Compressor: Camp-Nova

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
NBN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Compressor: Camp-Nova

Indlæg af NBN »

Hej folkens.

Jeg har brug for noget hjælp, og basal baggrunds viden.

Jeg har i mit køb af en Mudhoney fået en Camp Nova fra T-rex med i købet. Jeg tror at jeg skal være glad, men problemet er at jeg ikke 100 % ved hvad den gør. Jeg er ny herinde, fordi inde på Aage's forum bliver man bare stemplet som idiot, men håber da I tager godt i mod dette spørgsmål.

Mvh
NBN

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af kasperploug »

Hej NBN.

En kompressor "udjævner" volumen fra din guitar til et niveau du vælger på Comp-Nova'en og giver dermed også ofte din guitarlyd mere sustain. Hvis du vil vide mere er der jo også Google ;) Jeg skal smutte på arbejde nu nemlig!
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

NBN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af NBN »

Okay. Tak. Ja, men synes at det giver mere at få folks viden og erfaring :-)

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af Jackie van Hippie »

Der er mange som ikke er glade for kompressorer fordi de fjerner dynamikken mellem når du spiller blødt og kraftigt, andre elsker dem fordi den får dem til at spille mere kontrolleret og jævnt. Men prøv dig frem og se hvad du er til :)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Jackie van Hippie"]Men prøv dig frem og se hvad du er til :) [/quote]

Ja, sæt den til, og læg ud med nogle ekstreme indstillinger. Der er sådan set ikke noget mærkeligt i, hvis du ikke umiddelbart kan høre den store forskel på, om den er tændt eller slukket, men hvis du starter med at skrue helt ned for 'attack' og 'comp', og derefter helt op, skulle du gerne kunne spore dig ind på, hvad det egentlig er den gør.

Og bliv ikke ked af det, hvis du ikke bryder dig om, hvad den kan. Det er vi andre, der heller ikke gør :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

NBN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af NBN »

Tak for det :-)

Har prøvet de forskellige ting, og synes lidt at den pakker lyden ind, og lige pt er jeg ikke så vild med dette.

Jeg har dog læst en masse indlæg herinde om at det næsten er et most at have en compressor på boardet, men den har været af boardet ca. 1 år, og og overvejer snart at sætte den til setup'et igen. Det kan jo ske at jeg har ændret mening, men synes bare ikke helt som du GodSpeedDK er inde på, at den laver de helt store ændringer, som jeg synes en pedal skal før den er værd at bruge :-)

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af Michael Vajhøj »

CompNova'en er en meget mild compressor - den er ikke god til de ekstreme ting, så at du ikke kan høre det så tydeligt er meget naturligt...

Havde selv en (har lånt den ud til en jeg ikke kan huske hvem er og han er åbentbart ikke ærlig nok til at levere den tilbage - øv) og den er faktisk god til at være "mild" compressor uden at farve lyden vanvittigt meget - har de seneste par år haft en Keeley Comp., men den er også på vej af boardet... Bruger den ikke, så hvorfor have den... Ligesom chorus... :D
RoadHigh.dk

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="NBN"] (...) Jeg har dog læst en masse indlæg herinde om at det næsten er et most at have en compressor på boardet (...) [/quote]

Ja, det er der også nogen der mener. Og så er der ca. lige så mange der mener det præcis modsatte :)

Der er dog visse ting, hvor jeg måske ville overveje en compressor; hvis jeg skulle spille rytmeguitar i et funk-band, f.eks. Dér kan den være en stor hjælp. Og det samme, hvis jeg skulle spille massiv metal-chuggachugga. Men jeg ved ikke, om du spiller noget af den slags?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

NBN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af NBN »

Jeg er en meget alsidig herre :-) Men min største passion er indenfor blues jazz genren. Spiller dog også i Big Band, men som du rigtig nok siger har den en god funktion til rytmeguitar i Funk, men også i reggae. Jeg vil dog ikke skille mig af med den, den er jo altid god at have for en sikkerheds skyld. Men blev bare lidt skuffet fordi jeg troede at man kunne hører en større forskel når den er tændt, men synes som sagt bare lidt den æder lyden, og pakker den sammen.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="NBN"] (...) og pakker den sammen.[/quote]

Ja, de har egentlig navngivet den meget godt: Compression = komprimering :D
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af Pickles »

[quote="GodSpeedDK"]Og det samme, hvis jeg skulle spille massiv metal-chuggachugga.[/quote]

Okay? Det er aldrig faldet mig ind, at kompressor kunne være noget for mig. Kan det bruges til at få lidt mere styr på sådan en stor hylende metalforstærker? :)

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af Jake »

Jeg ville personligt aldrig bruge en compressor til metal - når en forstærker forvrænger komprimerer den jo netop også dit signal, så hvorfor tilføje endnu et led kompression som ofte kun tilføjer støj og gør dit spil mindre stramt at høre på? Jeg hopper ikke på den! ;-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Jake"]Jeg ville personligt aldrig bruge en compressor til metal - når en forstærker forvrænger komprimerer den jo netop også dit signal, så hvorfor tilføje endnu et led kompression som ofte kun tilføjer støj og gør dit spil mindre stramt at høre på? Jeg hopper ikke på den! ;-)

Mvh Jake[/quote]

Erhmmm ... jeg skal heller ikke kunne prale af at have prøvet det; det var egentlig bare et eksempel på hvor jeg selv kunne finde på at smide sådan én ind. Hvis jeg skulle komme ud for at skulle spille metal. Filosofien var, at det ville gøre mine anslag mere dynamisk ensartede. Der er selvfølgelig forskellige grene af metal, men jeg tænkte umiddelbart sådan noget som Rammstein. De må da bruge comp?

Anyway, som sagt, så skal jeg ikke prale af at have prøvet det :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af KrænDyt »

Nu skal man så lige huske, at der er lige så stor forskel på compressorpedaler, som der er på drivepedaler og alle mulige andre former for pedaler for den sags skyld. Jeg havde selv compnovaen på boardet engang for lang tid siden, men brød mig ikke rigtig om det den gjorde ved min lyd. Den tager ikke specielt hårdt fat, men giver en vis farve i lyden, som jeg ikke fandt klædeligt.

Så bare fordi du ikke er vild med denne compressor, er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan finde én, der passer meget bedre til din smag og stil.

Personligt har jeg en hjemmebygget på boardet, som skulle være baseret på MXR Dynacomp. Om den lyder som den, aner jeg ikke - har aldrig prøvet en. Men faktum er, for mig gør min hjemmecomp noget ved min lyd jeg ikke har kunnet få andre comps til.

Det korte af det lange er - smag er individuelt, men bare fordi man ikke kan lide én, er det ikke ensbetydende med, at man ikke kan lide nogen af dem.
"I've got blisters on my fingers...!"

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af Vinta »

comp nova skulle jo ikke farve lyden, men jeg synes nu at den gør den lige en sjat mere diskant. Den er dog stadig på boardet, da den komprimere på en fed måde hvor den ikke smadrer lyden, selv om man skruer den meget op, dog lidt mere diskant. Den er god imo til rytmefigure og temaer eks magi i luften, efterår. Men ikke til sange, hvor man har brug for at bruge anslagsfæølsomhed, som en del af udtrykket, men det er der ikke nogen comp. der egner sig til.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af Sasha »

[quote="Vinta"] Men ikke til sange, hvor man har brug for at bruge anslagsfølsomhed, som en del af udtrykket, men det er der ikke nogen comp. der egner sig til.[/quote]

Hvilket egentlig meget godt opsummerer, hvorfor jeg aldrig kunne drømme om at bruge sådan en tingest: Bevidst og overlagt indskrænkning af guitarens dynamikområde? Nej tak! Ikke her...

Jeg har sgu´da vist for øvrigt en Comp Nova stående ét eller andet sted. Jeg tror aldrig, at den har været brugt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af Ingstrup »

Prøv indstillingen Attack: 0 Comp: fuld og volume ca max.
Det er den indstilling, hvor du tydeligst mærker virkningen af pedalen.
Attack justerer, hvor hurtigt pedalen tager ved og helt ned er dermed hurtigst.
Comp Nova er en ret neutral pedal. Hvis du gerne vil have meget voldsom og tyk kompression skal du prøve en boss cs-3 eller Mxr Dyna Comp.

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af Ingstrup »

[quote="Pickles"][quote="GodSpeedDK"]Og det samme, hvis jeg skulle spille massiv metal-chuggachugga.[/quote]

Okay? Det er aldrig faldet mig ind, at kompressor kunne være noget for mig. Kan det bruges til at få lidt mere styr på sådan en stor hylende metalforstærker? :) [/quote]
Så skal du nok prøve med en gate i stedet. Eller en comp og en gate.
Sagen er blot den, at hvis din forstærker summer/hyler bliver det kun værre af at sætte en kompressor foran.
Så du skal sikkert have fat i en noisegate også og så kan det sagtens blive fedt med kompression til chugfest.

NBN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af NBN »

[quote="KrænDyt"]
Det korte af det lange er - smag er individuelt, men bare fordi man ikke kan lide én, er det ikke ensbetydende med, at man ikke kan lide nogen af dem.[/quote]

Nej det var skam heller ikke helt ment sådan :) Jeg ved godt der er stor forskel på dem, men da jeg ikke er særlig begejstret over den, er det svært at gå ud og invester i en anden compressor da jeg så hellere vil have en ekstra overdrive eller delay pedal, men nok om det :) Jeg er glade for de svar jeg har fået, og nej den er ikke så hidsig som andre comps har jeg fundet ud af, men kan drage den konklusion at den bliver lagt pænt i æsken igen, og så må tiden vise om der er brug for en :)

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Compressor: Camp-Nova

Indlæg af Ingstrup »

@ NBN: Tag et smut på youtube og se nogle demonstrationer af en masse forskellige komressorpedaler, så får du en idé om, hvorvidt en sådan er noget for dig.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen