L-pad attenuator - Nu bygget :)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: L-pad attenuator - Nu bygget :)

Indlæg af Sasha »

Har du tjekket med et ohm/multimeter, om kontakten gør dét, den skal?

Kan du høre forskel på "dæmpningsgraden", når kontakten er sluttet, i forhold til når forbindelsen til kondensatoren er afbrudt?
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: L-pad attenuator - Nu bygget :)

Indlæg af Odgaard »

Jeg har ikke tjekket med et multimeter og har aldrig brugt sådan et før - men jeg har dog et liggende.

Kan jeg få en hurtig guide til, hvad jeg skal sætte det til, hvor jeg skal måle, og hvad resultaterne skal vise? :rolleyes:

Jeg er i tvivl mht, om jeg virkelig kan høre en meget meget lille forskel på lyden, alt efter hvilken position kontanten er sat til, eller om det er ren indbildning, fordi jeg sigter efter at høre en forskel.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: L-pad attenuator - Nu bygget :)

Indlæg af Sasha »

Du skal have multimeteret sat til gennemgangstest (bipper, når der er forbindelse) eller alternativt indstille det til at måle modstand (Ohm) - brug det laveste område, typisk 200 Ohm.

Og så skal du måle mellem de to ben på bright-kontakten, hvor der noget loddet på. Med kontakten aktiveret skal der være 0 Ohm (eller tæt på) mellem de to ben. Slukker du så for kontakten burde du kunne måle en modstand, som kan varieres med indstillingen af potmeteret.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

L-pad attenuator - Nu bygget :)

Indlæg af Odgaard »

Tjo. Hvis den er slukket, er der rigtig nok modstand, der ændrer sig alt efter potentiometrets indstilling. Når kontakten er aktiveret, er der intet udslag på multimeteret.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: L-pad attenuator - Nu bygget :)

Indlæg af Sasha »

Ja, så kunne det jo sporenstregs pege i retning af, at kontakten ikke har det for godt. Det kan være, at du er heldig, at det kun er halvdelen af den, som ikke virker: Hvis du i "slukket" positionen kan måle 0 ohm mellem kontaktens midterben og dens ubenyttede ben, kan du blot vende den 180 grader og flytte tillodningen (kondensatoren) fra det éne yderben til det andet. Så burde den virke. Ellers er det nok en ny kontakt, der skal til.
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

L-pad attenuator - Nu bygget :)

Indlæg af Odgaard »

Så heldig var jeg ikke. Heller ikke udslag på det ubenyttede ben/midterben.
Well den lyder fint, som den er lige nu. Så der går nok lidt tid, før jeg får skiftet kontakten. Der er også lige en fuzz (mere), som skal bygges :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen