Tubescreamer, med mere..

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tubescreamer, med mere..

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej..

Udviklingen står jo heldigvis ikke stille, og jeg har gennem den senere tid oplevet dalende tilfredshed med den T-rex Alberta jeg bruger som "grund-drive." - Det er for resten af tråden ret væsentligt, at overdrives der skal booste signalets volumen for at lyde godt ikke er anvendelige for mig. Alberta er jo en TS808'ish ting; men særligt to ting irriterer mere og mere. Den noget ucharmerende mellemtone-pukkel og dens manglende dynamik.

Fulltone Fulldrive 2 er også en tubescreamer-ting, og med deres flat-mids funktion kommer man netop den ucharmerende del af mellemtone-puklen til livs. Ikke det hele, bare noget af det. Deres comp-cut funktion, der afbryder diode og/eller mosfet-klipningen viser også, at når der lukkes for dem (dioderne) forsvinder "kompressionen" i kredsløbet også. Som navnet antyder.

Er der nogen der er velbevandrede udi at makke med tubescreamer kredsløbet..? Jeg tænker særligt på f.eks at fordoble antallet af klippe-dioder, og gøre den lidt mere asymmetrisk. Det vil jo sænke mængden af forvrængning; men vel øge dynamikken noget..?

TC Nova drive skulle efter sigende også være bygget til at lyde som hhv en tubescreamer og en RAT, men af en eller anden grund fandt jeg den bare for fesen, pæn og korrekt i lyden, da jeg prøvdede den. Er der nogen forslag ellers. Jeg bryder mig ikke om OCD, medmindre den bruges som halv-gnaven boost og det er ikke lige dét, jeg leder efter. Z-vex box of rock lyder faktisk ret fedt, men mangler noget i mellemtonen synes jeg..

Mvh;
Morten Lyse

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af AnotherDan »

Har du prøvet en Emma Stinkbug?
Det er ihvertfald deres "take" på en tubescreamer der beholder dynamiken - jeg er glad for min.
Bah

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af Dannyboy »

Har du prøvet BB Preamp? og hvilken version OCD var det du havde prøvet? OCD v3 har væsentlig mere spark end de andre synes jeg. Den er meget fed

Alternativt har jeg en CM Plexitone liggende du gerne må prøve/låne. Den skal alligevel sælges nu her.. og den har i hvert fald en helt anden EQ end en tubescreamer

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af Sasha »

Morten, du ved det jo lige så godt som jeg:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.google.dk/imgres?imgurl=http ... mgurl=http ... 29,r:0,s:0</a><!-- m -->

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af fortytwo »

Du skal da bare sænke dens corner freq. eller hvad det nu hedder på dansk, så du får noget mere bund med igennem kredsløbet..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af Sasha »

Det hjælper da ikke på dynamikken..?

Men prøv da så mange forskellige drive-pedaler, som du overhovedet kan komme til. For det hér med at prøve at få en Tubescreamer til ikke at lyde som en Tubescreamer er jo da en udbredt syssel blandt div. pedalproducenter. Og man skulle vel nærmest tillægge sig selv guddommelige egenskaber, hvis man mener, at man selv kan begå ret meget ny inden for netop dette felt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af thomasrytter »

Mad Professor - Little Green Wonder. Tubescreamer med mulighed for at rulle mellemtonekarakteristikken af og på. Jeg er rigtig glad for min(e)...

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af shm »

Jeg vil anbefale en Barber LTD. Den lyder rigtig godt, syntes jeg. Den har et mellemtone boost, som efter min smag er ramt lige der, hvor det skal være. Den er ikke i high gain afdelingen, men let til medium drive. Den laves også i SR udgave, der er uden mellemtone boost. Den har intern potmetre til bas og diskant.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.barberelectronics.com/LTDv2. ... v2.html</a><!-- m -->

Hvis du bor i kbh området, er du velkommen til at prøve den.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af Sasha »

Det hér kan blive en meget lang tråd...

Dét bliver fedt!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af shm »

[quote="Sasha"]Det hér kan blive en meget lang tråd...

Dét bliver fedt!

:-)[/quote]


???

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af Sasha »

Ja, når alle skal byde ind med, hvilke bud på den perfekte forvrænger, som Morten efter deres mening bør prøve...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af AnotherDan »

Nu er det blandt andet det han spørger efter!
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af Sasha »

Jo-jo, det er jeg skam klar over. Jeg bemærker såmænd blot, at den slags tråde godt kan blive lange.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tubescreamer, med mere..

Indlæg af efrandsen »

Jeg har en TA-100 Overdrive fra Telenordia, som du skal være velkommen til at prøve.. Den er virkelig fed! Jeg kan ta' den med på Trompeten fredag..
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af shm »

Jeg undskylder mange gange for mit dumme, dumme svar, helt unden teknisk indsigt overhovedet. Jeg lover, at jeg ikke kommer med anbefalinger af nogen art fremover. Undskyld!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af Sasha »

- Øøøh...

Hvorfor undskylder du, at du svarer på mandens spørgsmål?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af GuitaRasmus »

Morten, jeg har en Emma Stinkbug til salg - den kunne meget vel være det du leder efter. Jeg kan sagtens sende den til dig, og så kan du prøve i et par uger, om det er noget for dig, og ellers bare sende den tilbage?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af fortytwo »

[quote="Sasha"]Det hjælper da ikke på dynamikken..?

Men prøv da så mange forskellige drive-pedaler, som du overhovedet kan komme til. For det hér med at prøve at få en Tubescreamer til ikke at lyde som en Tubescreamer er jo da en udbredt syssel blandt div. pedalproducenter. Og man skulle vel nærmest tillægge sig selv guddommelige egenskaber, hvis man mener, at man selv kan begå ret meget ny inden for netop dette felt...[/quote]

Det har du helt ret i, men de 808'er jeg har prøvet, hvor dette lille indgreb er blevet foretaget, har lydt som en 808'er, men med mere bund, så den er knap så nasal..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Morten_Lyse"]TC Nova drive skulle efter sigende også være bygget til at lyde som hhv en tubescreamer og en RAT, men af en eller anden grund fandt jeg den bare for fesen, pæn og korrekt i lyden, da jeg prøvdede den. Er der nogen forslag ellers. Jeg bryder mig ikke om OCD, medmindre den bruges som halv-gnaven boost og det er ikke lige dét, jeg leder efter. Z-vex box of rock lyder faktisk ret fedt, men mangler noget i mellemtonen synes jeg..[/quote]
Jeg syntes klart at Nova Drive'ens force er distortion (RAT?) delen, den kan blive meget åben og dynamisk når gain kontrollen ikke jordes helt op og tonekontrollen er som alt andet lidt sjovere efter midnat. Men så er det vel næsten nemmere bare at finde en almindelig RAT til en billig penge.
Min foretrukne drive pedal lige nu er en Lovepedal Church Of Tone (COT)50, den er meget dynamisk, spiller jeg på en ren Fender forstærker el.lign. har jeg den bare tændt hele tiden og bruger guitarens volume til at få en (meget!) ren lyd og tæsker strat'en for en vildere lyd. Jeg brugte den som eneste pedal til en julefrokost her i slutningen af december og har sjældent fået så meget ros for min lyd :D
Man skal dog nok kunne lide dens noget prominente diskant/presence karakter, jeg syntes det er fedt.
Carl Martins Plexitone for også store roser, men jeg har sådan en til salg så skal nok holde min kæft nu ;)
Nogle af Maxons bud på en "super Tubescreamer" er ret gode, men jeg kan sgu ikke lige huske hvad det er for nogen jeg har prøvet.. :problem:
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tubescreamer, med mere..

Indlæg af Rasmus »

Hej Morten. Jeg har jo en TS9 og har haft en Alberta... eller 2? Jeg ved ikke om det er den blå farve, men i min optik er de 2 pedaler ikke helt ens.

Så vidt jeg husker har du en Mudhoney også? Det er jo efter min mening en af de fedeste boost pedaler du kan få. lidt gain, level kl. 12 og tone efter temperament. Den har jeg allerhelst tændt hele tiden og så skruer jeg op og ned på min guitar.

Du har da også en møller?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen