Katastrofe min Vox kan ikke starte

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Kuli »

Claus: Hvis du står og mangler en amp en anden gang, kan du jo bare kontakte mig, så finder vi ud af noget. Vi bor jo ikke så langt fra hinanden...

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Jake »

[quote="reindane"]
Hej Jake,

Nu har der jo i denne tråd kun været tale om VOX AC30 og de ensretterrør: GZ34 alternativt GZ32, der kan bruges i denne forstærker. Jeg kan ikke helt se hvordan Webers WS-1, som har helt andre egenskaber, kan være relevant her?

Vh
Lars[/quote]

Hej Lars,

Fordi det du ordret nævnte i dit indlæg var, at Weber "laver nogle diodeensrettere", og hvis man spørger den danske importør, så ville man i hvertfald pr. september 2010 få en WS-1. De passer i samme sokkel, og man kan ikke bebrejde en musiker for ikke at kende forskel. Derfor er jeg glad for din uddybning. :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af reindane »

Hej Jake,

Nej du har da helt ret i, at det ikke er ligemeget, hvilken ensretter - eller diodeensretter, man sætter i sin forstærker, og som producent, forhandler eller importør har man i mine øjne pligt til at informere sine kunder om, hvilke typer de uden risiko kan bruge. Af samme årsag er der detaljerede beskrivelser af alle Webers produkter på firmaets amerikanske hjemmeside, netop for at give optimal vejledning også til relativt ukyndige musikere. ;-)
Hvem er i øvrigt "den danske importør" af Webers produkter du henviser til?
Mig bekendt er Weber et "Direkte til Dig" foretagende, d.v.s. "importørerne" er dig, mig og hvem der ellers gider bestille deres produkter.

Venlig hilsen
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Kuli"]Claus: Hvis du står og mangler en amp en anden gang, kan du jo bare kontakte mig, så finder vi ud af noget. Vi bor jo ikke så langt fra hinanden...[/quote]


Jeg har rigeligt. 2 Marshalls og denne Vox.Så hvis du har en rigtig engelsk Vox kunne det blive interresant, men igen den kører igen min Kineser og lyder konge. 8-)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

Så nu har jeg ab testet efter beste evne.Jj gc 34 verse sovtek 5ar4.Der er slet ingen tvivl om at sovtek slår jj røret endda med flere længder i forhold til min optimale feeling og lyd.
Sovtek røret lyder altså bare så meget federe i Voxen.Der er mere liv og forstærkeren reagerer betydeligt mere hissig.
Så om et ensretter rør ikke har noget med lyden at gøre ,kan jeg ikke helt følge.Forstærkeren reagerer ihvertfald meget anderledes.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

[quote="Pluto"]
Så om et ensretter rør ikke har noget med lyden at gøre ,kan jeg ikke helt følge.[/quote]

Er der da nogen, som har påstået dét?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"][quote="Pluto"]
Så om et ensretter rør ikke har noget med lyden at gøre ,kan jeg ikke helt følge.[/quote]

Er der da nogen, som har påstået dét?[/quote]


Jeg havde forstået at et ensretter rør ikke havde alverden med lyden at gøre.Så jeg har helt sikkert misforstået et eller andet.men det er da rart at lære lidt. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Jo-jo, så længe man ikke får ondt i hovedet... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Jo-jo, så længe man ikke får ondt i hovedet... :-)[/quote]


Det er ikke så nemt for mig ,du ved.jeg har sikkert også glemt det imorgen alligevel. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Oh well...

Det var var såmænd ikke noget personligt. Men vi er jo nogle, som er ved at nå en alder, hvor blot dét at tænke på at lære noget nyt kan være anstrengende i sig selv... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Oh well...

Det var var såmænd ikke noget personligt. Men vi er jo nogle, som er ved at nå en alder, hvor blot dét at tænke på at lære noget nyt kan være anstrengende i sig selv... :-)[/quote]

Ja jeg kender det godt.
Sorte strater lyder bare bedst..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af reindane »

Hej Pluto,

Jeg synes det er rigtig god og konstruktiv feedback her på Gearfreak, at du gider melde tilbage, at du nu har testet de to ensretterrør og resultatet af din test. At du har kunnet høre forskel, selvom rørene - begge GZ34 - burde lyde ens, bekræfter kun mine egne oplevelser.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Ja, det kan man kun være enig i!

Er der så nogen, der har erfaringer m.h.t. holdbarheden af henholdsvis Sovtek´s, JJ´s og kinesernes bud på et GZ34..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Ja, det kan man kun være enig i!

Er der så nogen, der har erfaringer m.h.t. holdbarheden af henholdsvis Sovtek´s JJ´s og kinesernes bud på et GZ34..?[/quote]

Nu er det jeg skriver her kun lidt gætteri.
Voxen er fra 2005. Og det forrige sovtek rør var dateret til engang i 2006. Så hvis det er skiftet engang i 06-07 vil det jo sige at kinerser røret har holdt 1-2 år.
Sovtek røret har jo så holdt ca.3-4 år afhængig af hvornår det er smidt i selvfølgelig.
Jj ved jeg jo så ikke noget om for det har jeg jo pillet ud igen.

Stadig gætteri men et kvalificeret gæt.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Tjah, det er jo en rimelig betragtning...

Så kan man jo så veje dette op imod, at jeg sidste år endelig måtte skifte et Mullard GZ34 i min lille hifi-forstærker. Det er utvivlsomt det originale, som har siddet i siden 1964-65. Og det har nok spillet typisk 5-6 timer om dagen i de sidste 25 år, hvor jeg har haft denne forstærker. Udgangstrinnet i denne forstærker består i øvrigt også af 4xEL84 med katode-bias. Så belastningen på ensretterrøret burde være direkte sammenligneligt med f.eks. en Vox AC30 - eller dvs. i min lille forstærker er værdien af udglatningskondensatorerne "bøffet" betragteligt op over det maksimalt tilladte. Så belastningen på ensretterrøret er faktisk større end i en AC30.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Tjah, det er jo en rimelig betragtning...

Så kan man jo så veje dette op imod, at jeg sidste år endelig måtte skifte et Mullard GZ34 i min lille hifi-forstærker. Det er utvivlsomt det originale, som har siddet i siden 1964-65. Og det har nok spillet typisk 5-6 timer om dagen i de sidste 25 år, hvor jeg har haft denne forstærker.[/quote]


Ja jeg skal ikke gøre mig klog på rør forstærkere.men er det ikke noget med at ac 30 gerne vil æde de der ensretter rør i tide og utide.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Narh, jeg har nu da set adskillige eksempler på AC30´ere fra 60´erne, hvori det originale Mullard GZ34 stadig "hummed along nicely". Så jeg tror desværre nærmere, at det har mere med kvaliteten af "dagens" GZ34´ere at gøre end med AC30...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Narh, jeg har nu da set adskillige eksempler på AC30´ere fra 60´erne, hvori det originale Mullard GZ34 stadig "hummed along nicely". Så jeg tror desværre nærmere, at det har mere med kvaliteten af "dagens" GZ34´ere at gøre end med AC30...[/quote]


Ja det lyder lidt utroligt at de ikke kan få de nye til at holde ligeså længe som de gamle.De burde vel have teknikken til det og så dyrt er et rør jo heller ikke.(kun hvis de skal skiftes tit)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Det er jo et ofte hørt argument, som det er svært at være uenig i. Praktisk erfaring viser dog desværre et noget andet resultat.

Mit bud er, at én ting er teknik, en anden ting er know how. En tredje ting er i følge pålidelig kilde, at noget af det sværeste ved at fremstille rør skulle være selve coatingen af rørets katode - med andre ord selve "råstoffet" i røret, som leverer den fornødne elektronsky omkring rørets katode. En meget kritisk komponent, som man omkring 1950 efter et halvt århundredes eksperimenter havde perfektioneret konstruktionen af. I dag er der så meget få personer tilbage, som har den fornødne viden om, hvordan man lige gør (gjorde) det. Og det er vist noget med nogle kradse sager. Så det er sikkert ikke let at lave, hvis man samtidig skal overholde diverse, velmente moderne miljøkrav o.l.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen