fuzz problemer

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

[quote="thomasn4"] Tænkte i starten om der var noget galt med min fuzz.....men det er der øjensynlig ikke ;0)
[/quote]

Næh, det er såmænd blot teknik anno 1965 eller deromkring med alt dertil hørende - høj udgangsimpedans, dennes samspilsproblemer med omverdenen osv. osv.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

så jeg skal bare uden om buffere... længere er den ikke ;0)
har CM delay buffere?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

mmm...

Eller det vil sige, når den er slukket har den ikke. Men når den er tændt, har den en lav udgangsimpedans (buffer i signalvejen), hvilket igen vil sige, at dit guitarsignal vil lyde markant forskelligt, afhængigt af, om delay-pedalen er tændt eller slukket.

Dette gælder ihvertfald Delayla XL. Jeg kunne forestille mig, at det var det samme på deres andre pedaler. Men jeg skal ikke prale af at vide det 100% sikkert.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

thomasn4
Himmelhund
Indlæg: 39
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af thomasn4 »

hmm er det så sådan at alle pedaler opfører sig som buffere når de er tændte?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: fuzz problemer

Indlæg af Sasha »

Ikke alle. Men da det "ifølge normale konventioner" er en god ting at have en lav udgangsimpedans (fordi man så netop undgår diskanttab mm. i det efterfølgende kabel o.l.), er de fleste mere eller mindre moderne pedaler designet til at have en lav udgangsimpedans. Hvordan deres bypass-funktion så er lavet, er jo så et helt andet kapitel.

Hvis vi antager, at vi f.eks. fodrer en "moderne" pedal direkte fra guitaren, og pedalen er udstyret med true bypass. Så vil vi, når pedalen er slukket, have en ret høj udgangsimpedans, og signalet vil påvirkes af det efterfølgende kabel. Tænder vi så pedalen, vil signalet pludselig være lavimpedant, og vi vil typisk få et mere "bright" signal til forstærkeren, da vi ikke længere mister signal i kablet.

Så kunne man så lave pedalen, så signalet hele tiden gik igennem dennes udgangsbuffer (á la Boss og Ibanez m.fl.). Så vil vi ikke opleve den beskrevne forskel i lydkarakter. Men så brokker folk sig over, at bufferen "farver" signalet til enhver tid. Og så er der problemer, hvis man f.eks. vil have denne pedal sat ind foran en fuzz eller lignende.

Så der er - som jeg ser det - ikke én endelig sandhed omkring, hvad der er "rigtigt" eller "bedst". Man er nødt til at forholde sig til hver enkelt tilfælde og så forsøge at løse problemerne derfra. Helt galt går det så, når nogen kommer og siger, at "Jeg vil sgu´ ha´ det diskanttab i kablet!"... :-) Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvorvidt dette er rigtigt eller forkert - blot konstatere, at det næppe er de fleste, som har det sådan. Men det gør det ikke "forkert". Så må man jo forsøge at tilvejebringe en løsning, som virker i "minoritetens" ører... :-)

Og det er endda kun med én pedal i kæden. Helt sjovt bliver det jo så, når vi skal have pedalerne til at fungere sammen - med eller uden gensidige påvirkninger af hinanden...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen