Pedalboard tråden

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

Jah, man kan jo selvfølgelig godt sige, at hvis man lader være med at sætte noget som helst til stikkontakten, så undgår man brumsløjfer. Og på dén måde hævde, at brumsløjfer er indstrålet støj. Men det er vist "besides the point", er det ikke..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Morten_Lyse »

Som jeg har forstået det, KAN brumsløjfer støje fordi der kan ske uønskede potentialudligninger i vores signalkredse/kabler og at evt. støj fra strømforsyningen og/eller andre pedaler kan brede sig mere end højst nødvendigt. Altså tæt på 2 sider af samme sag.

At der rent elektromagnetisk induceres støj i kabler og kredsløb så højimpendante som guitar-kredsløb kan en strømforsyning med isolerede udtag ikke afhjælpe, skulle jeg mene..? - Det kan kun skærmning af komponenterne med blødt jern.. - Da det netop er magnetisk, og ikke elektrisk båret støj..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Smittefar »

Det er selvfølgelig rigtigt, at en single coil pickup kan være værre end en brumsløjfe mht at samle støj op, men ellers bør systemet jo ikke støje.

En brumsløjfe virker ved at de løse felter fra fx lysstofrørs udstråling inducerer en strøm i jordsløjfen. Det kan ikke lades gøre hvis sløjfen ikke er sluttet, og derfor elimineres denne støj, hvis man ikke har sløjfer.

Det der med uønsket udligning af tilfældige forskelle i stelpotentialet det hænger altså ikke sammen. Hvor skulle de forskelle komme fra?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

Det vil altså sige, at man skulle kunne uddrage, at hvis man står med "én eller anden sammensætning af grej" eller bare f.eks. en forstærker, hvori et forkert stel-layout bevirker, at vi står med en fæl brumsløjfe, så skulle denne gå væk, hvis blot man kan placere sig langt nok væk fra div. brumkilder så som lysstofrør?

Arrrhh, jeg er nu ikke helt overbevist. Jeg kan kun sige på basis af mine egne lægmandserfaringer på dette område, at det som regel virker langt bedre end fjerne årsagen til brumsløjfen - som ifølge mine ydmyge ører plejer at kunne brumme fint på egen hånd (dog forudsat, at der er sat strøm til de involverede dele) uden at man skal ud at opsøge ydre påvirkninger...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Jake »

[quote="Smittefar"]En brumsløjfe virker ved at de løse felter fra fx lysstofrørs udstråling inducerer en strøm i jordsløjfen. Det kan ikke lades gøre hvis sløjfen ikke er sluttet, og derfor elimineres denne støj, hvis man ikke har sløjfer.

Det der med uønsket udligning af tilfældige forskelle i stelpotentialet det hænger altså ikke sammen. Hvor skulle de forskelle komme fra?[/quote]

Ud fra den argumentation kan man jo så sige, at hvis den indstråling af "støj" er så kraftig, så burde det være lige meget om der var én forbindelse til stel (som vi taler om her) eller to - den ville blive opfanget alligevel!

Det der er problemet i dette tilfælde, ved det koncept som i fagsprog kaldes "brumsløjfer" eller "jordsløjfer", som du også selv bruger i flæng, handler altså om en potentialeforskel mellem to punkter, som réelt ikke burde være der. Potentialeforskellen gør, at der løber en strøm mellem de to punkter. Det er af samme grund at visse forstærkere har en baggrundsstøj som man ikke kan slippe af med før man udbedrer dette problem - det er ikke fordi der indstråles støj fra ninja-lysstofrør et eller andet sted ;)

Potentialeforskellen opstår netop fordi man af den ene eller anden grund ikke kan få flere apparater der er galvanisk isolerede på samme potentiale. Af samme grund som du får stød af din mikrofon, lige gyldigt hvor meget du står og råber af din forstærker og mixeren, og hvordan de burde være på samme potentiale. I IT-industrien har man stort besvær med, at netværksledning mellem to bygninger i visse tilfælde er nødt til at være optisk fiber, idet der man med et almindeligt netværkskabel med kobberledere vil stå overfor dette potentialeproblem igen. Og af samme grund er der også nogle der ikke ser lyset ved en strømforsyning med isolerede udtag, netop fordi den potentialeforskel ikke opstår hos dem med strømforsyningen med parallelle udtag.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Michael Vajhøj »

Nå - jamen jeg vil lige ødelægge den gode stemning med et par billeder:

Besluttede mig for at det lille board jeg havde bygget til mit akustiske setup fortjente en strømforsyning, og så var dette lige pludselig for lille - der er bare ikke plads til en Cioks Baby:

Billede

Så jeg købte mig et Pedaltrain Nano og nu ser det sådan ud:

Billede

Billede
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Morten_Lyse »

Det der med uønsket udligning af tilfældige forskelle i stelpotentialet det hænger altså ikke sammen. Hvor skulle de forskelle komme fra?
Jamen står vi nu med 4 pedaler, tilsuttet samme strømforsyning via DC-kabler og linket sammen via guitar-signalkabler, så kan du ikke med sikkerhed vide, hvordan "retur-strømmen" i de 4 pedalers minus "finder vej" tilbage til strømforsyningen. - Medmindre du kan måle det. Og sker det, bare noget af vejen, gennem dine signalkabler, så kan du jo overflytte støj fra den ene kreds til den anden. Og kan er et godt ord, når vi snakker brumsløjfer. Er de der, kan de give alverdens problemer. Men der er folk der har dem hele livet uden at få nogen hovedbrud af det..

Og elektromagnetisk stråling inducerer altså ikke kun brum i stelsløjfer, det gør de i alting. Jo højere impedans, jo bedre.

I aller venligste mening siger jeg ikke du tager fejl. - Der kan skam sagtens induceres brum i stelsløjfer. Der kan bare også i alt andet. - Jeg vil i øvrigt også bare forklare hvad jeg mente med de "tilfældige forskelle i stelpotentialet," som du ikke mener hænger sammen.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af KrænDyt »

Nørder...
"I've got blisters on my fingers...!"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

Well...

Hvorfor er der nu noget galt i at forsøge at forstå ét eller andet?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Rasmus »

[quote="Michael Vajhøj"]Nå - jamen jeg vil lige ødelægge den gode stemning med et par billeder:

Besluttede mig for at det lille board jeg havde bygget til mit akustiske setup fortjente en strømforsyning, og så var dette lige pludselig for lille - der er bare ikke plads til en Cioks Baby:

Billede

Så jeg købte mig et Pedaltrain Nano og nu ser det sådan ud:

Billede

Billede[/quote]

Skulle du ikke bare have haft et større stykke plade og klistre pedalerne på? ;)

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Michael Vajhøj »

Nix - så kunne det ikke være i kassen... :)
RoadHigh.dk

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Peter C »

Her er mit pedalboard:

Billede

Signalvej: Flying V / LP Custom > Pitchblack > DS-1-klon > Full-Drive 2 > Phase 90 '75 > DD-3 (Japan) > Super Lead '81


Jeg er meget tilfreds med det.

:)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af MacG »

[quote="Peter C"]Her er mit pedalboard:

Billede

Signalvej: Flying V / LP Custom > Pitchblack > DS-1-klon > Full-Drive 2 > Phase 90 '75 > DD-3 (Japan) > Super Lead '81


Jeg er meget tilfreds med det.

:) [/quote]

Hvor kommer den DS-1 klon fra, og hvad laver den ekstra knap ?

(EDIT!) Ahh: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.buildyourownclone.com/orange ... ge.html</a><!-- m -->

Den havde jeg ikke set.

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Peter C »

Jep, det er den. Og den lyder skide godt!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Smittefar »

[quote="Sasha"]Det vil altså sige, at man skulle kunne uddrage, at hvis man står med "én eller anden sammensætning af grej" eller bare f.eks. en forstærker, hvori et forkert stel-layout bevirker, at vi står med en fæl brumsløjfe, så skulle denne gå væk, hvis blot man kan placere sig langt nok væk fra div. brumkilder så som lysstofrør?

Arrrhh, jeg er nu ikke helt overbevist. Jeg kan kun sige på basis af mine egne lægmandserfaringer på dette område, at det som regel virker langt bedre end fjerne årsagen til brumsløjfen - som ifølge mine ydmyge ører plejer at kunne brumme fint på egen hånd (dog forudsat, at der er sat strøm til de involverede dele) uden at man skal ud at opsøge ydre påvirkninger...[/quote]

Jeg vil gå så langt som at påstå, at hvis du har den rette fæle brumsløjfe, så kan du høre ændringer i støjen, når du tænder og slukker for lysstofrør, og endda også, hvis du drejer/flytter boardet i forhold støjkilden.

Jeg har endda eksperimenteret med det, og jeg mener bestemt, man kan høre det.

@Jake: Det provokerer mig grænseløst, at du lige tager patent på et 'fagsprog' og et 'fag'. Jeg har ti års uddannelse bag mig, der er rettet mod målinger og elektromagnetisme - Det er mit fag, jeg bruger ingen udtryk i flæng - Jeg tror ikke, det fører til noget, at jeg kommenterer det 'tekniske' i dit indlæg.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

Jo, men mon ikke der er tale om to separate årsager til brum? Bare fordi du har en brumsløjfe i dit udstyr, er dette jo ingen garant for, at du ikke også får indstrålet brum udefra oven i hatten...

(Håber, at dette er sagt i tilpas lægmandsagtige termer til ikke at indtræde på nogens patenterede fagsprog! Man skulle jo nødigt få en retssag på nakken...)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Jake »

[quote="Smittefar"] Jeg vil gå så langt som at påstå, at hvis du har den rette fæle brumsløjfe, så kan du høre ændringer i støjen, når du tænder og slukker for lysstofrør, og endda også, hvis du drejer/flytter boardet i forhold støjkilden.

Jeg har endda eksperimenteret med det, og jeg mener bestemt, man kan høre det.

@Jake: Det provokerer mig grænseløst, at du lige tager patent på et 'fagsprog' og et 'fag'. Jeg har ti års uddannelse bag mig, der er rettet mod målinger og elektromagnetisme - Det er mit fag, jeg bruger ingen udtryk i flæng - Jeg tror ikke, det fører til noget, at jeg kommenterer det 'tekniske' i dit indlæg.[/quote]

Jeg tager ikke patent på noget som helst. Læs mit indlæg med en anden brille en den du bruger, da den tydeligvis er defekt og læser sære ting mellem linjerne.

Jeg skriver, at de problemer der opstår i forstærkere og pedalboards mht. brum er 99,9% pga. den måde som "det samlede kredsløb" så at sige er opbygget, og hvordan disse stelforbindelser er sat op - de er ofte mange og så at sige redundante. Jeg har aldrig haft problemer med lysstofrør eller anden brumindstråling ved andet end guitarer uden humbuckere - det skulle da lige være når man sætter en forstærker til for at prøve den af, efter man har hevet den ud af kassen - men så er man vel også selv ude om det.

Igen, så tager jeg ikke patent på at have ret, eller anfægter din uddannelse eller erfaring, som du i øvrigt selv blander ind i billedet her, men jeg siger blot at du ikke har ret (er det blevet forbudt igen?) i at en strømforsyning med galvanisk isolerede udtag har noget med indstråling af brum at gøre - forbindelserne, eller antennerne om man vil, er der jo alligevel, og af samme grund kan det være smart at inkludere et lille filter inde i selve pedalen til at få bugt med den slags.

Så tag det nu lige roligt, og læs det faktiske indhold, og lad os så diskutere detaljerne i stedet for at gå amok med diskursanalyser og konspirationsteorier :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

[quote="Jake"]
Jeg tager ikke patent på noget som helst.[/quote]

Det er da helt nye takter..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Smittefar »

[quote="Jake"]
Igen, så tager jeg ikke patent på at have ret, eller anfægter din uddannelse eller erfaring, som du i øvrigt selv blander ind i billedet her, men jeg siger blot at du ikke har ret (er det blevet forbudt igen?) i at en strømforsyning med galvanisk isolerede udtag har noget med indstråling af brum at gøre - forbindelserne, eller antennerne om man vil, er der jo alligevel, og af samme grund kan det være smart at inkludere et lille filter inde i selve pedalen til at få bugt med den slags.[/quote]

Jeg vil prøve at læse uden om, at du altid skriver, som om din egen mening er den eneste rigtige og accepterede inden for faget - Nu vel - det du skriver er lige præcis forkert - En strømforsyning med galvanisk isolerede outputs, forhindrer netop brumsløjfer, fordi den afbryder den stelløkke, der ellers kan være mellem pedalerne. Når to pedalers stel både er forbundet via signalets stel og deler stel på strømforsyningen, så kan der induceres en vekselspænding (typisk 50hz brum fra elinstallationer eller lysstofrør) i den stelløkke der opstår, og denne vekselspænding overlejres så stelpotentialet (som er DC) og dette giver naturligvis brum - Dette er præcist hvad en brum(stel)sløjfe er. Bruger man en strømforsyning med isolerede outputs, så afbryder man stelsløjfen, fordi de to pedalers stel nu kun er forbundet via signalstel, og der kan ikke længere induceres en strøm, da der ikke er en løkke. Det er præcist derfor man bruger strømforsyninger med isolerede outputs.

Tidligere i tråden er der nogen, der har skrevet om, at brumsløjfer har noget at gøre med, at der er forskellige potentialer rundt omkring i kredsløbet, og støjen kommer af den strøm, der løber mellem de forskellige potentialer - Det er simpelthen noget vrøvl! Hvis to forskellige punkter i et kredsløb er forbundet med en ledning, en lodning eller en printbane, så er det nærmest umuligt at opretholde en potentialforskel i mellem de to steder. Hvis de sættes momentant sammen, løber der en momentan strøm, der kan være meget stor, men den er varer meget kort (millisekunder). Hvis de to punkter hænger sammen hele tiden, vil de have samme potential - skulle man så være så uheldig, at man har en eller anden strømforsyning, der prøver at opretholde en potentialforskel mellem de to punkter(så er man i øvrigt ude i så dårligt design, at jeg faktisk ikke tror, det forekommer), så løber der en konstant DC-strøm mellem de to punkter - En DC strøm har ingen lyd - den støjer ikke - til gengæld vil den næsten helt sikkert få et eller andet til at brænde sammen rimelig hurtigt.

Når man oplever at man får stød af sin mikrofon, så er det netop fordi man har to stelpotentialer, der ikke er forbundet til hinanden og dermed får lov til at svæve uafhængigt af hinanden - når man så rør ved mikrofonen bliver de to stelpotentialer udlignet, men desværre gør de det ved at sende en strømpuls gennem dine læber. Men dette forekommer altså kun, når der 0 ledere mellem to stelpunkter - ikke som ved en brumsløjfe, hvor der er 2 ledere mellem to stelpunkter.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af GuitaRasmus »

"Geek-fight! Geek-fight! Geek-fight!"

:-D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen