1x12

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 1x12

Indlæg af Sasha »

Joh. Og det er vist typisk dér, det går galt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 1x12

Indlæg af mos »

Der er meget snak om hvor stor betydning materialevalget til et højtaler kabinet spiller i forhold til lyden, og konklusionen er vel den at hellere en ringe højtaler i et godt kabinet end en god højtaler i dårligt kabinet, altså så har det stor betydning hvordan og hvad et kabinet er lavet af og i modsætning til HIFI verdenen så skal et guitarkabinet ikke være total død men svinge med.

Men der er også en del der sværger til portet 1x12 kabinetter (inspireret af HIFI verdenen) jeg har ikke nogen praktisk erfaring på området men jeg har umiddelbart meget svært ved at tro, materialevalget ved et portet kabinet kan have den samme store betydning da man aligevel forer kabinettet med div. lyd dæmpende materiale og man skulle tro at det netop ved et ported kabinet vil være en fordel at bruge MDF (måske endnu bedre HDF) som jo absolut ikke gør noget godt for et ikke portet kabinet.

Nogen som har erfaringer fra området??
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 1x12

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Nu er der vel trods alt forskel på "buldren af stående bølger inde i det tomme rum" (som er dét, man tilnærmelsesvist fjerner ved at fylde et kabinet op med dæmpningsmateriale) og så "kabinettets syngen udadtil"..? Men jeg skal da ikke gøre mig klog på det. Lige umiddelbart er der dog ét eller andet - måske nok så irrationelt - i mig, som uvilkårligt tænker, at "MDF og guitarkabinetter er lidt som kernekraft og solbærsaft - de bør isoleres hver for sig". Men jeg skal på ingen måde prale af at bygge det på praktisk erfaring med portede kabinetter. Så det er ren intuition, vi taler om her.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen