgang i mellemtoneområdet, hvor VOX har en frekvensgang som en hængekøje. Samtidig har Marshall generelt mere gain end VOX. Alene på grund af dette, vil de to forstærkertyper lyde forskelligt.

Hvis man så oveni dette lægger tonestacken i en typisk Fender amp, så ser man næsten den samme frekvensgang i en Fender som i en VOX tonestack. Tjek dette link: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.guitaramplifierblueprinting. ... ueprinting. ... ences.html</a><!-- m -->

Altså, hvis man kigger på de 3 tonestacks, så burde en Fender og en VOX vel lyde nærmest ens, eller???

At de 2 forstærkere så alligevel ikke lyder ens skyldes flere ting men primært: Diodeensretning kontra rørensretning, fixed bias kontra katodebias, udgangstransformerens størrelse og sidst men absolut ikke mindst: Højttalervalget!!

Hvis man indskrænker definitionen ”amerikansk” eller ”britisk” lyd til HØJTTALERE, så giver definitionen - i hvertfald i min verden - langt bedre mening, da f.eks. amerikanske Jensen højttalere, med deres scoopede mellemtone og knastørre diskant, lyder markant anderledes end de fleste engelske Celestions, med deres typisk varmere, fyldigere øvre bas/mellemtone og klingende diskant. (Her ser jeg så lige bort fra Vintage 30, der absolut ikke lider af hverken varme- eller klingeri-tendenser).

Når man så ved, at højttaleren er den enkeltkomponent i en guitaramp, der betyder mest for forstærkerens samlede lyd, så er højttaleren altså det oplagte sted at eksperimentere, hvis man ønsker at ændre sin forstærkers klang i "amerikansk" eller "britisk" retning. Et par keramiske eller alnico Jensen enheder i en VOX AC30 vil – alt andet lige - give en tone der nærmer sig lyden fra en amerikansk Fender Twin Reverb. Et par Celestion Blue i en katodebiaset Fender amp vil – alt andet lige - give en tone á la britiske VOX.

Ovenstående er naturligvis til dels generaliseringer, da også andre ting, såsom rørvalget, spiller ind på den samlede klang, men ikke desto mindre er det altså muligt at ændre tonen i sin amp markant, hvis man forstår at vælge de rigtige højttalere.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Morten_Lyse »

Nej, jeg har ikke set den nye BluesJunior III indvendigt, men ellers er selvsvingsproblemet omkring fasesplitteren med hele vejen. - Og er der nogen der ikke tror mig, well, så skal I have en tonegenerator og et oscilloskop for at se det. Løsningen er dog umanerligt simpel, da "hele molevitten" skyldes det fladkabel som Fender bruger til at forbinde deres boards med..

Mvh;
Morten Lyse

PS; On topic. Jeg tror du vil finde et road-trip til Glostrup most satisfying, da Lars på ret imponerende vis kan få hans Tweed-kloner til at dække et meget bredt område..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Sasha »

[quote="reindane"]

Hvis man kigger på tonestackens frekvensgang i f.eks. 2 ærke-britiske forstærkere som VOX og Marshall, så har Marshall en langt mere lineær frekvensgang i mellemtoneområdet, hvor VOX har en frekvensgang som en hængekøje. Samtidig har Marshall generelt mere gain end VOX. Alene på grund af dette, vil de to forstærkertyper lyde forskelligt.

Hvis man så oveni dette lægger tonestacken i en typisk Fender amp, så ser man næsten den samme frekvensgang i en Fender som i en VOX tonestack. Tjek dette link: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.guitaramplifierblueprinting. ... ueprinting. ... ences.html</a><!-- m -->

Altså, hvis man kigger på de 3 tonestacks, så burde en Fender og en VOX vel lyde nærmest ens, eller???
.[/quote]

Nu ynder jeg jo at lave en lille modifikation på bl.a. mine temmeligt Vox-inspirerede "Matchless" samt andre Vox-agtige forstærkere, som giver mulighed for at udligne "hængekøjen". Still don´t sound like a Marshall... Og det er simpelthen forkert at konkludere ud fra det givne grundlag, at en Marshall har mere gain. Det eneste, man kan udlede, er, at man mister mindre signal i tonekontroldelen. Men EL34 og EL84 skal vist heller ikke fodres med samme mængde signal for at udstyres fuldt..? Faktisk kan forforstærkeren på en typisk Vox-forstærker sagtens i sig selv levere en pæn slat overdrive - måske i virkeligheden også mere end en klassisk (non master-) Marshall? (Jeg har ikke tjekket).

Men du har ellers helt ret: Det handler - ifølge min opfattelse - om forstærkerens overordnede "gain-struktur" - hvor meget forstærker hvert enkelt trin i forstærkeren, og hvor kraftigt et signal "rammes" de enkelte forstærkertrin af. Og så ikke mindst frekvensgangen mellem de forskellige trin. Og så selvfølgelig arbejdsprincip, modkobling, højttalere, kabinet osv. osv. :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen