RC booster

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha]
En treblebooster er vel en tingest, som - surprise, surprise - booster diskanten (treble = diskant)..?[/quote]

Ja, men at booste noget (fremhæve/forvrænge) er vil ikke nødvendigvis det samme som bare at tilføje mere af noget? I så tilfælde er en RC Booster vel clean- og treble-booster i et? (Hvilket vil være fint nok med mig, hvis det er tilfældet, men jeg er bare ikke sikker på, om det forholder sig således?)

Jesper: nu er der jo mange meninger om forskellige pedaler, men jeg tror jeg ville prøve en HBE Germania afm hvis det skulle være (da den er billig), men de forhandles ikke længere i 4Sound hvor man kan prøve dem inden køb. Og jeg synes heller ikke, jeg kan finde RC hos 4sound?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Sasha »

Jeg ved ikke lige, hvordan du har fået sat lighedstegn mellem "boost" og "forvrængning"..?

At booste betyder vel netop at forstærke/fremhæve ét eller andet?

At det så betyder, at hvis du senere i kæden - evt. i samme kasse - har ét eller andet, som forvrænger signalet, så vil dette selvfølgelig forvrænge mere i diskanten, hvis man "overfodrer" dette forvrængertrin med et trebleboosted signal...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Nicolai »

Så med andre ord mener du, at RC er clean og treblebooster i et? Så er det jo win-win :-)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Rasmus »

[quote="Nicolai"]Så med andre ord mener du, at RC er clean og treblebooster i et? Så er det jo win-win :-)[/quote]
Jeg synes at forcen ved trebleboosteren er at den kører på en germanium transistor, så den får en karakter af fuzz... Det kan jeg godt li', men det tror jeg ikke du kan. ;) Den får bare en karakteristik lidt al'a hvis man skruer ned for en god fuzz, så den cleaner op.

Køb nu den RC... jeg synes jeg så et billede hvor Bryan Adams havde den på sit board.... ;) ;)

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Dannyboy »

Jeg synes virkelig RC Boosteren er en fed lead boost. Da jeg spillede Orange AD30, som har indbygget forvrænger, var RC min eneste pedal udover en tuner. Hvad man så skal bruge den til hjemme i lejligheden har jeg så lidt sværere ved at forstå, når den ikke ændrer ens tone synderligt. I dén sammenhæng ville jeg nok gå efter noget andet og mere inspirerende, men det skal jeg jo ikke blande mig i

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Morten_Lyse »

Arh, skal vi nu ikke lige holde skæg for sig og snot for sig..?

Hverken AC/RC booster eller BB preamp er ment som trebleboostere. Og deres tonekontroller er placeret efter diode-klipningningen. Deres effektive, aktive tonekontroller gør at de har en meget bred tonepalette. Men de er noget ganske andet end rangemasters og lign. deciderede trebleboostere. Halvdårlig stil IMO at forsøge at prakke Nikolai en BB preamp på i denne forbindelse, i øvrigt! Den har da slet ingenting at gøre med det, han efterspørger.

Og det med clean boost er jo en speget sag at udtale sig om, for om man så tager den reneste boost i verden, er det ikke sikkert man hører den som "ren" i et givent setup. Det kommer jo fuldstændig an på hvordan den påvirker andre pedaler og forstærkeren i sidste ende. Og hvis boosteren gør at man overstyrer noget i forstærkeren, opfattes den garanteret hverken som ren eller "tonemæssigt neutral."

Jeg kan godt nok også undre mig over, at tilstedeværelsen af det 32. grundstof, germanium, i sig selv får en treblebooster til at lyde af fuzz? - Og at fuzz er sådan en ensidig størrelse. I min verden opfattede jeg fuzz som kantet og grovkornet forvrængning, mens brugen af germanium dioder og transistorer fører til en komprimeret, tæt og lidt flad forvrængning. - Det ene tror jeg dog ikke er mere rigtigt end det andet, da jeg tror tingene i højere grad afhænger af det samlede kredsløb, end af de enkelte komponenter.

Mvh,
Morten Lyse

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Rasmus »

[quote="Morten_Lyse"]Arh, skal vi nu ikke lige holde skæg for sig og snot for sig..?

Hverken AC/RC booster eller BB preamp er ment som trebleboostere. Og deres tonekontroller er placeret efter diode-klipningningen. Deres effektive, aktive tonekontroller gør at de har en meget bred tonepalette. Men de er noget ganske andet end rangemasters og lign. deciderede trebleboostere. Halvdårlig stil IMO at forsøge at prakke Nikolai en BB preamp på i denne forbindelse, i øvrigt! Den har da slet ingenting at gøre med det, han efterspørger.

Og det med clean boost er jo en speget sag at udtale sig om, for om man så tager den reneste boost i verden, er det ikke sikkert man hører den som "ren" i et givent setup. Det kommer jo fuldstændig an på hvordan den påvirker andre pedaler og forstærkeren i sidste ende. Og hvis boosteren gør at man overstyrer noget i forstærkeren, opfattes den garanteret hverken som ren eller "tonemæssigt neutral."

Jeg kan godt nok også undre mig over, at tilstedeværelsen af det 32. grundstof, germanium, i sig selv får en treblebooster til at lyde af fuzz? - Og at fuzz er sådan en ensidig størrelse. I min verden opfattede jeg fuzz som kantet og grovkornet forvrængning, mens brugen af germanium dioder og transistorer fører til en komprimeret, tæt og lidt flad forvrængning. - Det ene tror jeg dog ikke er mere rigtigt end det andet, da jeg tror tingene i højere grad afhænger af det samlede kredsløb, end af de enkelte komponenter.

Mvh,
Morten Lyse[/quote]
Jeg fortæller jo bare mit syn på tingene, det kan godt være det ikke er den 102% korrekte tekniske forklaring. Det jeg mener er; den måde som en treblebooster og en fuzz cleaner up, når man skruer ned på guitaren, er ret tæt på hinanden.
:ugeek:

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Rasmus »

[quote="Morten_Lyse"]Arh, skal vi nu ikke lige holde skæg for sig og snot for sig..?

Hverken AC/RC booster eller BB preamp er ment som trebleboostere. Og deres tonekontroller er placeret efter diode-klipningningen. Deres effektive, aktive tonekontroller gør at de har en meget bred tonepalette. Men de er noget ganske andet end rangemasters og lign. deciderede trebleboostere. Halvdårlig stil IMO at forsøge at prakke Nikolai en BB preamp på i denne forbindelse, i øvrigt! Den har da slet ingenting at gøre med det, han efterspørger.

Og det med clean boost er jo en speget sag at udtale sig om, for om man så tager den reneste boost i verden, er det ikke sikkert man hører den som "ren" i et givent setup. Det kommer jo fuldstændig an på hvordan den påvirker andre pedaler og forstærkeren i sidste ende. Og hvis boosteren gør at man overstyrer noget i forstærkeren, opfattes den garanteret hverken som ren eller "tonemæssigt neutral."

Jeg kan godt nok også undre mig over, at tilstedeværelsen af det 32. grundstof, germanium, i sig selv får en treblebooster til at lyde af fuzz? - Og at fuzz er sådan en ensidig størrelse. I min verden opfattede jeg fuzz som kantet og grovkornet forvrængning, mens brugen af germanium dioder og transistorer fører til en komprimeret, tæt og lidt flad forvrængning. - Det ene tror jeg dog ikke er mere rigtigt end det andet, da jeg tror tingene i højere grad afhænger af det samlede kredsløb, end af de enkelte komponenter.

Mvh,
Morten Lyse[/quote]
Jeg fortæller jo bare mit syn på tingene, det kan godt være det ikke er den 102% korrekte tekniske forklaring. Det jeg mener er; den måde som en treblebooster og en fuzz cleaner up, når man skruer ned på guitaren, er ret tæt på hinanden.
:ugeek:
Ps: fuzz=fuzz face.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Morten_Lyse »

Jamen jeg tror også, at det du hører, og godt kan li, ved trebleboostere, skyldes at kredsløbet i en fuzz face og f.eks en rangemaster (er det det du mener med trebleboostere..?) har nogle ligheder.

Og det giver i begge tilfælde en ganske karakteristisk effekt når man bruger guitarens volume kontrol. Som ikke i sig selv har noget med germanium at gøre. Ingen af delene kan dog i min verden lede hen til AC- og RC-booster. Så vores forskellige opfattelser af såvel fuzz som germanium er lige rigtige/forkerte. Det vi hører er bare hverken en ensidig funktion af germanium, eller fuzz, hvadend "fuzz" så er.

Mvh,
Morten Lyse.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Rasmus »

[quote="Morten_Lyse"]Jamen jeg tror også, at det du hører, og godt kan li, ved trebleboostere, skyldes at kredsløbet i en fuzz face og f.eks en rangemaster (er det det du mener med trebleboostere..?) har nogle ligheder.
[/quote]
Ja, det er rangemaster jeg forbinder med en treblebooster.

[quote="Morten_Lyse"]

Og det giver i begge tilfælde en ganske karakteristisk effekt når man bruger guitarens volume kontrol. Som ikke i sig selv har noget med germanium at gøre. Ingen af delene kan dog i min verden lede hen til AC- og RC-booster. Så vores forskellige opfattelser af såvel fuzz som germanium er lige rigtige/forkerte. Det vi hører er bare hverken en ensidig funktion af germanium, eller fuzz, hvadend "fuzz" så er.

Mvh,
Morten Lyse.[/quote]

Det er netop også det jeg vil frem til... at det trebleboosteren kan netop ikke har noget med RC eller AC at gøre, og at det nok er derfor at Nicolai ikke skal sigte efter en treblebooster, men deriomod "bare" en RC.

Det kan godt være jeg roder rundt i nogen begreber, men jeg har altså ikke hørt nogen "rigtig" fuzz, som ikke lyder af velcro. Jeg kan være lidt i tvivl om big muff'en er fuzz eller distortion.
Jeg har selv en graphic fuzz, som helt klart er distortion og ikke fuzz. Men som du siger... hvad end fuzz er... ¨

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Sasha »

Ja, mange taler om det (i lighed med mange andre smarte "fagudtryk"). Men når det endelig gælder, kan de færreste definere, hvad det er, de taler om...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Rasmus »

Stfu og spil no'et geddar! :-)

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af JGreen »

Prøvede både AC og RC boosteren på en Tiny Terror, og synes ærligt talt de lød af ged.

Jeg bruger Lars Vad's boost pedal (modworks eller hvad faen han kalder dem nu) som afgjort er den fedeste jeg har prøvet, med Exotic EP boost som nummer to.

Begge koster ca 1000kr og sparker alvorligt røv på de der pap pedaler du ellers har kig på. ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Sasha »

Siden vi nu tilsyneladende er kommet til "afdelingen for kraftudtryk og sort/hvide opdelinger af sagerne", kunne jeg da godt tænke mig nysgerrigt at spørge lidt ind til, hvilke parametre, der gør sig gældende, og som man styrer efter, når man opdeler boostere i kategorierne henholdsvis "sparker røv" og "pappedaler, som lyder af ged"..? Kan de førstnævnte booste mere, eller hvad er vi ude i..?

Jeg spørger som sagt bare nysgerrigt. Jeg har ingen af de ovennævnte pedaler (eller planer om at købe dem). Men det fascinerer mig, at man kan foretage en så skarp opdeling uden det mindste argument for, hvorfor og hvordan man har foretaget den....
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af JGreen »

Det er lidt svært at beskrive, men jeg skal da gøre mit bedste. Til mit forsvar skal det nævnes at førnævnte indlæg blev skrevet lige før sengetid efter d. 1. januar. ;)

Som sagt prøvede jeg AC og RC pedalerne over en Orange Tiny Terror - som jeg synes er en fed rør forstærker. Når jeg brugte de to førnævnte boostpedaler blev lyden tilgengæld lidt grim.

Det lød alvorligt meget bedre hvis jeg slukkede for boost pedalerne og bare skruede op for forstærkeren - og det er jeg ikke just hvad man er ude efter.

Det skal nævnes at jeg under testen kørte forstærkeren småbeskidt, dvs på det punkt hvor den spiller rent når man spiller forsigtigt, men godt kan overstyre en anelse når man hugger til strengene. Målet med pedalerne var at få et boost på volumeniveau'et, men endnu mere at presse forstærkeren længere op hvor der kom mere forvrængning på. Det synes jeg ikke de gjorde tilfredsstillende da tonen som førnævnt for mig lød mere syntetisk og ubehageligt.


De boostpedaler jeg bedst kan lide, får lyden til at blive endnu bedre end før man trykkede på dem. Jeg er sikker på det nok skal afføde nogle spydige kommentarer, men det var det indtryk jeg fik da jeg første gang trykkede på Vad's boost pedal, og som jeg ihvertfald delvist havde fornemmelse af med Exotic'en da jeg prøvede den ved samme lejlighed som AC/RC boosterne. De er ikke bare diskant boostere, men giver hele signalet et løft, samtidig med at de på en eller anden måde berriger ens tone på en måde JEG ihvertfald godt kan lide.

Det er muligt RC/AC boosterne gør det samme - men så er det ihvertfald på en måde jeg ikke bryder mig om.

Håber det var en tilfredsstillende udredning. :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Sasha »

Ja, det var da ihvertfald langt bedre og noget mere konkret at forholde sig til! :-)

Når du siger "småbeskidt" indstilling af forstærkeren - er det så i forforstærkeren, eller har vi udgangsrørene oppe, hvor de begynde at være levende?

I samme gænge har jeg en ven, som har en reissue Fender Vibroverb. Den lyder simpelthen 100 gange bedre, hvis man lige løfter signalet et nøk (jeg tror også, at han lige "tilpasser" frekvensgangen en anelse) med en RC-booster mellem en Strat og så forstærkeren.

Men generelt skal jeg ikke gøre mig klog på boostere. Det er ikke noget, jeg har forsket meget i. Jeg tror, at jeg personlig ville starte med et dobbeltrioderør. Så ville jeg sætte den éne halvdel op som et forstærker- (boost-)trin og den anden halvdel som et buffertrin. Så kunne man måske lave det valgbart, om bufferen altid skulle være aktiv, eller om den kun skulle bruges til at sikre en lav udgangsimpedans fra boosteren. Faktis har jeg da vist sådan en tingest liggende på mit arbejdsbord:

<!-- m --><a class="postlink" href="https://picasaweb.google.com/SorenAlwan ... SorenAlwan ... 3169855762</a><!-- m -->

Men den er aldrig rigtigt nået længere... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Sasha"]Når du siger "småbeskidt" indstilling af forstærkeren - er det så i forforstærkeren, eller har vi udgangsrørene oppe, hvor de begynde at være levende?[/quote]
Det kunne jeg også godt tænke mig at vide? Jeg har haft før nævnte forstærker og forvrængningen når forforstærkeren blev presset hårdt blev lyden ret "ubehagelig og syntetisk" som du selv beskriver JGreen. Fik udgangstrinnet derimod noget at leve af, mens forforstærkeren blev holdt i lidt mere moderat niveau, lød den ganske hæderligt. Så hvis du med småbeskidt mener at forvrængningen kom fra forforstærkeren i forvejen, kan jeg godt forstå hvis nogle boost pedaler for mindre flatterende gloser med på vejen.

Til trådstarter: Hvad er det præcis du mangler når du bruger din Hydra Boost? Jeg syntes at den EQ ændring man får ved at presse en rørforstærker som din Vox er rigtig fed, så hvorfor ændre på det med en par tonekontroller?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RC booster

Indlæg af Stevi »

[quote="JGreen"]
De boostpedaler jeg bedst kan lide, får lyden til at blive endnu bedre end før man trykkede på dem. Jeg er sikker på det nok skal afføde nogle spydige kommentarer, men det var det indtryk jeg fik da jeg første gang trykkede på Vad's boost pedal, og som jeg ihvertfald delvist havde fornemmelse af med Exotic'en da jeg prøvede den ved samme lejlighed som AC/RC boosterne. De er ikke bare diskant boostere, men giver hele signalet et løft, samtidig med at de på en eller anden måde berriger ens tone på en måde JEG ihvertfald godt kan lide.[/quote]
Du ER klar over at det er Xotic der laver RC og AC, ikke?
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: RC booster

Indlæg af Nicolai »

[quote="Jackie van Hippie"][quote="Sasha"]Når du siger "småbeskidt" indstilling af forstærkeren - er det så i forforstærkeren, eller har vi udgangsrørene oppe, hvor de begynde at være levende?[/quote]
Det kunne jeg også godt tænke mig at vide? Jeg har haft før nævnte forstærker og forvrængningen når forforstærkeren blev presset hårdt blev lyden ret "ubehagelig og syntetisk" som du selv beskriver JGreen. Fik udgangstrinnet derimod noget at leve af, mens forforstærkeren blev holdt i lidt mere moderat niveau, lød den ganske hæderligt. Så hvis du med småbeskidt mener at forvrængningen kom fra forforstærkeren i forvejen, kan jeg godt forstå hvis nogle boost pedaler for mindre flatterende gloser med på vejen.

Til trådstarter: Hvad er det præcis du mangler når du bruger din Hydra Boost? Jeg syntes at den EQ ændring man får ved at presse en rørforstærker som din Vox er rigtig fed, så hvorfor ændre på det med en par tonekontroller?[/quote]

Hvis det er mig, du snakker til (OP), har jeg ingen Hydraboost. Kun min TS9. Men min TS9 er en del af min grundlyd, så jeg kunne godt tænke mig noget, der kunne "sparke forstærkeren" yderligere. Det skal nævnes at forstærker står i lejlighed, og derfor kun anvender preamp drive.

Jeg har overvejet endnu en TS, men hvorfor mere af "same flavour as last time"?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen