Oplær mig i træ.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

Men hvad er pointen så med træudvælgelsen? Hvilke gode egenskaber kan man se på et stykke træ, om det har?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af GuitaRasmus »

Det er jo ikke en eksakt videnskab, men handler om erfaring mere end alt andet. En erfaren guitarbygger vil banke på træet med knoerne (og her er det vigtigt at man holder træet rigtigt - men det er en helt anden diskussion), og lytte på resonansen og "tonen" (spinkel, dyb, mørk, osv), og herudfra vurdere træets egnethed til at blive til den lyd man vil have i en guitar. Men igen - guitarer er lige så forskellige som os mennesker, og man har ikke en jordisk chance for at forudsige præcis hvordan en guitar præcis vil lyde - men man kan komme ret tæt på, ved at bruge de træsorter som kommer derhenad. På den måde kan man sige at det at få bygget en guitar ER en satsning - hvor meget en satsning det så er, kommer jo an på ens tillid til ens guitarbygger, og hans/hendes erfaring.

Træudvælgelsen handler om at finde nogle stykker træ der ikke er mere velegnede til at blive til stole, borde og tandstikkere. Når man så har fået bekræftet at et givent stykke træ rent faktisk er resonant, så kan man ikke gøre ret meget andet for at finde ud af hvordan den lyder, end at bygge guitaren.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

OT er der andre en mig, som ikke kan komme ind på åge/ekse kl. ca. 11?

On Topic: Nu er min strat jo (ifølge specs) udstyret med noget så fint som "premium alder", men hvad mon gør det bedre end det, der f.eks. anvendes til US std?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"]
On Topic: Nu er min strat jo (ifølge specs) udstyret med noget så fint som "premium alder", men hvad mon gør det bedre end det, der f.eks. anvendes til US std?[/quote]

Det gør, at visse folk er villige til at betale mere for den, når man skriver sådan i beskrivelsen af den (= flere slanter lige ned i foret hos Fender). Og så har visse typer også lidt at rive i med at forsøge - bl.a. på div. fora på nettet - at afdække, hvad der gemmer sig bag denne luftige og gratis omgang af en "forbedring" af en given guitar...

Det er fint at lytte (!!!), når man skal købe guitar. Men brug da for pokker energien på at lytte til potentielle guitarer istedet for at lytte til reklamefolkene!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Nicolai »

Tjah, det skulle såmænd ikke undre mig, at Fender (også) her bruger ufine metoder. Gad vide hvad Damgaards forklaring ville være... Premium eller ej- så er den nu fed!

Edit: Jo, jo: nu købte jeg heller ikke min strat, fordi der stod, den er lavet af "Premium alder", men fordi jeg gerne ville have en fed sort strat med ahornhals ;)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Sasha »

Det er bare ord, Nicolai... ord! En gratis omgang, man ikke skal lægge så hulens meget i.

Jeg er sikker på, at hvis du spørger hos Fender, så bygger de også kun "premium" guitarer over hele linjen. Og det er vist i bedste fald kun en drøm hos dem. But then again: Lever de ikke i høj grad af at sælge drømme?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af Michael Vajhøj »

Jeg har et par guitarer bygget af træ... De lyder fedt... Min Mørch med tre pickup'er (ikke at kalde en stratocaster-type, nej gud forbyde det) er til dato den grimmeste guitar jeg har købt, men den lød/lyder fedt...

Ved ikke hvilke tillægsord Mørch ville have valgt til træet, men vi fik kaffe og chokoladekage da jeg hentede den... Det var dog ikke det der gjorde udslaget for at min guitar med 2 pickup'er (ikke at kalde en telecaster-type, nej gud forbyde det) blev købt hos ham senere... Der fik vi nemlig franskbrød med hjemmelavet salami... Mangler desværre ikke flere guitarer... :(

Ligemeget hvad vil du altid kunne finde en der påstår at den ene eller den anden er bedre end den du synes er fedest - og hvad så?

Lyt lyt lyt...
Hvis det vigtigste er for dig at alle andre synes det er en fed guitar du har, så lyt til dem...
Hvis det vigtigste er at DU synes du har en fed guitar så lyt med ørene...
Under alle omstændigheder...
Lyt lyt lyt... (ikke at forveksle med lut lut lut)

:)

/Michael
RoadHigh.dk

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Oplær mig i træ.

Indlæg af KrænDyt »

[quote="Michael Vajhøj"]Jeg har et par guitarer bygget af træ... De lyder fedt... Min Mørch med tre pickup'er (ikke at kalde en stratocaster-type, nej gud forbyde det) er til dato den grimmeste guitar jeg har købt, men den lød/lyder fedt...

Ved ikke hvilke tillægsord Mørch ville have valgt til træet, men vi fik kaffe og chokoladekage da jeg hentede den... Det var dog ikke det der gjorde udslaget for at min guitar med 2 pickup'er (ikke at kalde en telecaster-type, nej gud forbyde det) blev købt hos ham senere... Der fik vi nemlig franskbrød med hjemmelavet salami... Mangler desværre ikke flere guitarer... :( [/quote]
Ha! Ja, han er hyggelig, ham Mørch der. Vi fik kaffe, småkager og spejderhagl første gang jeg var der. Jeg har også flere gange forsøgt at finde på en grund til at købe en guitar dernede igen. Kan bare ikke.. Jeg har den Mørch jeg skal bruge.
"I've got blisters on my fingers...!"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen