Delay pedal

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
NBN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Delay pedal

Indlæg af NBN »

Hey.

Jeg står og skal invester i en ny delay pedal. Havde før DD3 fra boss, men synes det er på tide med en udskiftning.

Er der nogen anbefalinger til en god delay pedal?
Jeg skal bruge pedalen til rock og blues.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Smittefar »

Hvad er budgettet - for specielt delaypedaler findes med helt ublu prismærker.

Jeg synes, TCs Nova Delay er en virkelig alsidig og vellydende delaypedal - den dækker fuldt ud mit behov som ballemusiker.

Hvis jeg ville have fat i en lidt mere old school blues lyd, så ville jeg kigge i retning af en MXR carbon copy (eller en EH Memory Man, men de er jo absurd store, så jeg ville aldrig have en på boardet). Jeg ville dog have meget svært ved at leve med, at den ikke har tap tempo.

Hvis budgettet ikke er et problem, så ville jeg styre direkte i Aage og prøve en Strymon El Capitan (ca. 2400), der er en digital efterligning af tape echo, der også har tap tempo. Jeg har godt nok kun hørt youtube demoer, men det hører godt nok til sjældenhederne, at jeg bliver imponeret af den slags - Den her demo efterlod mig med en næsten ustyrlig lyst til at købe.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Barf »

Jeg siger det samme hver gang, hvilket måske ikke er så slemt, men hvis man ikke har nogen særlige krav til en delaypedal udover vellyd, så er Boss DM-2 en god mulighed.

Jeg var gennem en Replica og Nova Delay, før jeg var tilfreds. Boss DM-2 har ikke tap tempo eller modulation, men den lyder sgu rigtig fint. Så hvis du er bare lidt ligesom mig (bliver forvirret af for mange knapper og glemmer at spille musik af bare knap-drejeri), så er Boss DM-2 et kig værd.

Eneste ulempe er, at du jo bliver nødt til at finde en brugt højst sandsynligt uden for landets grænser.

Brugeravatar
KrænDyt
Johnny B. Goode
Indlæg: 163
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af KrænDyt »

Som altid ved disse delay-anbefalingstråde, vil jeg opfordre til et kik på TC Nova Repeater. Det kommer naturligvis an på, hvad du skal bruge en delaypedal til. Skal du have delaypresets der gør the Edge misundelig, skal du op i noget større. Men hvis du bare vil have en simpel delay til en lille slapback engang i mellem, ja så er en simpel pedal det du skal bruge.

Nova repeateren er et sted midt i mellem. Den har ingen presets, men tap tempo og en masse finindstillinger så du kan tune din grunddelaylyd ind efter dit hoved. Mine indstillinger er judteret ind en gang, og så er det bare sådan det står. Lidt finjustering af og til, men ellers..

Repeateren er forholdsvis billig og man får meget for pengene. Et lille minus er, at den hiver godt med mA - 300 tror jeg faktisk. Så enten skal man have en god strømforsyning, eller også skal man bruge den medfølgende. Men det er vist også et meget lille minus.
"I've got blisters on my fingers...!"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Jackie van Hippie »

Jeg ville tjekke den nye TC delay ud, jeg kan ikke lige huske hvad den hed, men den er digital hvilket giver en masse lydmuligheder og så leder den det rene signal helt uden om effekten så din grundlyd ikke ændres. Hvis du vil have presets vil jeg også give :thumbup: til Nova Delay.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Sasha »

Bruger man delay i rock og blues...?

:-)

Nå, enten Memory Man Deluxe eller Delayla XL ville være mine bud.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"]Bruger man delay i rock og blues...?

:-)

Nå, enten Memory Man Deluxe eller Delayla XL ville være mine bud.[/quote]
Så vidt jeg husker, er der delay på første solo i Hendrix' studieindspilning af All Along the Watchtower (som er en favorit her på adressen), og den kan da med lidt god vilje godt puttes i kategorierne rock eller blues, hvis man spørger mig.

TT: Jeg kan ikke forestille mig en federe delaypedal end EHX Deluxe Memoryman. Den er helt vildt stor, hvilket er irriterende, men den lyder bare så godt, at det er ligegyldigt. Tap tempo og alt det der kan den ikke, men det har jeg nu aldrig savnet. Faktisk gad jeg godt have to på mit board, hvis der ellers var plads.
So many assholes, so few bullets

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Brun Sæbe »

Thunder Tomate analog delay.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thundertomate.com/english/pr ... english/pr ... delay.html</a><!-- m -->

Lyder suverænt.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"][quote="Sasha"]Bruger man delay i rock og blues...?

:-)

Nå, enten Memory Man Deluxe eller Delayla XL ville være mine bud.[/quote]
Så vidt jeg husker, er der delay på første solo i Hendrix' studieindspilning af All Along the Watchtower (som er en favorit her på adressen), og den kan da med lidt god vilje godt puttes i kategorierne rock eller blues, hvis man spørger mig.

[/quote]

Monstro det ikke er lagt på efterfølgende - altså i produktionen? FWIW er det absolut ikke kun i den første solo, der forekommer ekko på guitaren i det nummer. Ja, selv i det næste nummer på pladen "Voodoo Chile - Slight Return" har guitaren sine steder fået et rigeligt skud (bånd-)ekko for boven...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

NBN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af NBN »

lige pt har jeg nemlig lånt en Nova Repeater, som jeg må indrømme jeg synes gør det godt. Den er super fed til helte soloer, og den har en super fed funktion ved "spilover" funktionen. Altså at delay effekten forsvinder i en naturlig måde! Det er ret cool, men jeg er langt fra sikker på hvilken pedal jeg skal have :-) Har været inde og tjekke de pedaler, som I har anbefalet mig, og de er super fede alle sammen. Så må hellere ud til Aage og få prøvet en masse delay ;-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Sasha »

Hvad mener du med "inde at tjekke" - på Youtube? Det kan man jo sjældent bruge til ret meget...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

alexander
Himmelhund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af alexander »

Jeg synes denne her fra Malekko lyder rigtig godt, og så er den heller ikke særlig dyr.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.effektpedaler.dk/product.asp ... ct=3799</a><!-- m -->

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Snake Boots »

Hvad er det ved DD3'eren du ikke kan li' ?

Måske du skulle prøve en analog delay-pedal. Eks Ibanez/Maxon AD-9, EH Memory Man, Boss DM-2, Boss DM-2 eller carbon copy. De har et mere mudret/mørkt delay, som ikke stikker så meget ud/frem i lydbilledet. Hvis man godt kan lide, at gengivelsene ("delay'sne") er klare, rene og lyder præcis som den den tone man spillede, skal man IKKE købe en analog delay.

Forvirret? Prøv nogle forskellige delays (analoge og digitale) og vurder selv.

De gange jeg har brugt en DD3, har jeg endt med at skrue helt ned for delay'et (til der ikke længere var delay). Fordi jeg syntes at delay'et var alt for dominerende i lydbilledet nærmest uanset hvor meget, jeg skruede ned for effekten! Men en mørk/mudret analog delay kan jeg skrue ret godt op for mængden af delay uden at det bliver for dominerende. Simpelthen fordi gengivelserne er mere uldne/mørke/bløde og ikke stikker frem som "originaltonen". Kort sagt kan jeg godt lide et mudret/mørkt delay. Et rent/klart delay lyder meget 80'er/90'er-studie-agtigt, og det passer ikke rigtig til den slags musik, jeg spiller.

NBN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af NBN »

[quote="Snake Boots"]Hvad er det ved DD3'eren du ikke kan li' ?

[/quote]

Jeg har skam ikke sagt at jeg ikke kan lide DD3'eren, men jeg har bare brug for fornyelse, og så har synes at tap funktionen er uundværlig på en delay pedal, og det har DD3 ikke. Man kan opgrader og købe en tap til den, men jeg er lidt mere for at det sidder på selv pedalen :-)

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Snake Boots »

Ok. Jeg synes, at tap-tempo er helt og aldeles unødvendigt. Det sidste jeg kunne tænke mig på min guitarlyd, er et delay i time med musikken. Yak!

Men jeg ved godt, at andre tilsyneladende har stor glæde af det. Kan forestille mig, det er fedt, hvis man bruger delay som eks. U2.

Som sagt synes jeg, at du skal prøve en masse forskellige delay-pedaler. Måske finder du ud af, at du er helt vild med den DD3, som du allerede har. Måske finder du ud af at noget andet er the shit. :-)

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Eric Johnson"]"I'm trying to turn into a real man - using no delays"[/quote]
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Sasha »

[quote="Jackie van Hippie"][quote="Eric Johnson"]"I'm trying to turn into a real man - using no delays"[/quote][/quote]

- I´ve been a real man for all my life then, it seems...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Swampthing »

Jeg har været i gennem en del delays.
Carl Martin Red Reperat, TRex Reptile + Replica og er nu endt på Boss DD20 og Boss Re20.
De lyder godt til mit formål.
Men jeg er på det sidste begyndt at spille uden pedaler, jeg ved ikke hvad der går af mig. :P

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"][quote="Telemaster"][quote="Sasha"]Bruger man delay i rock og blues...?

:-)

Nå, enten Memory Man Deluxe eller Delayla XL ville være mine bud.[/quote]
Så vidt jeg husker, er der delay på første solo i Hendrix' studieindspilning af All Along the Watchtower (som er en favorit her på adressen), og den kan da med lidt god vilje godt puttes i kategorierne rock eller blues, hvis man spørger mig.

[/quote]

Monstro det ikke er lagt på efterfølgende - altså i produktionen? FWIW er det absolut ikke kun i den første solo, der forekommer ekko på guitaren i det nummer. Ja, selv i det næste nummer på pladen "Voodoo Chile - Slight Return" har guitaren sine steder fået et rigeligt skud (bånd-)ekko for boven...[/quote]

Meget muligt - det kan jeg desværre bare ikke gøre, hvis jeg vil spille noget, der lyder i den retning på et job :-) Og jojo, der er da en hel del studieeffekter på Hendrix' albums (måske endda lidt mere, end jeg strengt taget bryder mig om, hvilket nok hører tiden til), men netop den omtalte solo er en af mine absolutte favoritter fra Jimi, og derfor husker jeg også ret tydeligt lyden. Han spillede sgu ret fedt, ham Jimi :-)
So many assholes, so few bullets

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Delay pedal

Indlæg af Lund »

Hvis du er først og fremmest skal spille blues/rock og ikke vil undvære taptempo, så ville jeg nok kigge på feks boss DD20... den kan lyde meget analogt (du kan kontrollere tonen på repeatsene) og den har tap mm.

En analog delay vil nok være svær at finde med tap tempo til billig mønt.... de fleste er desværre uden den feature. Memory lane (lidt en memory man klon) har muligheden men den er lige så stor og ret dyr... Strymon laver (som nævnt) også nogen fede delay pedaler.... og dyre.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen