Forstærker til sammenspilslokale

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Lysgaard »

[quote="Jackie van Hippie"]
Gi' en musikskoleelevguitarist en guitar og en Cube og han skal nok få en lyd ud af det han kan bruge. Gi' ham en vintage plexi Marshall/blackface Fender/JMI Vox etc. og han vil sikkert sige noget i retning af "Hvordan tænder man for distortionen?" eller "Hvordan får man den til at lyde som Metallica?".
Om Cube's så har sjæl eller ej, det er størstedelen af musikskoleelever nok ligeglade med og resten tror at sjæl betyder at der står Marshall, Fender eller Vox udenpå.
Og jeg tror sgu ikke jeg har taget skade af at spille gennem en Cube.[/quote]

Nu er der jo ikke tale om, så vidt jeg kan forstå, at der skal indkøbes vintage grej i denne sammenhæng. Jeg tilkendegiver bare min holdning til Cube forstærkeren og hvad mine erfaringer med den er - og at jeg i høj grad mener at en musikskole elev vil have væsentlig mere ud af en rørforstærker end en Roland Cube der er så lineær at man let kunne forveksle den med en channel strip i en træt billig Behringer mixer. Det svarer lidt til den typiske begynder guitar hvor strengene ligger 3,5 cm over gribebrættet hvor eleven tænker - hold da op det er svært det her...

Det er naturligvis subjektivt. Smag og behag.

Jeg er dog ret sikker på at jeg har taget ganske meget skade af at have spillet på sådan en Cube i en endog meget kort periode. :-)

Dale
Smoke On The Water
Indlæg: 80
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Dale »

Hvor er det dog skide snobbet at afskrive en Cube. Det er jo ikke meningen at det bare skal lyde top-dollar, det er meningen at det skal lyde okay og holde til en atomkrig (det vil de af jer som faktisk har gået i på musikskole/folkeskole/gymnasiet inden for de sidste par år nok give mig ret i). Vi havde på mit gamle gymnasium en cube 60 og den kunne jeg få rigtig fine lyde ud af. Der var også en Blackface Twin-Amp, en Original slut-tresser Super Reverb og en original JMP-1987 (eller hvad den nu hedder den der 50 watt bandit). Twin Ampen fik knaldet et rør (jeg mener, det var splintret) fordi den var blevet tabt eller væltet. Super Reverben blev heldigvis oftest brugt af folk som ved noget om sagerne, for den havde jo ingen DESTÅÅÅRSJØN. Marsallen stod i et mindre rum hvor folk oftest brugte Cuben fordi marshallen heller ingen DESTÅÅÅRSJØN havde, men jeg har givet en musiklærerinde (faktisk to af dem) en kæmpe stor skideballe da jeg opdagede at den op til flere gange var blevet sat til en aktiv behringer-monitor.
Tænk lige over den behandling og rør-forstærkere sat sammen...
When You see W. C. Fields.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

Jeg har nu lidt svært ved at se, hvorfor det er et udtryk for snobberi at ytre, at en Roland måske ikke ligefrem er... well, det bedst-lydende alternativ i prisklassen?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dale
Smoke On The Water
Indlæg: 80
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Dale »

[quote="Sasha"]Jeg har nu lidt svært ved at se, hvorfor det er et udtryk for snobberi at ytre, at en Roland måske ikke ligefrem er... well, det bedst-lydende alternativ i prisklassen?[/quote]Fordi med mange unge menneskers behandling af andre folks ejendom nu om dage, så er det altså vigtigt at den kan holde til noget, så må lyden komme i anden række. Det kan jo ligeså godt være en Peavy Bandit eller en Tech 21. Jeg tror jeg brugte Cube som et eksempel på transistorforstærkere generelt, jeg skulle nok have udtrykt mig mere klart :) .
When You see W. C. Fields.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

Jeg synes da ellers, at "skidesnobbet" gik rimeligt klart igennem... :-)

Til gengæld er jeg nu ikke enig i, at rørforstærkere nærmest skulle falde fra hinanden for et godt ord. Men OK - man får måske ikke meget hæderlig rørforstærker for under 3000. Og rør er i sig selv absolut heller ingen garanti for vellyd.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Harrison »

Jeg har intet imod transistor generelt, men jeg synes altså rør lyder bedre.

Jeg bryder mig ikke om modeling-forstærkere til undervisning (eller til noget andet...). De er ofte meget komplicerede og mine elever skal lære at lave lyd på en "rigtig" forstærker. Der er ikke nogen "Metallica-knap" på nogen af mine egne forstærkerer... :-)

Forstærkeren vil blive behandlet ordenligt. Der er sjældent elever i lokalet uden opsyn, og vores undervisere er dygtige.

@Morten M: Jeg har selv kigget lidt på Blackstar'en, men tænkt den er for lille. Kan den spille højt nok? Vi spiller meget clean.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Odgaard »

Jeg tror ikke, den Blackstar kan spille højt nok. Jeg har kun prøvet den ved "stuelydstyrke" til en Gathering (skal vi ikke snart have sådan en igen?), men jeg har haft et par 15 watts Orangeforstærkere, der bestemt ikke kunne hamle op med en hårdtspillende trommeslager og samtidigt spille clean. Jeg tvivler på, at en 5 watts combo kan gøre det.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Morten M »

Sidst min HT5 var i brug gennem Music Man 2x12 cab, klarede den Iron Maiden covers ganske fint. Det eneste tricky var, at få det til at balancere med den anden guitarists HT40 combo, - men det gik. Også selv om trommeslageren tæsker så hårdt, at stikkerne undertiden knækker.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Lysgaard"][quote="Jackie van Hippie"]
Gi' en musikskoleelevguitarist en guitar og en Cube og han skal nok få en lyd ud af det han kan bruge. Gi' ham en vintage plexi Marshall/blackface Fender/JMI Vox etc. og han vil sikkert sige noget i retning af "Hvordan tænder man for distortionen?" eller "Hvordan får man den til at lyde som Metallica?".
Om Cube's så har sjæl eller ej, det er størstedelen af musikskoleelever nok ligeglade med og resten tror at sjæl betyder at der står Marshall, Fender eller Vox udenpå.
Og jeg tror sgu ikke jeg har taget skade af at spille gennem en Cube.[/quote]

Nu er der jo ikke tale om, så vidt jeg kan forstå, at der skal indkøbes vintage grej i denne sammenhæng. Jeg tilkendegiver bare min holdning til Cube forstærkeren og hvad mine erfaringer med den er - og at jeg i høj grad mener at en musikskole elev vil have væsentlig mere ud af en rørforstærker end en Roland Cube der er så lineær at man let kunne forveksle den med en channel strip i en træt billig Behringer mixer. Det svarer lidt til den typiske begynder guitar hvor strengene ligger 3,5 cm over gribebrættet hvor eleven tænker - hold da op det er svært det her...

Det er naturligvis subjektivt. Smag og behag.

Jeg er dog ret sikker på at jeg har taget ganske meget skade af at have spillet på sådan en Cube i en endog meget kort periode. :-)[/quote]

Selvfølgelig er de ikke ude i, at investere i vintage udstyr her, det var bare et eksempel på, at hvad vi lovpriser som kram herinde, ikke nødvendigvis virker for begyndermusikere. Tænk på hvor meget de fleste af os har nørdet med at få lige præcis den lyd vi ønsker og indstille/sammen sætte grej til lige netop dét. Det er nemmere at trykke på distortion knappen på en Cube for at få skrald på. OG sammen ligningen med begynder guitaren er lidt søgt, det er ikke sværer at spiller gennem en Cube, end en rørforstærker - tvært imod vil jeg påstå.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

Aaarrhh, det sidste er nu vist en påstand, som godt kunne diskuteres en anelse. Det er korrekt, at der skal arbejdes lidt for sagen, før der kommer vellyd ud af en god rørforstærker. Men på en Roland Cube kan du arbejde alt det, du orker. Vellyden lader vente på sig dét til trods...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Aaarrhh, det sidste er nu vist en påstand, som godt kunne diskuteres en anelse. Det er korrekt, at der skal arbejdes lidt for sagen, før der kommer vellyd ud af en god rørforstærker. Men på en Roland Cube kan du arbejde alt det, du orker. Vellyden lader vente på sig dét til trods...[/quote]

Problemet er så bare, at 90% af de unge knægte, der lige har samlet en guitar op, endnu ikke har øre for at skelne vellyd fra skodlyd; jeg er sågar tilbøjelig til at påstå, at de fleste af dem til hver en tid vil foretrække en Metalzone i en Cube, fremfor en svedende, vintage forstærker, vi andre bliver bløde i knæene over. Jo jo, de bliver så klogere med tiden, men ved første øjekast er det dén forstærker, der kan levere den mest smadrede lyd, der vinder "blindtesten".

Jeg underviste sådan nogle poder i 4 sæsoner i ungdomsskolen, og skulle jeg ud og købe forstærker til musiklokalet, ville det være holdbarhed, i forhold til at blive behandlet særdeles lemfældigt, der ville veje tungest på vægtskålen. Især, når de unge mennesker ikke kan høre forskel på hot eller snot alligevel.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

Jamen, så er det jo godt, at jeg nu for tredje gang i denne tråd kan påpege, at budgettet nok udelukker rørforstærkere.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Harrison »

[quote="Sasha"]Jamen, så er det jo godt, at jeg nu for tredje gang i denne tråd kan påpege, at budgettet nok udelukker rørforstærkere.[/quote]
Hvad mener du om f.eks. Blackstar HT5 eller VHT lead 20 som begge er nævnt i tråden?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

Jamen, dem mener jeg sådan set ikke noget om, al den stund at jeg ikke kender dem...

Jeg vil helt generelt mene, at 5 watt nok er for lidt til sammenspil - der skal man nok op i 15-20 watt. Og så vil jeg da håbe, at Blackstar´s forstærkere lyder adskilligt bedre end deres forvrængerpedaler, som jeg synes, lyder decideret dårligt. Men OK: De unge poder, der - ud fra en noget generaliseret påstand, som luftes i denne tråd - åbenbart alle som én er på udkig efter "Metallica-knappen", vil nok forstå at værdsætte Blackstar´s lyd højere end undertegnede.

VHT kender jeg slet ikke noget til.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"] - ud fra en noget generaliseret påstand, som luftes i denne tråd - [/quote]

Jeg må med skam tilstå, at jeg endnu ikke har haft tiden til at få udspurgt samtlige musikskoleelever, i hele landet, enkeltvis, om deres lydmæssige præferencer, som jeg ved alle andre deltagere i denne debat har gjort, og tillod mig derfor at generalisere. Det skal naturligvis aldrig ske igen ...

:)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

Nej, men du kan da tilsyneladende i dit sidste indlæg alligevel udtale dig om, hvordan de lydmæssige præferencer er (eller måske rettere ikke er) hos 90% af dem...

[quote="GodSpeedDK"]

Problemet er så bare, at 90% af de unge knægte, der lige har samlet en guitar op, endnu ikke har øre for at skelne vellyd fra skodlyd; jeg er sågar tilbøjelig til at påstå, at de fleste af dem til hver en tid vil foretrække en Metalzone i en Cube, fremfor en svedende, vintage forstærker, vi andre bliver bløde i knæene over. Jo jo, de bliver så klogere med tiden, men ved første øjekast er det dén forstærker, der kan levere den mest smadrede lyd, der vinder "blindtesten".

...

Især, når de unge mennesker ikke kan høre forskel på hot eller snot alligevel.[/quote]

Quite impressive!

Men måske er det bare mig, der ikke forstår begrebet "generalisere"..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Nej, men du kan da tilsyneladende i dit sidste indlæg alligevel udtale dig om, hvordan de lydmæssige præferencer er (eller måske rettere ikke er) hos 90% af dem...

[quote="GodSpeedDK"]

Problemet er så bare, at 90% af de unge knægte, der lige har samlet en guitar op, endnu ikke har øre for at skelne vellyd fra skodlyd; jeg er sågar tilbøjelig til at påstå, at de fleste af dem til hver en tid vil foretrække en Metalzone i en Cube, fremfor en svedende, vintage forstærker, vi andre bliver bløde i knæene over. Jo jo, de bliver så klogere med tiden, men ved første øjekast er det dén forstærker, der kan levere den mest smadrede lyd, der vinder "blindtesten".

...

Især, når de unge mennesker ikke kan høre forskel på hot eller snot alligevel.[/quote]

Quite impressive!

Men måske er det bare mig, der ikke forstår begrebet "generalisere"..?[/quote]

Der er point for både flueknepperi, ordkløveri, og læggen tvivlsomme tolkninger i munden på andre. Tillykke. Vil du holde en takketale?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

Næh.

Jeg tror, at jeg vil nøjes med at uddele point for over-generalisering...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Dannyboy »

Hvad med den her?

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com/itm/1966-Marshall-J ... Marshall-J ... 1c2234963f</a><!-- m -->

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg er med godspeed her. Jeg ville også vælge en cube, eller en anden modeling forstærker til det, der beskrives. Behovet er at komme "in the ballpark" af forskellige genrer og lydbilleder. Ikke at ramme en niche spot on.

Og "de nye talenter" skal møde noget, hvor de kan eksperimentere med modellerne og finde frem til, hvor de vil hen. Dem der er kommet skridtet videre kan vælge den model, de mener passer dem bedst til det de gerne vil. Og de erfarne gutter har nok selv været ude og handle guitar og et par pedaler,mindst. Autisterne, ala os der bruger nærværende forum er sku alligevel ikke tilfredse med andet grej end det vi selv bruger, så who cares..?

Mvh,
Morten Lyse

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen