Modkobling??

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Modkobling??

Indlæg af spuncut »

Du laver måske aldrig fejl ?
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modkobling??

Indlæg af Sasha »

Jo. Men hvad har det med sagen at gøre?

Jeg tror nu nok, at jeg kan gennemskue, om jeg er ved at mindske eller øge en modkobling uden at lave de helt store fejl. Og hidtil i tråden har der da kun været talt om at mindste/fjerne modkobling...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Modkobling??

Indlæg af spuncut »

Det var blot ment som en advarsel om at en kvajer
i modkoblingssløjfen godt kan koste en gang nye
udgangsrør og jeg nævner det kun fordi jeg selv
har prøvet det.
Men om forladelse da.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modkobling??

Indlæg af Sasha »

Jamen, alt forladt da.

Jeg synes nu, at det umiddelbart lyder som en væsentlig større (potentiel?) kvajer at lade en omgang selvsving køre så længe, at det ligefrem koster et sæt udgangsrør...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Modkobling??

Indlæg af spuncut »

Det skal jeg ikke være bleg for at indrømme ;)
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modkobling??

Indlæg af mos »

Så! nu siger det dælme godt :-) efter at have fjernet modkoblingen,syntes jeg at forstærkeren blev lidt vel til den brighte side og var lidt ukontroleret i bunden eller for meget bund til at forstærker/højtaler kunne magte det, så et forsøg på at varme det hele lidt op og få lidt mere styr på sagerne endte som sådan.

Fasesplitter rør 12at7 udskiftet med 12ax7 ( kan det passe at forstærkeren umiddelbart virker mere "følsom" på dette område end før jeg fjernede modkoblingen??) dette skift trak meget i den rigtige retning, ved at have et rør her med højere forstærkningsgrad presser man vel også letter udgangsrørne til forvrængning?
Så har jeg skiftet tone kondensatorerne ud i mellemtonetrin til .022 og bastrin trin .022

Dette har indtil videre gjort det for mig og jeg syntes faktisk jeg har fået en forstærker som er væsentlig sjovere og mere brugbar end før,men det er jo så nok ikke alle der vil holde med mig i det:-)

Men jeg har da fået ødelagt den "rene" fenderlyd og fået en forstærker som knækker meget tidligere end før og en forstærker som at meget mere levende og bare siger bedre :banana-dance:
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modkobling??

Indlæg af Sasha »

[quote="mos"]

Fasesplitter rør 12at7 udskiftet med 12ax7 ( kan det passe at forstærkeren umiddelbart virker mere "følsom" på dette område end før jeg fjernede modkoblingen??) dette skift trak meget i den rigtige retning, ved at have et rør her med højere forstærkningsgrad presser man vel også letter udgangsrørne til forvrængning?
Så har jeg skiftet tone kondensatorerne ud i mellemtonetrin til .022 og bastrin trin .022
[/quote]

Hmmm...

Dette ville jeg ikke gøre "sådan bare lige". Så vidt jeg husker, har du også oplevet på egen Marshall, hvordan det ser ud ud og føles i kroppen, når halvdelen af rørene i dens udgangssektion bliver rødglødende, hvis man giver den nogle klø. Som det for nyligt har været diskuteret - bl.a. i denne tråd:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/guitar-bas/m ... 22.html</a><!-- l -->

er hovedsynderen bag dette asymmetri i fasesplittertrinnet. Og jeg vil garantere dig for, at symmetrien i de to udgangssignaler fra fasesplitteren ikke er ens, om man bruger et ECC81 eller ECC83 her! Jeg skal ikke komme og påstå, at det var symmetrisk før med ECC81-røret. Men hvis jeg nu kender dig ret, og du har været i gang med at ændre samtlige komponentværdier omkring fasesplitteren i din Super Reverb til Blackface-værdier, så er du jo utrolig tæt på de værdier, som typisk skaber problemer i Marshalls. Og hvis jeg ikke husker helt forkert, ligger driftsspændingerne heller ikke så langt fra hinanden. Så et kritisk kig på symmetrien i udgangstrinnet, når det klipper, var nok på sin plads. Ellers ligner det i mine øjne temmelig meget "bevidst adoption af Marshall´s børnesygdomme". Men det er selvfølgelig også en mulighed:-) Man skal bare ikke græde ud ved min skulder, når man hurtigt skal ud at købe nye udgangsrør til sin forstærker...

Du har ikke haft problemer med "blocking distortion" på dén konto?

Når du nu alligevel er ved at krølle din Super Reverb om til en Marshall ved at tillempe dens tonekontroller til Marshall´s værdier (er den éne kondensator på tonekontrollerne i øvrigt ikke en 22 nF i forvejen på en Super Reverb?), så skulle du ikke snyde dig for at skifte treble-kondensatoren til 500 pF og "slope" modstanden til 33K, nu du alligevel er gået i gang med "grovfilen"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Modkobling??

Indlæg af mos »

Hmm hvor har du dog ret:-) jeg tramper videre :-)
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen