Strat-knap på "sjældent" potmeter

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Sasha »

Er der nogen, som har erfaring med/gode råd til, om og i givet fald hvordan landet ligger m.h.t. at få bakset en almindelig Strat-knap på et potmeter med "solid" aksel á la dette:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/MEC-M-85253- ... C-M-85253- ... v-log.html</a><!-- m -->

Subsidiært er der nogen, som har kendskab til et 250 K "reverse logaritmisk" potmeter (i en hæderlig kvalitet og uden "center-klik" ), der har en "riflet" aksel som på et almindeligt potmeter til en Strat?

Sagen er, at jeg jo har et par "omvendte" venstrehåndede Strat´er. Og af én eller anden grund fungerer det på sådan en tingest bare bedst, hvis volumenknappen går "den anden vej". Der skal der ikke stilles spørgsmål omkring, hvorfor det forholder sig sådan. Sådan ER det bare! Det står i reglerne osv. osv. :-) Men det kunne nu være meget hyggeligt, hvis volumeknappen også havde en effekt på den sidste halvdel af sin vandring...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Swampthing »

Hvad ham gutten der engang havde en elektronikforretning i Kattesund i Horsens ?
Han er flyttet ud til Gramrode, måske har han noget i kælderen, han driver stadig sin forretning.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Sasha »

Han har ikke dén slags.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Er der nogen, som har erfaring med/gode råd til, om og i givet fald hvordan landet ligger m.h.t. at få bakset en almindelig Strat-knap på et potmeter med "solid" aksel á la dette:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/MEC-M-85253- ... C-M-85253- ... v-log.html</a><!-- m -->
[/quote]

Jeg synes det nemmeste ville være at kigge på plastic-knappen. Hvis du kender den præcise diameter på potmetrets aksel, så er det bare at bore hullet i knappen op til dét (minus 0,1 mm, eller noget).
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Sasha »

Jah, det har du nok ret i. Hvordan det så lige ligger m.h.t. at bore med succes i sådan en plastikknap, ved jeg ikke?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Jah, det har du nok ret i. Hvordan det så lige ligger m.h.t. at bore med succes i sådan en plastikknap, ved jeg ikke?[/quote]

Jeg har en Ferm..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Jah, det har du nok ret i. Hvordan det så lige ligger m.h.t. at bore med succes i sådan en plastikknap, ved jeg ikke?[/quote]

Ethvert civiliseret menneske ejer vel en Dremel? :) Med sådan én, og et passende bor eller fræser, burde det nok kunne lade sig gøre.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Rasmus »

Jeg har vist en gang udvidet et par strat knapper til at passe på en hjemmebygget boost pedal! Det blev gjort med en dremmel, og kønt blev det vist ikke, men funktionelt, ja.

Så mon ikke det skulle være til. :D Bare du ikke gør det med dine originale knapper fra 38' :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Sasha »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"]Jah, det har du nok ret i. Hvordan det så lige ligger m.h.t. at bore med succes i sådan en plastikknap, ved jeg ikke?[/quote]

Ethvert civiliseret menneske ejer vel en Dremel? :) Med sådan én, og et passende bor eller fræser, burde det nok kunne lade sig gøre.[/quote]

Nu har jeg aldrig påstået, at jeg var, eller blot haft det som ideal at være specielt civiliseret. Så jeg kan fornemme, at jeg også i dette spørgsmål lever op til min målsætning... :-)

Men mon ikke at det skulle kunne lade sig gøre at fedte sig ind hos én eller anden, som har både udstyret og evnerne? Jeg aner, at "dyvel-ministeren" var ved at fremstamme ét eller andet? Men jeg må tilstå, at jeg ikke lige fangede det underliggende budskab...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af GuitaRasmus »

I mit værksted har jeg alle bor liggende fra størrelse 0.3 til 15 mm, så jeg skulle nok kunne klare opgaven, hvis du gider sende mig knapperne i en kuvert. :-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af rustie »

hej.
jeg ville nok bruge den anden ande af boret,eller en anden dims med passende diameter og så varme den op og smelte hullet til den ønskede størelse
min erfaring er at sidder knappen ikke på guitaren,knækker den bare man rør den,det virker som et skørt materiale
mvh. :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"]I mit værksted har jeg alle bor liggende fra størrelse 0.3 til 15 mm, så jeg skulle nok kunne klare opgaven, hvis du gider sende mig knapperne i en kuvert. :-)[/quote]

Hej Rasmus.

Det er et fornemt tilbud!

Nu er jeg kun lige i "undersøgelsesfasen", så jeg har hverken potmetre eller knapper ved hånden endnu. Men det kan sagtens tænkes, at jeg på et tidspunkt tager dig på ordet og sender dig en kuvert med et par potmetre samt "rigeligt" knapper, så der også er lidt at fjumre med... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af GuitaRasmus »

Det er bare i orden - du skriver bare når det bliver aktuelt. :-)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Jake »

Jeg stemmer for smelte-metoden. Jeg har forsøgt at bore et par knapper op i tidens løb. Både metal-udgaver og plastic, og det carbid bor jeg har brugt har taget fint fat, men problemet er, at hullet bliver konisk for enden. Og så kan akslen ligge og vippe der, også selvom der er spændeskrue.
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Jake"]Jeg stemmer for smelte-metoden. Jeg har forsøgt at bore et par knapper op i tidens løb. Både metal-udgaver og plastic, og det carbid bor jeg har brugt har taget fint fat, men problemet er, at hullet bliver konisk for enden. Og så kan akslen ligge og vippe der, også selvom der er spændeskrue.[/quote]

Det er jo bare et spørgsmål om at bruge den rigtige bit - en forstner bit til metalfræsning, har flad spids. Jeg tror stadig at det vil give det bedste og mest kontrollerbare resultatet at bore skidtet op, fremfor at smelte - jeg har gjort det før (altså boret, ikke smeltet) med både metal og plastikknapper, med fine resultater.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Jake »

Eller måske en bedre løsning: Skift kulbaneskiven på et "højrehåndspotentiometer" med en fra f.eks. denne model:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.banzaimusic.com/Alpha-16mm-F ... pha-16mm-F ... V-log.html</a><!-- m -->

Ulempen er dog, at de små Alpha'er er noget svære at skille ad. Det kan lade sig gøre, men man skal være meget forsigtig!

Sidste løsning er måske, at du køber et potentiometer af højere værdi, f.eks. 500K LIN og så spænder du en 68K-82K-100K modstand mellem terminalen der går til dit jack-stik, og terminalen hvor signalet fra pickupperne løber ind. Er den samlede impedans for høj, så kan du evt. justere med en modstand parallelt. Det gør i hvertfald at du ikke skal fylde skuffen med potentiometre til 150kr stykket!
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Sasha »

Ja-ja, det er altsammen vældigt fint. Men ville du starte med at sætte din lid til et potmeter, som du bevidst har gjort mekanisk svagere ved at splitte det ad, i en guitar, som gerne skulle kunne holde til lidt af hvert? Jeg ville ikke...

Og jeg har været der m.h.t. med en mindre hær af "kompensations-modstande" at forsøge at "skabe" et fornuftigt potmeter. Det virker ikke ret godt - faktisk virker et "forkert forbundet" almindeligt volumepotmeter i praksis bedre...

På et tidspunkt havde Rockinger 250 K "Linkshand Potis" på programmet. Men desværre fik jeg aldrig købt nogle. Og i dag har de tilsyneladende kun 500K-versionen. Og OM "linkshand" i det hele taget dækker over reverse-logaritmisk, svæver stadig lidt i det uvisse...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Jake »

Så kig evt. på disse CTS-modeller, med den rigtige værdi og endda den rigtige aksel, lidt nede på siden:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://parts.digikey.ca/1/3/250k-revers ... log-pot</a><!-- m -->
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af Sasha »

Måske er det mig, der er blind (meget sandsynligt). Men jeg kan altså ikke finde det. Kan du ikke give mig nummeret på det konkrete potmeter. For jeg kan sgu´tte lige få øje på det.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat-knap på "sjældent" potmeter

Indlæg af MacG »

Kig her, et pænt stykke ned på siden: http://www.guitarpartsresource.com/elec ... tspots.htm

"EP-4385-L00
Left hand CTS 250k audio taper potentiometer. 6mm split shaft with 3/8" long threaded bushing. Includes nut and dress washer. For tone or volume controls. Requires 3/8" mounting hole."

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen