Forstærker til sammenspilslokale

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

Nej, men nu anfører jeg så for fjerde gang i denne tråd, at noget så jordnært som økonomien i projektet nok dikterer, at det så også bliver den løsning, som I beskriver.

Jeg har på intet tidspunkt argumenteret for, at man skulle investere i det ypperste af det ypperste til dette formål. Jeg synes blot, at det er friskt atindtage en rolle, der formår at dømme 90% af alle guitarister, som modtager undervisning, døve som en dør - eller ihvertfald som havende en smag, der ikke rækker længere end til "metallica-knappen er bare fee´ "...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Nej, men nu anfører jeg så for fjerde gang i denne tråd, at noget så jordnært som økonomien i projektet nok dikterer, at det så også bliver den løsning, som I beskriver.

Jeg har på intet tidspunkt argumenteret for, at man skulle investere i det ypperste af det ypperste til dette formål. Jeg synes blot, at det er friskt atindtage en rolle, der formår at dømme 90% af alle guitarister, som modtager undervisning, døve som en dør - eller ihvertfald som havende en smag, der ikke rækker længere end til "metallica-knappen er bare fee´ "...[/quote]

Okay, okay, jeg præciserer ... 90% af de nybegyndere, jeg har haft fornøjelsen af, igennem 4 år som underviser. De har tilsyneladende ikke været repræsentative nok, til at man må bruge dem som eksempel?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

[quote="Dannyboy"]Hvad med den her?

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com/itm/1966-Marshall-J ... Marshall-J ... 1c2234963f</a><!-- m -->[/quote]

Jeg synes personligt, at Marshalls, som kører på lavere spændinger, lyder bedre og er langt mere interessante forstærkere (foruden de helt indlysende driftssikkerhedsmæssige aspekter)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"]Nej, men nu anfører jeg så for fjerde gang i denne tråd, at noget så jordnært som økonomien i projektet nok dikterer, at det så også bliver den løsning, som I beskriver.

Jeg har på intet tidspunkt argumenteret for, at man skulle investere i det ypperste af det ypperste til dette formål. Jeg synes blot, at det er friskt atindtage en rolle, der formår at dømme 90% af alle guitarister, som modtager undervisning, døve som en dør - eller ihvertfald som havende en smag, der ikke rækker længere end til "metallica-knappen er bare fee´ "...[/quote]

Okay, okay, jeg præciserer ... 90% af de nybegyndere, jeg har haft fornøjelsen af, igennem 4 år som underviser. De har tilsyneladende ikke været repræsentative nok, til at man må bruge dem som eksempel?[/quote]

Så må jeg jo blot konkludere, at de stakkels unge mennesker, som har lidt dén tort, at jeg har undervist (eller noget, der lignede) dem i sammenspil, tilhører en helt anden gruppering...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"][quote="Dannyboy"]Hvad med den her?

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com/itm/1966-Marshall-J ... Marshall-J ... 1c2234963f</a><!-- m -->[/quote]

Jeg synes personligt, at Marshalls, som kører på lavere spændinger, lyder bedre og er langt mere interessante forstærkere (foruden de helt indlysende driftssikkerhedsmæssige aspekter)[/quote]
Er det fordi de lavere spændinger gi'r mere Diztorzzion?

Er den ikke ret meget magen til min den der? Den så vidt jeg kan se ca. 900 numre fra min.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Morten M »

Jeg har faktisk gjort nogenlunde den samme iagttagelse mht elever (ungdoms- og efterskole) som GodSpeed. Sådan at forstå, er der 'hul igennem', er det bare alletiders. Så er det jo op til os som undervisere at anskueliggøre for eleverne, at der også findes noget der hedder god lyd.
Hvis det generelt siges at 5 rørwatt er for lidt, må jeg tørt konstatere vi spiller for lavt live, når vi har min HT5 med :) At publikum så har haft en god oplevelse (uden behov for øreværn), er et faktum.
Det handler (rent subjektivt) om at kunne skabe et balanceret lydbillede ved lav lydstyrke, hvilket giver et behageligt arbejdsmiljø som underviser (uden behov for øreværn til samtlige involverede tillige).
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Rasmus »

jeg synes ulempen ved de Cubes som de har på kbh's musikskole er;

De lyder ganske fint 1on1, men i band sammenhæng sker der;

1. Eleverne kan ikke finde ud af at indstille dem, de ender med higain med løg på, og så må læreren jo skride ind.
2. De forsvinder i mixet lige meget hvordan man får dem til at lyde.

Jeg brugte dem meget med mine elever uge efter uge, og det er sku' OK. Det betyder i virkeligheden ikke det store for dem når de er på det stadie.

Det skal lige siges at Musikskolen så også havde en Fender Blues Deville og en Peavey Classic 50.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten M"]Jeg har faktisk gjort nogenlunde den samme iagttagelse mht elever (ungdoms- og efterskole) som GodSpeed. Sådan at forstå, er der 'hul igennem', er det bare alletiders. Så er det jo op til os som undervisere at anskueliggøre for eleverne, at der også findes noget der hedder god lyd.
[/quote]

Jamen, det er da klart, at ingen er "Tonemaster" fra dag ét. Men man får lidt det indtryk, at jeres elever nærmest kommer stormende ind ad døren med hellebarder, økser og andet blankvåben trukket, og med fråden flydende fra munden i lårfede stænger stiler direkte efter at indlede hver sammenspilstime med en fuldbyrdet "Townshend"..?

Hvis man nu havde et par hæderlige forstærkere - det kunne efter min mening f.eks. være et par Fender "blues" comboer, et par af de nyere Orange eller noget i dén stil, og så måske afsatte en halv times tid - måske mere - til invie poderne i, hvordan man omgås dén slags værktøj - ja, måske ligefrem gik ind i et par demonstrationer af, hvordan man frembringer den fede lyd fra det, så kunne det jo være, at man oven i købet havde hjulpet de unge terrorister et par skridt videre på vejen i deres musikalske udvikling? Måske endda et par skridt, som kunne tage dem lang tid at lure på egen hånd i selskab med noget værktøj, som er valgt ud fra dén præmis, at "det skal bare kunne holde. Så er det sådan set næsten ligegyldigt, hvordan det lyder"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Rasmus »

Åh ja, gid man kunne få de unge til at vandre til undervisning med en Telecaster, plugge i en god rør-amp og et ønske om ikke at lyde som Kirk Hammetts... ! :)

UNGDOMMEN NU TIL DAGS! :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"][quote="Sasha"][quote="Dannyboy"]Hvad med den her?

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.com/itm/1966-Marshall-J ... Marshall-J ... 1c2234963f</a><!-- m -->[/quote]

Jeg synes personligt, at Marshalls, som kører på lavere spændinger, lyder bedre og er langt mere interessante forstærkere (foruden de helt indlysende driftssikkerhedsmæssige aspekter)[/quote]
Er det fordi de lavere spændinger gi'r mere Diztorzzion?

Er den ikke ret meget magen til min den der? Den så vidt jeg kan se ca. 900 numre fra min.[/quote]

De korte svar er nok "ja" og "jo".

Det sidste er jeg dog ifølge sagens natur ikke særligt sikker på, idet jeg selvsagt ikke har haft næsen i forstærkeren i linket. Men kredsløbsmæssigt er der næppe den store forskel bortset fra de to ekstra kanaler på din samt eventuelt en bright-cap hist og her. Nu gøres der jo i salgsopstillingen et forholdsvist stort nummer ud af de høje spændinger på rørene. Og hvis jeg ikke husker meget galt, begaver din Marshall sine udgangsrør med noget i retning af 560-580 volt på anoderne og noget lignende på skærmgitrene. I og med at et KT66 er designet til 500 volt max. på begge disse elektroder og har en "absolute max. rating" på 550 volt begge steder, er det absolut at presse citronen. At Marshall så tilsyneladende ikke har lært noget af det i de sidste 45 år, og gør nøjagtigt det samme i deres reissue "Super 100JH", med nøjagtigt samme resultat - rør, som står af på rekordtid - til følge. Oh, well... Det må være det dér "vintage", som atter er på banen..?

Det er uomtvisteligt, at jo højere spænding, man fodrer et givent rørforstærker-kredsløb med, jo renere spiller det. Især hvis det er én spændingsforsyning, som trækker hele forstærkeren, som det er tilfældet i de fleste guitarforstærkere og altså også de pågældende Marshalls. For mens en højere spænding ganske vist giver udgangstrinnet mere "clean headroom", er det faktisk forforstærkeren, som i videst omfang ændrer karakter, når man skruer op for spændingen, idet trioder (som man typisk finder i forforstærkeren) reagerer langt mere på spændingsvariationer, end pentoder (udgangsrørene) gør.

Så min personlige smag går mere i retning af EL34-bestykkede Marshalls med lavere drifsspændinger. De er både i stand til at forvrænge mere (let´s face it: Det ER jo det, vi godt kan lide ved Marshalls, ikke?). Og de gør det også på en mere "touch responsive" måde, hvis du spørger mig. Samtidig gør det det lettere at kringle sig udenom de "børnesygdomme", som jeg ofte har skrevet om, plager mangen en Marshall.

Men OK: I sine tidlige dage brugte Hendrix tilsyneladende sådan en højspændt, KT66-bestykket satan. Der var så vist godt nok noget med, at de skiftede rør en gang om ugen "Due to loss of power". Der er næppe tvivl om, at hverken Jimi himself eller resten af hans road-crew har haft den helt store tekniske indsigt (Eric Barret - Jimi´s roadie: "Back then a Marshall was a Marshall. We didn´t even know that different models existed" ). Men lidt interessant er det dog så at se, at f.eks. på den sidste tour i 1970 bruger Billy Cox typisk Hendrix´ aflagte tremolo-modeller (som netop er kendt for at køre på høje spændinger) til bas, mens Jimi spiller på "normale" Superleads (sandsynligvis dem, som han får i starten af 1969). Det er vel rimeligt at antage, at de - sikkert udelukkende "på øret" - har valgt at bruge de renest-spillende Marshalls som basforstærkere?

Nuvel, alt dette er selvfølgelig kun luftkasteller fra min side og kan sagtens i realiteten være "a load of bullocks". Men jeg synes alligevel, at der er en vis form for logik i det...

Men i øvrigt et spændende semi-nørdelink, der luftes undervejs:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://folk.ntnu.no/roef/JTM100.html">h ... 00.html</a><!-- m -->

Hvilken udgangstransformator sidder der i din Marshall, Rasmus? Kan du lokkes til at lure nummeret på den?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Hvilken udgangstransformator sidder der i din Marshall, Rasmus? Kan du lokkes til at lure nummeret på den?[/quote]
Nummeret hedder så vidt jeg lige kan grave frem i arkiverne 1202-84. Hvilket jo så er den "rigtige" til KT66'ere, selvom der sad Phillips EL34 i da jeg fik den.


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

Jamen, såmænd blot fordi min lige dele nysgerrige og smådemente hjerne ikke på stående fod kunne huske det fra dens besøg her på matriklen. Og så var jeg ved at blive smådesperat over at lede efter et eksempel på, at det skulle have været nævnt i én eller anden mailkorrrespondence.

Men tak for oplysningen!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Jamen, såmænd blot fordi min lige dele nysgerrige og smådemente hjerne ikke på stående fod kunne huske det fra dens besøg her på matriklen. Og så var jeg ved at blive smådesperat over at lede efter et eksempel på, at det skulle have været nævnt i én eller anden mailkorrrespondence.

Men tak for oplysningen![/quote]
Jamen velbekomme!
:dance:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker til sammenspilslokale

Indlæg af Sasha »

Åh, jeg be´r...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen