Opfriskning af strat

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Rasser »

Jeg tror også, at jeg ville skifte tremoloblok og slæder til nogle fra callaham, hvis jeg skulle opfriske den guitar. Jeg skiftede selv blok og slæder til nogle fra callaham på min tokai-strat for nogle år siden, og det gav virkelig noget mere bund og punch samtidig med at toppen kom til at lyde bedre. Og hardwaren fra callaham er af rigtig god kvalitet.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasser"]Jeg tror også, at jeg ville skifte tremoloblok og slæder til nogle fra callaham, hvis jeg skulle opfriske den guitar. Jeg skiftede selv blok og slæder til nogle fra callaham på min tokai-strat for nogle år siden, og det gav virkelig noget mere bund og punch samtidig med at toppen kom til at lyde bedre. Og hardwaren fra callaham er af rigtig god kvalitet.

Mvh.
Rasmus.[/quote]

+1

Der kan ikke stilles ret mange spørgsmålstegn ved, at Callaham laver nogle af verdens bedste guitardele. Det er så heller ikke de billigste. Men sådan er der somme tider nogle ting, som hænger sammen. Jeg har dog også altid været svært tilfreds, når jeg har skiftet noget på én af mine guitarer til noget, der kom fra Callaham.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af thomasrytter »

Mange tak for alle inputs!

Jeg vil overveje sådan en callaham-fætter med tilhørende spertzels. Umiddelbart står det dog ikke højest på listen, da jeg egentlig ikke bruger tremoloen specielt meget, højst til lidt vibrato. Og ja, egentlig så synes jeg jo ikke, at det der sidder på fejler noget, når jeg tænker over det.

Indsatsen ender derfor med at omfatte:
- nye bånd og justering
- nye pickupper
- ny slagplade, knobs, osv
- stripning af halsen

Jeg sætter det i gang til januar. Glæder mig til at få støvet den gamle strat af igen! :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Sasha »

Joh, men nu har kvaliteten af stolen altså også en stor finger med i spillet om selve guitarens grundlyd, selv om du ikke bruger vibratoet. Det er jo ligesom et vigtigt forbindelsesled mellem strengene og kroppen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af thomasrytter »

Det lyder rigtigt. Og jeg må da også tilstå, at jeg ikke har erfaring med hverken callaham eller wilkinson stole. Men jeg forstod blot på foregående indlæg, at den stol, guitaren oprindeligt er "født" med, faktisk ikke var så ringe endda? Kan du sige lidt om hvorledes alternativerne adskiller sig fra den nuværende stol? Hvori består upgradet? Jeg har som sagt ikke noget sammenligningsgrundlag...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Sasha »

Nu kender jeg ikke noget til, hvordan den originale stol er. Så se det i dét lys...

Men på mange billigere guitarer er selve blokken i vibratosystemet noget tyndt blik-lort. Og det gør, at guitarens sustain og overtone-indhold ikke er, hvad det ville være, hvis blokken havde været lavet af ordentligt stål. Lidt det samme kan siges om selve de små slæder i stolen, som jo tjener som "anlægsflade" mellem streng og guitar. Igen: Jo bedre materiale, jo bedre lyd...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Anonym »

[quote="Sasha"]Nu kender jeg ikke noget til, hvordan den originale stol er. Så se det i dét lys...

Men på mange billigere guitarer er selve blokken i vibratosystemet noget tyndt blik-lort. Og det gør, at guitarens sustain og overtone-indhold ikke er, hvad det ville være, hvis blokken havde været lavet af ordentligt stål. Lidt det samme kan siges om selve de små slæder i stolen, som jo tjener som "anlægsflade" mellem streng og guitar. Igen: Jo bedre materiale, jo bedre lyd...[/quote]

Ja der er mange små faldgruber på en guitar..Men mener du ikke; jo bedre/hårdere materiale, jo "mere" lyd? Og vil det ikke være sådan at jo mindre anlægsflade strengen har, jo mere/hurtig resonans, da en større anlægsflade jo vilkårligt må dæmpe/sænke resonans hastigheden, fra strengen? Jeg kan tage fejl, men det virker på en måde logisk.. Og selvfølgelig må strengene's evne til at afgive resonans vel også medregnes i vellyds ligningen..?

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Dannyboy »

Hvad skal du ha for din sorte slagplade? Smid lige en pm

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Sasha »

[quote="Hapsall"][quote="Sasha"]Nu kender jeg ikke noget til, hvordan den originale stol er. Så se det i dét lys...

Men på mange billigere guitarer er selve blokken i vibratosystemet noget tyndt blik-lort. Og det gør, at guitarens sustain og overtone-indhold ikke er, hvad det ville være, hvis blokken havde været lavet af ordentligt stål. Lidt det samme kan siges om selve de små slæder i stolen, som jo tjener som "anlægsflade" mellem streng og guitar. Igen: Jo bedre materiale, jo bedre lyd...[/quote]

Ja der er mange små faldgruber på en guitar..Men mener du ikke; jo bedre/hårdere materiale, jo "mere" lyd? Og vil det ikke være sådan at jo mindre anlægsflade strengen har, jo mere/hurtig resonans, da en større anlægsflade jo vilkårligt må dæmpe/sænke resonans hastigheden, fra strengen? Jeg kan tage fejl, men det virker på en måde logisk.. Og selvfølgelig må strengene's evne til at afgive resonans vel også medregnes i vellyds ligningen..?[/quote]

Nu sagde jeg ikke hårdere materiale. Jeg tror nærmere, det handler om "tungere" materiale, hvis det endelig skal være.

Men jeg er ikke ingeniør, som udvikler og designer guitar-hardware. Så jeg kan kun referere til, hvilke forbedringer, jeg har erfaret i forbindelse med de udskiftninger/opgraderinger, som her beskrives.

Og jo, der ER mange variabler i det. F.eks. er der jo også et indlysende paradoks imellem sustain og "trælyd", hvis man med sidstnævnte mener, at man får overført mest mulig energi fra strengene til kroppens træ. Hvorom alting er, har jeg dog oplevet en markant forbedring i lyd ved at udskifte flere billigere Strat-vibratoer til Callaham.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Anonym »

[quote="GuitaRasmus"]

For det første - Wilkinson er IKKE kineserblik. De er hammergodt lavet, og efter min mening noget af det bedste hardware på markedet. Jeg bruger dem med største fornøjelse i flere af mine guitarer, og ved at Hans (sustainerplayer) også sværger til dem.

For det andet - der skal IKKE plugges og bores huller - man kan få en magen til, med bolte.

For det tredje - det er langtfra alle Wilkinson vibratoer der føles som VS100, som de fleste kender.[/quote]

Jeg bliver dog nødt til at påpege, at jeg kun "sværger" til VSVG-modellen, der bl.a. også sidder på Andy Timmons signaturspader. Jeg synes, at to-punkts strat-trems generelt er noget hø. Uanset mærke. Men det er så heller ikke rigtigt relevant for trådstarter, der jo må leve med defekten, hvis der ikke skal plugges og om-bores.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="SustainerPlayer"]
Jeg bliver dog nødt til at påpege, at jeg kun "sværger" til VSVG-modellen, der bl.a. også sidder på Andy Timmons signaturspader. Jeg synes, at to-punkts strat-trems generelt er noget hø. Uanset mærke. Men det er så heller ikke rigtigt relevant for trådstarter, der jo må leve med defekten, hvis der ikke skal plugges og om-bores.[/quote]

Hvorfor egentligt? (at topunkts er noget hø?)

Ved du om man kan få VSVG i sort?

Edit: Jeg kunne jo også bare kigge på linket. :D

Edit2: Jeg kunne egentligt godt tænke mig at prøve en på min hvide tele - har du tilfældigvis en ekstra liggende?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Dannyboy »

To-punkts er da fedt

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Anonym »

[quote="GuitaRasmus"]

Hvorfor egentligt? (at topunkts er noget hø?)

[/quote]

1. Jeg lod mig rive lidt med af trådens stemning :lol:
2. De bliver lettere/hurtigere slidt på knivene og bliver ustabile.
3. VSVG er super overlegent, stabilt, nemt at hvile håndfladen på, palmmute uden wobble, slæderne sidder ikke og dingler i fjedre, intonation er nemt og præcist, god sustain og tone. Win, win, win ...

[quote="GuitaRasmus"]
Edit2: Jeg kunne egentligt godt tænke mig at prøve en på min hvide tele - har du tilfældigvis en ekstra liggende?[/quote]

Desværre ikke. Jeg prøver at lade være :!:

[quote="Dannyboy"]To-punkts er da fedt[/quote]

Snakker vi Kama Sutra eller strat-vibrators?

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af thomasrytter »

UPDATE:

Nu har jeg fået min strat hjem, og har kigget lidt på den med jeres input in mente.

Jeg har kigget lidt på kroppen, og prøvet at friske den smadrede finish lidt op. Til det formål har jeg poleret lidt her og der hvor der var ridser og skrammer med noget smergel og vand. Efterfølgende er kroppen blevet pudset og poleret godt op med Dean Markley's Love Potion #13. Jeg skal lige love for, at det var noget der hjalp! Efter en times TLC, så guitaren pludselig vildt godt ud, synes jeg...

Jeg har fået kigget lidt nærmere på båndene. Jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt total udskiftning af båndene vil være nødvendigt, eller om jeg kan nøjes med en båndplaning:
Billede
Billede

Så har jeg fået kigget lidt nærmere på bagsiden af halsen. Det ser sgu ikke så godt ud, synes jeg. Lakken er tydeligvis flækket langs med halsen:
Billede
Billede
Billede

Er der nogen kommentarer til dette? Jeg har tænkt mig at fjerne lakken fra halsen i morgen, er der noget jeg skal have i tankerne? Og er der nogen bud på hvorfor lakken er flækket i første omgang?

Derud over har jeg købt et sæt Fender SCN pickupper af Dannyboy som jeg vil prøve at få smækket i. Ideen om støjfri pickupper tiltaler mig meget, så nu prøver jeg det af. Hvis de er for døde i lyden, så må de videre igen...
Billede

Fedt at være lidt i gang, jeg bliver helt glad over udsigten til, at min gode gamle strat får sig en lille vitaminindsprøjtning og glæder mig allerede til at få den med på landevejen igen når den er færdig! :thumbup:

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat - UPDATE på side 3

Indlæg af Anonym »

Båndene skal "bare" planes.

Er det nitro på den hals?

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat - UPDATE på side 3

Indlæg af thomasrytter »

Det kunne da være fedt at kunne nøjes med en båndplaning, det er trods alt lidt billigere end en total udskiftning af båndene.

Jeg tror ikke, at det er nitro der er på halsen, det ville undre mig. Det er jo "bare" en standard US strat fra slut halvfemserne, så vidt jeg ved blev de lavet med polylak?

EDIT: Et opslag i Fender's database fortæller mig, at den er fra '95. Er der et sted hvor man kan læse om de forskellige årgange, eller er der nogen der ved noget om denne specifikke periode?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat - Update på side 3

Indlæg af MacG »

Det er poly.

Følger revnen i lakken hele den ene side af "skunk stipen" ?

Det kunne godt se ud som om noget har givet sig, men den ene side ser fin ud, såeh..

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat - Update på side 3

Indlæg af thomasrytter »

Det er langs den ene side af skunkstripen, så det kunne godt se ud som om den har vredet sig på en eller anden måde. Men det ser ud som om det kun er lakken, der er flækket...

Billede

Beklager dårlig billedkvalitet, det var ret svært at fange det

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat - Update på side 3

Indlæg af MacG »

[quote="thomasrytter"]Det er langs den ene side af skunkstripen, så det kunne godt se ud som om den har vredet sig på en eller anden måde. Men det ser ud som om det kun er lakken, der er flækket...

Billede

Beklager dårlig billedkvalitet, det var ret svært at fange det[/quote]

Kan du mærke revnen ?

Noget har fået lakken til at revne, men når det ikke er i begge sider tror jeg ikke din trussrod er på vej ud at bagsiden...

Lakken ser i det hele taget ikke for godt ud, så det kan kun blive bedre når du sliber den. Jeg ville nok give den noget for at beskytte den hvis du sliber den helt ned til træet. Men selv en slibning så den bliver glat og mat vil være en forbedring.

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat - Update på side 3

Indlæg af thomasrytter »

Jeg tror heller ikke, at det er trussrodden der er på vej ud af bagsiden, jeg vil selv tro at det er sket ved et stød af en art - guitaren har desværre fået en del tæsk over de sidste 15 år. Man mærker krakeleringen temmelig tydeligt, i sådan en grad så det generer når man spiller. Tror derfor også kun, at det kan blive en forbedring at få den slebet ned. Noget helt andet er så, at jeg til enhver tid også foretrækker en ulakeret hals, så måske er det slet ikke så ringe endda...

Jeg har tænkt mig at starte med korn 400 og så - efterhånden som jeg kommer igennem - gå opad i korn. Afslutte med at vådslibe træet 3 gange med en god omgang Lemon oil og korn 1200. Det er den fremgangsmåde jeg brugte da jeg sleb min Tokai ned, og det blev et rigtig lækkert resultat der kom ud af det. Det er ikke min plan, at der skal nyt lak på, målet er en blød "ubehandlet" hals i stil med det man finder på en musicman...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen