Erfaringer med Eleven Rack (el. lign) over PA til livebrug?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Erfaringer med Eleven Rack (el. lign) over PA til livebrug?

Indlæg af Jacob »

Hey!

Jeg har længe været skeptisk over for brugen af "kopimaskine"-forstærkere (Axe FX, Eleven Rack etc.) til livebrug, men efter at jeg her til aften har prøvet at køre helt "nøgent" i mixeren (Guitar -> Pedalboard -> Mixer, ingen amp- eller speakersim.) uden alt for dårlige resultater er jeg blevet nysgerrig.. :think:

Så.. Er der nogle der har erfaringer med Eleven Rack el. lign. til livebrug over et PA?

De eneste umiddelbare klager jeg havde over mit setup i aften, var mangel på det velkendte lydtryk bagfra, samt lidt kompression (eller "fornemmelsen" af en forstærker, om man vil, men det formoder jeg at Eleven Rack vil klare). Og det første tror jeg er et spørgsmål om tilvænning.. Jeg fik endda ros for min lyd fra publikum (ikke at de ligefrem var uddannede lydmænd alle sammen, men hey, det er dem der betaler jobbet!).

Alle indspark er velkomne! :thumbup:

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med Eleven Rack (el. lign) over PA til livebr

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har ikke nogen erfaringer med Eleven, men har haft den "fornøjelse" at bruge en POD til koncerter, hvis en forstærker har gjort vrøvl, og jeg synes ikke det er specielt fedt, må jeg helt ærligt indrømme. Som udgangspunkt vil jeg sige at medmindre man konsekvent har knaldgode monitorforhold (ret sjældent, selv større steder), så ville jeg bare tage en forstærker med. Alternativet er at man selv skal slæbe en aktiv monitor med, og så kunne man jo lige så godt have taget forstærkeren.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med Eleven Rack (el. lign) over PA til livebr

Indlæg af Jacob »

[quote="GuitaRasmus"]Jeg har ikke nogen erfaringer med Eleven, men har haft den "fornøjelse" at bruge en POD til koncerter, hvis en forstærker har gjort vrøvl, og jeg synes ikke det er specielt fedt, må jeg helt ærligt indrømme. Som udgangspunkt vil jeg sige at medmindre man konsekvent har knaldgode monitorforhold (ret sjældent, selv større steder), så ville jeg bare tage en forstærker med. Alternativet er at man selv skal slæbe en aktiv monitor med, og så kunne man jo lige så godt have taget forstærkeren.[/quote]

Jeg havde glemt at tænke over monitorforhold. Nu var det ikke et problem i går aftes, da det var et forsamlingshus, som ikke var så stort igen.
Men på spillesteder kan jeg sagtens se en masse problemer opstå. Det kræver nok en grundig gennemtænkning af hele setuppet, samt en ordentlig prøvekørsel af Eleven Rack'et i den nærmeste fremtid, før den beslutning kan tages ordentligt.

Andre med erfaringer?

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Erfaringer med Eleven Rack (el. lign) over PA til livebr

Indlæg af JesperB »

Jeg er ret doven anlagt, så jeg har spillet en del jobs med et direkte-i-PA setup, bestående af et pedalboard med en Roland VG-88, Boss TU-12 tuner og en Boss FV300L master volume. Og selvfølgelig også lige et ur på boardet, hehe.

Monitor er MEGET vigtig i sådan et setup, for at få bare en lille fornemmelse af at det er en guitar man står med (altså feedback/sustain/etc).. Jeg har altid spillet med et sæt Dynacord AM-12'ere (aktive gulv-monitors).

In-ear systemer fungerer virkelig dårligt, dvs hvis der ingen højtalere er i nærheden af guitaren, og resulterer i en virkelig tam fornemmelse af guitaren, pga manglende feedback/sustain og den slags.

En rigtig forstærker er selvfølgelig LANGT federe, men hvis man lige kan slippe for at slæbe tungt guitar grej på vej hjem fra job.. Tjaa..
- Jesper Barrit

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen